Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Det skulle faktiskt vara kul att höra vad folk anser vara den "bÀsta" G-shocken. SjÀlv tycker jag nog att det Àr en hederlig GW-6900 dÄ jag gillar hur modellen bÀrs, att den enkelt glider in under tröjÀrmen, har alla funktioner jag behöver samt belysningsknappen i mitten. Kanske inte den roligaste eller snyggaste men bÀst, enligt mig, ur ett funktionellt perspektiv.Bra sugen pÄ en svart Rangeman. Det mÄste ju vara i sÀrklass den bÀsta g-shocken?
Ălsorten ingen vill ha, dĂ„ligt omen heh
RÄkade visst sÄga till ett stÀll till fyrkanterna..![]()
![]()
Loggan blev lite rufflig, bidde inte bÀttre med maskeringstejp, kniv och sprayfÀrg, men tror att klockorna tÄl det![]()
Tackar. För att vara ett fredagsinfall sÄ Àr jag nöjdDet blev ju riktigt bra!
Trevlig lÀsning! VÀntar ivrigt pÄ nÀsta del.![]()
Min MetalSquare-historia del 2
Förra avsnittet slutade med att jag stod och beundrade GMW-B5000D-1 hos Klockmaster Globen. Det hÀr kÀndes nytt och spÀnnande, en GShock helt i (rostfritt) stÄl. Bredvid stod en PVD-guldbelagd variant, GMW-B5000TFG-9.
BestÀmde mig omgÄende för att köpa stÄlvarianten, men nÀr de berÀttade att den andra var limiterad pingade samlargenen och det blev en sÄn ocksÄ.
Hemma var det dags att börja kolla vad jag köpt. BÄda hade positiva displayer med samma funktioner: tid, dag o datum, visning av fler tidszoner ,alarm, tidtagning och timer. Dessutom radiosynk o solladdning samt Bluetoothsynk till en speciell app frÄn Casio. DÀr finns nÄgra fler funktioner (som jag inte anvÀnt), men bra att kunna synka tiden med Bluetooth om/nÀr radiosynken inte vill fungera. Belysningen kÀndes ocksÄ lite extra premium nÀr den tonar ut istÀllet för att bara slockna.
Gemensamt för bÄda var Àven DLC-belagt skruvat baklock och fjÀdrande stift för att montera av och pÄ lÀnkbitar.
Jag har aldrig följt bara ett spÄr i mitt klockmissbruk, de hÀr fick nu dela lÄda med bÄde Seiko, Grand Seiko, Breitling och lite annat. Vad jag inte förutsÄg var att de hÀr bÄda skulle starta ett vÀldigt stort intresse för GShock. Dessutom har jag en vÀn som Àr seriös samlare av GShock och han pÄverkade mig sÀkert ocksÄ.
Efter att ha börjat vandra lÀngre ut i det hÀr trÀsket blev jag bara mer o mer biten. Hittade mycket kul och insÄg att det finns hur mycket som helst i alla prisklasser. En stor fördel för mig var att det man trÄnade efter oftast var köpbart, det tycker jag Àr roligare Àn att bara kunna drömma om det man ser. En annan fördel för mig Àr att jag kan sÀtta pÄ mig en favorit nÀr jag och frun reser (ofta till Kreta). RÄnrisken kÀnns obefintlig och skulle man cykla omkull eller nÄt liknande behöver man inte deppa ihop om klockan farit illa, det var ingen förmögenhet som försvann. En tredje fördel Àr att jag inte behöver ligga vaken och oroa mig för att andrahandsvÀrdet kan sjunka, det spelar ingen större roll. Tycker lite synd (inte) om Rolexsekten som kan Àgna 108 sidor i en trÄd pÄ KS Ät att försöka övertyga sig sjÀlva och andra om att deras klockor Àr bergsÀkra investeringar.
Men nog om detta, tillbaka till MetalSquare. AnvÀnde de bÄda jag köpt en del och blev Äterigen tvungen att konstatera att guld inte Àr min grej. Funkar inte pÄ en Àldre farbror som (nÀr frun tillÄter) gÄr i billiga jeans o tshirt eller rutig kortÀrmad bomullsskjorta.
Detta löste sonen genom att överta guldaren och jag saknar den inte. Sedan var det lugnt ett litet tag men plötsligt dök den upp pÄ nÀtet:
GMW-B5000V-1
FortsĂ€ttning följer âŠ
Kul med en uppdatering! Finns din vÀn hÀr i trÄden tro? Annars Àr det hög tid att bjuda in honom tycker jag!![]()
Min MetalSquare-historia del 2
Förra avsnittet slutade med att jag stod och beundrade GMW-B5000D-1 hos Klockmaster Globen. Det hÀr kÀndes nytt och spÀnnande, en GShock helt i (rostfritt) stÄl. Bredvid stod en PVD-guldbelagd variant, GMW-B5000TFG-9.
