• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

DĂ„ var 🐾an Ă€ntligen framme 😍. Sitter betydligt bĂ€ttre Ă€n vad jag hade rĂ€knat med och kombilĂ€nken Ă€r sjukt skön đŸ™ŒđŸ„ł.
5BC32288-F0FD-4405-A230-99959AD933F0.jpeg
A3C63023-6FC6-4F27-9760-5259E1671F4B.jpeg
858A880F-CC30-4482-A588-F99BC5BE1228.jpeg
6E79DA99-1CC5-440F-9D03-589C397D337F.jpeg
9F7C06B3-86C6-459F-A771-22FD5C7170A0.jpeg
620E6C1D-283F-4600-B1D6-067578407D1E.jpeg
Wow, galet fin klocka! 😍
Grattis till den finingen! 👍😊

Blir sugen pĂ„ kolfiber 🐾 ocksĂ„ nĂ€r jag ser @livinl0ud bilder. 😄😂
PXL_20210601_085610516__01-01-01.jpeg

PXL_20210601_085519035-01.jpeg
Snygg som bara den, tjusigt! Jag blir sugen! 😍

Glöm inte den blĂ„a. Den ser riktigt bra ut den ocksĂ„. 😊
1C0A60D2-143E-4880-96C9-437C7C1DFC86.jpeg
4825B56B-0D75-443A-812E-4024CA15AA45.jpeg
Den dĂ€r Ă€r oxĂ„ fantastiskt fin! đŸ€—

HÀr finns det lite olika alternativ pÄ vÀskorna, ryktades om att det Àven skulle komma nÄgon ny variant tyckte jag nÄgon skrev ocksÄ....

Stort tack kompis! DĂ„ ska jag kolla vad som finns och se om det kan finnas nĂ„got som passar mina G:s. 😊

Wow, galet fin klocka! 😍
Grattis till den finingen! 👍😊

Snygg som bara den, tjusigt! Jag blir sugen! 😍

Den dĂ€r Ă€r oxĂ„ fantastiskt fin! đŸ€—

Stort tack kompis! DĂ„ ska jag kolla vad som finns och se om det kan finnas nĂ„got som passar mina G:s. 😊
Tack sĂ„ mycket 🙏😍. Galet nöjd Ă€n sĂ„ lĂ€nge men fortfarande honeymoon 😎. Förhoppningsvis blir det ingen skilsmĂ€ssa 😉.

Lite off topic nu men undrar om nÄgon hÀr har testat klockvÀska Peli 1400 med plats för 10 klockor. Undrar om den kan rymma stora G-Shocks bredvid varandra, tÀnk Frogman, Mudman GWG-1000, MR-G och liknande. Vad tror ni?

Jag kör med en vÀska frÄn Clas Ohlson för 499kr. den har plats för 10 klockor och funkar jÀttebra. Tar lite emot att betala 4x pengar för ett Peli case.
Finns plats för 10 stora klockor. 😊
PXL_20210529_151802608__01-02.jpeg

Senast Àndrad:
Lite off topic nu men undrar om nÄgon hÀr har testat klockvÀska Peli 1400 med plats för 10 klockor. Undrar om den kan rymma stora G-Shocks bredvid varandra, tÀnk Frogman, Mudman GWG-1000, MR-G och liknande. Vad tror ni?

Har inte provat den, men om avstÄndet mellan hÄlen Àr lika stort som pÄ min med fem platser sÄ ser det inte ut att vara nÄgra problem med större klockor. Rangeman passar bara fint bredvid exempelvis en Seiko Sumo. Klockorna sitter ju litet omlott om varandra sÄ det ska extremt mycket till för att de ska komma i kontakt med varandra.

Edit; sÄg nu att de sitter i jÀmhöjd pÄ den med tio platser. DÄ blir jag litet mer osÀker pÄ om det funkar med riktigt stora dinkor...

Jag kör med en vÀska frÄn Clas Ohlson för 499kr. den har plats för 10 klockor och funkar jÀttebra. Tar lite emot att betala 3x pengar för ett Peli case.
Finns plats för 10 stora klockor. 😊
PXL_20210529_151802608__01-02.jpeg
Tack för tipset. 👍😊
Finns det fÀrdigskurna skumgummi eller mÄste man göra sjÀlv?

