• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Nej , det tror jag inte du gjorde 😁
FrĂ„n och med nu kanske alla veckodagar blir titaniumdagar 😎
FCFCF1B3-EE9A-4F1F-BAD4-776A7DFE6D31.jpeg

Jag tror du Àr inne pÄ rÀtt spÄr!
UV ljus pÄverkar ju de kemiska egenskaperna pÄ den yta strÄlarna trÀffar och inte minst fÀrger pÄverkas ju vÀldigt kraftfullt (fÀrgglada böcker som har stÄtt nÀra ett fönster i nÄgra Är blir ju bleka till slut!). Undrar hur fÀrgglada solar klockor hÄller sig efter +10 Är?

Hittade en lÀnk som diskuterar Àmnet : https://www.watchuseek.com/threads/yellowed-resins-query.4429050/
Saxat frÄn interwebz:
UV-bestÀndighet hos plaster uppnÄs i regel genom anvÀndning av additiver sÄsom UV-stabilisatorer, svart fÀrg (i regel genom anvÀndning av sot) eller skyddande ytbelÀggningar (fÀrg, metallisering). Tillsats av sot Àr ett billigt och i regel mycket effektivt sÀtt att skapa UV-bestÀndiga plaster. Dessutom kan fluorinerade polymerer sÄsom PTFE och PVDF uppvisa sÀrskilt god UV-stabilitet i sitt naturliga tillstÄnd.

Saxat frÄn interwebz:
UV-bestÀndighet hos plaster uppnÄs i regel genom anvÀndning av additiver sÄsom UV-stabilisatorer, svart fÀrg (i regel genom anvÀndning av sot) eller skyddande ytbelÀggningar (fÀrg, metallisering). Tillsats av sot Àr ett billigt och i regel mycket effektivt sÀtt att skapa UV-bestÀndiga plaster. Dessutom kan fluorinerade polymerer sÄsom PTFE och PVDF uppvisa sÀrskilt god UV-stabilitet i sitt naturliga tillstÄnd.

Intressant. G-shock lÀr dÀrmed hÄlla i decennier om Casio gjort rÀtt.

Intressant. G-shock lÀr dÀrmed hÄlla i decennier om Casio gjort rÀtt.
Sen kommer ju givetvis fÀrger att Àndra sig över tid beroende pÄ anvÀndningsomrÄde, tex dom som jag anvÀnder i verkstadsmiljö(orange Gx56, gul Gwg1000 bla)
kan absolut inte jÀmföras med helt nya oavsett hur mycket jag tvÀttar dom.

Undrar vad det Àr som gör att Jelly / transparenta resins blir nikotingult med tiden? Kan ju inte vara handsvett eller smuts.

Klockan Àr i mkt gott skick i övrigt.

IMG_20210428_075727.jpg
"The most noticeable change is in respect to color. When UV light hits a resin coating, it degrades the epoxy polymers, causing ambering (i.e. a noticeable yellow discoloration). Even resin that may have started out crystal clear will soon turn a yucky yellow hue."

Sen kommer ju givetvis fÀrger att Àndra sig över tid beroende pÄ anvÀndningsomrÄde, tex dom som jag anvÀnder i verkstadsmiljö(orange Gx56, gul Gwg1000 bla)
kan absolut inte jÀmföras med helt nya oavsett hur mycket jag tvÀttar dom.

Blir fÀrgen lite trÄkigare eller Àr det pg a mÄnga smÄrepor?

Ska du fÀrga? Vilken fÀrg?

Jepp, ska fÀrga.. blev lite inspirerad av den hÀr :

manet.jpg

Hatar brÀnnmaneter men jag tror att det orangea temat gör sig bra ; Jelly-G, semi transparent och trivs i havet osv.

Helt enig. Sedan fÄr vi se hur mycket resa det blir, har förstÄtt att andra i trÄden sjunker djupare i trÀsket snabbt efter första...
Genom att handla pÄ köp och sÀlj har du möjlighet att testa olika modeller utan att bli skinnad. För min egen del har jag hunnit hitta guldkorn och klockor som inte faller mig i smaken. Förutom att det Àr kul att testa mÄnga klockor sÄ lÀr man sig vad man uppskattar och vad som inte funkar

Blir fÀrgen lite trÄkigare eller Àr det pg a mÄnga smÄrepor?