BestÀmde mig omgÄende för att köpa stÄlvarianten, men nÀr de berÀttade att den andra var limiterad pingade samlargenen och det blev en sÄn ocksÄ.
Hemma var det dags att börja kolla vad jag köpt. BÄda hade positiva displayer med samma funktioner: tid, dag o datum, visning av fler tidszoner ,alarm, tidtagning och timer. Dessutom radiosynk o solladdning samt Bluetoothsynk till en speciell app frÄn Casio. DÀr finns nÄgra fler funktioner (som jag inte anvÀnt), men bra att kunna synka tiden med Bluetooth om/nÀr radiosynken inte vill fungera. Belysningen kÀndes ocksÄ lite extra premium nÀr den tonar ut istÀllet för att bara slockna.
Gemensamt för bÄda var Àven DLC-belagt skruvat baklock och fjÀdrande stift för att montera av och pÄ lÀnkbitar.
Jag har aldrig följt bara ett spÄr i mitt klockmissbruk, de hÀr fick nu dela lÄda med bÄde Seiko, Grand Seiko, Breitling och lite annat. Vad jag inte förutsÄg var att de hÀr bÄda skulle starta ett vÀldigt stort intresse för GShock. Dessutom har jag en vÀn som Àr seriös samlare av GShock och han pÄverkade mig sÀkert ocksÄ.
Efter att ha börjat vandra lÀngre ut i det hÀr trÀsket blev jag bara mer o mer biten. Hittade mycket kul och insÄg att det finns hur mycket som helst i alla prisklasser. En stor fördel för mig var att det man trÄnade efter oftast var köpbart, det tycker jag Àr roligare Àn att bara kunna drömma om det man ser. En annan fördel för mig Àr att jag kan sÀtta pÄ mig en favorit nÀr jag och frun reser (ofta till Kreta). RÄnrisken kÀnns obefintlig och skulle man cykla omkull eller nÄt liknande behöver man inte deppa ihop om klockan farit illa, det var ingen förmögenhet som försvann. En tredje fördel Àr att jag inte behöver ligga vaken och oroa mig för att andrahandsvÀrdet kan sjunka, det spelar ingen större roll. Tycker lite synd (inte) om Rolexsekten som kan Àgna 108 sidor i en trÄd pÄ KS Ät att försöka övertyga sig sjÀlva och andra om att deras klockor Àr bergsÀkra investeringar.
Men nog om detta, tillbaka till MetalSquare. AnvÀnde de bÄda jag köpt en del och blev Äterigen tvungen att konstatera att guld inte Àr min grej. Funkar inte pÄ en Àldre farbror som (nÀr frun tillÄter) gÄr i billiga jeans o tshirt eller rutig kortÀrmad bomullsskjorta.
Detta löste sonen genom att överta guldaren och jag saknar den inte. Sedan var det lugnt ett litet tag men plötsligt dök den upp pÄ nÀtet:
GMW-B5000V-1
FortsĂ€ttning följer âŠ
Vad dillar du om? Vi Àr ju 28.000 hÀr pÄ KS!Trevlig lÀsning! VÀntar ivrigt pÄ nÀsta del.JÀttekul att lÀsa om din resa. Speciellt för mig som inte har nÄgra klockintresserade vÀnner.
Tillverkad 1990-1996 enligt den hÀr annonsen i alla fall.Köpte denna hÀr pÄ forumet. SÄg dock att knappar och spÀnnet var av mÀssing fÀrg. Men de nya har stÄl. NÀr byttes det?
Har inte fÄtt den Àn sÄ har inte koll pÄ siffror
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-dw-5600e.131572/
Sorry. Tack! Menade irl.Vad dillar du om? Vi Àr ju 28.000 hÀr pÄ KS!
Köpte denna hÀr pÄ forumet. SÄg dock att knappar och spÀnnet var av mÀssing fÀrg. Men de nya har stÄl. NÀr byttes det?
Har inte fÄtt den Àn sÄ har inte koll pÄ siffror
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-dw-5600e.131572/
Jag googlade vidare och hittade den hÀr: https://global.rakuten.com/en/store/watchking/item/dw-5600eg-9vs/Tack ÀndÄjag ska frÄga sÀljaren om han kan ta en bild pÄ baksidan.
Stort tack bÄde hsk och jensJag googlade vidare och hittade den hÀr: https://global.rakuten.com/en/store/watchking/item/dw-5600eg-9vs/
Det verkar i sÄ fall vara en modell som sÄldes i Sydamerika och eventuellt Japan baserat pÄ den knaggliga engelskan.
Dock ser ju modulen helt sne ut. Det fÄr du ju fixa.Stort tack och vad skoj att det Àr en lite ovanligare modell
Jo ser det med..det borde jag kunna fixaDock ser ju modulen helt sne ut. Det fÄr du ju fixa.
Gillar verkligen min Square. Vill nog ha nÄgon cool fÀrg ocksÄ.
![]()
GA-2000-1A2ER ser det ut som.Vad Àr ref pÄ denna?
![]()