Har inte provat den, men om avstÄndet mellan hÄlen Àr lika stort som pÄ min med fem platser sÄ ser det inte ut att vara nÄgra problem med större klockor. Rangeman passar bara fint bredvid exempelvis en Seiko Sumo. Klockorna sitter ju litet omlott om varandra sÄ det ska extremt mycket till för att de ska komma i kontakt med varandra.

Edit; sÄg nu att de sitter i jÀmhöjd pÄ den med tio platser. DÄ blir jag litet mer osÀker pÄ om det funkar med riktigt stora dinkor...
Ja, den med fem Ă€r ju kanon pĂ„ det viset. Skulle gĂ€rna ha en sĂ„dan oxĂ„ dĂ€r de fem favoriterna kan bo men sedan en större dĂ€r resten fĂ„r trĂ€ngas. 😊

Äntligen börjar postnord agera. Priset för dem att hantera ett paket frĂ„n England som skickades i slutet pĂ„ april och som kostade 305 kr inkl frakt? 275 kronor!

Behöver inte tillÀgga att det blir en vÀldigt dyr fÀrgmodd för min resin :-O

NÀpp, kommer inte att bestÀlla frÄn England igen.

Äntligen börjar postnord agera. Priset för dem att hantera ett paket frĂ„n England som skickades i slutet pĂ„ april och som kostade 305 kr inkl frakt? 275 kronor!

Ja det Ă€r helt sjukt vilka avgifter PostNord tar ut. Köpte ett band för en hundring frĂ„n UK och fick betala 30kr import moms plus 75kr deklarationsavgift. 🙄

Va, hur kan det bli sĂ„ dyrt? Brukar ju vara typ 75kr + moms pĂ„ de 305 kronorna? đŸ€š

Ja det Ă€r helt sjukt vilka avgifter PostNord tar ut. Köpte ett band för en hundring frĂ„n UK och fick betala 30kr import moms plus 75kr deklarationsavgift. 🙄

Va, hur kan det bli sĂ„ dyrt? Brukar ju vara typ 75kr + moms pĂ„ de 305 kronorna? đŸ€š

Jag Àr fortfarande i chocktillstÄnd.
Är det inte sĂ„ att om totalsumman understiger 1500kr sĂ„ blir det runt 75kr i hanteringsavgift?

Jag tror inte att butiken betalade svensk moms sÄ lÄt sÀga att det tillkommer moms pÄ 25% som Postnord inte specificerade, dÄ borde det kosta ca 150 kr totalt om de Àven tog med fraktavgiften.

Är det inte sĂ„ att om totalsumman understiger 1500kr sĂ„ blir det runt 75kr i hanteringsavgift?

Jag tror inte att butiken betalade svensk moms sÄ lÄt sÀga att det tillkommer moms pÄ 25% som Postnord inte specificerade, dÄ borde det kosta ca 150 kr totalt om de Àven tog med fraktavgiften.
Jo, sÄhÀr skriver de pÄ sin hemsida sÄ ditt paket borde har kostat 75kr att hantera plus 76,25kr i moms och inget annat. I vÀrsta fall sÄ borde det ha kostat 125kr plus moms. Be om en specifikation för det dÀr kan aldrig stÀmma. :confused:

"För att upprÀtta en momsdeklaration tar PostNord ut en kostnadsbaserad avgift. I normalfallet Àr den 75 kronor inkl. moms för försÀndelser med ett deklarerat vÀrde pÄ 1 600 kronor eller lÀgre. För försÀndelser med ett deklarerat vÀrde överstigandes 1 600 kronor behöver Àven tull betalas och en tulldeklaration ska upprÀttas. Avgiften blir i dessa fall 125 kronor inkl. moms.

