• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Har du nÄgonsin bytt glas pÄ nÄgon av dina klockor för att fÄ dem i tipp topp shape?
Har byttet glas pÄ dw5000c, en dw5200c og en dw5200c9. (Har fÄtt en urmaker til Ä presse pÄ nye)
Noen har jeg slipt ned med vÄtslipepapir og siden polert med cerium oxide, mens andre har vÊrt sÄ fine i utgangspunktet at jeg ikke har behÞvd Ä gjÞre noe.
I tillegg til eventuell smÞring av knapper, gir jeg dem nytt batteri og ny pakning. Jeg bruker ogsÄ Ä montere en bit carbontape pÄ innsiden av glasset ved alarm-fjÊra.
Stort sett Brazilianske bezel og straps.
Noen fÄ har vel original bezel og straps.
Var sÄ heldig at jeg tilfeldigvis kom over en ny ubrukt dw5000c bezel i vinter hos en uvitende urmaker.:)

Har byttet glas pÄ dw5000c, en dw5200c og en dw5200c9. (Har fÄtt en urmaker til Ä presse pÄ nye)
Noen har jeg slipt ned med vÄtslipepapir og siden polert med cerium oxide, mens andre har vÊrt sÄ fine i utgangspunktet at jeg ikke har behÞvd Ä gjÞre noe.
I tillegg til eventuell smÞring av knapper, gir jeg dem nytt batteri og ny pakning. Jeg bruker ogsÄ Ä montere en bit carbontape pÄ innsiden av glasset ved alarm-fjÊra.
Var sÄ heldig at jeg tilfeldigvis kom over en ny ubrukt dw5000c bezel i vinter hos en uvitende urmaker.:)

De(n) med original gummi, Àr det sprött och kÀnsligt?

Det lÄter fantastiskt, en inspirationskÀlla! Har du nÄgra tips pÄ var jag kan skaffa glas till en DW-5600C-1V speed modell?

De(n) med original gummi, Àr det sprött och kÀnsligt?
Jeg tror faktisk det kun er dw5600c-9cv som har original bezel. -Foruten swc-05 og dw5000lv. (Dem er jo nyere).
Jeg hadde ikke blitt forundret om den smuldret bort mellom fingrene mine om jeg hadde begynt Ä plukke pÄ den.
Jeg har opplevd flere ganger at original bezel har gÄtt i opplÞsning og smuldret bort i tusen biter ved rengjÞring.
Litt trist, men tar det nÄ som en selvfÞlge at originale bezel fra 80-tallet ikke holder.
Likevel synest jeg det er bedre med en uoriginal som er holdbar fremfor en original som ikke kan berĂžres.:)

Bilagor

• 20200510_120939.jpg
    20200510_120939.jpg
    367.7 KB · Visningar: 1
Jeg tror faktisk det kun er dw5600c-9cv som har original bezel. -Foruten swc-05 og dw5000lv. (Dem er jo nyere).
Jeg hadde ikke blitt forundret om den smuldret bort mellom fingrene mine om jeg hadde begynt Ä plukke pÄ den.
Jeg har opplevd flere ganger at original bezel har gÄtt i opplÞsning og smuldret bort i tusen biter ved rengjÞring.
Litt trist, men tar det nÄ som en selvfÞlge at originale bezel fra 80-tallet ikke holder.
Likevel synest jeg det er bedre med en uoriginal som er holdbar fremfor en original som ikke kan berĂžres.:)

ÄndĂ„ kul att du har ett exemplar med intakt bezel. FĂ„r hantera den med silkesvantar.

Budgivare frÄn samma stad dÀr de bÄda anvÀndarna har tidigare avslutade affÀrer. Idag pÄ förmiddagen klev budgivaren in och la ett maxbud som höjde priset med nÀstan tusen kronor.
Men det Àr bara spekulationer frÄn min sida.
Tips: LÀgg aldrig ditt bud förrÀn det Àr sÄ pass kort tid kvar att inga motbud kan lÀggas. Har aldrig förstÄtt varför man vill lÀgga ett bud tidigare. Det finns INGA fördelar med detta. Fördelarna med att lÀgga ett bud sÄ sent som möjligt Àr dock flera.

