Jag tror att den Àr i luftenKan min 5040 ha nÄtt Sverige mÄnntro?
För visst mÄste vÀl Piilota betyda det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror att den Àr i luftenKan min 5040 ha nÄtt Sverige mÄnntro?
Kan min 5040 ha nÄtt Sverige mÄnntro?
Nej nej, piilota det betyder att @Derix blivit lurad. piilota dig, piilota dig osv. PÄ finska dÄ sÄklartJag tror att den Àr i luften
För visst mÄste vÀl Piilota betyda det?
Ooff mina fÀrger super tjusig enligt migSvÀngde förbli klockmaster i Globen imorse i hopp om att hitta nÄgot intressant. Prövade mÄnga klockor, Seiko, G-Shock m.m. Men det var en Casiomodell som fastnade lite extra i mitt öga.
"Casio Pro-Trek PRW61MA-1A 160th Anniversary MAMMUT Collaboration". Lite annorlunda klocka som sticker ut lite med sitt nylonband. I kartongen fick man Àven med ett extra gummiband, och bÀgge har quick release funktion.
Bifogar översÀttning till Svenska frÄn Casios hemsida nedan.
PRO TREK slÄr sig ihop med MAMMUT för ett helt nytt unikt samarbete för att fira det schweiziska utomhusvarumÀrkets 160-Ärsjubileum.
Detta samarbete sammanför Casios stÀndigt utvecklande autentiska utomhusklockor för naturÀlskare med beprövad MAMMUT-kvalitet och varumÀrkesupplevelse.
Klockan kommer med tvÄ utbytbara band, bÄda tillverkade av material som kommer att tillfredsstÀlla naturÀlskare. Tygbandet Àr tillverkat av Ätervunna plastflaskor och har Alpine all over-trycket för vilket MAMMUT-designerna Àr kÀnda, och det mjuka uretanbandet Àr gjort med biobaserat harts.
Detta samarbete innehÄller accenter i signaturen MAMMUT-orange som vandrare anvÀnder för sÀkerhets skull, och varumÀrkets namn stÄr pÄ urtavlan. Mammoth-logotypen Àr ingraverad pÄ fodralets baksida, broderad pÄ tygbandet och pÄ den mjuka uretanbandöglan. Alla dessa detaljer skapar ett unikt samarbete mellan tvÄ varumÀrken som gör dig redo för naturen.
Vad tycker familjen om denna Casio?
Displayen fortsÀtter suga, men solen Àr varm och ölen Àr kall i Danmark sÄ jag bryr mig inte alls nÄgonting. Bra uppladdning inför de tyska industrigubbarna.
Klarar 200m men inte över 90dB, lÀste du inte instruktionsboken?Ok ok ja ja ni har blivit spammade av denna idag och jag har klagat pÄ displayen. Men nu jÀvlar tappade den helt och la av helt. Stod pÄ H alldeles nyss... Och ja ni undrar förstÄs varför jag Àr pÄ KS samtidigt som jag Àr pÄ konsert. För ni Àr sÄ underbara sÄ klart
LÄter bekant nÀr du sÀger det . Men dom har ju inte börjat Àn. Av magisk anledning sÄ hoppade den igÄng igen .Klarar 200m men inte över 90dB, lÀste du inte instruktionsboken?
Killgissar pÄ vÀrmeslag...LÄter bekant nÀr du sÀger det . Men dom har ju inte börjat Àn. Av magisk anledning sÄ hoppade den igÄng igen .
NĂ„gon som varit med om liknande?
Ser ut som du Àr vid Ulva. Bodde nÀstan bredvid det innan jag lÀmnade husÀgandet bakom mig för ett Är sedan.Dag 1 avklarad.
Vi var 4 st pÄ kursen. Förutom jag sjÀlv. min kompis, en nÄgot yngre, lagom intresserad man, och en 60-Ärig kvinna(!). Som hade köpt ett Tradera-ur, nÄgot 70-tals guldigt design-tjofrÀs som jag inte har en aning om vad det var. Knepig sak som sÄg som ett C som man fÄr trÀ pÄ armen. Hon hade öppnat sin klocka i tron om att den behövde nytt batteri, men det visade sig att sÄ inte var fallet, eftersom den saknade batteri. Den var ju manuell!
Jaha, serva Àr ju dyrt, bÀttre googla och se, det finns ju kurser att gÄ, sÄ dÄ gör jag vÀl det dÄ.
Jaha, se dÀr. SÄ var kursen igÄng.
Efter en intro med lite bakgrund, vilka vi var och sÄ vidare sÄ skulle vi ta isÀr vÄra resp manuella Unitasverk.
