• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Hallå,
Kollegan hittade denna nedstampad i ett dike för 20år sedan och har haft den i byrålådan sen dess.
Verkar fungera och hålla tiden hyfsat.
Av referensnummer 135.012 kan jag googla mig till att den förmodligen är ifrån 60-talet även om jag inte hittar någon som ser likadan ut.
Serienummer är 23270247
Någon som vet mer om denna klocka? Är det värt att renovera och vad kan det tänkas kosta?
Varför gör jag aldrig sådana dikesfynd?

Riktigt skön patina på denna 2990
932EA190-5F8C-4BF9-90B4-8BB4DBF24B66.png

Ja, den är jäkligt skum, så får gärna fylla i vad ni tror. Boetten var det som tilltalade mest. ☺️
Ja boetten ser riktigt fin ut, vad är det för referens nummer?
Tavlan satt garanterat inte i den boetten från början iallafall, sunburst och onyx ilägg är ju 60-tal och den är dessutom inte Seamaster märkt. Visare ska såklart inte ha lysmassa när tavlan har onyx ilägg heller.

Men det finns ju 60-tals referenser med liknande boetter men då bör tavlan ändå vara fel samt att de inte har dessa kronor.

Ja boetten ser riktigt fin ut, vad är det för referens nummer?
Tavlan satt garanterat inte i den boetten från början iallafall, sunburst och onyx ilägg är ju 60-tal och den är dessutom inte Seamaster märkt. Visare ska såklart inte ha lysmassa när tavlan har onyx ilägg heller.

Men det finns ju 60-tals referenser med liknande boetter men då bör tavlan ändå vara fel samt att de inte har dessa kronor.

Kul, jag vet inte så mkt om dessa för att kunna se sådana detaljer. Har heller aldrig sett en 50-talare med sunburst så därför tycker jag den är skum, men snygg. Däremot är det ju inte helt ovanligt att Seamaster saknas. Cal 501 hursomhelst och 2921 inuti baklocket, med CB inuti ett valv. Ger det något mer att gå på?

Kul, jag vet inte så mkt om dessa för att kunna se sådana detaljer. Har heller aldrig sett en 50-talare med sunburst så därför tycker jag den är skum, men snygg. Däremot är det ju inte helt ovanligt att Seamaster saknas. Cal 501 hursomhelst och 2921 inuti baklocket, med CB inuti ett valv. Ger det något mer att gå på?
Har nog inte stött på ref 2921 tidigare och hittar faktiskt inget vettigt referensexemplar mer än de Omega själva postat:
Kan det vara en likvärdig boett som 2846 fast med skruvat baklock, de ser likadana ut och tillverkades under samma tid också med cal 501 men har snäpplock.

Men den ska oavsett ha Seamaster på tavlan, är väl bara de riktigt tidiga pre-seamaster som inte har Seamaster på tavlan? Dvs de som typ tillverkades sista åren på 40-talet. Som du säger hör inte vanligtvis sunburst och onyx ilägg hemma på 50-talet och inte i en 4-siffrig referens.

Hittade denna 2921 på c24 som ser ut att ha sunburst tavla, dock har jag mina tvivel på den också. Dels serienumret som daterar den till 1956 och sen att den har 471 verket som väl är den mindre varianten till 501 dvs det som används till mindre boetter.
Har din sjöhästen på baklocket?

Hittade denna 2921 på c24 som ser ut att ha sunburst tavla, dock har jag mina tvivel på den också. Dels serienumret som daterar den till 1956 och sen att den har 471 verket som väl är den mindre varianten till 501 dvs det som används till mindre boetter.
Har din sjöhästen på baklocket?

Ja, den har sjöhästen och samma boett som den du länkar, antar jag, alltså skruvat baklock. Inte helt lätt att hitta referenser som du påpekar, får nöja mig med att jag tycker om den. CB är väl det jag blir minst klok på.

Bilagor

• 0A5CF09A-D790-4BB5-9CFF-3FA0016E35C3.jpeg
    0A5CF09A-D790-4BB5-9CFF-3FA0016E35C3.jpeg
    209.6 KB · Visningar: 11
  • 4DA094AB-CB9B-46F4-9B83-3EED94AFD146.jpeg
    4DA094AB-CB9B-46F4-9B83-3EED94AFD146.jpeg
    201.9 KB · Visningar: 12
Ja, den har sjöhästen och samma boett som den du länkar, antar jag, alltså skruvat baklock. Inte helt lätt att hitta referenser som du påpekar, får nöja mig med att jag tycker om den. CB är väl det jag blir minst klok på.
Cool, kul att det dyker upp referenser man inte sett förut. Men med Seamaster på baklocket ska garanterat tavlan också vara märkt Seamaster.

CB är väl bara boett tillverkaren tex som HF

Cool, kul att det dyker upp referenser man inte sett förut. Men med Seamaster på baklocket ska garanterat tavlan också vara märkt Seamaster.

CB är väl bara boett tillverkaren tex som HF

Aha! Just det, makes sense. Hade för mig jag sett Seamaster reffar med bokstäver efter siffrorna förr, tror jag iaf. ☺️

Tillbaka
Topp