• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Om jag sover ute i naturen, t ex vid fjÀllvandring Àr gryning och skymning viktigare för mig att veta för att planera dagen. För piloter gÄr grÀnsen för natt och dag flygning vid civil twillight och lite olika regler gÀller hÀr, det kan vara av intresse.

För friluftsliv Àr det alltsÄ mycket anvÀndbart.
Jag har för mig att du Àr pilot?

Ja risken Àr nog att den typen av klocka kommer att avverka mycket batterier. Vi fÄr se hur jag gör. Ingen brÄdska. Ska kolla in GWG-100.
Jag hade nog kört pÄ GWG-100 dÄ som har solar och multiband. KÀnns som man har mer anvÀndning av det Àn kompassen och termometern faktiskt. Har för mig den har den nya neon belysningen samt lyser upp digitala displayerna ocksÄ.
Tack!
GG modellen gÄr pÄ batteri som jag har förstÄtt det och pÄ en klocka som drar mycket batteri skulle jag föredra solar. Men om du gillar modellen, varför inte! Men risken finns ju att du kommer att vilja ha storebror istÀllet efter ett tag...

Senast Àndrad:
Jag upplever det sÄ hÀr:
NÀr jag slÀnger blicken pÄ min SKX sÄ fastnar klocktiden ögonblickligen inne i hjÀrnan medan nÀr jag tittar pÄ den digitala sÄ tar det ungefÀr halv sekund att avlÀsa tiden.
VĂ„ra ögon Ă€r förprogrammerade att LÄSA bokstĂ€ver och siffror i följd frĂ„n vĂ€nster till höger, och det Ă€r det som gör tidsfördröjningen... att lĂ€sa ”femton och trettiofem”, medan den analoga visuella ”snapshot” pĂ„ 5 millisekunder brĂ€nner in tiden direkt pĂ„ hinnan som ”fem över halv fyra”
Ja, det lĂ„ter logiskt. Mitt problem Ă€r att jag inte ”kopplar” direkt pĂ„ snaloga urtavlor. Behöver kolla pĂ„ visarna för att avgöra. Kanske Ă€r lite trög. ;)

Du recenserade en annan modell pÄ passaround, som du inte var nöjd med : finns det nÄn g-shock som Àr bÀst för piloter?
Jag föredrar digitala klockor framför analoga och det bör finnas en kronograf som finns pÄ alla G-Shocks. Viktigast för mig Àr att det finns UTC med datum som visas samtidigt. Autobelysning och radiosynk Àr ocksÄ bra funktioner och King of G funkar dÀrför bra för mig, Rangeman kommer som nr 2 (datum och UTC visas ej samtidigt pÄ RM) Enda anledningen till varför jag vill ha datum med UTC Àr för att veta vilken motor jag ska starta först och för att jag Àr för korkad för att hÄlla datumet i huvudet vid motorstart :)

Jo det stÀmmer och jag blev lite besviken nÀr jag upptÀckte detta :banghead:
Jag skulle nog ha blivit glad om jag upptÀckte att jag var pilot :)
2018-12-30 02.08.42 1-01.jpeg

GG kĂ€kar inte bara ett utan TVÅ batterier samtidigt... jag skulle hellre satsa pĂ„ GWG-100 utan sensorer men med solar och multiband, kĂ€nns mer anvĂ€ndbart, Ă€ven om jag inte gillar gransnittet med 3-ögon. Den kĂ€nns mer Master Ă€n GG.

GG kĂ€kar inte bara ett utan TVÅ batterier samtidigt... jag skulle hellre satsa pĂ„ GWG-100 utan sensorer men med solar och multiband, kĂ€nns mer anvĂ€ndbart, Ă€ven om jag inte gillar gransnittet med 3-ögon. Den kĂ€nns mer Master Ă€n GG.
Oj, det var Ànnu vÀrre med tvÄ batterier.

Jag antar att alla GWG-100 har Solar och radiosync? I den hÀr annonsen pÄ en GWG-100 1A3ER stod det att den hade 2 Ärs batteritid och inget om nÄgon solladdning.

https://klockorochsmycken.se/produkt/casio-g-shock-mudmaster-gwg-100-1a3er/

Edit: stÄr Tough solar pÄ klockan ser jag nu och RCVD.

Senast Àndrad:
Mycket jĂ€mförelser mellan Mudmaster och Rangeman (dĂ€r RM verkar vurmas för mer Ă€n MM). Men ingen som nĂ€mner Mudman. PĂ„ pappret kĂ€nner jag att den tickar mĂ„nga boxar (och har EL). Är det ingens favorit?

Jag frÄgar för att jag har en pÄ ingÄende (har aldrig sett eller kÀnt pÄ den i verkligheten)

Mycket jĂ€mförelser mellan Mudmaster och Rangeman (dĂ€r RM verkar vurmas för mer Ă€n MM). Men ingen som nĂ€mner Mudman. PĂ„ pappret kĂ€nner jag att den tickar mĂ„nga boxar (och har EL). Är det ingens favorit?

