• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

SĂ€tter upp solpanel


168881566363315404038343583049.jpg
En pĂ„ taket och en pĂ„ armen! Snyggt! ☀☀☀
 
@FruDerix har klockan pĂ„ högern för att ”jĂ€mna ut solbrĂ€nnan” under klockan đŸ«ŁđŸ˜ł
IMG_3597.jpeg
Va? KlockbrÀnnan Àr ju lika eftertraktad som bonnabrÀnnan!
Haha, jag har kört denna metod nĂ„gra Ă„r nu. Sjukt skönt att blivit av med tvĂ„nget att ha klockan pĂ„ samma arm varje ggn. 😎

Ser ju för övrigt helt kefft ut om man haft stor blaffig G och fĂ„tt klockbrĂ€nna och sen ta pĂ„ sig en liten dress-klocka som inte döljer det helt. đŸ€Ș
 
...och vad kan det bero pĂ„... 😛
Haha, givetvis ett litet men mÀktigt oligopol som delat upp titan-square marknaden mellan sig!

...mer troligt Àr vÀl det klassiska mönstret att beg-försÀljningen har lagt sig efter första hypen, de som har klockorna nu Àr helt enkelt nöjda med dem. Men OM det skulle Àndras Àr det bara att höra av sig ;)
 
Haha, jag har kört denna metod nĂ„gra Ă„r nu. Sjukt skönt att blivit av med tvĂ„nget att ha klockan pĂ„ samma arm varje ggn. 😎

Ser ju för övrigt helt kefft ut om man haft stor blaffig G och fĂ„tt klockbrĂ€nna och sen ta pĂ„ sig en liten dress-klocka som inte döljer det helt. đŸ€Ș
AlltsĂ„ skippar man den lilla dressaren😁😉
 
Haha, givetvis ett litet men mÀktigt oligopol som delat upp titan-square marknaden mellan sig!

...mer troligt Àr vÀl det klassiska mönstret att beg-försÀljningen har lagt sig efter första hypen, de som har klockorna nu Àr helt enkelt nöjda med dem. Men OM det skulle Àndras Àr det bara att höra av sig ;)
Hahaha, oligopol ja 😂
Ja, jag har ju samlat pÄ mig tre av de fyra jag vill Ät, och den fjÀrde Àr fasen sÄ svÄr att fÄ fatt i.

FortsÀtt leta, sÀger jag. Min senaste kom frÄn andra sidan Atlanten.
 
Har funderat utan att förstÄ hur skruvsystemet för gummibandet pÄ MR-G G2000 funkar.
NÄgon hokuspokus-lösning som ska göra att den inte kan öppna sig. Att dubbla muttrar dragna mot varandra pÄ samma skruv kan ha en lÄsande effekt om de dras tillrÀckligt hÄrt vet vi. Men man mÄste dra hÄrt (plasticera skruvens gÀnga sÄ att den fjÀdrar), annars fÄr man ingen effekt. Ingen bra metod för en skruv pÄ 1,6mm diameter. SÄ hur gör man dÄ?
TvÄ muttrar som gÀngas pÄ samma skruv, men Ät varsitt hÄll.

...eehhh mindf*ck... whaaaat...?

Notera i bilden nedan hur gÀngan Àr skuren (L/R, vÀnster och höger), inte sÄ vanligt att se den sÄ.

Screenshot_20230708_100824_Samsung Internet.jpg


Kombinera det med en fiffig utformning av muttrarna (Deltalock) sÄ att de plasticerar istÀllet för skruvens gÀnga sÄ fÄr man den fjÀdrande effekten man Àr ute efter samtidigt som muttrarna inte kan snurra Ät samma hÄll tillsammans, eftersom de Àr gÀngade Ät varsitt hÄll.
M a o Àr inte varken gÀngan eller skruven belastad i ihopdraget tillstÄnd, utan det Àr delar av enbart muttrarna som Àr belastade istÀllet.

Helt enkelt GENIALT!

Finns bara en baksida... bara den med nyckeln till Pandoras box kan öppna förbandet 😂

Och för er som undrar... vad snackar han om nu egentligen...? Ni kan lĂ€sa mer hĂ€r 😁


Fin förklaring. 😍đŸ’Ș
 
Var idag med kusinen till ortens badstÀlle. Denna G-shock fick premiÀrdopp. Och upptÀckte detta.
Den Àr kanske inte lÀmpad för vatten nÀr vattnet som kommit in mellan "enheten"(eller vad sÀger man?) och skalet syns sÄ igenom plasten. Vet inte Àn hur lÀnge det tar innan vattnet dunstar bort.

20230708_182333.jpg
 
Var idag med kusinen till ortens badstÀlle. Denna G-shock fick premiÀrdopp. Och upptÀckte detta.
Den Àr kanske inte lÀmpad för vatten nÀr vattnet som kommit in mellan "enheten"(eller vad sÀger man?) och skalet syns sÄ igenom plasten. Vet inte Àn hur lÀnge det tar innan vattnet dunstar bort.

20230708_182333.jpg
Likadant pÄ de flesta(alla?) Gshocks.
DÀrför Àr det inte fel att ta av och göra rent bakom bezel emellanÄt, samlas en hel del gött bakom.
20230708_185918.JPG
 
Var idag med kusinen till ortens badstÀlle. Denna G-shock fick premiÀrdopp. Och upptÀckte detta.
Den Àr kanske inte lÀmpad för vatten nÀr vattnet som kommit in mellan "enheten"(eller vad sÀger man?) och skalet syns sÄ igenom plasten. Vet inte Àn hur lÀnge det tar innan vattnet dunstar bort.

20230708_182333.jpg

Det torkar bort rĂ€tt snabbt, gjorde det pĂ„ min oak. Ingen fara för klockan iaf, skalet har noll med wr att göra 🙂
 
Tror att @S.L har koll pÄ detta.
Casio Europa visste inte ens att det tarvades speciella verktyg innan jag bad Svante att hjĂ€lpa till i samband med att jag satte svart band pĂ„ min Bruce. Efter lite ”uppmuntran” frĂ„n honom sĂ„ fixade det fram grejerna rĂ€tt sĂ„ snabbt iaf. Hade bilder och artikelnr (motsv) etc pĂ„ verktygen förut men inte nu lĂ€ngre. Vill minnas att en Grek som köpte en av mina MRG jagade rĂ€tt pĂ„ delarna pĂ„ egen hand mha informationen frĂ„n mig.
 
Casio Europa visste inte ens att det tarvades speciella verktyg innan jag bad Svante att hjĂ€lpa till i samband med att jag satte svart band pĂ„ min Bruce. Efter lite ”uppmuntran” frĂ„n honom sĂ„ fixade det fram grejerna rĂ€tt sĂ„ snabbt iaf. Hade bilder och artikelnr (motsv) etc pĂ„ verktygen förut men inte nu lĂ€ngre. Vill minnas att en Grek som köpte en av mina MRG jagade rĂ€tt pĂ„ delarna pĂ„ egen hand mha informationen frĂ„n mig.
Det dÀr skulle jag vilja veta mer om. Tror du att du har bilderna nÄgonstans eller Àr de helt vÀck? Alternativt kan spÄra greken?
 
Tillbaka
Topp