• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Godmorgon,

IMG_7510.jpeg

Har vĂ€ntat pĂ„ detta. Äntligen har nĂ„gon plockat isĂ€r sin MRG fyrkant. Har inte alls förvĂ€ntat mig att bezel Ă€r ihopsatt pĂ„ det sĂ€ttet. 👎

Verkligen. Har sjĂ€lv undrat över hur bezel hĂ„ller ihop dĂ„ de plast bitarna inte finns med i den officiella bilden. Och bandfĂ€stningen Ă€r ju sĂ€mre Ă€n vanlig stĂ„lis. WTF 😒
1000017608.png

En del genvĂ€gar ser det ut som. Är bezel-materialet sĂ„ hĂ„rt att man inte kan fĂ€sta det pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt Ă€n med plastbitar?
Jag tror att ni drar förhastade slutsatser.
Inte hundra pÄ att jag har rÀtt, men jag gissar att lugskruvarna kan tas ur som pÄ t ex en OmegalÀnk, med en sprint som hÄller fast bandet mot boetten, en sprint man kan skjuta ut.
Sen tror jag att plasten finns dÀr av stötdÀmpningsskÀl. Inte för att det har snÄlats.
Har dock inte listat ut hur bezelskruvarna dras Ät. PÄ nÄgra bilder har de ju spÄr i "fel Ànde", men kommer man Ät den nÀr de ska dras fast? Gissningsvis om man demonterar lÀnken först.
Han som tog isÀr sin klocka gjorde det nog "frÄn fel hÄll" skulle jag tro.

Jag tror att ni drar förhastade slutsatser.
Inte hundra pÄ att jag har rÀtt, men jag gissar att lugskruvarna kan tas ur som pÄ t ex en OmegalÀnk, med en sprint som hÄller fast bandet mot boetten, en sprint man kan skjuta ut.
Sen tror jag att plasten finns dÀr av stötdÀmpningsskÀl. Inte för att det har snÄlats.
Har dock inte listat ut hur bezelskruvarna dras Ät. PÄ nÄgra bilder har de ju spÄr i "fel Ànde", men kommer man Ät den nÀr de ska dras fast? Gissningsvis om man demonterar lÀnken först.
Han som tog isÀr sin klocka gjorde det nog "frÄn fel hÄll" skulle jag tro.
Han beskrev exakt hur han tagit isÀr bezel och satt ihop den. Plastdelarna Àr dÀr för att hÄlla ramen pÄ plats underifrÄn. Det ser man klart och tydligt frÄn bilderna. Utan de sitter ramen helt lös. Hade de fungerat som stöddÀmpare sÄ hade Casio haft med de i officiella bilden som de har gjort med vanlig GMWB-5000.
Bezelskruvarna sitter pÄ plats med skruvlim. Men Casio verkar anvÀnda svag skruvlim och killen kunde skruva ut de med hjÀlp av leklera.

MRG
1000017608.png

GMW
1000017609.jpg
1000017610.jpg

Senast Àndrad:
Han beskrev exakt hur han tagit isÀr bezel och satt ihop den. Plastdelar a Àr dÀr för att hÄlla ramen pÄ plats underifrÄn. Det ser man klart och tydligt frÄn bilderna. Utan de sitter ramen helt lös. Hade de fungerat som stöddÀmpare sÄ hade Casio haft med de i officiella bilden som de har gjort med vanlig GMWB-5000.
Bezelskruvarna sitter pÄ plats med skruvlim. Men Casio verkar anvÀnda svag skruvlim och killen kunde skruva ut de med hjÀlp av leklera.

MRG
1000017608.png

GMW
1000017609.jpg
1000017610.jpg
Ja, vi vet ju inte hur de motiverar materialvalen, men det skulle kunna vara sÄ att den mycket hÄrda cobariontoppen behöver plasten förankras med plast för att plasten Àr duktil pÄ ett sÀtt som stÄl inte Àr. Eller att en tunn stÄlbit Àr svÄr att skapa med den formen. Men du har en poÀng i att den borde varit med i sÀljmaterialet om den varit vital i konstruktionen. Fast det kan ocksÄ vara sÄ att den inte var sÄ fancy sÄ den fick utebli.

Skruvarna förstÄr jag att de sitter med gÀngsÀkring. Ska en skruv sitta fast mÄste skruv eller gÀnga strÀckas. Annars kommer den att lossna. Om man inte limmar fast den. SÄdan Àr dess fysik.

Ja, vi vet ju inte hur de motiverar materialvalen, men det skulle kunna vara sÄ att den mycket hÄrda cobariontoppen behöver plasten förankras med plast för att plasten Àr duktil pÄ ett sÀtt som stÄl inte Àr. Eller att en tunn stÄlbit Àr svÄr att skapa med den formen. Men du har en poÀng i att den borde varit med i sÀljmaterialet om den varit vital i konstruktionen. Fast det kan ocksÄ vara sÄ att den inte var sÄ fancy sÄ den fick utebli.

