• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

4K UHD-tv - halvkass bild

Ruben

Rolex
Ja det var tur att TV:n kollapsade för jag fick ut en sprillans ny på Elgiganten utan tjafs, de var bara glada att få hjälpa till :) Nu har jag installerat TV:n och till och med ställt in AV receivern korrekt. Nu när jag kollade på GOT S8E3 som det har snackats så mycket om så var det en riktigt stor skillnad och just nu är jag skitnöjd. @Nissenutz med din budget kan jag rekommendera en LG OLED 55 tum från Elgiganten eller Mediamarkt. Elgigantens variant har en något sämre processor i sig för 1000kr mindre. Köp snarast innan 2019 modellerna kommer in och priserna ökar med minst 10000!
83DF6C36-8EE6-44A5-AFFB-FB1EF4EEC1AE.jpeg
Hål i väggen och två persiennsnören? :p
 

Ruben

Rolex
Angående ”bildförbättring” m.m som finns i tvn så varierar det från tv till tv.
Har du en bil med 150hk och lägger i ”sportläget” blir bilen inte helt plötsligt en formel1bil.
Lite samma princip gäller för tv-apparater. Bara för man tar bort alla ”bildförbättrande inställningar” så är det inte säkert att bilden blir kanon. Man är ju fortfarande begränsad av hårdvaran. Har man ingen super bra tv så kan det vara lönt att ha igång någon ”förbättring” då det kanske faktiskt blir bättre bild.
Sen är det ju väldigt svårt att avgöra vad som är en ”bra bild”, det är ju väldigt inviduellt.
Bästa är att testa sig fram själv.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ajdå, svåra val. Det förnuftiga är väl att få tv:n reparerad :)

Jag struntade i bildjustering eftersom jag inte är en hardcore filmfantast. Standardinställningarna blåser fortfarande sockarna av mig. Du vet att de också kan komma hem och justera efter just ditt vardagsrum? Någonstans måste man dra gränsen eftersom gränsen redan är ganska luddig gällande klockköp :)
Jag tycker ju det är lite kul att optimera bilden själv så kommer nog strunta i de också. 1000kr för mumbojumbo känns sådär.

Absolut. De förnuftiga är helt klart att laga. Den gör ju sitt jobb och har en bra storlek.
Lutar åt de nu faktiskt så kanske nästa tv blir OLED istället :)
Vad har du för storlek på tvn idag
Denna 55"
https://www.ljudochbild.se/test/smarta-tv-apparater-i-46-80-tum/sony-kdl-55w805/

Den är ju till åren nu och inte ens 4k men jag har ingen källa eller tittar på 4k ändå. Så den gör absolut sitt jobb.
 

Ruben

Rolex
Jag tycker ju det är lite kul att optimera bilden själv så kommer nog strunta i de också. 1000kr för mumbojumbo känns sådär.

Absolut. De förnuftiga är helt klart att laga. Den gör ju sitt jobb och har en bra storlek.
Lutar åt de nu faktiskt så kanske nästa tv blir OLED istället :)

Denna 55"
https://www.ljudochbild.se/test/smarta-tv-apparater-i-46-80-tum/sony-kdl-55w805/

Den är ju till åren nu och inte ens 4k men jag har ingen källa eller tittar på 4k ändå. Så den gör absolut sitt jobb.
Hade lagt mina pengar på ett schysst 5.1 system istället. Ger en mycket bättre upplevelse än en ny tv som ”bara” har lite bättre bild och är lite större.
Finns schyssta grejer för 10-15k
 

Ruben

Rolex
Finns redan ljud så de räcker :D
IMG_20190503_170248.jpg

Där ser du förövrigt den gamla 43" plasman jag dammade av när 55" gav upp
Okey, som plasma-fan tycker jag du ska köra på den istället :D
Skämt o sido, så verkar du sitta en bit ifrån och jag skulle kört på en 65”a, fast oled. Dvs hade jag väntat lite. Kolla tv på sommaren i Sverige är rätt kasst eftersom det nästan aldrig blir mörkt här och 99% har sin tv i vardagsrummet som oftast är boendets ljusaste rum.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
En annan ny grej uppdagades på elgiganten. Få TV'ns bild i justerad för 995kr!?

