• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Perfekt nyÄrsdag
IMG_20190101_151558.jpg
Och Norrlands snus pÄ det:) men jag kör SkÄne.

PRW-3000_01.jpg

Hmmm... skumt... tÀnk att den bÀsta G-shocken inte Àns Àr en G-shock. Pro Trek PRW-3000 Àr ju den bÀsta kombinationen av allt man vill ha i en G-shock. Snygg och inte för stor. Funkar i djungeln och pÄ Stockholms-kontoret.

Diskret ABC-klocka med HöjdmÀtare, kompass, termometer och barometer. Och de vanliga G-shock-funktionerna, Plus solens uppgÄng och nedgÄng. Solcellsladdad och atomstyrd, sÄ man behöver aldrig byta batterier eller stÀlla klockan. Fantastiskt!

Skillnaden mot en vanlig G-shock Àr vÀl att vattenskyddet "bara" Àr 100 m. Vilket betyder att du kan simma, bada och duscha hur mycket du vill, men inte djupdyka med den. Sedan Àr den förmodligen inte lika stöttÄlig. PRW-3000 Àr som en Rangeman fast mycket snyggare! :)

PRW-3000_01.jpg

Hmmm... skumt... tÀnk att den bÀsta G-shocken inte Àns Àr en G-shock. Pro Trek PRW-3000 Àr ju den bÀsta kombinationen av allt man vill ha i en G-shock. Snygg och inte för stor. Funkar i djungeln och pÄ Stockholms-kontoret.

Diskret ABC-klocka med HöjdmÀtare, kompass, termometer och barometer. Och de vanliga G-shock-funktionerna, Plus solens uppgÄng och nedgÄng. Solcellsladdad och atomstyrd, sÄ man behöver aldrig byta batterier eller stÀlla klockan. Fantastiskt!

Skillnaden mot en vanlig G-shock Àr vÀl att vattenskyddet "bara" Àr 100 m. Vilket betyder att du kan simma, bada och duscha hur mycket du vill, men inte djupdyka med den. Sedan Àr den förmodligen inte lika stöttÄlig. PRW-3000 Àr som en Rangeman fast mycket snyggare! :)
Hade sjÀlv en 3100 och förstÄr dig. Dock satt den aldrig lika skönt pÄ min arm som min Rangeman gör.

PRW-3000_01.jpg

Snygg Àr ju lite subjektivt. Jag hÄller Rangeman som den snyggaste Casion. Saknar bara ett par grejer. Kanske delad med GW-5000 (som ocksÄ saknar nÄgra features). :)

PRW-3000_01.jpg

Ta bort den dÀr brÀckliga saken ur min Äsyn. Den dÀr skulle aldrig hÄlla pÄ jobbet. G-shocks is a way of Life!

Handla frÄn Japan, Àr denna en bra sida att handla pÄ?
https://www.shoppinginjapan.net/g-steel-gst-w330ac-3ajf
Den hÀr modellen jag Àr ute efter slÀpps sÄklart inte i Europa sÄ blir att bestÀlla den.
Funderar iofs ocksÄ pÄ om man skulle fÄ tag i bara bezelringen som reservdel och sÀtta pÄ min G(gold)-steel :D Blir ju en rÀtt sjyst mod Àven om jag gissar att de kommer slÀppa en sÄn Àven med guldfÀrgen pÄ caset.
Hade Àven vart bling med guldfÀrgad bezelring.

PRW-3000_01.jpg

Den dÀr modellen konkurrerar med Suunto. TÄl kanske mer stryk Àn klockor frÄn Suunto men en G-shock spelar i en annan division.

Handla frÄn Japan, Àr denna en bra sida att handla pÄ?
https://www.shoppinginjapan.net/g-steel-gst-w330ac-3ajf
Den hÀr modellen jag Àr ute efter slÀpps sÄklart inte i Europa sÄ blir att bestÀlla den.
Funderar iofs ocksÄ pÄ om man skulle fÄ tag i bara bezelringen som reservdel och sÀtta pÄ min G(gold)-steel :D Blir ju en rÀtt sjyst mod Àven om jag gissar att de kommer slÀppa en sÄn Àven med guldfÀrgen pÄ caset.
Hade Àven vart bling med guldfÀrgad bezelring.
Jag har köpt 4 klockor dÀrifrÄn och servicen Àr kanon! Glöm inte att lÀgga pÄ moms pÄ priset för klockan fastnar i tullen!

Ibland gÄr form före funktion. Mudmastern mÄste vara en av de knepigaste och ogenomtÀnkta slÀppet vad gÀller funktionsÄtkomsten men designavdelningen visste vad de gjorde. :D

mudmaster1.jpg
Jag hĂ„ller med om att de analoga klockorna inte nödvĂ€ndigtvis MÅSTE ha en krona för att de Ă€r analoga men pĂ„ vissa modeller passar det, som pĂ„ Mr-G t ex.

