• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

IMG_20220128_133855.jpg

Ref 2938-3SC 1958 (ich)
 
Det här är mitt första inlägg! Tack för ett bra forum Klocksnack!!
061806C0-F97E-4CA4-9760-ECFBD9F41454.jpeg
D32279F9-3667-42CF-B90E-2BB89C8A3BDA.jpeg
Tänkte börja med att lägga upp en bild på min vintage Omega Seamaster som jag fått ärva av min far. Vet inte modell eller exakt årtal men han köpte in den ny på 50-talet. Originalkvitto skall finnas i föräldrahemmet någonstans men ännu inte funnit det. Denna fick mig att börja samla vidare på Seamaster och har nu några till av modernare slag. Gillar den här skarpt så den blir alltid kvar i min samling. Vore kul att vet lite mer om modellen om någon sitter på den informationen. Tack!
 
Det här är mitt första inlägg! Tack för ett bra forum Klocksnack!!
061806C0-F97E-4CA4-9760-ECFBD9F41454.jpeg
D32279F9-3667-42CF-B90E-2BB89C8A3BDA.jpeg
Tänkte börja med att lägga upp en bild på min vintage Omega Seamaster som jag fått ärva av min far. Vet inte modell eller exakt årtal men han köpte in den ny på 50-talet. Originalkvitto skall finnas i föräldrahemmet någonstans men ännu inte funnit det. Denna fick mig att börja samla vidare på Seamaster och har nu några till av modernare slag. Gillar den här skarpt så den blir alltid kvar i min samling. Vore kul att vet lite mer om modellen om någon sitter på den informationen. Tack!
Öppnar du den så har du serienumret och så matar du in numret här: https://serial-number-decoder.co.uk/omega/omega.htm
Skulle behöva se baksidan. Och så ser du referensen på baksidan av boetten samt vilken kaliber det sitter i. Skruva dock inte på något :)
 
Senast ändrad:
Det här är mitt första inlägg! Tack för ett bra forum Klocksnack!!
061806C0-F97E-4CA4-9760-ECFBD9F41454.jpeg
D32279F9-3667-42CF-B90E-2BB89C8A3BDA.jpeg
Tänkte börja med att lägga upp en bild på min vintage Omega Seamaster som jag fått ärva av min far. Vet inte modell eller exakt årtal men han köpte in den ny på 50-talet. Originalkvitto skall finnas i föräldrahemmet någonstans men ännu inte funnit det. Denna fick mig att börja samla vidare på Seamaster och har nu några till av modernare slag. Gillar den här skarpt så den blir alltid kvar i min samling. Vore kul att vet lite mer om modellen om någon sitter på den informationen. Tack!
Känn dig varmt välkommen, och lycka till med din fars arvegods.
 
Öppnar du den så har du serienumret och så matar du in numret här: https://serial-number-decoder.co.uk/omega/omega.htm
Skulle behöva se baksidan. Och så ser du referensen på baksidan av boetten samt vilken kaliber det sitter i. Skruva dock inte på något :)
image.jpg
image.jpg

Tack för svar! Baksidan är väldigt anonym så jag undrar om den är utbytt? Ska försiktigt försöka öppna den. Putsade den precis och fick till en fin lyster i glaset.
 
image.jpg
image.jpg

Tack för svar! Baksidan är väldigt anonym så jag undrar om den är utbytt? Ska försiktigt försöka öppna den. Putsade den precis och fick till en fin lyster i glaset.
Ser väldigt bra ut. 50-talare och det är bra. Du måste öppna den. Gå till en urmakare och be han öppna den och skriva ner det jag skrev. Nu putsar du inget mer. Kolla med en lupp eller förstoringsglas i mitten. Det ska finnas en omega logga i glaset. Än en gång putsa ingenting.
 
Läste nyligen en artikel om radium och tritium lume. Läste även att radium sakta fasades ut under 60 talet. Frågan jag då ställde mig själv är hur radioaktiva 50-tals omegor vi besitter faktiskt är? Någon som testat att mäta ? Är det en självklarhet att ens klocka har radium lume om det inte står T på tavlan?
 
Läste nyligen en artikel om radium och tritium lume. Läste även att radium sakta fasades ut under 60 talet. Frågan jag då ställde mig själv är hur radioaktiva 50-tals omegor vi besitter faktiskt är? Någon som testat att mäta ? Är det en självklarhet att ens klocka har radium lume om det inte står T på tavlan?
 
Det här är mitt första inlägg! Tack för ett bra forum Klocksnack!!
061806C0-F97E-4CA4-9760-ECFBD9F41454.jpeg
D32279F9-3667-42CF-B90E-2BB89C8A3BDA.jpeg
Tänkte börja med att lägga upp en bild på min vintage Omega Seamaster som jag fått ärva av min far. Vet inte modell eller exakt årtal men han köpte in den ny på 50-talet. Originalkvitto skall finnas i föräldrahemmet någonstans men ännu inte funnit det. Denna fick mig att börja samla vidare på Seamaster och har nu några till av modernare slag. Gillar den här skarpt så den blir alltid kvar i min samling. Vore kul att vet lite mer om modellen om någon sitter på den informationen. Tack!
En riktigt trevlig vintage-klocka!
 
Läste nyligen en artikel om radium och tritium lume. Läste även att radium sakta fasades ut under 60 talet. Frågan jag då ställde mig själv är hur radioaktiva 50-tals omegor vi besitter faktiskt är? Någon som testat att mäta ? Är det en självklarhet att ens klocka har radium lume om det inte står T på tavlan?

Hvis klockan er fra 60-62ish kan den være med tritium og ikke have T'er. Forbuddet mod radium er ældre end kravet om mærkning af tritiumtavlar. Du kan teste radioaktivitet med en geigertæller.
 
Vet inte om detta är rätt tråd för detta... hojta till annars.
Jag har som mål att försöka hitta en Seamaster kronograf (pre-speedmaster) med cal. 321 i sig i ett fint skick. Inte det lättaste och det finns lite olika referenser.

De referenser jag uteslutit är ex. 105.005 - likt andra har lugsen pekandes rakt ut från boetten som bild nr. 1
Är på jakt efter de som har mer integrerad lug som på bild nr. 2

Några här inne som har samma gral?

image.jpg


Screenshot 2022-03-08 at 09.14.07.png
 
Vet inte om detta är rätt tråd för detta... hojta till annars.
Jag har som mål att försöka hitta en Seamaster kronograf (pre-speedmaster) med cal. 321 i sig i ett fint skick. Inte det lättaste och det finns lite olika referenser.

De referenser jag uteslutit är ex. 105.005 - likt andra har lugsen pekandes rakt ut från boetten som bild nr. 1
Är på jakt efter de som har mer integrerad lug som på bild nr. 2

Några här inne som har samma gral?

image.jpg


Screenshot 2022-03-08 at 09.14.07.png

2907 med de tjocka bandhornen?

49115.jpg
 
Exakt!
Är 2907 de första varianterna som började använda 321 verket?

Kanske finns en artikel om dessa någonstans som förklara.
Kan bli lätt snurrigt :oldman:
 
Exakt!
Är 2907 de första varianterna som började använda 321 verket?

Kanske finns en artikel om dessa någonstans som förklara.
Kan bli lätt snurrigt :oldman:
Nej, 321 kom på mitten av 40 talet och denna variant av Seamaster kom ca 1958.
Vet inte om den var först men 2279 kom på mitten av 40-talet och hade 321 i sig.
 
Tillbaka
Topp