• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Dags för enorma gravitations- och vibrationspÄfrestningar, dvs. dammsugning... skulle en Mudman klara av detta tror ni...?
DDC23673-B7A6-4AFA-B96B-995BAD5E5105.jpeg

LÄter bra, dÄ kanske jag ska skippa gwg:) bankkontot lÀr tacka om inte annat.. Behöver inte snöa in pÄ en modell till :D
Har 18,5cm.

Just GWGn Àr ju intressant för en del menar att för tjocka handleder gör att klockan kÀnns obekvÀm eftersom den har flÀrpar som sitter pÄ undersidan. Klockan Àr nog egentligen gjord för japanska tunna handleder.

LÄter bra, dÄ kanske jag ska skippa gwg:) bankkontot lÀr tacka om inte annat.. Behöver inte snöa in pÄ en modell till :D
Har 18,5cm.
ÅÄp stopp! Sakta i backarna dÀr @daniel svensson :)
SÄ lÀtt ska du inte fÄ lov att avfÀrda GWG för att du rÄkar ha 18.5 handleder! SjÀlv har jag handleder som en medelÄlders japan och det ger mig inga ursÀkter. Jag har tidigare rapporterat 16.5 men kan med lite stolthet korrigera den siffran till 17.0 med 6 cm tvÀrs över sett ovanifrÄn. Nu har jag plockat fram den frÀsiga cammofÀrgade sovsÀcken och referensarkivet med Mudmaster, Frogman, Rangeman, Kungen och den riktiga Kungen, nÀmligen GW-5000 för att ta lite referensbilder. Alla klockor Àr standardutgÄvor och pÄ bilderna instÀllda för min handled. Först börjar vi med Mudmastern sedd utifrÄn ett hÄrigt perspektiv. Notera hur klockan slickar handleden.
5557828F-0D45-4764-9DD5-A3EE65F8CCD4.jpeg

Bild nr 2 visar detaljerat Mudmastern frÄn sidan och de förböjda bandhornen. 6 cm tvÀrsöver motsvarar min handledsbredd.
8E7A2257-276E-45B9-8200-6495F562801B.jpeg

Bild nr 3 beskriver en hole in three med Frogman frÀmst, Mudmastern i mitten och Rangeman borterst. Endast Mudmastern har förböjda bandhorn och liknar faktiskt mest GW-5000 nÀr jag jÀmför klocka med klocka.
FF0D6A52-26F5-4164-AF9B-0D7674D7155C.jpeg

PÄ bild nr 4 fick jag ta till @S.L frukttrick för att stabilisera Frogman (som jag bÀr pÄ det 4:e hÄlet) Mudmastern (5:e hÄlet) och Rangeman (5:e hÄlet).
E56878F8-E0F4-4C55-BDCE-8C42219C3EB5.jpeg

Bild 5 beskriver Kingen (4:e hÄlet) Mudmastern och GW-5000 (7:e hÄlet).
E4076324-2A97-419A-B33E-C60C4DBF18E3.jpeg

Till sist en gruppbild pÄ hela familjen.
556254CD-A98A-4F97-8CF7-D0B3ACBF8C0D.jpeg

SÄ vilken klocka sitter dÄ skönast pÄ min handled om jag bortser frÄn vikt och klumpighet? BÀst sitter faktiskt Mudmastern och Rangeman följt av Frogman. Kingen sitter antingen lite för tajt eller lite för löst. GW-5000 Àr sÄklart alltid oklanderlig. Om mer jÀmförande bilder önskas sÄ sÀg till!

ÅÄp stopp! Sakta i backarna dÀr @daniel svensson :)
SÄ lÀtt ska du inte fÄ lov att avfÀrda GWG för att du rÄkar ha 18.5 handleder! SjÀlv har jag handleder som en medelÄlders japan och det ger mig inga ursÀkter. Jag har tidigare rapporterat 16.5 men kan med lite stolthet korrigera den siffran till 17.0 med 6 cm tvÀrs över sett ovanifrÄn. Nu har jag plockat fram den frÀsiga cammofÀrgade sovsÀcken och referensarkivet med Mudmaster, Frogman, Rangeman, Kungen och den riktiga Kungen, nÀmligen GW-5000 för att ta lite referensbilder. Alla klockor Àr standardutgÄvor och pÄ bilderna instÀllda för min handled. Först börjar vi med Mudmastern sedd utifrÄn ett hÄrigt perspektiv. Notera hur klockan slickar handleden.
5557828F-0D45-4764-9DD5-A3EE65F8CCD4.jpeg

