• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

De kör en egen race tror jag. De tycker vÀl att man ska interagera med klockan genom att trycka pÄ lampknappen. Den enda med nÄgorlunda bra lume Àr Mudmaster. De kanske anser att bra lume ska vara pÄ premiumklockor?
Vilket leder till frÄgan :
@S.L hur Àr Lumen pÄ MRG? Piskar den Mudmaster?
Jag vet inte, jag tror faktiskt att det bara Àr lysmassan som Àr kass eftersom de inte verkar ha nÄgon modell som klarar mer Àn en timme eller tvÄ sett till t.ex. Oceanus och andra "vanliga" modeller som saknar LED-belysning.
 
IRL bild pĂ„ camo Ti square av ”kevio” pĂ„ WUS,
05475190-B1F6-4043-8FC8-9157C2DAF89B.jpeg
Hade önskat att siffrorna höll sig till en, eller Ätminstone alla i samma, fÀrg vid samma tillfÀlle oavsett hur ljuset faller. Min kanske största invÀndning numer mot negativa displayer Àr det dÀr fÀrgblipprandet i sifforna som gör displayen rörig om Àn kanhÀnda dekorativ ibland. Tycker det skÀr sig pÄ de modeller jag uppfattar som först och frÀmst funktionella. FrÄn blÄtt till grÄtt och svart som pÄ en del positiva har jag inget emot.

Kanske bara jag...
 
De kör en egen race tror jag. De tycker vÀl att man ska interagera med klockan genom att trycka pÄ lampknappen. Den enda med nÄgorlunda bra lume Àr Mudmaster. De kanske anser att bra lume ska vara pÄ premiumklockor?
Vilket leder till frÄgan :
@S.L hur Àr Lumen pÄ MRG? Piskar den Mudmaster?
1000 serien Àr inte sÄ bra (men backlight Àr mycket starkt).
2000 serien Àr bra, nog minst lika bra som GWG-1000 och har tom olikfÀrgad lume, ska försöka fixa en bild pÄ den.
 
Hade önskat att siffrorna höll sig till en, eller Ätminstone alla i samma, fÀrg vid samma tillfÀlle oavsett hur ljuset faller. Min kanske största invÀndning numer mot negativa displayer Àr det dÀr fÀrgblipprandet i sifforna som gör displayen rörig om Àn kanhÀnda dekorativ ibland. Tycker det skÀr sig pÄ de modeller jag uppfattar som först och frÀmst funktionella. FrÄn blÄtt till grÄtt och svart som pÄ en del positiva har jag inget emot.

Kanske bara jag...
I praktiken har jag inte alls lagt mÀrke till att displayen skiftar i fÀrg pÄ min svarta stÄlis. Jag tyckte att det passade pÄ Titancammon men i realiteten Àr den förmodligen som en vanlig negativ STN display.
 
Hade önskat att siffrorna höll sig till en, eller Ätminstone alla i samma, fÀrg vid samma tillfÀlle oavsett hur ljuset faller. Min kanske största invÀndning numer mot negativa displayer Àr det dÀr fÀrgblipprandet i sifforna som gör displayen rörig om Àn kanhÀnda dekorativ ibland. Tycker det skÀr sig pÄ de modeller jag uppfattar som först och frÀmst funktionella. FrÄn blÄtt till grÄtt och svart som pÄ en del positiva har jag inget emot.
Kanske bara jag...

Ja hur kommer sig detta fenomen egentligen? det blir ju aldrig sÄ med positiva displayer. I starkt solsken sÄ har jag sett att siffrorna flimmrar. Antar att det Àr detta som Àr boven?
 
I praktiken har jag inte alls lagt mÀrke till att displayen skiftar i fÀrg pÄ min svarta stÄlis. Jag tyckte att det passade pÄ Titancammon men i realiteten Àr den förmodligen som en vanlig negativ STN display.
Ja hur kommer sig detta fenomen egentligen? det blir ju aldrig sÄ med positiva displayer. I starkt solsken sÄ har jag sett att siffrorna flimmrar. Antar att det Àr detta som Àr boven?
TÀnkte inte heller pÄ det först. NÀr jag vÀl började lÀgga mÀrke till det, frÀmst vid fotografering, började jag störa mig pÄ det; fÀrgbrytningen och sÄ börjar siffrorna flimra i en del ljus. Vet inte om det gÀller alla negativa men negativa stÄlisen Àr sÄn och det ser ut sÄ pÄ nya titankamon pÄ bilderna ocksÄ. Har nog bara hakat upp mig pÄ det men slipper köpa en sÄn dÄ om man ska se det positivt.
Nej tacka vet jag GW-5000...
 