Jepp, ska fÀrga.. blev lite inspirerad av den hÀr :

manet.jpg

Hatar brÀnnmaneter men jag tror att det orangea temat gör sig bra ; Jelly-G, semi transparent och trivs i havet osv.
Orange blir nog riktigt bra. 👍

Jag funderade lite kring vilka fĂ€rger jag sjĂ€lv hade valt. BlĂ„tt t.ex. finns redan i texten sĂ„ det borde lira bra, men jag har för mig att vissa som prövat fĂ€rga blĂ„tt har fĂ„tt en blandning av den gulnade fĂ€rgen + blĂ„ vilket resulterat i en mer blĂ„-grön ton. đŸ€”

Sen tĂ€nkte jag, varför inte omfamna det gula och bara vrida upp det? 😁
GW-9403KJ.jpg

Orange blir nog riktigt bra. 👍

Jag funderade lite kring vilka fĂ€rger jag sjĂ€lv hade valt. BlĂ„tt t.ex. finns redan i texten sĂ„ det borde lira bra, men jag har för mig att vissa som prövat fĂ€rga blĂ„tt har fĂ„tt en blandning av den gulnade fĂ€rgen + blĂ„ vilket resulterat i en mer blĂ„-grön ton. đŸ€”

Sen tĂ€nkte jag, varför inte omfamna det gula och bara vrida upp det? 😁
GW-9403KJ.jpg

Jamen sÄdÀr tÀnkte jag litegrann ocksÄ. Det finns ju sÄ mÄnga roliga fÀrger! Jag sneglade pÄ blÄtt, grönt, rött och kanske vinrött men eftersom "grundfÀrgen" Àr rÀtt kissgul kanske det Àr svÄrare att fÄ till en bra blandning. Ration mellan vatten och fÀrgen riskerar att bli knepig för att fÄ till rÀtt nyans. LÀste ocksÄ att flytande Rit dye som jag har bestÀllt Àr klenare Àn deras fÀrgpulver (pulver var svÄrare att fÄ tag pÄ) och vill det sig illa kanske omaka fÀrger blir ful istÀllet.

Lika bra att köra pÄ den bortre skalan pÄ den kissegula fÀrgens palett för att slippa obehagliga överraskningar. :)
Och blÄ, röd klocka har jag redan.

Orange kan bli riktigt bra tillsammans med den blÄa texten pÄ boetten tror jag.
En trevlig sommarklocka helt enkelt.

Rangemannen Àr riktigt lÀcker!

Undrar vad det Àr som gör att Jelly / transparenta resins blir nikotingult med tiden? Kan ju inte vara handsvett eller smuts.

Klockan Àr i mkt gott skick i övrigt.

IMG_20210428_075727.jpg
Som jag förstĂ„tt det Ă€r det lite tvĂ€rtom, av alla pigment som finns i resin Ă€r det gul som bleknar minst av alla och pĂ„ sĂ„ vis kommer all resin bli gulaktig med tiden dĂ„ dom andra bleknar. đŸ˜©

Jamen sÄdÀr tÀnkte jag litegrann ocksÄ. Det finns ju sÄ mÄnga roliga fÀrger! Jag sneglade pÄ blÄtt, grönt, rött och kanske vinrött men eftersom "grundfÀrgen" Àr rÀtt kissgul kanske det Àr svÄrare att fÄ till en bra blandning. Ration mellan vatten och fÀrgen riskerar att bli knepig för att fÄ till rÀtt nyans. LÀste ocksÄ att flytande Rit dye som jag har bestÀllt Àr klenare Àn deras fÀrgpulver (pulver var svÄrare att fÄ tag pÄ) och vill det sig illa kanske omaka fÀrger blir ful istÀllet.

Lika bra att köra pÄ den bortre skalan pÄ den kissegula fÀrgens palett för att slippa obehagliga överraskningar. :)
Och blÄ, röd klocka har jag redan.

Orange kan bli riktigt bra tillsammans med den blÄa texten pÄ boetten tror jag.
En trevlig sommarklocka helt enkelt.

Rangemannen Àr riktigt lÀcker!
Ja, vatten/pigment-ratio plus hur lÀnge materialet ligger i fÀrglösningen spelar stor roll enligt vad jag lÀst.
Det gÄr knappast att fÄ för mycket fÀrg, det man vill undvika Àr att fÀrgen blir för svag och mesig i guess.

Det ska bli kul att se slutresultatet pĂ„ ditt projekt. :) 👍

Tillbaka
Topp