Jag hĂ„ller med om att de analoga klockorna inte nödvĂ€ndigtvis MÅSTE ha en krona för att de Ă€r analoga men pĂ„ vissa modeller passar det, som pĂ„ Mr-G t ex.

Kronan pÄ Mudmastern fÄr absolut existera för min del; den ska ju kunna anvÀndas för att stÀlla tiden pÄ de analoga visarna om man saknar radiosynkning, och t ex stÀlla in hur lÀnge ljuset ska lysa men dessa Àr ju instÀllningar som man inte Àndrar sÄ ofta.
Att knyta kronan till timern Àr ett beslut som jag stÀller mig frÄgande till. Jag drar mig för att Àndra tiden pÄ timern för klockan mÄste ju av frÄn armen.

Sen Àr frÄgan hur lÀnge kronan hÄller för daglig anvÀndning.

Kronan pÄ Mudmastern fÄr absolut existera för min del; den ska ju kunna anvÀndas för att stÀlla tiden pÄ de analoga visarna om man saknar radiosynkning, och t ex stÀlla in hur lÀnge ljuset ska lysa men dessa Àr ju instÀllningar som man inte Àndrar sÄ ofta.
Att knyta kronan till timern Àr ett beslut som jag stÀller mig frÄgande till. Jag drar mig för att Àndra tiden pÄ timern för klockan mÄste ju av frÄn armen.

Sen Àr frÄgan hur lÀnge kronan hÄller för daglig anvÀndning.
Tror att de flesta inte anvÀnder kronan dagligen Àven om klockan gör det sÄ det hÄller nog, men jag tycker att det Àr en misslyckad combo med mud resist funktionen. Inte nÄgot man vill skruva pÄ i en lerpöl precis.

Jag har köpt 4 klockor dÀrifrÄn och servicen Àr kanon! Glöm inte att lÀgga pÄ moms pÄ priset för klockan fastnar i tullen!
HĂ„ller med! Grym service! Jag fick ett ”gift card” nĂ€r jag handlade sist pĂ„ 20USD som jag inte kommer anvĂ€nda sjĂ€lv innan det gĂ„r ut. PM om du ska handla sĂ„ kan jag skicka över den.

image.jpg

Denna damp ner i brevlÄdan veckan innan jul - GW-B5600-2ER.
MÄste sÀga att jag Àr positivt överraskad över denna modul med blÄtand (samma modul som stÄlisarna om jag inte Àr ute och cyklar) - var oerhört skeptisk dessförinnan. Klockan har dessutom vÀldigt lÀslig negativ display.

Det enda jag stör mig pÄ (och som min OCD inte klarar av) Àr alla onödiga synkningsförsök via BT (00:30, 06:30, 12:30 och 18:30 enligt manualen) vilket gör att RCVD försvinner under dagen (vilket stör mig). Kan tillÀggas att jag sÀllan har BT igÄng och Àven nÀr den Àr igÄng Àr det inte alltid klockan lyckas med synkningen.
Kan jag fÄ den att bara synka via radiovÄgor som med 3159-modulen?

NĂ„gon som har koll?
Fortfarande ingen som vet mer om detta?
Nyss försökte via BT men misslyckades och dÄ försvann RCVD frÄn skÀrmen :banghead: (vet - jag har OCD). Den Àr jy synkad sedan i morse men varför ska den försöka sÄ mÄnga gÄnger i önödan (enligt mig)?

Nyss försökte via BT men misslyckades och dÄ försvann RCVD frÄn skÀrmen :banghead: (vet - jag har OCD). Den Àr jy synkad sedan i morse men varför ska den försöka sÄ mÄnga gÄnger i önödan (enligt mig)?
Undrar samma sak. Har inte gjort nÄgra efterforskningar men stör mig ocksÄ pÄ att den ska synka sÄ ofta (och tar bort RCVD). Borde rÀcka med en lyckad synk per dag, kan jag tycka. Dvs, varför ens försöka synka sÄ ofta, sÄvida inte de första försöken misslyckas?

Jag har den gula varianten, men vad jag förstÄr Àr det samma modul som i stÄlisarna, sÄ det borde vara rÀtt mÄnga som har den och undrat samma sak.

Är inte sĂ€ker om detta löser ditt problem men du kan testa detta (Wus) :

"If you want to retain the Multiband feature while just disabling Bluetooth, press hold adjust till seconds blink, then hold button B till it says solid CLR. This will remove Bluetooth pairing from the watch, which will no longer attempt to Bluetooth sync until it is re-paired. I have very good reception at my apt so this is how I keep the watch when there. On the road, I then re-pair it with my phone for Bluetooth. For good measure, also delete pairing registration for the watch from the app as well. Works well."

Tillbaka
Topp