• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Är man hĂ€ndig hade man ju kunnat plocka ut modulen, ta ut alla knappar, ta isĂ€r allting, fetta in dom och stoppa tillbaka dom i samma ordning. Är ju sĂ„klart ett JÄTTEMEK för normalanvĂ€ndaren om man inte Ă€r extremt nördigt lagd och har förstoringsglas / lupp hemma.
Blir inget sÄnt denna gÄngen. Det var kul att bygga ihop min DW-5030-1 efter mycket tips och hjÀlp frÄn din sida.

Det hade kanske varit kul att skruva och pilla lite men jag köpte den med instÀllningen och intrycket att det bara var att anvÀnda. Sen Àr det Àven en principsak att göra rÀtt för sig nÀr man gör affÀrer, iaf i min vÀrld.

Hoppas att nÄgon annan Àr sugen pÄ den annars fÄr det i sista hand bli auktion för vÀlgörenhet.

Blev klockbyte igen :)
20210422_123323.jpg

Blir inget sÄnt denna gÄngen. Det var kul att bygga ihop min DW-5030-1 efter mycket tips och hjÀlp frÄn din sida.

Det hade kanske varit kul att skruva och pilla lite men jag köpte den med instÀllningen och intrycket att det bara var att anvÀnda. Sen Àr det Àven en principsak att göra rÀtt för sig nÀr man gör affÀrer, iaf i min vÀrld.

Hoppas att nÄgon annan Àr sugen pÄ den annars fÄr det i sista hand bli auktion för vÀlgörenhet.

Blev klockbyte igen :)
20210422_123323.jpg

Köpte du den hÀr pÄ forumet? Trist att det strulade för dig.

Planen var att köra en GW-6900 igen.
Hittade en i jÀttefint skick.

DessvÀrre hade den en stum Mode-knapp som bara reagerar var tredje eller fjÀrde gÄng och inte "fjÀdrar" tillbaks. Just den knappen Àr ganska central för klockan. Dessutom visade den sig ha ett spÀnne i plast.

Ointresset av att hÄlla med mig och hitta en lösning verkar dessvÀrre vara stor hos bÄde senaste och nÀst senaste sÀljaren. Det Àr mycket bortförklaringar kring att mÄnga G-SHOCK:s har tröga knappar och att man inte mÀrkt nÄgot och verkar inte leda nÄgonvart. (Personligen vet jag mycket vÀl skillnaden mellan en trög knapp och en stum knapp).

Nyskicksbeskrivningen gÀllde dÀrmed inte funktionalitet eller att originalspÀnnet inte var med.
Kanske Àr en lÀtt fix men i nulÀget Àr jag inte jÀttesugen pÄ att skruva. Har Àven kontaktat @Fujoor om ett experutlÄtande gÀllande hur lÀtt det skulle kunna vara att fixa.

Vill passa pÄ att lÀgga upp ett par bilder och samtidigt höra om nÄgon Àr intresserad av att köpa den? Jag lovar att skÀnka hÀlften till BCF.

20210421_105526.jpg
20210421_105516.jpg
@parasec aha, det var du som hann före mig :) , har skickat ivÀg ett pm, jag Àr intresserad.

Senast Àndrad:
Den gröna Ă€r ju superhĂ€rlig! Hur ser belysningen ut? Är det olika pĂ„ de olika displayerna (tĂ€nker pĂ„ den röda i förhĂ„llande till den andra)
Japp den skiljer sig, totalt omöjligt att fota bakgrundsbelysning med min iPhone... Det Àr Àven en specialare pÄ den övre skÀrmen eftersom den Àr en begrÀnsad upplaga.

Ok, hĂ€r kommer en lurig frĂ„ga. Passar band/bezel frĂ„n nya stĂ„lisarna GMW-serien pĂ„ nya GM-serien? Det ser ju ut att passa med samma storlek pĂ„ knapparna osv. đŸ€”đŸ§

IMG_20210422_152758.png

.
Fick hemma denna idag. KÀnns riktigt bra! Dock fÄr jag inte tiden att bli rÀtt. Har Àndrat till Stockholm men signalen sÀger error efter ca 7 minuter.

7F50BBEF-883A-4043-B2FE-1EF79F52CBBA.jpeg

Signalen tas emot bÀst under nattetid. "L1" indikerar att radiosignalerna Àr för svaga.
StÀll in manuellt först och lÄt synken ske under natten.

Haha, lÀste en rolig inlÀgg frÄn en annat forum ang en person som klagade att visa G-shock har plast spÀnne och personen skyller och sÀger att det Àr kinesernas fel, att de tillverkar skit och att Casio borde inte ha valt Kina som tillverkningsland osv.

TĂ€nkte dela med mig mina reflektioner ang om saken.

1. Som alla andra tillverkare frÄn vilket land som helst, ett företag tillverkar precis vad köparen har specificerat och bestÀllt.
Att inte mÄnga redan har förstÄtt, att tom mÄnga sk Swiss made klockor har delar i klockan som Àr tillverkat i Kina och mÄnga jÀttedyra klockcase ocksÄ för den delen. Klockindustri Àr tysta om det bara.

2. Varför har Casio valt plastspÀnne för vissa klockor, tex standard DW-6900? PlastspÀnnet speciellt den som har en pin istÀllet för springbar, den Àr mer "sÀker" Àn den med springbar, det finns ingen chans att spÀnnet ramlar av om inte bandet gÄr av. Andra anledning varför man tillverka spÀnnet i plast Àr för att den ger inga reflektioner. Dvs klockan blir mer stealth.
Ute i fÀlt kan reflektioner innebÀra risk för att bli dödad.
Casio vet sÀkert att DW-6900 Àr bland den mest populÀra bland militÀrer och fortsÀtter sÀkert dÀrför att fortsÀtta med plastspÀnnet.

Dock hÄller jag med om att plastspÀnnet ger intryck om att klockan bÄde ser billigare ut och att spÀnnet verka vara i mindre bra kvalitét.

Sen förstĂ„r jag inte varför man blir sĂ„ arg pĂ„ en klocka som Ă€r sĂ„ billig, speciellt i USA kostar den modellen sĂ€kert $45 eller mindre. Är man inte nöjd, köp inte. Vore annan sak om man köpte en Grand Seiko eller MRG och spĂ€nnet kommer i plast. 😆

Vilken tur att vi i den hÀr gruppen inte har samma negativa instÀllning om saker och ting.
HĂ€r Ă€r det bara positiva energi som gĂ€ller och denna mantra: köp!!!!!! 😁

Ok, hĂ€r kommer en lurig frĂ„ga. Passar band/bezel frĂ„n nya stĂ„lisarna GMW-serien pĂ„ nya GM-serien? Det ser ju ut att passa med samma storlek pĂ„ knapparna osv. đŸ€”đŸ§

IMG_20210422_152758.png
FrÄgade eftersom jag redan har en ny GM-5600B-3 liggandes och köper jag en billig beg. repig trÄksub och flyttar över klÀderna blir den mer i min stil.
En snabbmontage visar att dom iaf har identisk storlek via casios produktbilder...

milcustom.jpg

Tillbaka
Topp