• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

MRG-G1000DC-1A
E4F177D1-F49A-4289-83C5-DAA90A4293E1.jpeg

Ber om ursÀkt i förvÀg om detta Àr fördomsfullt, men Àr man inte rÀdd att det Àr kopior som sÀljs pÄ turisttunga platser?
Nej, inte i detta fall dÄ köpcentret var Central Patong, en dyrare galleria (typ NK). DÀremot bör man ju givetvis hÄlla sig undan frÄn "mÀrkesklockorna" i alla marknadsstÄnd och liknande. :)

Nice.
Hur Ă€r kronan pĂ„ den förresten? Kanske har frĂ„gat om det tidigare. Är den mjuk och följsam, fet kronhals a la Rolex?
Nja, inte alls som pÄ Rolex faktiskt. Men det Àr ett medvetet designval.
Stötskyddet för kronan bestĂ„r bla av en ”alpha gel bushing”,
A5187F62-CDA9-48A1-976A-6174543D32E7.jpeg
9AFF2872-D921-4AE3-ADD4-1B9EF304C0B3.png

Ibland beskrivs kĂ€nslan som ”smart crown wobble” dĂ„ designen gör att det alltid finns lite ”spel” i kronan, Ă€ven i helt inskruvat lĂ€ge (kanske en mm eller sĂ„).

Nja, inte alls som pÄ Rolex faktiskt. Men det Àr ett medvetet designval.
Stötskyddet för kronan bestĂ„r bla av en ”alpha gel bushing”,
A5187F62-CDA9-48A1-976A-6174543D32E7.jpeg
9AFF2872-D921-4AE3-ADD4-1B9EF304C0B3.png

Ibland beskrivs kĂ€nslan som ”smart crown wobble” dĂ„ designen gör att det alltid finns lite ”spel” i kronan, Ă€ven i helt inskruvat lĂ€ge (kanske en mm eller sĂ„).

Intressant. De vill alltsÄ undvika att kronan knÀcks genom att göra den wobblig plus ha dÀmpande skydd i form av gel. Smart.

• Like
Reactions: S.L
Tror inte det. Eftersom det stÀmmer pÄ vissa och Gshock sjÀvla listar pÄ 350 USD pÄ sin hemsida. Och 1 dollar ligger pÄ ~9,67 SEK...
DÄ kÀnns det snudd pÄ olagligt, om de inte har vÀldigt fria lagar dÀr.
Fast $350 + 25% moms Àr ca 4230kr vilket de Àven anger pÄ hemsidan. Amerikanska priser anges alltid exkl. moms/sales tax dÄ det varierar frÄn delstat till delstat och det skulle bli missvisande att ange pris inkl. nÄgon form av moms.

Edit: Jag ser nu att 4230kr var deras sÄ kallade reapris. SÄ gÄr det nÀr man skriver inlÀgg med nattmössan pÄ. Helt klart olaglig marknadsföring om det rör sig om ett felaktigt ordinarie pris.
Det rÄder ingen större brist pÄ G-SHOCKs i Patong. :)
2931D4D8-E897-4EEB-A850-A526B0E9EED2.jpeg
:woot:
Hur mÄnga köpte du? ;)

Senast Àndrad:
Är det verkligen olagligt att lista över listpris sen sĂ€nka som rea? Om det Ă€r det har vi mĂ„nga företag som hĂ„ller pĂ„ med sĂ„dant.
Ja, det Àr olagligt att hÀnvisa till ett felaktigt ordinarie pris och hÀvda att varan sÀljs som reavara. TyvÀrr vÀldigt vanligt förekommande man jag har för mig att man Àndrade detta ganska nyligen och det Àr nog mÄnga som inte kÀnner till det Àven som handlare. Har man ett vÀldigt högt ordinarie pris Àr det sÄ klart en annan femma dÄ det rÄder fri prissÀttning men ovan syftar pÄ butiker som anger ett "ordinarie pris" som Àr högre Àn det faktiska ordinarie priset för att fÄ reapriset att framstÄ som billigare.

