• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Är de då stål i de vanligaste konfigurationerna som går för närmare 5 och guld närmare 15?
Ja precis, jag tror en vanlig tavla i stål kostar typ 5-8k beroende på skick.
En mer sällsynt tavla tex strukturerade, svarta eller tillochmed svarta strukturerade kan säkert kosta 10-15k om de också är i bra skick.

Guld 10-20k beroende på karat och tavla/skick.

Breda prisuppskattningar men behöver en bild om jag ska uppskatta något bättre.
 
Sen version i skapligt skick..
Screenshot_20220414-165822_One UI Home.jpg
20220414_164817.jpg

20220414_162945.jpg

20220414_173351.jpg

20220414_173804.jpg
 
Senast ändrad:
Var det den som såldes på Tradera nyligen med suddiga bilder? Var sugen på den men blev väldigt misstänksam ut med så pass dåliga bilder i annonsen och nu får jag också dåliga vibbar av tavlan med dessa bättre bilder. Ytan ser skum ut samt texten ser inte ut som jag känner igen dem.
Utöver typsnittet så är omega loggan sne i jämförelse med texten nedantill (vad jag kan bedöma från bilderna).
 
Vad skulle en 2848 och 2846 i hyfsat skick gå för i dagens marknad?
Ovan https://www.uppsalaauktion.se/auktioner/?auction_name=20220412&catalog_nr=8
gick på Uppsala för 5.1 plus provision, tror det är ett bra pris för en stål med vit tavla i fint skick. Solid guld kan nog gå för 12+ och svart tavla adderar. Såg en från urmakarskola i Schweiz (på tavlan) för 25 :).
Budgeterar du 8 borde då få napp, för 5 också med lite tålamod om du är beredd att byta glas t ex. Mina 50 cent
 
Ovan https://www.uppsalaauktion.se/auktioner/?auction_name=20220412&catalog_nr=8
gick på Uppsala för 5.1 plus provision, tror det är ett bra pris för en stål med vit tavla i fint skick. Solid guld kan nog gå för 12+ och svart tavla adderar. Såg en från urmakarskola i Schweiz (på tavlan) för 25 :).
Budgeterar du 8 borde då få napp, för 5 också med lite tålamod om du är beredd att byta glas t ex. Mina 50 cent
Haha den där är snart hemma hos mig :)
Hade glömt att jag bjudit så blev lite förvånad när fakturan damp ner… :) Hoppas pricken i sub-dial bara är lös smuts…
 
Hittat denna Omega jag tycker är jävligt fin. Men som novis på vintage drar jag mig för att köpa den i rädsla av att gå på en mina. En grej jag reagerat på är att glaset saknar Omega-loggan. Kan det vara korrekt ändå eller utbytt. Ber ödmjukast för input i allmänhet och rimlig värdering i synnerhet. Kanske känner någon till likande objekt som sålts senaste åren?

19A4BA6A-FA2C-468F-A48A-28D53A57A278.jpeg
3B0334C3-C302-413A-A026-5895A8A94F3D.jpeg
3867BFD5-03A3-4D1E-9F1F-595AE20887F7.jpeg
 
Hittat denna Omega jag tycker är jävligt fin. Men som novis på vintage drar jag mig för att köpa den i rädsla av att gå på en mina. En grej jag reagerat på är att glaset saknar Omega-loggan. Kan det vara korrekt ändå eller utbytt. Ber ödmjukast för input i allmänhet och rimlig värdering i synnerhet. Kanske känner någon till likande objekt som sålts senaste åren?

19A4BA6A-FA2C-468F-A48A-28D53A57A278.jpeg
3B0334C3-C302-413A-A026-5895A8A94F3D.jpeg
3867BFD5-03A3-4D1E-9F1F-595AE20887F7.jpeg
Vill minnas att du frågat om denna tidigare? Tycker jag känner igen bilderna 🙂 Var väl ett rätt saftigt pris om det är samma som tidigare?

Klockan tycker jag ser reko ut förövrigt. Att glaset saknar loggan är ingen ovanlighet. Prismässigt går väl dessa i 14k någonstans kring 15-17’ på forumet. Tror @hejsam sålt en ganska nyligen?
 
Senast ändrad:
Vill minnas att du frågat om denna tidigare? Tycker jag känner igen bilderna 🙂 Var väl ett rätt saftigt pris om det är samma som tidigare?

Klockan tycker jag ser reko ut förövrigt. Att glaset saknar loggan är ingen ovanlighet. Prismässigt går väl dessa i 14k någonstans kring 15-17’ på forumet. Tror @hejsam sålt en ganska nyligen?
Ja precis! Handlaren begär ett mycket saftigt pris men den har heller inte sålts på 9 månader, så börjar hoppas att jag snart är i position att lägga ett bud.

Har pratat med @hejsam som hjälpte med en skattning :)
 
Ja precis! Handlaren begär ett mycket saftigt pris men den har heller inte sålts på 9 månader, så börjar hoppas att jag snart är i position att lägga ett bud.

Har pratat med @hejsam som hjälpte med en skattning :)
Får man fråga vad som begärs?