För vissa varor finns sÀrskilda regler som gör att en fullstÀndig importdeklaration behöver upprÀttas Àven om det deklarerade vÀrdet Àr pÄ 1 600 kronor eller lÀgre:
Om försÀndelsen innehÄller:

• viss typ av elektronik ska Ă€ven sĂ€rskild punktskatt betalas. Mer information om denna punktskatt finns hos Skatteverket.
  • Kosttillskott. LĂ€s mer pĂ„ Tullverkets webbplats om vilka varor som omfattas av sĂ€rskilda regler.
I dessa fall mÄste PostNord upprÀtta en fullstÀndig importdeklaration. Avgiften för denna hantering Àr 125 kronor inklusive moms. Notera att momsen berÀknas pÄ inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. GrÀnsen för tullfrihet berÀknas pÄ inköpspris och fraktkostnad."

Jo, sÄhÀr skriver de pÄ sin hemsida sÄ ditt paket borde har kostat 75kr att hantera plus 76,25kr i moms och inget annat. I vÀrsta fall sÄ borde det ha kostat 125kr plus moms. Be om en specifikation för det dÀr kan aldrig stÀmma. :confused:

"För att upprÀtta en momsdeklaration tar PostNord ut en kostnadsbaserad avgift. I normalfallet Àr den 75 kronor inkl. moms för försÀndelser med ett deklarerat vÀrde pÄ 1 600 kronor eller lÀgre. För försÀndelser med ett deklarerat vÀrde överstigandes 1 600 kronor behöver Àven tull betalas och en tulldeklaration ska upprÀttas. Avgiften blir i dessa fall 125 kronor inkl. moms.

För vissa varor finns sÀrskilda regler som gör att en fullstÀndig importdeklaration behöver upprÀttas Àven om det deklarerade vÀrdet Àr pÄ 1 600 kronor eller lÀgre:
Om försÀndelsen innehÄller:

• viss typ av elektronik ska Ă€ven sĂ€rskild punktskatt betalas. Mer information om denna punktskatt finns hos Skatteverket.
  • Kosttillskott. LĂ€s mer pĂ„ Tullverkets webbplats om vilka varor som omfattas av sĂ€rskilda regler.
I dessa fall mÄste PostNord upprÀtta en fullstÀndig importdeklaration. Avgiften för denna hantering Àr 125 kronor inklusive moms. Notera att momsen berÀknas pÄ inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. GrÀnsen för tullfrihet berÀknas pÄ inköpspris och fraktkostnad."

Ja jag ska ringa och klaga. BÀvar dock inför 99 personer före mig i kön osv. :-I

Jag fick en CWC skickad av DHL. Plötsligt levererades paketet pÄ dörren mycket snabbare Àn jag hade hoppats pÄ. De momsdeklarerade pÄ studs och skickade fakturan efterÄt. Noll problem!

Nu har Postnord bringat klarhet över varför de debiterade 275 kr.
Vid bestÀllningen uppgav jag nÀmligen företagets adress för att det Àr nÀra och smidigt till utlÀmningsstÀllet.
Postnord sÀger att hantering av företagspost kostar 275 kronor. Suck. Dyr lÀxa.

Moms betalas förresten inte av företaget som "importerar" utan de i England ska ha pröjsat den.

Appen heter Clock Wave som jag skrev innan. 😊
Ah ok, hittade inte nĂ„n som hette exakt sĂ„ i Play Store sĂ„ det kanske Ă€r i App Store 😉. Hittade nĂ„n som var motsv men skumt nog nĂ€r den synkat klart mot G77 (Tyskland) sĂ„ stĂ€llde den Ă€ndĂ„ bak klockan 2h frĂ„n 9:00 -> 07:00. Ska se om jag hittar nĂ„n mer.

Ah ok, hittade inte nĂ„n som hette exakt sĂ„ i Play Store sĂ„ det kanske Ă€r i App Store 😉. Hittade nĂ„n som var motsv men skumt nog nĂ€r den synkat klart mot G77 (Tyskland) sĂ„ stĂ€llde den Ă€ndĂ„ bak klockan 2h frĂ„n 9:00 -> 07:00. Ska se om jag hittar nĂ„n mer.
Ja det var iPhone app. Du kan prova denna till Android.

Tillbaka
Topp