De skulle koppla in något chip och ställa in allt perfekt. Låter som värsta säljmumbojumbo men de fina i det erbjudandet var väl livstids pixelgaranti.
Gör dom finjusteringen i varuhuset är det rent ut sagt skräp. Ifall det är att dom kommer hem till dig och finjusterar efter ditt rum så är det bra skit. Det brukar dock kosta minst det dubbla, så antagligen är det inte det.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Angående ”bildförbättring” m.m som finns i tvn så varierar det från tv till tv.
Har du en bil med 150hk och lägger i ”sportläget” blir bilen inte helt plötsligt en formel1bil.
Lite samma princip gäller för tv-apparater. Bara för man tar bort alla ”bildförbättrande inställningar” så är det inte säkert att bilden blir kanon. Man är ju fortfarande begränsad av hårdvaran. Har man ingen super bra tv så kan det vara lönt att ha igång någon ”förbättring” då det kanske faktiskt blir bättre bild.
Sen är det ju väldigt svårt att avgöra vad som är en ”bra bild”, det är ju väldigt inviduellt.
Bästa är att testa sig fram själv.
”Bra bild”- kan vara individuellt
Korrekt bild, är en annan femma. Däremot är det många som inte uppskattar en korrekt bild utan vill ha ”extra allt”, i alla fall i 5min tills ögonen tröttnar på den felaktiga bilden.
När man har sett en professionellt kalibrerad skärm mot en svensson inställd skärm så förstår man att det finns mycket att hämta. Om det sedan är värt det; som med allt annat vi lägger pengar på (klockor, bilar, kläder osv) upp till köparen att avgöra. Jag har inte gjort det men blir ändå imponerad hur bra bilden faktiskt kan bli med rätt inställning (och såklart bra källa)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Okey, som plasma-fan tycker jag du ska köra på den istället :D
Skämt o sido, så verkar du sitta en bit ifrån och jag skulle kört på en 65”a, fast oled. Dvs hade jag väntat lite. Kolla tv på sommaren i Sverige är rätt kasst eftersom det nästan aldrig blir mörkt här och 99% har sin tv i vardagsrummet som oftast är boendets ljusaste rum.
Jo jag sitter nästan 3,5m bort så 65" är klart gångbart men OLED kostar fortfarande för mkt i den sizen. Men blir nog fan att laga 55" just nu sen kanske klippa en OLED 65" om ett år eller två vid lämplig kampanj/rea
Gör dom finjusteringen i varuhuset är det rent ut sagt skräp. Ifall det är att dom kommer hem till dig och finjusterar efter ditt rum så är det bra skit. Det brukar dock kosta minst det dubbla, så antagligen är det inte det.
Tror det var i varuhuset.

Jag föredrar att hitta min egen inställning ändå. Det var just livstids pixelgaranti som lät rätt trevligt. Men ja jag skippar nog detta när de blir aktuellt
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Herregud. köp så stor tv som möjligt. Den gluggen måste fyllas oavsett teknik. Du kommer bli skitnöjd.
Klart man blir nöjd med större tv :p
Men vet inte om du läste tidigare inlägg. På bilden syns en 43" och vet inte än hur lång tid de tar innan 55" är tillbaka.

Att köpa en ny OLED 65" för 20k inkräktar för mkt på klockkontot :bored:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Värsta är det där natural motion grejen som man måste ha för att kunna få max effekt. Ser ju helt stört ut.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Har precis som många andra problem med HBO och svärtan. Tror ju att det beror på att HBO streamar med för låg kvalitet. Ser jag på en film från iTunes t ex så finns inte problemet.

Har någon hittat en bra lösning med HBO? Jag har en ny oled från LG.
 