Det första man gör Àr att slÀppa pÄ fjÀdern genom att hÄlla undan spÀrren och slÀppa pÄ fjÀderspÀnningen. Inte sÄ mÀrkvÀrdigt, men lite pilligt.
Det var ett mycket invecklat moment tyckte hon, sÄ urmakaren fick hjÀlpa till.
Hmmm, undrar hur vi ska gÄ vidare nu, funderade han högt, det blir ju bara svÄrare ju lÀngre vi kommer....
Kunde knappt hÄlla mig för skratt
Men det lossnade lite och sen rullade det pÄ bÀttre.
Himla bra att fÄ höra om vÀrdefulla knep, typ hÄll skruvmejseln sÄ hÀr, korntÄngen sÄ hÀr, klÀm inte för hÄrt om skruvarna eftersom nÀr du tappar dem sÄ flyger de lÄngt osv.
Dessutom, för er som har nĂ„gorlunda moderna automatiska klockor och anvĂ€nder winder, sluta med det. Klockorna som inte anvĂ€nds förvaras bĂ€st i jĂ€mn temperatur utan att gĂ„. Det Ă€r det mest skonsamma. Klockor monterade en bit in pĂ„ 2000-talet har inte oljor som Ă„ldras lĂ€ngre, sĂ„ det bĂ€sta sĂ€ttet att spara pĂ„ sin klocka Ă€r helt enkelt att lĂ€mna den orörd. Han hade exempel pĂ„ klockor han sjĂ€lv servat för 15 Ă„r sedan som han av slump stött pĂ„ igen, och kunnat konstatera att de inte Ă„ldrats ö h t i sitt orörda tillstĂ„nd. Ăr det dock Ă€ldre klockor med Ă€ldre oljetyper i gĂ€ller detta inte. Men dĂ„ Ă€r det sannolikt servicedags Ă€ndĂ„. DĂ€r de fĂ„r fĂ€rsk olja.
En annan bra sak att veta, Àr att kvartsklockor har en kristall som trivs bÀst nÀr den har spÀnning sÄ att den vibrerar. Om den inte fÄr vibrera tappar den sin stÀmgaffelform och kommer dÀrmed inte att hÄlla tiden. Den gÄr inte att byta ut, sÄ man fÄr byta hela kretskortet. Kan vara svÄrt att fÄ tag i, och i vÀrsta fall blir klockan helt enkelt kaputt.
BÀsta sÀttet att förvara en kvarts Àr sÄledes med friskt batteri och kronan ute, sÄ att visarna stÄr stilla. Detta för att hÄlla kvartsen vid liv samtidigt som slitaget minimeras i klockan och batterilivslÀngden blir mÄnga gÄnger bÀttre (minst 3-4 ggr lÀngre).
Sen var det en hel del annat som avhandlades ocksÄ.
Robert som hÄller i kursen var lÀrare pÄ Urmakarskolan under mÄnga Är och Àr en mycket trevlig person med helt rÀtt fokus.
Lite bilder dÄ...
Himla trevligt stÀlle med silversmedja, textilier, café etc.
SÄ startade det. Unitas med subsekund. Inga komplikationer utan enklast tÀnkbara.
Kommit en bit pÄ vÀg.
S-fjÀder. Inte tillhörande klockan i frÄga, utan som ett jÀmförelseobjekt. Viktig att hantera i samband med service, sÄ det blir morgondagens fokus.
En skiss hur man m h a stansar hanterar ovala hÄl. Knacka ihop och brotscha upp.
Om man letar punchar Àr det dessa man ska se till att setet innehÄller.
Robert i egen hög person.
En lÀrlings gesÀllklocka. I sjÀlva verket en gammal rosthög som gjorts iordning och försilvrats hos silversmeden i byn.
Kvinnan pÄ kursen fipplade ivÀg en skruv..
Ska man köpa bra mejslar Àr det dessa man ska ha. 1800 för ett set i trÀlÄdan pÄ andra bilden. Varför dessa? För att toppen Àr kullagrad. BÀttre Àn Bergeons.
Ihopmontering.
Klart.
Provkörning. Mycket intressant att diskutera hanteringen av ett urverk som inte presterar. Vad beror det pÄ? Vad gör man Ät problemet? Hur ruckar man bÀst? Hur hanterar man att klockan med krona upp resp ner gÄr olika (dÀr det Àr gravitationen som spelar in)?
Ja, det var vÀl ungefÀr dag 1.
Blir spÀnnande imorgon!!!
Nu fÄr ni stÄ ut med att steget till G-shock kan kÀnnas lite lÀngre, men den finns ju i a f med pÄ nÄgra av bilderna!