• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Otroligt dĂ„liga bilder och för högt prissatt. Men vet nĂ„gon varför datumfönstret Ă€r tomt? Är det en instĂ€llning?

2A4C08B2-247A-4931-8C59-C5BC70A4F689.jpeg
Halva priset vore mer lĂ€mpligt đŸ€·â€â™‚ïž OsĂ€ker pĂ„ datumet men jag har sett det vid fler tillfĂ€llen - det Ă€r nog bara en instĂ€llning eller dĂ„ligt batteri.

G2000, bÀr samma modellref som min MRG.

Liten och nÀtt och bekvÀm Àr den, bÀrs ungefÀr som Gulfman. Men tyngden Àr hÀrlig! Tjockt och hÀrligt band. VÀlbalanserad pÄ handleden.

RÀtt fascinerande ÀndÄ att klockan Àr drygt 20 Är gammal men fortfarande fungerar som om den vore tillverkad nyligen. Givetvis Àr Àldre squares Ànnu mer imponerande i det avseendet. Jag skulle tro att dagens elektronik inte hÄller lika bra. Vem vet?

En rÀtt unik modell hursomhelst, med kort produktion och bland de sista modeller med screwbacks.

En nigning till @Fujoor som introducerade denna speciella modell till forumet.

IMG_20210422_070555.jpg
För att fÄ till en screwback krÀvs en boett i stÄl? Eller?
De enklare modellerna har idag boetter i plast. Eller?
Antar att det Àr en kostnadsfrÄga. Billigare med plastboetter, tunt stÄllock och skruvar, Àn gÀngat grövre stÄllock.

Hmmm funderar pÄ att göra mig av med min Rangeman men vad ska jag införskaffa istÀllet tro? Vill ju ha MB6 och TS iaf sÄ mycket vet jag.
funderade lite pÄ en GW-7900 kanske, fler tips? Ingen square iaf

För att fÄ till en screwback krÀvs en boett i stÄl? Eller?
De enklare modellerna har idag boetter i plast. Eller?
Antar att det Àr en kostnadsfrÄga. Billigare med plastboetter, tunt stÄllock och skruvar, Àn gÀngat grövre stÄllock.
Precis som du skriver har screwbacken en boett helt i stÄl medan de enklare modellerna har i plast / resin.
Jag tror absolut att det Àr en kostnadsfrÄga. De modeller idag som har screwback fÄr vÀl anses vara premium - GW-5000, digitala Frogman samt anniversary-modellerna. Kanske missar nÄgon?

Precis som du skriver har screwbacken en boett helt i stÄl medan de enklare modellerna har i plast / resin.
Jag tror absolut att det Àr en kostnadsfrÄga. De modeller idag som har screwback fÄr vÀl anses vara premium - GW-5000, digitala Frogman samt anniversary-modellerna. Kanske missar nÄgon?
Som jag anade alltsĂ„. De enklare modellerna blir bĂ„de billigare och lĂ€ttare. SĂ€kert uppskattat av mĂ„nga. Jag gillar den GW-5000 jag har delvis mot bakgrund av, just det, avsaknaden av synlig plast 😅

Kul med vintage och lite "nya" modeller pÄ forumet. Jag hÄller med om att Àldre G-shocks kÀnns jÀkligt gedigna, verkligen made to last. MÄnga vintage har Àven mycket bra och krispiga displayer, till och med bÀttre Àn vissa nya modeller har idag. Screwback gör sitt till kÀnslan ocksÄ, det borde vara standard Àven idag! Bjuder du pÄ en bild pÄ baksidan?

Det var ofta bÀttre förr! Klyschorna haglar men sÄ Àr det. Displayen Àr vÀldigt krispig pÄ denna ocksÄ.

Baksidan. Den med stiliserad G Àr den med lila/blÄ metallic.

IMG_20210422_103006.jpg

Gillar inte no name batterier och tÀnkte byta ut den. Hur tusan fÄr man loss flÀrpen som sitter över batteriet? De vita plastpiggarna sitter som berget och gÄr inte att vicka.

IMG_20210422_091816.jpg

Planen var att köra en GW-6900 igen.
Hittade en i jÀttefint skick.

DessvÀrre hade den en stum Mode-knapp som bara reagerar var tredje eller fjÀrde gÄng och inte "fjÀdrar" tillbaks. Just den knappen Àr ganska central för klockan. Dessutom visade den sig ha ett spÀnne i plast.

