• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

4K UHD-tv - halvkass bild

Min Sony TV har betett sig som en idiot sedan dag 1.
Stängt av allting som har med extra bildgrejer att göra, dynamiskt ljus allt sådant blaha. Ändå så ökar den och sänker ljusstyrka KONSTANT.
Går inte ens att se på film med text på eftersom att den dimmar ned så fort texten kommer fram och dimmar upp igen när texten är borta. Den står fan och blinkar genom en hel jävla film så jag kan inte ens se på film i mörker med den för då ballar den ur av sig själv.

Enligt gedigna Google sökningar så är svaret: fuck you.
Det går inte att slå av hur mycket jag än försöker,ligger hårdkodat någonstans inuti.

Aldrig mera Sony. Ogillade de innan och efter denna tv som jag bara blir ledsen att se på så avskyr jag dom.
Det borde ju gå på garanti för bövelen!

Min Sony TV har betett sig som en idiot sedan dag 1.
Stängt av allting som har med extra bildgrejer att göra, dynamiskt ljus allt sådant blaha. Ändå så ökar den och sänker ljusstyrka KONSTANT.
Går inte ens att se på film med text på eftersom att den dimmar ned så fort texten kommer fram och dimmar upp igen när texten är borta. Den står fan och blinkar genom en hel jävla film så jag kan inte ens se på film i mörker med den för då ballar den ur av sig själv.

Enligt gedigna Google sökningar så är svaret: fuck you.
Det går inte att slå av hur mycket jag än försöker,ligger hårdkodat någonstans inuti.

Aldrig mera Sony. Ogillade de innan och efter denna tv som jag bara blir ledsen att se på så avskyr jag dom.
Tejpa över kamera/ljussensor, det har jag gjort. Inte för att jag hade det problemet utan för att jag inte vill ha kameror i min bostad..

Är källan dålig kommer bilden inte bli bättre.

Min OLED ser fantastisk ut på 4k-material, men även 1080p. Har du fipplat med inställningarna kan du givetvis ha förstört nåt, t.ex fel gammakurva för materialet du tittar på etc.

F.ö. så var GoT S08E03 dåligt även på min tv. Men det var helt klart källans fel.

Nu har jag streamat GOT via Cmore. Galet bra bild med LG OLED! Vet inte vad GOT är men kanske värt att se pga bilden och ljud!

Kolla på Pikefight2018 ( om gillar fiske) igår och jag trodde gäddorna och personerna var i rummet! Galet bra bild.

Så följ tipsen ska ni få se på grejer:)

Nu har jag streamat GOT via Cmore. Galet bra bild med LG OLED! Vet inte vad GOT är men kanske värt att se pga bilden och ljud!

Kolla på Pikefight2018 ( om gillar fiske) igår och jag trodde gäddorna och personerna var i rummet! Galet bra bild.

Så följ tipsen ska ni få se på grejer:)
Skriv gärna ut vad det är för tv. Tänker mig att det finns fler än en modell LG OLED?

Ska ev reka lite på elgiganten imorgon.

aj aj.. du är värde en ny TV :)

Tycker ju det men redan lagt 16k på denna. Trist att lägga liknande summa igen...

Har inte det problemet med min TV. Inte min gamla heller men då använder jag inte textning heller. :)

Idiotiskt att man inte kan använda textning...
Nästa funktion kanske är att man inte kan ha bild och ljud samtidigt?

Det borde ju gå på garanti för bövelen!

Hade det säkert gjort. Men bytte in en LG 2 gånger innan jag bytte "upp" mig till denna.
Tröttnade på att låna stor bil för att kunna köra den till butiken hela tiden..

Tejpa över kamera/ljussensor, det har jag gjort. Inte för att jag hade det problemet utan för att jag inte vill ha kameror i min bostad..

Den är ju förfan avstängd i menyn!

Sidnotering: varje inställning man gör måste göras manuellt på VARJE hdmi input. (Yay Sony! Idiots...)

Har du stängt av alla lägen som sparar energi?

Japp. Slagit av allt som är fancy. Alla olika sparlägen, alla automatiska bild jox, alla olika bildlägen osv.

Tycker ju det men redan lagt 16k på denna. Trist att lägga liknande summa igen...

Hade det säkert gjort. Men bytte in en LG 2 gånger innan jag bytte "upp" mig till denna.