Bild nr 2 visar detaljerat Mudmastern frÄn sidan och de förböjda bandhornen. 6 cm tvÀrsöver motsvarar min handledsbredd.
8E7A2257-276E-45B9-8200-6495F562801B.jpeg

Bild nr 3 beskriver en hole in three med Frogman frÀmst, Mudmastern i mitten och Rangeman borterst. Endast Mudmastern har förböjda bandhorn och liknar faktiskt mest GW-5000 nÀr jag jÀmför klocka med klocka.
FF0D6A52-26F5-4164-AF9B-0D7674D7155C.jpeg

PÄ bild nr 4 fick jag ta till @S.L frukttrick för att stabilisera Frogman (som jag bÀr pÄ det 4:e hÄlet) Mudmastern (5:e hÄlet) och Rangeman (5:e hÄlet).
E56878F8-E0F4-4C55-BDCE-8C42219C3EB5.jpeg

Bild 5 beskriver Kingen (4:e hÄlet) Mudmastern och GW-5000 (7:e hÄlet).
E4076324-2A97-419A-B33E-C60C4DBF18E3.jpeg

Till sist en gruppbild pÄ hela familjen.
556254CD-A98A-4F97-8CF7-D0B3ACBF8C0D.jpeg

SÄ vilken klocka sitter dÄ skönast pÄ min handled om jag bortser frÄn vikt och klumpighet? BÀst sitter faktiskt Mudmastern och Rangeman följt av Frogman. Kingen sitter antingen lite för tajt eller lite för löst. GW-5000 Àr sÄklart alltid oklanderlig. Om mer jÀmförande bilder önskas sÄ sÀg till!

Dessa mÄste vara de bÀsta jÀmförelsebilder ever!
Tack för dem.

Jag ska studera bilderna lite noggrannare pÄ datorn sen men Gwg ser inte brutalt mycket större ut Àn rangeman tycker jag.
Det kanske Àr mer en synvilla eftersom gwg har större yta pÄ tavlan och rangeman har en förhÄllandevis liten yta jÀmfört med boetten?

Tack för dem.

Jag ska studera bilderna lite noggrannare pÄ datorn sen men Gwg ser inte brutalt mycket större ut Àn rangeman tycker jag.
Det kanske Àr mer en synvilla eftersom gwg har större yta pÄ tavlan och rangeman har en förhÄllandevis liten yta jÀmfört med boetten?

Jag som ocksĂ„ har 16.5 - 17 cm nu i vintertid, kan intyga att min Rangeman kĂ€nns mer ”platt” pĂ„ handleden men Ă€ndĂ„ sittar rĂ€tt bra pĂ„ 4-e hĂ„let. Mudmastern som jag provade i butiken sitter skönare och bĂ€ttre Ă€n min Rangeman. Som Sonnyboy skrev, det Ă€r med hjĂ€lp av de förböjda bandhörnen som dyker rakt ner i nĂ€stan 90 graders vinkel i förhĂ„llande till tavlan (syns mycket bra pĂ„ bild nr 2) OCH flĂ€rparna som sĂ„ skönt avrundar och omsluter handleden, och gör att klockar inte dinglar runt handleden.

Men jag tycker det dÀr med stabiliteten mÀrks Àven pÄ Frogman. En av fÄ klockor alla kategorier oavsett storlek, som inte glider omkring pÄ handleden utan sitter dÀr den sitter. Har smÄ klockor som vill vandra runt Ät sidorna oavsett hur man drar Ät dem, Frogmanen sitter som gjuten. VÀldigt behÀndig trots sin storlek, en stor positiv överraskning. Otippat en av de behagligaste klockor jag har och haft, och jag har haft hundratals.
Hur skön ska dÄ inte GWG-1000 vara. Hmm...

Jag som ocksĂ„ har 16.5 - 17 cm nu i vintertid, kan intyga att min Rangeman kĂ€nns mer ”platt” pĂ„ handleden men Ă€ndĂ„ sittar rĂ€tt bra pĂ„ 4-e hĂ„let. Mudmastern som jag provade i butiken sitter skönare och bĂ€ttre Ă€n min Rangeman. Som Sonnyboy skrev, det Ă€r med hjĂ€lp av de förböjda bandhörnen som dyker rakt ner i nĂ€stan 90 graders vinkel i förhĂ„llande till tavlan (syns mycket bra pĂ„ bild nr 2) OCH flĂ€rparna som sĂ„ skönt avrundar och omsluter handleden, och gör att klockar inte dinglar runt handleden.

