• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

40 årspresent till min man - Rolex dykarklocka?

Code

AKA Vincent B
Glömde självklart denna..214270..:)
(Bild fr www)..
Rolex-Explorer-2016-214270-1.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker Explorer (1) är mer allround än de flesta andra Rolex. Mer dress än Subben men ändå redo för äventyr på land och i vatten. Går väl dessutom att hitta ny inom budget och utan kö. Jag hade iaf blivit väldigt glad om jag fick en sån:)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Man ser många tiggare på Stockholms gator också, det betyder inte att det är så man bör matcha sina kläder och accessoarer så man liknar dem. ^^
Osmaklig och trist liknelse. Om jag, ve och fasa, skulle behöva spendera livet på en öde ö med antingen en snubbe som kör sub till kostymen eller ngn som drar denna typ av tiggarliknelser så är valet han med sub till kostymen, enkelt val.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Min chef bär en femsiffriga Explorer 36mm varje dag på jobbet. Han bär skjorta & jeans typ hela tiden, och ärligt talat tyckte jag Explorern passade rätt bra i denna klädstil..
Sen tål den tuffa tag också om man vill vara ute och hugga ved eller skjuta björnar..
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hej,

Skulle vilja slå ett slag för nya SBGV247 som kommer snart. Lagom mått, lär sitta grymt runt handleden.
Lyspasta, datum, badtålig (200m), grym finish och något annorlunda. Dessutom billigare. Kommer i andra färger också.
Quartz (gångavvikelse 10 sekunder per år, löjligt skönt/bra).

All heder till Rolex, grymma klockor ur en grym fabrik, men denna känns mer hantverk och tilltalar hjärtat på ett annat sätt, om man inte är helt varumärkessåld, (Varit där själv).
Klockmaster Globen samt Fältöversten som gäller för känn & kläm.
34982391_215755199239551_5322732998334873600_n.jpg

SBGV247-7.jpg
Cool klocka helt klart och dess egenskaper låter riktigt bra!

Lite OT men kan inte låta bli att reagera på finishen på boetten. Det ser ut som att de har slarvat där faktiskt, ytorna ser inte nära plana ut, inte lika plana som de gör på min GS. Väldigt underligt.
 
Senast ändrad:

FruUR

Omega
Min chef bär en femsiffriga Explorer 36mm varje dag på jobbet. Han bär skjorta & jeans typ hela tiden, och ärligt talat tyckte jag Explorern passade rätt bra i denna klädstil..
Sen tål den tuffa tag också om man vill vara ute och hugga ved eller skjuta björnar..
Hah att ha en Rolex när man hugger ved är ju ett måste!!
Den är snygg Explorer I, jag är så glad att jag skapade tråden som fått mig att få upp ögonen för Explorer som jag inte alls kikat på innan!
Tack!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hah att ha en Rolex när man hugger ved är ju ett måste!!
Den är snygg Explorer I, jag är så glad att jag skapade tråden som fått mig att få upp ögonen för Explorer som jag inte alls kikat på innan!
Tack!
Yes, man ska såklart använda klockan.
Kul att vi kunde hjälpa till. Din make blir säkert jätteglad oavsett vad du väljer. Hoppas att min sambo tänker likadant när jag fyller 40 om två år :)

D3FFE42A-F71F-47AF-B8D2-B98A110F5F18.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag önskar att min tant skulle köpt en Rolle till mig :’( Jag fick nöja mig med en sketen Bratte, så mitt råd är, håll dig till Rolex så går det bra :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hah att ha en Rolex när man hugger ved är ju ett måste!!
Den är snygg Explorer I, jag är så glad att jag skapade tråden som fått mig att få upp ögonen för Explorer som jag inte alls kikat på innan!
Tack!
Det är en gammal diskussion här om hur ömtåliga klockor är. Visst, klockor skall användas men vid just vedhuggning (och tex spikande) tar jag av mig klockan pga stötarna.

Oavsett så blir han glad vilken du än väljer. Drar du lite historia om klockmodellen också så blir han nog även mäkta imponerad :)
 

Mankebank

Cartier
Hah att ha en Rolex när man hugger ved är ju ett måste!!
Den är snygg Explorer I, jag är så glad att jag skapade tråden som fått mig att få upp ögonen för Explorer som jag inte alls kikat på innan!
Tack!
Explorer I är en höjdare men var medveten om att 36 mm kanske upplevs som en bra storlek av klocknördarna här men kanske inte nödvändigtvis av alla. Klockor är ofta större idag och också en Submariner på 40 mm upplevs måttligt stor idag.