Sidnotering: varje inställning man gör måste göras manuellt på VARJE hdmi input. (Yay Sony! Idiots...)

Japp. Slagit av allt som är fancy. Alla olika sparlägen, alla automatiska bild jox, alla olika bildlägen osv.
Vad har du för modell? Jag har en kd-55xe9005 och känner inte igen de problem du beskriver med auto-justerande kontrast

På tal om att lämna in tv:n på garanti, jag plockade ner LG:n från väggstativet för att byta ut HDMI sladdarna mm. När allt var uppskruvat igen så ville den inte starta. TV:n klickar men skärmen slås inte på. Fy fan...

Kikar lite tv på nätet. Hade en 5år gammal 55" LED som jag var nöjd med men måste ju uppgradera lite.
Har en budget på runt 10k och vill ha minst 55" men helst lite större.

Inser att en testvinnande 65" LED kostar ca 13k.
OLED 55" kostar också 13k. Ska man ha 65" landar man på 20k och det är för mkt för mig.

Streamar väldigt sällan men slökollar någon film/serie ibland.

Så 65" LED vs 55" OLED - misstänker att en inte så stor finsmakare som jag mer skulle uppskatta större bild än mer svärta.

Hur hade ni tänkt?

Vad har du för modell? Jag har en kd-55xe9005 och känner inte igen de problem du beskriver med auto-justerande kontrast

Oj... Jag får kolla på TVn och återkomma. Dessa jävla bokstav- och sifferkombinationer alltså....

På tal om att lämna in tv:n på garanti, jag plockade ner LG:n från väggstativet för att byta ut HDMI sladdarna mm. När allt var uppskruvat igen så ville den inte starta. TV:n klickar men skärmen slås inte på. Fy fan...

Fan vad drygt... Jag slängde in min TV i släpet vid flytten nyss, tyvärr så höll den :(

Kikar lite tv på nätet. Hade en 5år gammal 55" LED som jag var nöjd med men måste ju uppgradera lite.

OLED 55" kostar också 13k. Ska man ha 65" landar man på 20k och det är för mkt för mig.

Så 65" LED vs 55" OLED - misstänker att en inte så stor finsmakare som jag mer skulle uppskatta större bild än mer svärta.

Hur hade ni tänkt?

Svårt.
Jag föredrar alltid större.
Men jag gick på en jävla mina med en stor 65" för 16k som var kass medans en 55" för 16k hade kunnat vara jätte bra. Men den hade kunnat vara exakt lika värdelös den med, det vet jag ju inte då jag inte har provat.

Hur hade ni tänkt?
En vanlig LED-tv kommer (nästan) alltid vara ljusare. Sitter du i ett ljust vardagsrum och kollar nyhetsmorgon kommer du gilla en LED bättre.

En OLED kommer ha bättre färger och svärta, men skiner som mest när du har en bra källa.

Jag har en Sony 65" A1 hemma men på Landet har vi någon billig Sony %%2 eller om det var 65" och det är en djävulsk skillnad mellan de två vad avser svärta! På landet blir det grått och disigt när det är mörka scener. Hemma är det knivskarpt. Båda TV-apparaterna är nästintill lika gamla. Skiljer ett halvår mellan dom men det skiljer nästan 20k i pris...

Sjukt irriterande. Ska testa ordentligt ikväll om jag har samma sak men tror inte det för jag och tjejen kollade Bron igår och då tänkte jag inte på att den betedde sig så.
Ska testa på TVn. på landet med (och kolla vad det var för modefika sort med).

Svårt.
Jag föredrar alltid större.
Men jag gick på en jävla mina med en stor 65" för 16k som var kass medans en 55" för 16k hade kunnat vara jätte bra. Men den hade kunnat vara exakt lika värdelös den med, det vet jag ju inte då jag inte har provat.
Kikar på denna 65"led
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/samsung-ue65nu8045-uhd-tv/
När en tv blir rekommenderat som hifiklubben så känner jag mig rätt lugn. En hyllad LED i prisklassen om man kikar också. Nästa steg efter den verkar vara OLED.
En vanlig LED-tv kommer (nästan) alltid vara ljusare. Sitter du i ett ljust vardagsrum och kollar nyhetsmorgon kommer du gilla en LED bättre.

