• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Vad sÀger erfarenheten avseende laddning av stÄlismodellerna?
Hur ofta behöver ni ladda och hur lÄng tid tar det? Idag, som exempel, Àr det ljust men mycket moln. Ingen sol som bryter igenom.
Hur lÀnge mÄste man ladda? 1 dag, flera dagar?
Jag köpte en sÄn hÀr för 200kr, https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08C5HKGTP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
Brukar ladda en nivÄ pÄ nÄgra timmar FrÄn död till fullladdat tog det en 2 dagar.
Den har tvÄ lÀgen 6.000lux och 20.000lux. Jag kör pÄ 6k som standard, nÀr jag körde pÄ 20k började klockan bli stekhet.
 
Vad sÀger erfarenheten avseende laddning av stÄlismodellerna?
Hur ofta behöver ni ladda och hur lÄng tid tar det? Idag, som exempel, Àr det ljust men mycket moln. Ingen sol som bryter igenom.
Hur lÀnge mÄste man ladda? 1 dag, flera dagar?
3 dagar togs det i vintras nÀr jag laddade min guldstÄlis frÄn halvfullt till fullt.
 
Vad menar du med fönsterlampa? AlltsÄ typ mysbelysning? Eller menar du solen utomhus?
Har en herrejösses bygglampa pÄ 50W LED. Den lyser sÄ inÄt...
Funkar det?
Finns det risk att man steker den? Inte m a p vÀrme, utan av ljuset helt enkelt?
Jag tÀnker en vanlig fönster/bordslampa, t.ex en sÄn hÀr. Perfekt att lÀgga klockan lÀngst upp över hÄlet :)
1629978309791.png
 
ÖveranvĂ€nder ni lampan pĂ„ era klockor? Mkt sĂ€llan mina klockor inte Ă€r pĂ„ H och de laddas blott ett par ggr i veckan nĂ€ra fönstret (ofta mulet).
 
ÖveranvĂ€nder ni lampan pĂ„ era klockor? Mkt sĂ€llan mina klockor inte Ă€r pĂ„ H och de laddas blott ett par ggr i veckan nĂ€ra fönstret (ofta mulet).
NÀ, typ bara anvÀnt den pÄ nyköpa klockor för att snabbt fÄ dem fullladdade. Sen rÀcker det typ med att bara anvÀnda dem nÄn dag dÄ och dÄ eller lÀgga i fönstret.
 
Autolight Àr en underbar funktion. Det enda som Àr störigt med det Àr att den tÀnds i tid och otid nÀr man kör bil.


Jag anvÀnder aldrig auto el. Drar sÄ mkt batteri. Jag bÀr mina G-shocks pÄ natten men anvÀnder inte light funktionen ofta dÄ heller. Har gÀrna istÀllet en separat G-shock, som jag inte bryr mig sÄ mkt om, för att kolla tiden under nattetid. :-D

Varför bÀr jag klocka nÀr jag sover dÄ? Jo kÀnner mig naken annars.
 
Det lĂ„ter inte konstigt alls. Jag kĂ€nner mig naken om jag duschar utan klocka 😁 Dessutom ett perfekt tillfĂ€lle att tvĂ€tta klockan pĂ„, sedan lĂ€gger man den pĂ„ tork efter duschen och tar pĂ„ sig en annan G under tiden.

Ah du kör den varianten. thumbs-up. Jag kör hellre med fuktig duk vid behov eller sköljer av under kranen. Vill inte ha ev tvÄlrester inne i resinet.
 
Det lĂ„ter inte konstigt alls. Jag kĂ€nner mig naken om jag duschar utan klocka 😁 Dessutom ett perfekt tillfĂ€lle att tvĂ€tta klockan pĂ„, sedan lĂ€gger man den pĂ„ tork efter duschen och tar pĂ„ sig en annan G under tiden.
Bra om du ta av skalet och rensar dÄ och dÄ. Kan samla tvÄlrester frÄn duschen. Speciellt pÄ kingen. Det kan samla skit under plastskyddet pÄ baklocket som bildar korrosion över tid. Ser redan smÄ flÀckar pÄ min 56BB.
 
Bra om du ta av skalet och rensar dÄ och dÄ. Kan samla tvÄlrester frÄn duschen. Speciellt pÄ kingen. Det kan samla skit under plastskyddet pÄ baklocket som bildar korrosion över tid. Ser redan smÄ flÀckar pÄ min 56BB.

Bra tips. GÀller för alla G med resin pÄ baklocket.
Är det knepigt att ta bort resinet pĂ„ King?
 
Bra tips. GÀller för alla G med resin pÄ baklocket.
Är det knepigt att ta bort resinet pĂ„ King?
Det gÀller alla som har halvtÀckt baklock. Det Àr inte svÄrt alls att ta av skyddet pÄ kingen. Det Àr de 4 skruvarna pÄ baklocket plus de smÄ skruvarna pÄ sidan av bezeln. Se bara till att hÄlla baklocket nedtryckt nÀr du lyfter plastskyddet sÄ att baklocket inte följer med Àr du lyfter skyddet. Se bild nedan. Var försiktig nÀr du skruvar tillbaka de 2 smÄ skruvarna sÄ att du inte pajar gÀngorna. Stanna nÀr du kÀnner minsta motstÄnd.
PXL_20210826_132135198__01.jpg

FlÀckarna. Klockan Àr 3 Är gammal
PXL_20210826_132150319.jpg
 
Jag anvÀnder aldrig auto el. Drar sÄ mkt batteri. Jag bÀr mina G-shocks pÄ natten men anvÀnder inte light funktionen ofta dÄ heller. Har gÀrna istÀllet en separat G-shock, som jag inte bryr mig sÄ mkt om, för att kolla tiden under nattetid. :-D

Varför bÀr jag klocka nÀr jag sover dÄ? Jo kÀnner mig naken annars.
En nattbeater har vÀl alla?
 
Det gÀller alla som har halvtÀckt baklock. Det Àr inte svÄrt alls att ta av skyddet pÄ kingen. Det Àr de 4 skruvarna pÄ baklocket plus de smÄ skruvarna pÄ sidan av bezeln. Se bara till att hÄlla baklocket nedtryckt nÀr du lyfter plastskyddet sÄ att baklocket inte följer med Àr du lyfter skyddet. Se bild nedan. Var försiktig nÀr du skruvar tillbaka de 2 smÄ skruvarna sÄ att du inte pajar gÀngorna. Stanna nÀr du kÀnner minsta motstÄnd.
PXL_20210826_132135198__01.jpg

FlÀckarna. Klockan Àr 3 Är gammal
PXL_20210826_132150319.jpg


Åh, kanon, tack för lathunden.
FlÀckarna pÄ King, men de ser inte riktigt ut som rost?
 
Tillbaka
Topp