Jag frÄgar för att jag har en pÄ ingÄende (har aldrig sett eller kÀnt pÄ den i verkligheten)
Tror ÀndÄ man fÄr jÀmföra abc klockor och inte gshocks generellt. Mudman har ju bara kompass.

@Sonnyboy
Jag tycker gulfmastern ocksÄ tickar rÀtt mÄnga boxar. Alla funktioner som en mudmaster + rangeman har ihop. Utöver det Àven mÄnfas och tidvatten.
DSC02839.jpg

Tror ÀndÄ man fÄr jÀmföra abc klockor och inte gshocks generellt. Mudman har ju bara kompass.

@Sonnyboy
Jag tycker gulfmastern ocksÄ tickar rÀtt mÄnga boxar. Alla funktioner som en mudmaster + rangeman har ihop. Utöver det Àven mÄnfas och tidvatten.
DSC02839.jpg
FĂ„r du och @S.L provision hos Casio? Just nĂ€r det har lugnat ner sig för ögonblicket! Är detta den enda modellen med quadsensor?

Rangeman passar faktiskt fint Àven pÄ min dotter :)
5C12C640-1A47-429C-B08E-1819DDBAF0EC.jpeg

FĂ„r du och @S.L provision hos Casio? Just nĂ€r det har lugnat ner sig för ögonblicket! Är detta den enda modellen med quadsensor?

Rangeman passar faktiskt fint Àven pÄ min dotter :)
5C12C640-1A47-429C-B08E-1819DDBAF0EC.jpeg
Enda modellen med quadsensor ja. Det sagt sÄ tyckte jag inte den var sÄ praktiskt heller. Dom sÄldes ju för nÀra 3000 förra sommaren av nÄgon anledning (eller ja, anledningen var att just den fÀrgen skulle tas ur sortimentet).

Senast Àndrad:
Menar du att den Àr lite som Gravitymastern som Àr fin men med vÀrdelösa funktioner?
Nja... eller jo. I bÀsta fall anvÀnder man ABC funktionerna. Har svÄrt att se nÀr jag skulle behöva vara i behov av resterande funktioner.

Inte för att jag har nÄgot emot fler funktioner men den faller bort pÄ att den Àr sÄ stor och klumpig.

Hade dom gett mig alla gulfmaster funktionerna i Square storlek hade jag ju sÄklart bara varit nöjd och hÄllt tyst.

@Sonnyboy
DSC02839.jpg
Jag tÀnkte nÀmna Gulfmastern som ett alternativ i alla diskussioner men ser nu att den eminente G-SHOCK-gurun @Fujoor hann före.
Edit: Är inte Gulfmastern ungefĂ€r lika stor som Rangeman och bĂ€rs lika stort/”smĂ„tt”?

Jag tÀnkte nÀmna Gulfmastern som ett alternativ i alla diskussioner men ser nu att den eminente G-SHOCK-gurun @Fujoor hann före.
Edit: Är inte Gulfmastern ungefĂ€r lika stor som Rangeman och bĂ€rs lika stort/”smĂ„tt”?
Utan att ha kollat mÄtten tycker jag att Gulfmaster bÀr större Àn RM.

Kanske bandanslutningen bidrar till intrycket?

@Sonnyboy ApropÄ Gravitymaster och annat: Du har inte funderat pÄ en sÄn hÀr?
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-gpw-1000-4aer-prisbump.101122/
Den Àr stor som ett hus men lÀtt som en fjÀder och bÀrs mindre Àn vad den ser ut och sitter bekvÀmare Àn Rangeman.
Har inga ABC-funktioner men dÀremot GPS-tidssturning och möjlighet att visa UTC tid i alla lÀgen.
Det Àr ju bra att slippa Bluetooth men samtidigt verkar den lida av samma brister som Gravitymastern, nÀmligen att visa digital information analogt. Det Àr helt vÀrdelöst att kÀnna till sin position med ett par meters felmarginal men sedan bara kunna presentera detta analogt med enorm felmarginal. Jag har visserligen inte lÀst manualen men efter Gravitymastern Àr det min fasta övertygelse att en G-Shock Ätminstonde ska ha ett digitalt fönster. Enda undantaget Àr kanske en MR-G?

Det Àr ju bra att slippa Bluetooth men samtidigt verkar den lida av samma brister som Gravitymastern, nÀmligen att visa digital information analogt. Det Àr helt vÀrdelöst att kÀnna till sin position med ett par meters felmarginal men sedan bara kunna presentera detta analogt med enorm felmarginal. Jag har visserligen inte lÀst manualen men efter Gravitymastern Àr det min fasta övertygelse att en G-Shock Ätminstonde ska ha ett digitalt fönster. Enda undantaget Àr kanske en MR-G?
Är sjĂ€lv sugen pĂ„ en ana-digi G-Shock men hittar inget riktigt bra. Har sneglat pĂ„ Gulfmastern men kĂ€nner mig osĂ€ker.

Tillbaka
Topp