Skruvarna förstÄr jag att de sitter med gÀngsÀkring. Ska en skruv sitta fast mÄste skruv eller gÀnga strÀckas. Annars kommer den att lossna. Om man inte limmar fast den. SÄdan Àr dess fysik.
Den biten kunde har varit i titan med en "fine resin" cushion i mellan. GÄr att lösa det snyggare Àn en plastbit. Lösningen med skruvar som inte gÄr att dra Ät Àr bara dumt. Denna killen tappade hela bezel pÄ grund av det. Folk trodde inte pÄ honom i början.
Han fick sjÀlv betala 1400CAD för att Casio ska ersÀtta den.

Edit: glömt nÀmna att hörnbitarna hÄlls ihop av 4st metallklÀmmor och pins sÄ det gÄr om de vill.
1000017627.jpg

Senast Àndrad:
Min take pÄ MRGate:

Jag Àr sjukt imponerad över ingenjörskonsten att lyckas Äterskapa designen pÄ ett sÄ komplext sÀtt med förhÄllandevis fÄ detaljer.
För mig spelar plastbiten ingen roll, Àr sÄ mycket plast pÄ insidan av caset ÀndÄ och det Àr en snygg lösning i sig.
Sen blev man tvungen att kompromissa nÄgonstans gÀllande skruvarna, det hade sett skit ut att ha hex torx eller whatever. DÄ blev det gÀnglim. LÀtt, och borde ha funkat fint. Och som jag ser det Àr det endast hÀr felet ligger, valet av lim. Ingen hade klagat om limmet höll...

Och för att kommentera inlÀgget pÄ watchuseek angÄende att skruvarna satt löst pÄ baksidan:
SÄ Àr det som @ironcastle pÄpekar, för att lÄsa en skruv strÀcker man gÀngorna, ju mindre skruv desto mindre Ätdragningsmoment. En liten skruv sitter fast och Àr lÄst, trots att den Àr vÀldigt lÀtt att lossa pÄ med mejsel...

Och gÀllande marknadsföringsmaterialets sprÀngskisser. Det Àr marknadsföring, inget annat. Man visar inte kompletta ritningar av sina produkter för slutanvÀndare i produkter som den hÀr.

Med det sagt sÄ förstÄr jag om vissa blir besvikna nÀr dom hade vÀntat sig nÄgot annat och kanske mer fullÀndat. Men tro mig, jag pysslar med liknande (nÄja...) saker dagligen, det hÀr Àr ingen skitkonstruktion.

Summa summarum: smaken/baken och höna fjĂ€der etc... No biggie â˜ș

Min take pÄ MRGate:

Jag Àr sjukt imponerad över ingenjörskonsten att lyckas Äterskapa designen pÄ ett sÄ komplext sÀtt med förhÄllandevis fÄ detaljer.
För mig spelar plastbiten ingen roll, Àr sÄ mycket plast pÄ insidan av caset ÀndÄ och det Àr en snygg lösning i sig.
Sen blev man tvungen att kompromissa nÄgonstans gÀllande skruvarna, det hade sett skit ut att ha hex torx eller whatever. DÄ blev det gÀnglim. LÀtt, och borde ha funkat fint. Och som jag ser det Àr det endast hÀr felet ligger, valet av lim. Ingen hade klagat om limmet höll...

Och för att kommentera inlÀgget pÄ watchuseek angÄende att skruvarna satt löst pÄ baksidan:
SÄ Àr det som @ironcastle pÄpekar, för att lÄsa en skruv strÀcker man gÀngorna, ju mindre skruv desto mindre Ätdragningsmoment. En liten skruv sitter fast och Àr lÄst, trots att den Àr vÀldigt lÀtt att lossa pÄ med mejsel...

Och gÀllande marknadsföringsmaterialets sprÀngskisser. Det Àr marknadsföring, inget annat. Man visar inte kompletta ritningar av sina produkter för slutanvÀndare i produkter som den hÀr.

Med det sagt sÄ förstÄr jag om vissa blir besvikna nÀr dom hade vÀntat sig nÄgot annat och kanske mer fullÀndat. Men tro mig, jag pysslar med liknande (nÄja...) saker dagligen, det hÀr Àr ingen skitkonstruktion.

Summa summarum: smaken/baken och höna fjĂ€der etc... No biggie â˜ș
Jo, jag Ă€r inne pĂ„ samma sak. Hade de bara inte gĂ„tt bort sig med gĂ€ngsĂ€kringen sĂ„ hade vi alla varit lyckligt ovetandes om den lilla plastbiten och fortsatt hylla modellen 😂

Tillbaka
Topp