Fast $350 + 25% moms Àr ca 4230kr vilket de Àven anger pÄ hemsidan. Amerikanska priser anges alltid exkl. moms/sales tax dÄ det varierar frÄn delstat till delstat och det skulle bli missvisande att ange pris inkl. nÄgon form av moms.

Edit: Det kanske var jag som missuppfattade. Trodde att ni diskuterade priset pÄ BB100 ovan men ni kanske syftade pÄ deras övriga sortiment?
Hur mÄnga köpte du? ;)
Inga dÄ priserna Àr högre Àn hemma trots den rabatt de vill ge.

• Like
Reactions: HSK
GĂ„r förbi dem i lokala gallerian/köpcentrat ibland. Det Ă€r ju stĂ€ndig rea, typ ”70 %!!” Skiftar vĂ€l mellan 2-3 olika varianter/mĂ€rken sĂ„ det inte Ă€r olagligt(?).

DÄ jag Àr gift med en jurist sÄ Àr standardsvaret "det beror pÄ" :angel:

I förelÀggandet stÄr det:

KO förbjuder Ur & Penn AB att vid marknadsföring av klockor och andra modeaccessoarer felaktigt pÄstÄ att försÀljningspriset Àr nedsatt med en viss procentsats i förhÄllande till det ordinarie priset

Kruxet Àr vÀl att Ur & Penn mÄste kunna visa pÄ att deras reor Àr riktiga reor och inte fejkreor.

DÄ jag Àr gift med en jurist sÄ Àr standardsvaret "det beror pÄ" :angel:

I förelÀggandet stÄr det:

KO förbjuder Ur & Penn AB att vid marknadsföring av klockor och andra modeaccessoarer felaktigt pÄstÄ att försÀljningspriset Àr nedsatt med en viss procentsats i förhÄllande till det ordinarie priset

Kruxet Àr vÀl att Ur & Penn mÄste kunna visa pÄ att deras reor Àr riktiga reor och inte fejkreor.
Det hÀr uppenbara men 'sluga' knepet anvÀnds frekvent pÄ Island, det Àr sÄ vanligt att man tyvÀrr (nÀstan) tar det för givet varje gÄng. LÄgvattenmÀrket enligt mig var nÀr det var en affÀr som i annonsen proklamerade:
-Nyhet pÄ Island !!!
Pris förr xxx, nu endast yyy :hungover:

Minns ej vad det var, bara att jag fick lust att spy.

Edit: Jag ser nu att 4230kr var deras sÄ kallade reapris. SÄ gÄr det nÀr man skriver inlÀgg med nattmössan pÄ. Helt klart olaglig marknadsföring (om de nu inte tar 5290kr som ordinarie pris men det gÄr att kolla upp vÀldigt enkelt). Vad sÀger @Klockmagasinet ?

Hur mÄnga köpte du? ;)

Jag tyckte vÀl deras förklaring ovan var ok ÀndÄ. Stöter jag pÄ nÄt liknande exempel igen och Àr ute efter ett köp sÄ kommer jag helt enkelt maila dom och se vad dom kan göra. :)
Med tanke pÄ att vissa priser Àr riktigt bra sÄ tar jag detta som ett misstag frÄn deras sida helt enkelt.

Det hÀr uppenbara men 'sluga' knepet anvÀnds frekvent pÄ Island, det Àr sÄ vanligt att man tyvÀrr (nÀstan) tar det för givet varje gÄng. LÄgvattenmÀrket enligt mig var nÀr det var en affÀr som i annonsen proklamerade:
-Nyhet pÄ Island !!!
Pris förr xxx, nu endast yyy :hungover:

Minns ej vad det var, bara att jag fick lust att spy.

VÀrsta lurendrejeriet jag sett var hos en sportbutik dÀr de hade klistrat pÄ en röd realapp (minns ej priset men t ex 100 kr) pÄ en handske. Den röda lappen satt lite löst ovanpÄ ordinarie prislapp och dÀr stod det ocksÄ 100 kr. :)

Tillbaka
Topp