• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

4K UHD-tv - halvkass bild

Klockers

Cartier
hej,
köpte en uhd 4K-tv för ett tag sen men tycker inte bilden är något vidare. Tittar just nu på CL-matchen och bollen fladdrar spelarna ser oskärpta ut.
Kan det vara att jag har en gammal hdmi-kabel? Ca 8 år gammal.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har nästan samma problem här, jag köpte en LG OLED eftersom vår tv var skitkass och GOT S8:E3 tog knäcken på mig. Nu försökte jag kolla igen via HBO appen på tv:n samt via Apple TV och bilden är verkligen riktigt dålig, inte alls vad jag hade förväntat mig med flammig bild. Ska det vara nödvändigt att behöva kalibrera skärmen för att detta ska funka? Behöver båda våra skärmar kalibreras?
 

stigge

Omega
2-Faktor
hej,
köpte en uhd 4K-tv för ett tag sen men tycker inte bilden är något vidare. Tittar just nu på CL-matchen och bollen fladdrar spelarna ser oskärpta ut.
Kan det vara att jag har en gammal hdmi-kabel? Ca 8 år gammal.

Jag har nästan samma problem här, jag köpte en LG OLED eftersom vår tv var skitkass och GOT S8:E3 tog knäcken på mig. Nu försökte jag kolla igen via HBO appen på tv:n samt via Apple TV och bilden är verkligen riktigt dålig, inte alls vad jag hade förväntat mig med flammig bild. Ska det vara nödvändigt att behöva kalibrera skärmen för att detta ska funka? Behöver båda våra skärmar kalibreras?
Vad kör ni för inställning på era skärmar (bild mode). Kort så brukar filmläget vara mest neutral/bäst och tillsammans med varm färgsättning. Googla på era skärmar ang settings så hittar ni förslag och testa dessa och ändra sedan utifrån ers förutsättningar.
Dagens skärmar är bra men behöver i regel en bra signal (har vi oftast) och skapligt rätt inställningar för att ge en bra bild.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag testade att justera inställningarna men avsnittet 3 är ju väldigt mörkt så det var svårt att få ett bra resultat. Dessutom så streamar inte HBO i 4K så kanske är det en omöjlig uppgift att få till det?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har nästan samma problem här, jag köpte en LG OLED eftersom vår tv var skitkass och GOT S8:E3 tog knäcken på mig. Nu försökte jag kolla igen via HBO appen på tv:n samt via Apple TV och bilden är verkligen riktigt dålig, inte alls vad jag hade förväntat mig med flammig bild. Ska det vara nödvändigt att behöva kalibrera skärmen för att detta ska funka? Behöver båda våra skärmar kalibreras?
Haha min knappt 5år gamla 55" Sony LED dog igår när vi skulle kika just GoT s08e03. Grävde fram min 8 år gamla plasma ur förrådet och kopplade in.
KATASTROF!
Var bara att stänga av och börja googla på ny tv istället :p
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ta bort alla bildförbättringsmöjligheter under inställningar.
Jag nollställde inställningarna när jag kände att jag hade kört in i en återvändsgränd, det blev lite bättre i alla fall, men inte bra på långa vägar. Jag skruvade ner kontrasten ganska mycket och det hjälpte mest av alla inställningar.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Haha min knappt 5år gamla 55" Sony LED dog igår när vi skulle kika just GoT s08e03. Grävde fram min 8 år gamla plasma ur förrådet och kopplade in.
KATASTROF!
Var bara att stänga av och börja googla på ny tv istället :p
OLED är ingen silver bullet i alla fall, inte utan 40h kvällsstudier i ämnet. Undrar hur många TV apparater som har inhandlats efter senaste GOT-avsnittet :)
 

16610

Patek
2-Faktor
Kör LG OLED (a9-processor ) och är nöjd. Blev först riktigt skraj när jag körde via antenn men sen när jag börja streama blev jag lugn. Har bara streamat via Apple TV (gen4) typ Cmore, svtplay, iTunes osv. Kör fiber 250/100 lina och 5Ghz till Apple TV. Funkar för mig:)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Såg GOT S8E3 via C More och ATV på en LG OLED och det var rent bedrövligt uselt :confused:
Problemet är inte TV:n utan den dåliga streamen som är för hårt komprimerad.
Har aldrig några problem med Netflixs Ultra HD-material.