Jag kör ocksÄ pÄ fjÀrde hÄlet pÄ min Rangeman.
Det jag möjligtvis oroar mig över Àr om boetten pÄ Mudmastern kommer att sticka ut pÄ handledens sidor.
Vad mÀter din handled tvÀrsöver? Jag har 5,3 cm (ovanför benknotan).

Tack för dem.

He he, tack för de snÀlla orden. Helt korrekt, pÄ bilden ligger en Rangeman ovanpÄ Mudmastern och Àven om perspektivet luras lite sÄ stÀmmer det att Mudmastern endast Àn marginellt större Àn Rangeman. Jag var tvungen att ta en bild frÄn sidan för att förtydliga hur jag riggat upp.
19443919-8DAD-48EA-A24F-A17227CB35B6.jpeg

A5C26F78-C24F-4A86-944D-5DC827E5DD08.jpeg

@spammerstakeahike 5.3 cm ovanför benknotan hos mig med... jag gillar inte att klockan gÄr ner mot handen sÄ mycket att den hindrar flexibiliteten utan har helst klockan liiite högre upp oavsett materialet pÄ armbandet Àven om metallband borde bÀras lite mer lösa...

He he, tack för de snÀlla orden. Helt korrekt, pÄ bilden ligger en Rangeman ovanpÄ Mudmastern och Àven om perspektivet luras lite sÄ stÀmmer det att Mudmastern endast Àn marginellt större Àn Rangeman. Jag var tvungen att ta en bild frÄn sidan för att förtydliga hur jag riggat upp.
19443919-8DAD-48EA-A24F-A17227CB35B6.jpeg

A5C26F78-C24F-4A86-944D-5DC827E5DD08.jpeg

Mm, sÄ Àr det nog. Och nÀr de mÀter mÄtten 59,5 mm pÄ bredden, inkluderar de kronskydden?
NÀ, nu kunde jag inte hÄlla mig lÀngre. Jag har bestÀllt en. :)
En julklapp till mig sjÀlv. Frugan fick en dyr kontorsstol till sig sjÀlv och dÄ mÄste jag fÄ unna mig lite ocksÄ. :D

En frĂ„ga till er med Square’s. NĂ„n som kör combibracelet eller lĂ€nkarmband pĂ„?
Valde mellan en GW-B5600BC-1ER med combi och GW-M5610, men valde 5610 och funderar pÄ om det Àr vÀrt att byta till combi eller lÀnk.

Mm, sÄ Àr det nog. Och nÀr de mÀter mÄtten 59,5 mm pÄ bredden, inkluderar de kronskydden?
En julklapp till mig sjÀlv. Frugan fick en dyr kontorsstol till sig sjÀlv och dÄ mÄste jag fÄ unna mig lite ocksÄ. :D
Jag hoppas verkligen att Mudmastern kommer att sitta lika bra som frugan ;)

Nu mÀter ju jag bara med ett mÄttband men totalbredd Mudmaster Àr 55-56 mm och Rangeman ca 1 mm mindre.

Nu mÀter ju jag bara med ett mÄttband men totalbredd Mudmaster Àr 55-56 mm och Rangeman ca 1 mm mindre.

Tack för input.
NÀ, man ska nog inte avskrÀckas av millimetermÄtten som nÀmns. Hade nÄgon annan tillverkare spottat ut sig en 50+ mm klocka hade det sett olustigt mÀrkligt ut, men bulkigheten pÄ G-shocken Àr ju halva poÀngen plus att man inte bör rÀkna med t ex kronskydd och andra extremt utskjutande delar i mÄtten för de Àr ju missvisande.

@Sonnyboy - NÀr du fÄr tillfÀlle / eller vill, kan du ta en wristshot pÄ dig sjÀlv pÄ avstÄnd dÀr man ser hela armen och överkroppen?
Jag vet ju sjÀlv att min Rangeman ser rÀtt stor ut nÀr jag tittar ner pÄ handleden men i spegeln ser den precis lagom stor ut.

Vart bestÀllde du ifrÄn? Hittade du nÄgot bra pris eller?

@Sonnyboy - NÀr du fÄr tillfÀlle / eller vill, kan du ta en wristshot pÄ dig sjÀlv pÄ avstÄnd dÀr man ser hela armen och överkroppen?
Jag vet ju sjÀlv att min Rangeman ser rÀtt stor ut nÀr jag tittar ner pÄ handleden men i spegeln ser den precis lagom stor ut.
Jag hittade en spegel i hallen :)
7151EB39-CFAD-442E-BEFB-BF7956B471D2.jpeg

797CF084-5EE1-4084-B005-A6E661F0D0DF.jpeg

Mudmastern ser coolare ut!

Tillbaka
Topp