En OLED kommer ha bättre färger och svärta, men skiner som mest när du har en bra källa.
Sitter oftast i ljust vardagsrum ca 4m från tv. Källan är hmdi från datorn och materialet som spelars upp är egentligen inte av speciellt hög kvalité. Spelar ibland från datorn också och det är nog då tv får högst kvalité att visa upp.

Låter som LED 65" är rätt väg för mig just nu. Om 6-7 år när den jäveln ger upp kanske de blir OLED eller vad för nytt de hittat på då :)

Skaffa en vettig lina, typ 100/10 eller mer. En bra router. Allt som ska ha kvalité körs med kabel. Har ni LCD byt ut skiten mot en plasma eller oled.

Angående att bollen fladdrar så kan den göra det för mej med ibland. Det är viasat som är sämst.

HBO/Netflix levererar väl inte ens äkta 4K utan någon uppskalad skit med sämre bitrate än en vanlig blu-ray. Så var det förr iallafall.

Ja det var tur att TV:n kollapsade för jag fick ut en sprillans ny på Elgiganten utan tjafs, de var bara glada att få hjälpa till :) Nu har jag installerat TV:n och till och med ställt in AV receivern korrekt. Nu när jag kollade på GOT S8E3 som det har snackats så mycket om så var det en riktigt stor skillnad och just nu är jag skitnöjd. @Nissenutz med din budget kan jag rekommendera en LG OLED 55 tum från Elgiganten eller Mediamarkt. Elgigantens variant har en något sämre processor i sig för 1000kr mindre. Köp snarast innan 2019 modellerna kommer in och priserna ökar med minst 10000!
83DF6C36-8EE6-44A5-AFFB-FB1EF4EEC1AE.jpeg

Ja det var tur att TV:n kollapsade för jag fick ut en sprillans ny på Elgiganten utan tjafs, de var bara glada att få hjälpa till :) Nu har jag installerat TV:n och till och med ställt in AV receivern korrekt. Nu när jag kollade på GOT S8E3 som det har snackats så mycket om så var det en riktigt stor skillnad och just nu är jag skitnöjd. @Nissenutz med din budget kan jag rekommendera en LG OLED 55 tum från Elgiganten eller Mediamarkt. Elgigantens variant har en något sämre processor i sig för 1000kr mindre. Köp snarast innan 2019 modellerna kommer in och priserna ökar med minst 10000!
83DF6C36-8EE6-44A5-AFFB-FB1EF4EEC1AE.jpeg
Nice! Var inne och tjötade lite med de på elgiganten idag. Lutar fortfarande mer åt en bra LED 65" än OLED 55" med min budget.

Sen fick jag för mig att kolla om en äldre butik som förr i tiden reparerade tv-apparater fanns kvar. Jodå och de kände till problemet. Nätaggregatet och kostar ca 1500kr att laga.

Nu blev jag jävligt kluven hur jag ska göra :banghead::hilarious:

En annan ny grej uppdagades på elgiganten. Få TV'ns bild i justerad för 995kr!?

De skulle koppla in något chip och ställa in allt perfekt. Låter som värsta säljmumbojumbo men de fina i det erbjudandet var väl livstids pixelgaranti.

En annan ny grej uppdagades på elgiganten. Få TV'ns bild i justerad för 995kr!?

De skulle koppla in något chip och ställa in allt perfekt. Låter som värsta säljmumbojumbo men de fina i det erbjudandet var väl livstids pixelgaranti.
Ajdå, svåra val. Det förnuftiga är väl att få tv:n reparerad :)

Jag struntade i bildjustering eftersom jag inte är en hardcore filmfantast. Standardinställningarna blåser fortfarande sockarna av mig. Du vet att de också kan komma hem och justera efter just ditt vardagsrum? Någonstans måste man dra gränsen eftersom gränsen redan är ganska luddig gällande klockköp :)

Nice! Var inne och tjötade lite med de på elgiganten idag. Lutar fortfarande mer åt en bra LED 65" än OLED 55" med min budget.

Sen fick jag för mig att kolla om en äldre butik som förr i tiden reparerade tv-apparater fanns kvar. Jodå och de kände till problemet. Nätaggregatet och kostar ca 1500kr att laga.

Nu blev jag jävligt kluven hur jag ska göra :banghead::hilarious:
Vad har du för storlek på tvn idag

Tillbaka
Topp