Är ni osäkra på TV:ns kvalité så testa med en BD-film eller ladda hem något i Ultra HD :)
 

16610

Patek
2-Faktor
Såg GOT S8E3 via C More och ATV på en LG OLED och det var rent bedrövligt uselt :confused:
Problemet är inte TV:n utan den dåliga streamen som är för hårt komprimerad.
Har aldrig några problem med Netflixs Ultra HD-material.

Är ni osäkra på TV:ns kvalité så testa med en BD-film eller ladda hem något i Ultra HD :)

Vad är GOT? Måste kräva en jäkla massa!?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Att köpa en OLED utan att ha bra lina, fräscha kablar och 4K-material från Netflix/HBO är som att försöka köra på nyplogad sjöis med sommardäck. Skärmarna har enthernetportar av en anledning.
Jag som nu är i ropet för en ny tv.

Kör nästan allt via hdmi från min dator till tv. Något mer jag behöver tänka på vid min uppgradering eller kör man fortfarande på hdmi?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag som nu är i ropet för en ny tv.

Kör nästan allt via hdmi från min dator till tv. Något mer jag behöver tänka på vid min uppgradering eller kör man fortfarande på hdmi?
HDMI av fräschare snitt funkar. Beroende på vilken TV du hade tänkt välja skulle jag dock nyttja skärmens ethernetport för HBO/Netflix/SVTPlay etc. Både Samsungs och LGs lite bättre modeller har rysligt smidiga gränssnitt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
HDMI av fräschare snitt funkar. Beroende på vilken TV du hade tänkt välja skulle jag dock nyttja skärmens ethernetport för HBO/Netflix/SVTPlay etc. Både Samsungs och LGs lite bättre modeller har rysligt smidiga gränssnitt.
Ok. Jag föredrar att köra allt via burken då den även används som "spelkonsol" så då borde jag klara mig fint med en modern hdmi :)

Kikar mest åt Sony eller Philips då jag upplevde de som mest naturtrogna i färgåtergivning och andra märken mer färgsprudlande. Kan ha ändrats på 5år dock så inget är uteslutet än. Lite mindre sugen på en Sony nu kanske iom att den pajade efter bara 4,5år.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok. Jag föredrar att köra allt via burken då den även används som "spelkonsol" så då borde jag klara mig fint med en modern hdmi :)

Kikar mest åt Sony eller Philips då jag upplevde de som mest naturtrogna i färgåtergivning och andra märken mer färgsprudlande. Kan ha ändrats på 5år dock så inget är uteslutet än. Lite mindre sugen på en Sony nu kanske iom att den pajade efter bara 4,5år.
På 5 år har det mesta ändrats. Mitt råd är att titta runt.
 

16610

Patek
2-Faktor
Ok. Jag föredrar att köra allt via burken då den även används som "spelkonsol" så då borde jag klara mig fint med en modern hdmi :)

Kikar mest åt Sony eller Philips då jag upplevde de som mest naturtrogna i färgåtergivning och andra märken mer färgsprudlande. Kan ha ändrats på 5år dock så inget är uteslutet än. Lite mindre sugen på en Sony nu kanske iom att den pajade efter bara 4,5år.

OLED eller QLED, bbra skit :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Noterade också bedrövlig bildkvalitet på GoT med LG OLED och Apple-Tv 4k i måndags. Vad gör man? Skillnaden mot att se samma avsnitt på min Mbp med Retina skärm är liksom löjligt stor men jag har inte köpt en TV för att sitta och titta på datorn istället...
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ni som har problem med era nya skärmar, är det bara streamat material ni har problem med eller även tablå tv?
Om så är fallet så måste man ha i åtanke att trafiken går över Internet och det är Best Effort som gäller där.
Kör man dessutom över Wifi så finns det ytterligare felkällor att se över.
Nu har jag missat hela GoT tåget, men om det är så att avsnitten släpps över streamat media och alla ska titta samtidigt så finns en stor
risk att det blir trångt och då dålig bildkvalie som följd.