Tips: LÀgg aldrig ditt bud förrÀn det Àr sÄ pass kort tid kvar att inga motbud kan lÀggas. Har aldrig förstÄtt varför man vill lÀgga ett bud tidigare. Det finns INGA fördelar med detta. Fördelarna med att lÀgga ett bud sÄ sent som möjligt Àr dock flera.
SÄ gör jag alltid. Det Àr dÀrför jag reagerar sÄ pÄ att en budgivare trissar upp priser nÀr det Àr ungefÀr sex timmar kvar pÄ auktionen..

Tror faktisk jeg kun har opplevd en gang at jeg har sett glas til salgs for dw5600c pÄ ebay. LÄg dog lenge for salg.
Ca.kr. 1000.- om jeg ikke husker feil.
Jag blev sĂ„ inspirerad att jag gick och köpte en ultraljudstvĂ€tt och tog isĂ€r klockan. Jag tror jag hittade orsaken till varför klockan tog in vatten eftersom packningen runt baklocket var kass. TyvĂ€rr har glaset delaminerat dĂ€r jag pekar och endast ett glasbyte kan fixa detta tror jag. Är det bara till att köra allt förutom modul i tvĂ€tten?
C82A00CF-E201-4345-8003-4202F3970080.jpeg

96690102_941671676287770_8643375203616817152_n.jpg
Har velat lÀgga vantarna pÄ en G-shock ett Är nu. Men av olika anledningar har det inte blivit av. Efter lite googlande pÄ lite modeller blev förÀlskad i g9000 och lyckades ropa hem en Mudman pÄ auktion. Kan inte slita blicken frÄn min första G-sock.

Den högra Àr +++++!

96690102_941671676287770_8643375203616817152_n.jpg
Har velat lÀgga vantarna pÄ en G-shock ett Är nu. Men av olika anledningar har det inte blivit av. Efter lite googlande pÄ lite modeller blev förÀlskad i g9000 och lyckades ropa hem en Mudman pÄ auktion. Kan inte slita blicken frÄn min första G-sock.
VĂ€lkommen och grattis :)

I sanning en riktig klassiker. ”The G-Shock”. Köpte min första första för 3 Ă„r sedan i nyskick (inga spĂ„r) för 2000 kr. Riktigt bra pris. Varför sĂ„lde jag den?

LÄng historia kort sÄ har jag efter ett antal andra shock:ar kommit fram till att det Àr den jag vill ha. TyvÀrr, för de Àr inte sÄ billiga. En GW-M5610 kan man hitta ny för runt tusenlappen, men GW-5000 mÄste man importera. Nypriset Àr ca 2.500-3.000, vilket man (av nÄgon anledning) kan acceptera för screwback och renare tavla. Men det var ju det dÀr med importen ocksÄ. Slutpriset landar dÄ pÄ 3.200-3.900. Barockt!

Trots detta har jag bestÀllt en. Hamnade i mitten av spannet ovan. Lite skruvad Àr man nog ÀndÄ. Den skulle kommit fram i fredags men blev felsorterad i VÀxjö. Typiskt med helg. Imorgon kommer den, förhoppningsvis. Och med lite tur Àr den oskadd och precis sÄ underbar som jag minns den. FortsÀttning följer!

Ville ikke kjĂžrt selve kassen i ultralyd-vasker. Innsiden er silketrykk, og jeg hadde vĂŠrt redd for at det lĂžsnet mer enn det allerede har gjort.
VÊr ogsÄ forsiktig med penetrerende oljer.
Har erfart en gang at wd40 trekte inn utenifra mellom glas og kasse, og delaminert glasset. -Utviklet seg sakte over flere dager. (Ikke spĂžr :banghead: ).
Et lite tips nÄr du monterer modulen:
NÄr du har fÄtt modulen helt inn i kassen, hold modulen helt inne mens du presser inn begge knappene pÄ hÞyre side. Hold knappene inn til lokket er skrudd pÄ.
PÄ den mÄten unngÄr du at modulen glir "tilbake" mens du skrur pÄ lokket. :)
Lykke til med rengjĂžring og montering. :).

Tillbaka
Topp