Ointresset av att hÄlla med mig och hitta en lösning verkar dessvÀrre vara stor hos bÄde senaste och nÀst senaste sÀljaren. Det Àr mycket bortförklaringar kring att mÄnga G-SHOCK:s har tröga knappar och att man inte mÀrkt nÄgot och verkar inte leda nÄgonvart. (Personligen vet jag mycket vÀl skillnaden mellan en trög knapp och en stum knapp).

Nyskicksbeskrivningen gÀllde dÀrmed inte funktionalitet eller att originalspÀnnet inte var med.
Kanske Àr en lÀtt fix men i nulÀget Àr jag inte jÀttesugen pÄ att skruva. Har Àven kontaktat @Fujoor om ett experutlÄtande gÀllande hur lÀtt det skulle kunna vara att fixa.

Vill passa pÄ att lÀgga upp ett par bilder och samtidigt höra om nÄgon Àr intresserad av att köpa den? Jag lovar att skÀnka hÀlften till BCF.

20210421_105526.jpg
20210421_105516.jpg

Det var ofta bÀttre förr! Klyschorna haglar men sÄ Àr det. Displayen Àr vÀldigt krispig pÄ denna ocksÄ.

Baksidan. Den med stiliserad G Àr den med lila/blÄ metallic.

IMG_20210422_103006.jpg
Ja, det Àr lÀtt att bli nostalgisk! Vissa saker var bÀttre förr men inte allt. MB6 och tough solar Àr verkliga förbÀttringar och det gÄr ju att fÄ bÄde screwback och dessa funktioner idag. Men visst Àr det en speciell kÀnsla med vintage ÀndÄ.
Snygga baksidor!

DessvÀrre hade den en stum Mode-knapp som bara reagerar var tredje eller fjÀrde gÄng och inte "fjÀdrar" tillbaks. Just den knappen Àr ganska central för klockan. Dessutom visade den sig ha ett spÀnne i plast.

Ointresset av att hÄlla med mig och hitta en lösning verkar dessvÀrre vara stor hos bÄde senaste och nÀst senaste sÀljaren. Det Àr mycket bortförklaringar kring att mÄnga G-SHOCK:s har tröga knappar och att man inte mÀrkt nÄgot och verkar inte leda nÄgonvart. (Personligen vet jag mycket vÀl skillnaden mellan en trög knapp och en stum knapp).

Nyskicksbeskrivningen gÀllde dÀrmed inte funktionalitet eller att originalspÀnnet inte var med.
Kanske Àr en lÀtt fix men i nulÀget Àr jag inte jÀttesugen pÄ att skruva. Har Àven kontaktat @Fujoor om ett experutlÄtande gÀllande hur lÀtt det skulle kunna vara att fixa.

Vill passa pÄ att lÀgga upp ett par bilder och samtidigt höra om nÄgon Àr intresserad av att köpa den? Jag lovar att skÀnka hÀlften till BCF.

20210421_105526.jpg
20210421_105516.jpg
Fick stilla begÀret med min semi-stÄlis.
20210422_114758.jpg

Ja, det Àr lÀtt att bli nostalgisk! Vissa saker var bÀttre förr men inte allt. MB6 och tough solar Àr verkliga förbÀttringar och det gÄr ju att fÄ bÄde screwback och dessa funktioner idag. Men visst Àr det en speciell kÀnsla med vintage ÀndÄ.
Snygga baksidor!

Jo funktionsmÀssigt har ju modulerna utvecklats mycket.
Men det kÀnns generellt mer gediget med vintage. Jag vet ej hur knappsystem pÄ t ex moderna squares ser ut men pÄ G2000 Àr dessa vÀldigt genialt uppbyggda.

• Like
Reactions: Ncs
Gillar inte no name batterier och tÀnkte byta ut den. Hur tusan fÄr man loss flÀrpen som sitter över batteriet? De vita plastpiggarna sitter som berget och gÄr inte att vicka.

IMG_20210422_091816.jpg
PÄ bÞylen der det stÄr up(+) er det en liiten tapp pÄ den ene siden.
Bruk spissen pĂ„ en sikkerhetsnĂ„l pĂ„ denne tappen, og bĂžylen lĂžsner. â˜ș

20210421_105526.jpg
20210421_105516.jpg
Är man hĂ€ndig hade man ju kunnat plocka ut modulen, ta ut alla knappar, ta isĂ€r allting, fetta in dom och stoppa tillbaka dom i samma ordning. Är ju sĂ„klart ett JÄTTEMEK för normalanvĂ€ndaren om man inte Ă€r extremt nördigt lagd och har förstoringsglas / lupp hemma.

Tillbaka
Topp