Det finns en anledning till att Submariner och GMT II i stål har långa väntetider. De är snygga och klassiska klockor som för nästan alla fungerar till nästan allt. Det klart säkraste valet, vilket kanske är skälet att somliga här tycker att de är tråkiga. Det är de inte.
 

Mankebank

Cartier
Missförstå mig rätt: Jag hade blivit väldigt glad om jag fått en Explorer I (eller hellre ljustavlad Datejust i samma storlek) i födelsedagspresent men jag har ju redan en Submariner.
 

DrDre

Patek
Om det ska vara en Rolex så skulle jag slå till på en milgauss, trevlig, sportig men ändå lite dressish :).
Lite mer on The downlow men ändå inte, med en clean känsla och ett gott gry väl inom budget:cool:

Lycka till med köpet och han kommer bli mycket nöjd oavsett val:cigar:

Milgauss är ju ett roligt förslag. Jag gillar den skarpt men det är en modell som tenderar att dela upp folk, vissa gillar den medan andra absolut inte kan förlika sig med sekundvisaren.

Så man bör nog kolla med mottagaren först. Köps den som överaskning kan det bli fel.

IMG_2361.JPG
 

FruUR

Omega
Explorer I är en höjdare men var medveten om att 36 mm kanske upplevs som en bra storlek av klocknördarna här men kanske inte nödvändigtvis av alla. Klockor är ofta större idag och också en Submariner på 40 mm upplevs måttligt stor idag.

Det finns en anledning till att Submariner och GMT II i stål har långa väntetider. De är snygga och klassiska klockor som för nästan alla fungerar till nästan allt. Det klart säkraste valet, vilket kanske är skälet att somliga här tycker att de är tråkiga. Det är de inte.
Tack för den reflektionen. Har nog tänkt en 39mm till honom, men ska nog in på Nymans Ur eller likande och kolla lite innan.
Har själv en Datejust och den är ju 36 om jag inte minns fel.
 

bluetrain

Cartier
Meeeen trådar om "vilken klocka" blir aldrig ett konsensus att köpa Sub?
Köpa klocka under 10k -> spara och köp sub
Köpa dressare -> köp sub, det funkar till kostym
Köpa beater -> köp sub


Trist.
Ja trist kanske men det kan ju också helt enkelt vara en korrekt analys? Ta analogin med vägar. Hur man än vrider och vänder så kommer man ju nästan alltid till eller åtminstone i närheten av Rom. Så att svaret på många klockrelaterade spörsmål stavas sub behöver inte vara konstigt.

Så ge karln en sub. med datum helst. Oerhört praktiskt med datum.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ärligt talat så kände Explorern helt livlös och död.. Ursäkta om jag gör det svårare nu.. Men Rolex är Rolex...
Tudor BlackBay 79230N 41mm kändes klart livligare och roligare.. Dessutom med ett välbyggt inhouse verk. Nästan 50% billigare än Explorer.
Värt att nämna att det kommer en BB58 om nån månad eller två - liknar 79230N men någorlunda mindre, 39mm och tunnare. giltad insert.
Jag blev riktigt sugen faktiskt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
82662CFA-4DD1-4A1B-BF14-C7BEEFBBE839.jpeg

Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”

Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!

Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.

Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
82662CFA-4DD1-4A1B-BF14-C7BEEFBBE839.jpeg

Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”

Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!

Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.

Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.
Yonsson for prez...
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Manöver nu gobbar;
Hon vill tjacka en Rolle till sin karl, we should all be so lucky. Han har redan en Speedmaster och hon tycker han skulle passa i en Submariner*. Subben* är, för de av oss i denna värld som inte är klocknördar, en jävligt nice klocka från ett jävligt nice märke. Den är dessutom stryktålig och funkar till det mesta. Dessutom har den, likt alla rollar, ett boettlock som lämpar sig YPPERLIGT för gravyr av datum, givarens namn etc. Jag tycker det är ett ypperligt val och skulle, som sagt, hoppa jämfota av glädje och kanske gråta en skvätt om Frau köpte en sån till mig i present. Jobbar karln med Speedy idag känner han heller uppenbarligen inte att datum är ett måste.

*Eller Explorer, också nice och funkar på samma sätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
82662CFA-4DD1-4A1B-BF14-C7BEEFBBE839.jpeg

Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”

Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!

Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.

Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.
Ge gärna ett exempel på när en sub inte skulle passa din klädsel och vad du då skulle bära?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
82662CFA-4DD1-4A1B-BF14-C7BEEFBBE839.jpeg

Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”

Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!

Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.

Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.

Bär inte du svart skjorta?
 
Topp