• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Hej, ny pÄ forumet.
Jag funderar pĂ„ köp av en gw‑m5610‑1er. Sett att den finns Ă€nda ner till strax under 900kr. Det jag undrar över Ă€r Tough Solar-funktionen, vi har ju ganska lite sol i Sverige. RĂ€cker en vanlig anvĂ€ndning av klockan för att batteriet inte ska laddas ur? Hade ju varit annorlunda om man bodde lĂ„ngt söderut.
Finns det nÄgon annan liknande model som har samma funktioner men utan solpanelen i samma prisklass? Har letat men ej funnit.
Tack pÄ förhand.

Hej, ny pÄ forumet.
Jag funderar pĂ„ köp av en gw‑m5610‑1er. Sett att den finns Ă€nda ner till strax under 900kr. Det jag undrar över Ă€r Tough Solar-funktionen, vi har ju ganska lite sol i Sverige. RĂ€cker en vanlig anvĂ€ndning av klockan för att batteriet inte ska laddas ur? Hade ju varit annorlunda om man bodde lĂ„ngt söderut.
Finns det nÄgon annan liknande model som har samma funktioner men utan solpanelen i samma prisklass? Har letat men ej funnit.
Tack pÄ förhand.
Jag har inga problem med solpanelen vid normal anvÀndning. Den har kommit ner pÄ M nÄgon gÄng nÀr den legat i lÄda typ 6 mÄn. Annars alltid fulladdad. Bara att köra!

Jag har inga problem med solpanelen vid normal anvÀndning. Den har kommit ner pÄ M nÄgon gÄng nÀr den legat i lÄda typ 6 mÄn. Annars alltid fulladdad. Bara att köra!
+1 pÄ den, du behöver inte alls oroa dig för laddningsnivÄ. Dessutom sÄ har de flesta (alla?) Solar G-Shocks en powersavefunktion som funkar mycket bra. Klockan gÄr i "stand-by" nÀr du inte anvÀnder den och vaknar nÀr du plockar upp den igen. Funkar kanon!

SÄ ett tips Àr att aktivera den funktionen, brukar visas med ett litet "PS" nÄnstans pÄ displayen.

Jag kallar den hÀr för negativ ananas.
Edit: negativ banan kanske Àr bÀttre.
DSC05606.jpg
DSC05611.jpg
DSC05584.jpg
The Dark Pinapple!

+1 pÄ den, du behöver inte alls oroa dig för laddningsnivÄ. Dessutom sÄ har de flesta (alla?) Solar G-Shocks en powersavefunktion som funkar mycket bra. Klockan gÄr i "stand-by" nÀr du inte anvÀnder den och vaknar nÀr du plockar upp den igen. Funkar kanon!

SÄ ett tips Àr att aktivera den funktionen, brukar visas med ett litet "PS" nÄnstans pÄ displayen.
Tack!

Hej, ny pÄ forumet.
Tack pÄ förhand.

Hej och vÀlkommen,
Svensk sol fungerar alldeles utmÀrkt och det krÀvs inte ens sol för att ladda tillrÀckligt. En mulen dag Àr ok som exempel.

Vill du ha en enklare utan solar och radiosynk sÄ finns ju DW 5600E-1 VER.

Radiosynk Àr lite överskattad tycker jag. Mina hÄller bra tid ÀndÄ, högst 0,5s avvikelse per dygn.
Jag tror inte att det finns nÄn modell med synk som inte har solar
Jag tycker tvÀrtom att det Àr jÀtteviktigt!
Det viktigaste med en klocka borde ju vara att den gÄr sÄ rÀtt som möjligt.
Och dÀr Àr MB6 bÀttre Àn Bluetooth dÄ mobilen kan gÄ flera sekunder fel mot atomklockan.
Synka mot GPS ska vara bÀst dÄ det Àr mindre fördröjning Àn frÄn masterna.

Och dÀr Àr MB6 bÀttre Àn Bluetooth dÄ mobilen kan gÄ flera sekunder fel mot atomklockan.
Det dÀr med mobilklockan Àr ett gissel. TÀnk om det enkelt gick att vÀlja NTP istÀllet för NITZ.
Jag tillhör en av de som inte tycker att radiosynk Àr sÄ viktigt. NÀr det kommer till squares prioriterar jag hellre lÀsbarhet, tid i alla lÀgen och screwback.
StÄlisen har visserligen allt det dÀr pÄ plats inklusive synk, men det Àr ju synd att vÀlja bort alla justa jubileumsmodeller t.ex.

Det dÀr med mobilklockan Àr ett gissel. TÀnk om det enkelt gick att vÀlja NTP istÀllet för NITZ.
Jag tillhör en av de som inte tycker att radiosynk Àr sÄ viktigt. NÀr det kommer till squares prioriterar jag hellre lÀsbarhet, tid i alla lÀgen och screwback.
StÄlisen har visserligen allt det dÀr pÄ plats inklusive synk, men det Àr ju synd att vÀlja bort alla justa jubileumsmodeller t.ex.
Du fÄr stÀlla in tiden manuellt med watch check till exempel.
PSX_20190929_084505.jpg

Du fÄr stÀlla in tiden manuellt med watch check till exempel.
PSX_20190929_084505.jpg
Jag synkar min Android ibland med "ClockSync" men min mobil Àr inte rootad sÄ det Àr en manuell process.
Lite trist att en device som stÀndigt Àr uppkopplad gÄr sÄ pass mycket fel.
AnvÀnder inte bt-syncen, men jag gissar att den kör NTP istÀllet för mobilens systemklocka.
Screenshot_20190929-084749~2.png

Mobilklockan synkar vÀl minst en gÄng per dag.

Hur vanligt Àr problemet? Jag har alltid trott att mobilklockan Àr exakt och att den rÀttar sig sjÀlv som Spammers sÀger ovan, minst en gÄng per dag. Den gick Àven precis som Sjöö & Sandström-klockan, nÀr den fanns pÄ KS. Enligt denna sida gÄr min mobil (iPhone X) rÀtt:

F1D8BB80-7E43-485C-8CC1-AC289D666AEF.jpeg

Hur vanligt Àr problemet? Jag har alltid trott att mobilklockan Àr exakt och att den rÀttar sig sjÀlv som Spammers sÀger ovan, minst en gÄng per dag. Den gick Àven precis som Sjöö & Sandström-klockan, nÀr den fanns pÄ KS. Enligt denna sida gÄr min mobil (iPhone X) rÀtt:

Slögooglade lite och det tycks vara olika bud beroende pÄ vem du frÄgar. En del hÀvdar att Android vanilla synkar vid varje omstart, annars var tionde dag. Men jag upplever att min telefon alltid Àr nÀra perfekt synk mot ntp servrar.

Det Àr vÀl inte egentligen ett problem men det kan skilja lite :) Finns appar att ladda hem dÀr du kan se exakt atomtid samt tiden i ditt mobiloperativsystem. Skiljer oftast nÄgon sekund.

Hej, det ska tydligen finnas nÄgot sÀtt att synka en MB klocka Àven om man Àr utanför mottagningsomrÄdet t.e.x Afrika. Provade en app som heter DCF 775 för Android men det fungerar inte med den klockan jag har idag. Om det finns det sÄ tycker jag att t.e.x. Casio brde nÀmna det.

Tillbaka
Topp