• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Tjena Omega tråden. Har länge varit sugen på en vintage seamaster och kan (möjligen onykter) ha vunnit en auktion på tradera. Pinsamt nog gjorde jag inte jättemycket research kring modellen så vet nu inte om det är något med klockan som inte stämmer. Kronan har nämligen ingen Omega logga? Det känns som att detta innebär am krona? Kan ni hjälpa mej och se om det är något knas med klockan?

Enligt säljaren är detta en Omega 2937 jumbo referens.....

Tacksam för er tid och expertis😊
 

Bilagor

  • IMG_20220507_102133457.jpg
    IMG_20220507_102133457.jpg
    518.9 KB · Visningar: 17
  • IMG_20220507_102111993.jpg
    IMG_20220507_102111993.jpg
    316.1 KB · Visningar: 13
  • IMG_20220507_102052791.jpg
    IMG_20220507_102052791.jpg
    393.9 KB · Visningar: 21
  • Screenshot_20220506-163310.png
    Screenshot_20220506-163310.png
    357.3 KB · Visningar: 22
Ska med största sannolikhet ha skruvlock, om det är en 2639. Googlar du på referensen så får du gott med underlag då det är en av de mer vanliga modellerna man ser

Det är inte en 2639-boett.
Locken kan sitta riktigt hårt. Se till att ha bra verktyg eller gå till någon som kan öppna den.

Det är nog lugnt, finns ingen anledning att tro att misstro den, av bilderna att döma.

Kan vara en 2671 och skall ha snäpplock. De sitter ibland kanonhårt
Ett stort tack för er hjälp!
 
Tjena Omega tråden. Har länge varit sugen på en vintage seamaster och kan (möjligen onykter) ha vunnit en auktion på tradera. Pinsamt nog gjorde jag inte jättemycket research kring modellen så vet nu inte om det är något med klockan som inte stämmer. Kronan har nämligen ingen Omega logga? Det känns som att detta innebär am krona? Kan ni hjälpa mej och se om det är något knas med klockan?

Enligt säljaren är detta en Omega 2937 jumbo referens.....

Tacksam för er tid och expertis😊
Allt ser ok ut, det är vanligt att ursprungliga signerade kronan har bytts ut.
 
Ser fin ut. Tänkte att 25 var ok, men såg sedan att det var 14k. Dessa finns väl även i 18k? Vet inte hur mycket de diffar i värde.
Ja, jag vet inte om de i 18k är senare modeller? Dålig koll, så någon får gärna komma med input där. Sålde en med våffeltavla i 14k för cirkus 10k för inte allt för längesedan. Således känns 28k rejält saftigt.
 
Tjena Omega tråden. Har länge varit sugen på en vintage seamaster och kan (möjligen onykter) ha vunnit en auktion på tradera. Pinsamt nog gjorde jag inte jättemycket research kring modellen så vet nu inte om det är något med klockan som inte stämmer. Kronan har nämligen ingen Omega logga? Det känns som att detta innebär am krona? Kan ni hjälpa mej och se om det är något knas med klockan?

Enligt säljaren är detta en Omega 2937 jumbo referens.....

Tacksam för er tid och expertis😊
De 2937-x jag har sett har nog alla haft Seamaster skrivet under Omega. Men det kan säkert finnas variationer. Modellen kallas ibland Seacheros för sin likhet till Ranchero - fin klocka i bra storlek.

Edit: borde inte refereras som Seachero - se förtydligande från @tictactom och @Pjoter nedan.

Så här såg min 2937-2 ut:
04C6966B-11A3-4F1F-833F-AF9A24C4873B.jpeg
 
Senast ändrad:
Hallå igen tråden. Någon här som har en vintage, 34mm seamaster till salu? Small seconds är väldigt intressant men kan även tänka mej vanlig sekundvisare. 36mm jumbo jag köpte va för stor så tänkte prova på en lite mindre.

Tänker mej mellan 2-8k isch men beror helt på. Ifall ni har något får ni gärna skriva PM. Ska snart slänga upp en köptråd hade jag tänkt men kollar här först👍

Ha de gott!
 
Hallå igen tråden. Någon här som har en vintage, 34mm seamaster till salu? Small seconds är väldigt intressant men kan även tänka mej vanlig sekundvisare. 36mm jumbo jag köpte va för stor så tänkte prova på en lite mindre.

Tänker mej mellan 2-8k isch men beror helt på. Ifall ni har något får ni gärna skriva PM. Ska snart slänga upp en köptråd hade jag tänkt men kollar här först👍

Ha de gott!

Tror @Gummo har en till salu här på KS i nedre spannet av din budget. Testat söka?
 
De 2937-x jag har sett har nog alla haft Seamaster skrivet under Omega. Men det kan säkert finnas variationer. Modellen kallas ibland Seacheros för sin likhet till Ranchero - fin klocka i bra storlek. Så här såg min 2937-2 ut:
04C6966B-11A3-4F1F-833F-AF9A24C4873B.jpeg
Jo 2937 finns med många tavelvarianter som du skriver. Men det är väl bara Seamaster 2990 resp 2996 som ibland kallas Seacheros, inte 2937 som är en helt annan boett?
 
Hallå igen tråden. Någon här som har en vintage, 34mm seamaster till salu? Small seconds är väldigt intressant men kan även tänka mej vanlig sekundvisare. 36mm jumbo jag köpte va för stor så tänkte prova på en lite mindre.

Tänker mej mellan 2-8k isch men beror helt på. Ifall ni har något får ni gärna skriva PM. Ska snart slänga upp en köptråd hade jag tänkt men kollar här först👍

Ha de gott!
Pratar du om en fatlug 36mm? Hade också en som jag tyckte bars för stort. Större än dj/dd. 34mm passar nog fint.
 
Pratar du om en fatlug 36mm? Hade också en som jag tyckte bars för stort. Större än dj/dd. 34mm passar nog fint.
Väldigt bra referenspunkt. Har en DJ från 80 hemma som sitter perfekt och förra seamastern kändes större än den vilket jag vill undvika. Då vet jag att 34mm utan fat lugs kanske är drömklockan jag letar efter😄
 
Jo 2937 finns med många tavelvarianter som du skriver. Men det är väl bara Seamaster 2990 resp 2996 som ibland kallas Seacheros, inte 2937 som är en helt annan boett?
Har sett både 2937 och 2990/96 refereras som seacheros, men 2990 med rätt boett är väl den mest korrekta att i stort sett vara en ranchero med swappad tavla. Tror det är mer likheten i tavellayouten med Seamaster direkt under Omega som gör det. Tror denna som är länkad ovan faktiskt borde ha Seamaster på tavlan - på någon av bilderna ser den nästan tvättad ut, så kanske har texten rykt då.
 
Tillbaka
Topp