En annan ny grej uppdagades på elgiganten. Få TV'ns bild i justerad för 995kr!?

De skulle koppla in något chip och ställa in allt perfekt. Låter som värsta säljmumbojumbo men de fina i det erbjudandet var väl livstids pixelgaranti.
Gjorde lite research gällande kalibrering inför eventuellt köp LG C8 och förstod att Media Markt's (MM) är den bättre av de två. Tydligen har en av personerna "Laxpudding" på Sweclockers utbildat personal på MM.
Här är lite läsvärt:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1514338-varfor-kopa-kalibrering?p=2
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481249-kalibrering-av-ny-oled-lurendrejeri?p=1
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jag kopplade in min LG oledC8 med min gamla jenvig hdmi. Funkade utmärkt.
Bilden dock var bedrövlig med Com hem antenn. Således inköptes ny digitalbox och 4K UHD spelare(X700). = otrolig bild. dessutom köpte jag min kalibrerad då jag inte orkar ställa in själv(har lagt x antal timmar genom åren för att ställa in både tv apparater och projektorer, och det blir bättre om någon annan gör det). Är dag och natt med ISF kalibreringen.
HBO är halvdass bild stundtals. Netflix med sitt 4K funkar.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag tog den snåla vägen och höll klockkontot hyfsat intakt. Min 55" Sony Led inlämnad på reparation :p

Nu får vi se vad kostnadsförslaget blir. Hoppas på ett lågt sådant så jag får mogna med tanken att punga ut 20k för en TV i något år till.
 
Jag kopplade in min LG oledC8 med min gamla jenvig hdmi. Funkade utmärkt.
Bilden dock var bedrövlig med Com hem antenn. Således inköptes ny digitalbox och 4K UHD spelare(X700). = otrolig bild. dessutom köpte jag min kalibrerad då jag inte orkar ställa in själv(har lagt x antal timmar genom åren för att ställa in både tv apparater och projektorer, och det blir bättre om någon annan gör det). Är dag och natt med ISF kalibreringen.
HBO är halvdass bild stundtals. Netflix med sitt 4K funkar.
Kul att du delar info! Gällande din digitalbox, jag antar att du har ett befintligt abonnemang med någon TV-leverantör? Försökte läsa mig till om det gick att ha en digitalbox utan abonnemang för att hitta basutbud i HD kvalité (SVT etc) men så verkar inte vara fallet.

Såg att vi har Netflix UltraHD, räcker det med att logga via appen i TV för att få 4K?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Kul att du delar info! Gällande din digitalbox, jag antar att du har ett befintligt abonnemang med någon TV-leverantör? Försökte läsa mig till om det gick att ha en digitalbox utan abonnemang för att hitta basutbud i HD kvalité (SVT etc) men så verkar inte vara fallet.

Såg att vi har Netflix UltraHD, räcker det med att logga via appen i TV för att få 4K?
Funkar fint för mig med fast kabel till TV:n. Det borde vara det bästa sättet att få 4K, inga gamla sladdar som kan trassla till det.
110615E0-CB0C-4749-B17B-C6DF14C4E9D6.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag tog den snåla vägen och höll klockkontot hyfsat intakt. Min 55" Sony Led inlämnad på reparation :p

Nu får vi se vad kostnadsförslaget blir. Hoppas på ett lågt sådant så jag får mogna med tanken att punga ut 20k för en TV i något år till.
3500kr skulle fanskapet kosta att laga.

Så nu blir det kolla efter ny TV iaf.
Vill ha 65" och inte dega 20k för en OLED.
Så får blir någon vettig LED för runt 10k istället.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Kul att du delar info! Gällande din digitalbox, jag antar att du har ett befintligt abonnemang med någon TV-leverantör? Försökte läsa mig till om det gick att ha en digitalbox utan abonnemang för att hitta basutbud i HD kvalité (SVT etc) men så verkar inte vara fallet.

