1/4: Enicar MRO
2/4: Pierce ChronoDiver
3/4: Pierce Automatic Super Compressor
4/4: Nivada Automatic Compensamatic
5/4: Nivada Antarctic Aqua Line
6/4: Enicar Graphomatic
7/4: Enicar Automatic Digital Jump Hour
8/4: Enicar Automatic 25 Jewels DD
9/4: Enicar Sherpa Super-DIVETTE
10/4: Enicar Sherpa Guide
11/4: Enicar Super Quartz
12/4: Enicar Sherpa 330 Lady
13/4: Enicar Sherpa Graph MKIII
14/4: GUL ChronoDiver, typ
15/4: Enicar 25 Jewels
16/4: Enicar Sherpa Date
17/4: Enicar Sherpa Electric
18/4: Longines Présence
19/4: Enicar Sherpa 350 NOS
20/4: Heuer Camaro 9220T
Dag 20 och TachymeterTisdag, eller Chronotisdag för den som vill, och en rolig dag med då det är läge för racing!
Dagens klocka köpte här på KS, tack för den möjligheten för övrigt, och var i ett hyfsat gott skick. Den har efter köptet fått sig en fullservice och används ganska regelbundet just på TachymeterTisdag, TachymeterTorsdag eller när andan faller på helt enkelt!
Den är underbar på armen och bärs lätt och bekvämt samtidigt som den ändå känns modernt stor trots sina 37 mm.
Jag älskar boettens formgivning och små detaljer, den här typen av cushion-case boetter har helt klart sin charm.
Heuer Camaro har verkligen sin bakgrund i en ikonisk bil, som jag för övrigt också har här hemma om det nu har undgått någon, nämligen Chevrolet Camaro av den första generationen. Klockan togs fram under ledning av Jack Heuer i slutet av 60-talet. Benämningen "Camaro" på modellen överensstämmer med Heuers motorsporttema för perioden och var en del av en strategi för att öka försäljningen på den amerikanska klockmarknaden.
Chevrolet Camaro hade nyligen gjort sig ett namn efter att ha använts som packar både 1967 och 1969 för både Indianapolis 500 och American Road Race of Champions vid Daytona International Speedway. Man hoppades att en sådan integration med ett igenkännligt amerikanskt motorsportnamn skulle vara fördelaktigt för försäljning och marknadsföring och erbjuda en omedelbar koppling anslutning mellan de två varumärkena.
Produktionen av Heuer Camaro började 1967 med den första utgåvan 1968, då Autavia och Carrera redan var en stor hit globalt. Medan Camaros fyrkantiga "kuddformade" fodral är unikt, kunde några av de andra designerna och komponenterna "lånas" från Carrera, så det var ett relativt billigt sätt att komma in i denna nischade del av marknaden.
Andra klocktillverkare som Breitling, Rolex och Glashütte hade redan liknande klockor i sitt utbud så det här var Heuers svar på den marknaden och jag tycker nog den är en av Heuers riktiga klassiker och som verkligen förtjänar mer uppmärksamhet.
Heuer Camaro tillverkades mellan 1968-1972 och är en av de modeller som finns flest varianter på så det är svårt att hålla koll på dem men den här sidan,
Heuer Camaro , skapad av Steve har allt man behöver veta om klockan och det är även där jag hämtat min info i texten ovan.
Min Camaro för dagen är en relativt ovanlig och unik modell tillverkad runt 1969 och med ref 9220 T, där siffrorna anger verket som är ett Valjoux 92 och som bara användes under en kort period så det är bara c:a 1100 klockor av denna modell tillverkad i världen. Den har även en 45 minuters subdial där de flesta andra har 30 min.
T står för tachymeterskalan som finns i tavlans yttre kant och notera att den främst är gjord just för bilar och racing då skalan börjar på 300. Flygplansskalor brukar börja på 1000 oftast.
Heuer Camaro 9220 T från 1969
...och ja, det SKA vara en förskjutning av texten "HEUER" i ramen av loggan. Finns förklarat på sidan jag länkade till ovan!