Som sagt sålde jag min för typ 16k dock i en bytesaffär men då ser denna tavla ut att vara bättre, boetten likvärdig mot min.
Hade inte heller brytt mig om det var originalglas eller inte så länge det har rätt profil!
 
Oj det är nog typ dubbla mot vad den borde kosta, jag tänker möjligtvis strax över 20k om det är en handlare som säljer.

Min gamla har legat osåld ett tag för 1900EUR:
https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-2657-14k-gold-case-€1900.143566/
Om det är den jag minns så var den iaf way overpriced :)
 
Oj det är nog typ dubbla mot vad den borde kosta, jag tänker möjligtvis strax över 20k om det är en handlare som säljer.

Min gamla har legat osåld ett tag för 1900EUR:
https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-2657-14k-gold-case-€1900.143566/
Hittade texten, 45 var det. Marcel-nivå
Kan alldeles för lite om Omega men denna Seamaster finns att köpa i en vintagebutik i Sverige. De menar att en äldre man kom in och ville sälja denna klocka som legat orörd i princip sedan den köptes någon gång under 50-talet. Fick själv testa dra upp klockan och den kändes riktigt krispig. Nästan som att alla kugghjul etc fortfarande är fabriksvassa (kan å andra sidan vara utbytta reservdelar, men i stunden talade det för att klockan faktiskt antagligen legat oanvänd större delen av sitt liv).
Jag har personligen aldrig skådat en så fin (så gammal) klocka men butiken i fråga ville ha 45.000 kronor för den vilket jag tycker låter extremt mycket. Är det någon här som utifrån de få bilde jag tog kan uttala sig om model / skick / och värde?
51261F74-65C5-4ECE-A1E6-86F25FDD5045.jpeg
7F4D8A39-C59A-4DDB-8A8C-5CBAE781393E.jpeg
6A64FE55-282E-423B-9815-C5256979436A.jpeg
 
Även fast det konstaterades som AM länk gör så gör den jäkligt mycket för klockan! Himla fin
Håller med!
Och, om än AM, så de verkade de göra så som regel. Att återförsäljaren lödde dit en Omegalogga på en valfri guldlänk vid försäljning. Uppfattar det som att man typ fick välja mellan läder, originallänk eller en generisk med logga. Så det är troligt att den såldes ny med klockan.

Den blir ju inte Omega för det, men gör skillnad för mig i känslan av ”originalitet”.

Edit. Justerade massa stavfel…
 
Håller med!
Och, om än AM, så de verkade de göra så som regel. Att återförsäljaren lödde dit en Omegalogga på en valfri guldklänk vid försäljning. Uppfattar det som att man typ fick välja mellan läder, originallänk eller en generisk med logga. Så det är troligt att den såldes nu med klockan.

Den blir ju inte Omega för det, men gör skillnad för mig i känslan av ”originalitet”.
Helt rätt! Onekligen ett svart hål i hur det faktiskt var med länkarna på den tiden. 60 talarna är ju självklara men känns väldigt svårt med solida från 50 talet
 
Hej på er,
Köpte den här på tradera, lite konfunderad nu när den dykt upp - är den korrekt?

Snäppbaklocket ser nyare ut än resten av boetten och jag får inte upp det alls. Vill inte göra repor ifall jag ska returnera den så tänkte kolla om någon här vet om den ser korrekt ut? Hade förväntat mig skruvbaklock men är inte så bra på Omega.
 

Bilagor

  • IMG_20220506_111353.jpg
    IMG_20220506_111353.jpg
    415.7 KB · Visningar: 19
  • IMG_20220506_111329.jpg
    IMG_20220506_111329.jpg
    423.2 KB · Visningar: 18
Hej på er,
Köpte den här på tradera, lite konfunderad nu när den dykt upp - är den korrekt?

Snäppbaklocket ser nyare ut än resten av boetten och jag får inte upp det alls. Vill inte göra repor ifall jag ska returnera den så tänkte kolla om någon här vet om den ser korrekt ut? Hade förväntat mig skruvbaklock men är inte så bra på Omega.
Ska med största sannolikhet ha skruvlock, om det är en 2639. Googlar du på referensen så får du gott med underlag då det är en av de mer vanliga modellerna man ser
 
Hej på er,
Köpte den här på tradera, lite konfunderad nu när den dykt upp - är den korrekt?

Snäppbaklocket ser nyare ut än resten av boetten och jag får inte upp det alls. Vill inte göra repor ifall jag ska returnera den så tänkte kolla om någon här vet om den ser korrekt ut? Hade förväntat mig skruvbaklock men är inte så bra på Omega.
Det är nog lugnt, finns ingen anledning att misstro den, av bilderna att döma.
 
Senast ändrad:
Hej på er,
Köpte den här på tradera, lite konfunderad nu när den dykt upp - är den korrekt?

Snäppbaklocket ser nyare ut än resten av boetten och jag får inte upp det alls. Vill inte göra repor ifall jag ska returnera den så tänkte kolla om någon här vet om den ser korrekt ut? Hade förväntat mig skruvbaklock men är inte så bra på Omega.
Kan vara en 2671 och skall ha snäpplock. De sitter ibland kanonhårt
 
Tillbaka
Topp