Har en OLED från LG och kör parapol (Viasat) och bilden är riktigt bra på vanliga HD kanaler! (även streamat är såklart bra)
Mina inställning är i Filmläge och Varm färgsättning och alla s k bildförbättringar är avstängda. Googlade efter inställningar och tog
sedan och anpassade det lite efter mina förutsättningar.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Noterade också bedrövlig bildkvalitet på GoT med LG OLED och Apple-Tv 4k i måndags. Vad gör man? Skillnaden mot att se samma avsnitt på min Mbp med Retina skärm är liksom löjligt stor men jag har inte köpt en TV för att sitta och titta på datorn istället...
Ändra i inställningarna.. Svärtan på en MBP ska inte gå att jämföra med en OLED .

Det var det första jag gjorde när jag märkte hur mörkt det var på min 65 tums LG OLED... Inga problem efteråt
 

Edin

Panerai
Tycker att man i regel alltid ska stänga av allt vad bildförbättring heter på TVn. Sen så är det även stabilare med nätverkskabel än Wifi som strular av och till.

Jag kör sedan drygt ett år tillbaka med Sony A1 TV som är kalas. Hade lite strul i början med att ljudet och bilden klippte men visade sig att TVn är rätt känslig för vilken HDMI kabel man kör. Hade nån 4K säker Kabel av billigare snitt men det sen blev det en Supra 4k HDMI kabel och nu funkar allt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min Sony TV har betett sig som en idiot sedan dag 1.
Stängt av allting som har med extra bildgrejer att göra, dynamiskt ljus allt sådant blaha. Ändå så ökar den och sänker ljusstyrka KONSTANT.
Går inte ens att se på film med text på eftersom att den dimmar ned så fort texten kommer fram och dimmar upp igen när texten är borta. Den står fan och blinkar genom en hel jävla film så jag kan inte ens se på film i mörker med den för då ballar den ur av sig själv.

Enligt gedigna Google sökningar så är svaret: fuck you.
Det går inte att slå av hur mycket jag än försöker,ligger hårdkodat någonstans inuti.

Aldrig mera Sony. Ogillade de innan och efter denna tv som jag bara blir ledsen att se på så avskyr jag dom.
 

16610

Patek
2-Faktor
Min Sony TV har betett sig som en idiot sedan dag 1.
Stängt av allting som har med extra bildgrejer att göra, dynamiskt ljus allt sådant blaha. Ändå så ökar den och sänker ljusstyrka KONSTANT.
Går inte ens att se på film med text på eftersom att den dimmar ned så fort texten kommer fram och dimmar upp igen när texten är borta. Den står fan och blinkar genom en hel jävla film så jag kan inte ens se på film i mörker med den för då ballar den ur av sig själv.

Enligt gedigna Google sökningar så är svaret: fuck you.
Det går inte att slå av hur mycket jag än försöker,ligger hårdkodat någonstans inuti.

Aldrig mera Sony. Ogillade de innan och efter denna tv som jag bara blir ledsen att se på så avskyr jag dom.

aj aj.. du är värde en ny TV :)
 

Edin

Panerai
Min Sony TV har betett sig som en idiot sedan dag 1.
Stängt av allting som har med extra bildgrejer att göra, dynamiskt ljus allt sådant blaha. Ändå så ökar den och sänker ljusstyrka KONSTANT.
Går inte ens att se på film med text på eftersom att den dimmar ned så fort texten kommer fram och dimmar upp igen när texten är borta. Den står fan och blinkar genom en hel jävla film så jag kan inte ens se på film i mörker med den för då ballar den ur av sig själv.

Enligt gedigna Google sökningar så är svaret: fuck you.
Det går inte att slå av hur mycket jag än försöker,ligger hårdkodat någonstans inuti.

Aldrig mera Sony. Ogillade de innan och efter denna tv som jag bara blir ledsen att se på så avskyr jag dom.

Har inte det problemet med min TV. Inte min gamla heller men då använder jag inte textning heller. :)
 
Topp