• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Den Àr svincool, Àlskar de mörkröda detaljerna! JÀkligt snyggt ocksÄ att man fÄr se hela namnet pÄ stÀderna i WT innan förkortningarna kommer. + Att förkortningarna pÄ dagarna Àr tre bokstÀver istÀllet för tvÄ (har bara squares sen innan). Kompassen vet jag inte hur mÄnga gÄnger jag har testat ikvÀll.. Riktigt nöjd! :D

Den Àr svincool, Àlskar de mörkröda detaljerna! JÀkligt snyggt ocksÄ att man fÄr se hela namnet pÄ stÀderna i WT innan förkortningarna kommer. + Att förkortningarna pÄ dagarna Àr tre bokstÀver istÀllet för tvÄ (har bara squares sen innan). Kompassen vet jag inte hur mÄnga gÄnger jag har testat ikvÀll.. Riktigt nöjd! :D

HÄller med om allt. Det Àr en kompetent liten rackare fastÀn den "bara" har tvÄ sensorer.
Skön pÄ handleden ocksÄ!

• Like
Reactions: Ncs
HÄller med om allt. Det Àr en kompetent liten rackare fastÀn den "bara" har tvÄ sensorer.
Skön pÄ handleden ocksÄ!
Mycket skön! Trodde att den skulle vara större. Den Àr ju dock hög, utan att för den skull kÀnnas sÄ hög som den Àr.
4A826D46-E3A6-4788-B3F0-8F10C3AEDB6A.jpeg

Ja den verkar vÀldigt omtyckt hÀr i Gshock trÄden. :)

Intressant. Undrar om det var för att den inte sÄlde lika bra som man förvÀntat sig? Det var nyligen uppe för diskussion hur Casio tydligen ofta utannonserar modeller som LE men att man sedan sÀljer dem sÄ lÀnge man kÀnner för det.
Fast det ligger vÀl ingen motsÀttning i det? Allt som tillverkas kan ju benÀmnas LE eftersom det en dag kommer sluta tillverkas. Det Àr bara nÄgot konsumenten fÄtt för sig vara likvÀrdigt med nÄgot exklusivt och fÄ tillverkade, vilket inte alls Àr med verkligheten överensstÀmmande, dÄ det kan betyda precis vad som helst i antal tillverkade.
Har man dÀremot en numrerad upplaga och/eller talat om hur mÄnga som tillverkats, ja dÄ blir det en LE som faktiskt betyder nÄgot.
:)

Fast det ligger vÀl ingen motsÀttning i det? Allt som tillverkas kan ju benÀmnas LE eftersom det en dag kommer sluta tillverkas. Det Àr bara nÄgot konsumenten fÄtt för sig vara likvÀrdigt med nÄgot exklusivt och fÄ tillverkade, vilket inte alls Àr med verkligheten överensstÀmmande, dÄ det kan betyda precis vad som helst i antal tillverkade.
Har man dÀremot en numrerad upplaga och/eller talat om hur mÄnga som tillverkats, ja dÄ blir det en LE som faktiskt betyder nÄgot.
:)
Som du sÀger finns det i sÄ fall ingen mening med att ange det eftersom allting tekniskt sett Àr LE. BenÀmner man en ny produkt som LE Àr det underförstÄtt att det gÀller ett relativt begrÀnsat antal/en relativt begrÀnsad tidsperiod, inte att man prÄnglar ut ett par miljoner ex utslaget över flera Ärs tid vilket Àr den definition Casio verkar anvÀnda sig av. Jag har faktiskt ingen större koll pÄ Casio men det diskuterades nyligen i trÄden hur man ofta lanserar saker som LE för att skapa hype och sen dödar produkterna nÀr det inte lÀngre passar (dvs. nÀr de inte sÀljer tillrÀckligt vÀl) och att man dÄ kan hÀnvisa till att det var en LE ifall nÄgon frÄgar.

Som du sÀger finns det i sÄ fall ingen mening med att ange det eftersom allting tekniskt sett Àr LE. BenÀmner man en ny produkt som LE Àr det underförstÄtt att det gÀller ett relativt begrÀnsat antal/en relativt begrÀnsad tidsperiod, inte att man prÄnglar ut ett par miljoner ex utslaget över flera Ärs tid vilket Àr den definition Casio verkar anvÀnda sig av. Jag har faktiskt ingen större koll pÄ Casio men det diskuterades nyligen i trÄden hur man ofta lanserar saker som LE för att skapa hype och sen dödar produkterna nÀr det inte lÀngre passar (dvs. nÀr de inte sÀljer tillrÀckligt vÀl) och att man dÄ kan hÀnvisa till att det var en LE ifall nÄgon frÄgar.

Fast eftersom ingen vet förutom Casio sjÀlva Àr ju ingen skada skedd. :D
Jag tycker det Àr vÀrre med Omega som spottar ut t ex 9999 LE pÄ var och varannan modell varje kvartal typ. DÄ Àr det inte LE.
Äkta LE Ă€r enligt mig <500 exemplar och har en stark förankring vid en specifik, gĂ€rna historisk, hĂ€ndelse.

Jo meningen med en LE Àr just att ange antal tillverkade. Gör man inte det förlorar det all trovÀrdighet och blir ingenting annat Àn en produkt tillverkad i... ja vadÄ? :)
Sen undrar jag verkligen huruvida detta stÀmmer i Casios fall. Det Àr inte överdrivet ofta jag ser en nyhetsrelease som LE och annonseras den ut som det brukar den försvinna ur sortimentet rÀtt snart beroende pÄ hur populÀr den Àr. (Senast 35-Ärs jubileums modellerna). Jag tror snarare det rör sig om att folk fÄtt för sig att det ska vara LE men inte alls Àr det. Ser ofta beg. annonser felaktigt annonsera ut G-Shocks som LE. Fast jag har dock i princip noll koll pÄ icke G-Shock modellerna och det kanske Àr dessa som diskuterats?

Edit: Aktuella LE :D
https://www.casio-europe.com/euro/products/watches/g-shock/#g-shock-limited

Senast Àndrad:
Den anvÀnds ytterst sÀllan, men jag tÀnker att man 2020 ska man ha en digitalare i samlingen och dÄ Àr den ett rimligt alternativ. Jag Àr jÀvligt förtjust i den pixliga sunburst displayen.
58B2892D-1E8F-4E5A-808D-1CB320FFCA33.jpeg
SmÀll pÄ ett camokit och det blir din nya favoritklocka, hÀnde mig iaf :)
5EC47C10-91FE-4061-AE59-EF9E74BC9914.jpeg

Tillbaka
Topp