Såg att vi har Netflix UltraHD, räcker det med att logga via appen i TV för att få 4K?
Jag har LG OLEDB8 och du loggar in via appen i tv:n. Har Netflix 4K och det funkar riktigt bra!
Man får plocka bort Trumotion för att slippa "videobild" effekten, annars kanonbild :cool:
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har kikat ut denna. Har även sett den i verkligheten och den ser riktigt bra ut.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uk7550pla-4k-led-65-med-hdr-och-webos-1308539.html?rbtc=||||p||&gclsrc=aw.ds&ds_rl=1260581&ds_rl=1259323&ds_rl=1259386&gclid=EAIaIQobChMIsY3ForK74gIVwo2yCh1tigXIEAQYASABEgIVtvD_BwE

Den har HDR, local dimmig, gott om hdmi och bra respons om man vill spela på den.

Kort och gott bättre på allt än gamla TV'n förutom en sak. Den är på 60hz jämfört med förra på 100hz.

Har ni märkt av skillnad på 60 mot 100?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Hittade ingen annan relevant tråd så hakar på denna då jag tänkt köpa en ny tv och behöver tips.

Storlek 50-55 tum. Tittar mest på netflix, HBO och fotboll (Viaplay) via Apple tv. Har alltid gillat Sony, men kan även tänka mig andra märken (Sony verkar inte särskilt populärt i denna tråd;)).

Prisklass 800-1200€ (8-12k SEK). Obs, jag bor i Finland så behöver inte tips gällande bra deals i Sverige, utan istället tips om bra modeller i denna prisklas, samt egenskaper jag borde fundera på. Är det OLED/QLED som gäller etc. Bra bild och ljudkvalitet är givetvis viktigast, men det skadar inte om TV:n också är snygg. Därför har jag lite funderat på Samsungs the Frame, men är osäker på om den lika bra som "vanliga" TV:n i samma prisklass.

Hit me!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hittade ingen annan relevant tråd så hakar på denna då jag tänkt köpa en ny tv och behöver tips.

Storlek 50-55 tum. Tittar mest på netflix, HBO och fotboll (Viaplay) via Apple tv. Har alltid gillat Sony, men kan även tänka mig andra märken (Sony verkar inte särskilt populärt i denna tråd;)).

Prisklass 800-1200€ (8-12k SEK). Obs, jag bor i Finland så behöver inte tips gällande bra deals i Sverige, utan istället tips om bra modeller i denna prisklas, samt egenskaper jag borde fundera på. Är det OLED/QLED som gäller etc. Bra bild och ljudkvalitet är givetvis viktigast, men det skadar inte om TV:n också är snygg. Därför har jag lite funderat på Samsungs the Frame, men är osäker på om den lika bra som "vanliga" TV:n i samma prisklass.

Hit me!
I storleksordningen 55" och din budget hade jag tänjt lite och köpt en OLED. De brukar väl kostar runt 13-14k i den storleken.

Jag sökte efter en 65" i prisklass max 15k och då blev det en Sony xf9005 som Hifi-klubben sålde/säljer ut för 14k.

Har haft den några månader nu och är väldigt nöjd. OLED hade kanske känts snäppet vassare men i 65" kostade över 20k när jag kollade så var inget alternativ.

Den Sony jag köpt finns även i 55" och kostar då 10k. Men som sagt, för några tusenlappar till går det att få till en ok OLED.

Ljud ifrån själva tvn kan du glömma direkt dock. Allt inbyggt tv ljud är skräp i min mening.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
I storleksordningen 55" och din budget hade jag tänjt lite och köpt en OLED. De brukar väl kostar runt 13-14k i den storleken.

Jag sökte efter en 65" i prisklass max 15k och då blev det en Sony xf9005 som Hifi-klubben sålde/säljer ut för 14k.

Har haft den några månader nu och är väldigt nöjd. OLED hade kanske känts snäppet vassare men i 65" kostade över 20k när jag kollade så var inget alternativ.

