• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

4K UHD-tv - halvkass bild

Håller inte riktigt med om att en LCD behöver kosta OLED pengar för att bli bra. När vi börjar prata lcd med FALD så blir svärtan riktigt trevlig. Visst, min Sony xf9005 har ganska klent med zoner som släcks (tror det är typ 48st) men den kostar då också nästan hälften av vad oled i 65" startar på.
Det här med bra osv är ju alltid lite subjektivt.

Din förordade Sony XF9005 från 2018 ligger på c:a 14' kr för 65". EN LG OLED som tex 65B9 ligger idag på c:a 19,5' kr. Alltså kostar din 70% av en OLED av 2019-års modell och det skiljer 5,5' kr. Det är upp till var och än och värdera dessa 5,5' kr, samt de olika bildegenskaperna.

Från och med ikväll kl 22:00 kan man köpa LG's C9 OLED för resp 13' kr för 55" och 20' kr på Elgiganten. Jämfört B8 har den bättre ljusflöde i HDR och är bättre kalibrerad från fabrik vad jag kunnat läsa mig till.
https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/

Nej, vill man ha en riktigt vass bild tycker jag numera att OLED ger mer bang for the buck än LCD gör generellt men var och en får värdera sina tusenlappar.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det här med bra osv är ju alltid lite subjektivt.

Din förordade Sony XF9005 från 2018 ligger på c:a 14' kr för 65". EN LG OLED som tex 65B9 ligger idag på c:a 19,5' kr. Alltså kostar din 70% av en OLED av 2019-års modell och det skiljer 5,5' kr. Det är upp till var och än och värdera dessa 5,5' kr, samt de olika bildegenskaperna.

Från och med ikväll kl 22:00 kan man köpa LG's C9 OLED för resp 13' kr för 55" och 20' kr på Elgiganten. Jämfört B8 har den bättre ljusflöde i HDR och är bättre kalibrerad från fabrik vad jag kunnat läsa mig till.
https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/

Nej, vill man ha en riktigt vass bild tycker jag numera att OLED ger mer bang for the buck än LCD gör generellt men var och en får värdera sina tusenlappar.
Aha. Ja börjar årets modeller av 65" OLED kosta under 20k skulle jag nog lagt pengarna där. Lite konstigt att de inte sänker den Sony jag köpt mera iom att den kostar samma nu som i maj.

Jag gråter inga floder över att jag inte köpte OLED för där och då var det inte läge ändå. Nästa TV om typ 4-5år lär dock bli OLED.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hörrni behöver köpa TV rätt omgående och snubblade på
Samsung 65" Q60R 4K UHD QLED https://www.elgiganten.se/product/t...-65-q60r-4k-uhd-qled-smart-tv-qe65q60rat-2019
Finns det något uppenbart bättre för samma pengar? Har låst mig vid storleken 65" som kommer bli perfekt på väggen. Har en LG OLED som jag är våldsamt nöjd med i ett annat rum men den storleken verkar hamna på 20k och det är dubbla pengarna. Inte värt det för en TV som främst kommer användas av barnen. Det är inte särskilt mycket ljus i rummet och allt tittande kommer ske från samma håll.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hörrni behöver köpa TV rätt omgående och snubblade på
Samsung 65" Q60R 4K UHD QLED https://www.elgiganten.se/product/t...-65-q60r-4k-uhd-qled-smart-tv-qe65q60rat-2019
Finns det något uppenbart bättre för samma pengar? Har låst mig vid storleken 65" som kommer bli perfekt på väggen. Har en LG OLED som jag är våldsamt nöjd med i ett annat rum men den storleken verkar hamna på 20k och det är dubbla pengarna. Inte värt det för en TV som främst kommer användas av barnen. Det är inte särskilt mycket ljus i rummet och allt tittande kommer ske från samma håll.
Bra pris!

Svärföräldrarna har föregångaren Q6. De var nöjda tills de såg bilden på min Sony XF9005 som då kostade samma peng, efter de hade de gärna valt Sony.

Om du har vant dig vid OLED kommer ingen av de billigare LED modellerna göra dig nöjd, men de kanske barnen skiter i :D

Tror inte du hittar jättemycket bättre TV för de pengarna.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bra pris!

Svärföräldrarna har föregångaren Q6. De var nöjda tills de såg bilden på min Sony XF9005 som då kostade samma peng, efter de hade de gärna valt Sony.

Om du har vant dig vid OLED kommer ingen av de billigare LED modellerna göra dig nöjd, men de kanske barnen skiter i :D

Tror inte du hittar jättemycket bättre TV för de pengarna.
Så det skulle vara värt att gå upp till? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Dum fråga, och inte plöjt hela tråden, men är det dumt och snålt att köpa UHD och inte oled/skede?

och soundbar, finns det ok utan separat sub?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Dum fråga, och inte plöjt hela tråden, men är det dumt och snålt att köpa UHD och inte oled/skede?

och soundbar, finns det ok utan separat sub?

Det beror på hur kräsen du är, vad du tittar på och vad du uppgraderar från. Själv känner jag inte att en oled/qled behövs för strömmande video som jag tittar på.
 
Topp