Dagens G (GW-M5610BB) har jag dock aldrig lagt mÀrke till vare sig flimmer eller fÀrgblippring pÄ. Superskarp. Den kan dÀremot anta lite annorlunda fÀrgtoner men alltid enhetlig. Den hÀr displayen Àr dock avsevÀrt svÄrare att lÀsa av i dÄligt ljus. (Vilket inte gör mig nÄgot). MÀrkligt var ordet, man undrar vad som skiljer rent tekniskt. o_O

IMG_20191026_154552.jpg
 
Jag hade nog köpt den svarta med vita index om den inte hade haft sĂ„ kass lume...Visst, man kan tĂ€nda bakgrundsbelysningen men det motverkar ju hela poĂ€ngen med lumeförsedda index. Är det nĂ„gon som vet varför Casio har sĂ„ kass lume pĂ„ sina klockor?
Ja kÀnner lite samma hÀr faktiskt. Tror helt enkelt dom snÄlar in pÄ lume pÄ billigare modeller. Min GG-B100 har rÀtt bra lume. Inte som min gamla Turtle kanske men helt ok. :) Och det Àr ju en annan prisklass...
 
TÀnkte inte heller pÄ det först. NÀr jag vÀl började lÀgga mÀrke till det, frÀmst vid fotografering, började jag störa mig pÄ det; fÀrgbrytningen och sÄ börjar siffrorna flimra i en del ljus. Vet inte om det gÀller alla negativa men negativa stÄlisen Àr sÄn och det ser ut sÄ pÄ nya titankamon pÄ bilderna ocksÄ. Har nog bara hakat upp mig pÄ det men slipper köpa en sÄn dÄ om man ska se det positivt.
Nej tacka vet jag GW-5000...
Jag tror det har med hur polarisationsfiltret i displayen reflekterar ljus. Speciellt igenom en optisk lins. Det Àr lite samma effekt som du fÄr nÀr du har polariserade solglasögon och tittar pÄ bilrutor i visst ljus. Det vita ljuset bryts i ett prisma (som polarisationsfiltret kan liknas vid) och separerar fÀrgerna som finns i det vita ljuset, olika fÀrger reflekteras sedan i olika vinklar. Jag önskar jag hade nÄgon grafisk bild som visar fenomenet, men kanske begripligt ÀndÄ...
 
Dagens G (GW-M5610BB) har jag dock aldrig lagt mÀrke till vare sig flimmer eller fÀrgblippring pÄ. Superskarp. Den kan dÀremot anta lite annorlunda fÀrgtoner men alltid enhetlig. Den hÀr displayen Àr dock avsevÀrt svÄrare att lÀsa av i dÄligt ljus. (Vilket inte gör mig nÄgot). MÀrkligt var ordet, man undrar vad som skiljer rent tekniskt. o_O
IMG_20191026_154552.jpg
Jag citerar mig sjÀlv igen. MÄste tyvÀrr pudla. Har haft stenkoll pÄ klockan idag och nu dÄ solen ligger lÄgt sÄ flimmrar det ju av bara tusan. Syns extra tydligt med polariserade solglasögon... :(
 
Men liksom vad kostar ett hekto lume? Kan inte vara mÄnga kronor
Kanske nÄgon konflikt med Seiko som gör att de inte fÄr anvÀnda lumibrite och att de dÀrför varit tvungna att försöka utveckla en egen variant? De Àr vÀl i stort sett ensamma om att förse den japanska klockmarknaden med lyspasta.

Jag kan i alla fall inte se nÄgon annan rimlig anledning till att de anvÀnder en sÄ kass typ av lyspasta nÀr varenda litet mikromÀrke erbjuder bÀttre men tyvÀrr finns det inte sÀrskilt mycket information att finna pÄ nÀtet.

VÄr alldeles egna lyspastaexpert @yonsson kanske kan förklara varför Casios klockor har sÄ kass lyspasta? :)
 
Kanske nÄgon konflikt med Seiko som gör att de inte fÄr anvÀnda lumibrite och att de dÀrför varit tvungna att försöka utveckla en egen variant? De Àr vÀl i stort sett ensamma om att förse den japanska klockmarknaden med lyspasta.

Jag kan i alla fall inte se nÄgon annan rimlig anledning till att de anvÀnder en sÄ kass typ av lyspasta nÀr varenda litet mikromÀrke erbjuder bÀttre men tyvÀrr finns det inte sÀrskilt mycket information att finna pÄ nÀtet.

VÄr alldeles egna lyspastaexpert @yonsson kanske kan förklara varför Casios klockor har sÄ kass lyspasta? :)
Ja det Àr mÀrkligt. Kan vÀl oxÄ helt enkelt vara sÄ att dom anser det vara oviktigt dÄ det finns LED belysning...
 
Ja det Àr mÀrkligt. Kan vÀl oxÄ helt enkelt vara sÄ att dom anser det vara oviktigt dÄ det finns LED belysning...
Jag tror inte det eftersom modeller utan belysning har lika kass lume. Jag Àr ingen Casioexpert men bl.a. Oceanus ska ocksÄ ha rÀtt kass lume och den kostar vÀl uppÄt 10k?

Kanske fel trÄd at diskutera detta i och att den stora CasiotrÄden passar bÀttre men det var ÀndÄ hÀr vi kom in pÄ det och det kÀnns samtidigt relevant dÄ det Àven berör G-shock.
 
Tillbaka
Topp