Den Sony jag köpt finns även i 55" och kostar då 10k. Men som sagt, för några tusenlappar till går det att få till en ok OLED.

Ljud ifrån själva tvn kan du glömma direkt dock. Allt inbyggt tv ljud är skräp i min mening.
Stort tack för ditt snabba svar och bra input. Hittar din Sony i 55" för 989€, men hittar ingen Sony OLED för under 1799€ vilket jag inte är beredd att sträcka mig till. Samsung mm har däremot flera 55" QLED för typ 900-1200 € så kanske borde fundera på något sådant.

Gällande ljudet så håller jag med, men inredningen i mitt vardagsrum har under de senaste 10 åren evolverat från ljudoptimerat till mera stiloptimerat. Kan hända att min fru haft något med detta att göra, men egentligen vill jag inte själv heller ha externa högtalare och förstärkare i vardagsrummet längre. Har min gamla utrustning uppe i "barnens vardagsrum" och det får räcka. Därför köper jag gärna en TV som åtminstone inte har totalt kasst ljud. En Sonos playbase är dock en möjlig lösning i vardagsrummet framöver...men nu är det endast TV som skall köpas.
 

Exxet

Rolex
Hittade ingen annan relevant tråd så hakar på denna då jag tänkt köpa en ny tv och behöver tips.

Storlek 50-55 tum. Tittar mest på netflix, HBO och fotboll (Viaplay) via Apple tv. Har alltid gillat Sony, men kan även tänka mig andra märken (Sony verkar inte särskilt populärt i denna tråd;)).

Prisklass 800-1200€ (8-12k SEK). Obs, jag bor i Finland så behöver inte tips gällande bra deals i Sverige, utan istället tips om bra modeller i denna prisklas, samt egenskaper jag borde fundera på. Är det OLED/QLED som gäller etc. Bra bild och ljudkvalitet är givetvis viktigast, men det skadar inte om TV:n också är snygg. Därför har jag lite funderat på Samsungs the Frame, men är osäker på om den lika bra som "vanliga" TV:n i samma prisklass.

Hit me!
Köpte denna Tv för ca. 8 månader sen och jag är nöjd, förutom ljudet då, LG OLED55C8PLA.
 
  • Like
Reactions: mmh

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Stort tack för ditt snabba svar och bra input. Hittar din Sony i 55" för 989€, men hittar ingen Sony OLED för under 1799€ vilket jag inte är beredd att sträcka mig till. Samsung mm har däremot flera 55" QLED för typ 900-1200 € så kanske borde fundera på något sådant.

Gällande ljudet så håller jag med, men inredningen i mitt vardagsrum har under de senaste 10 åren evolverat från ljudoptimerat till mera stiloptimerat. Kan hända att min fru haft något med detta att göra, men egentligen vill jag inte själv heller ha externa högtalare och förstärkare i vardagsrummet längre. Har min gamla utrustning uppe i "barnens vardagsrum" och det får räcka. Därför köper jag gärna en TV som åtminstone inte har totalt kasst ljud. En Sonos playbase är dock en möjlig lösning i vardagsrummet framöver...men nu är det endast TV som skall köpas.
Kika på denna för att bilda dig en uppfattning.
https://m.sweclockers.com/artikel/2...ar-till-tv-utbudet-for-vintern-och-varen-2019

Qled är bara ett säljnamn som lyckats sätta sig för quantum dot teknik hos samsung men fortfarande en LED TV så att säga, som egentligen är LCD.

LG's motsvarighet heter nanocell. Sonys variant heter istället triluminos.

De skiljer sig något men alla är ämnade för att för bättra bilden på liknande vis.

Kollar du Samsung och faktiskt vill få ut användning för själva qled bör du kolla på modeller med Q7 och uppåt. Mina svärföräldrar köpte instegsmodellen Q6 för samma pris jag köpte min Sony och de tycker vår TV är mycket trevligare att titta på
 
  • Like
Reactions: mmh
Topp