• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

simonmanollo

Breitling
!
 

Bilagor

  • IMG_1014.JPG
    IMG_1014.JPG
    129.9 KB · Visningar: 57

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En snarlik rackare, dock med texten och stålvisare. Kanske har visarna fått sig en polering så att guldpläteringen försvunnit?

Edit; ser att indexen tycks vara i stål men mina är i guld.

https://omegaforums.net/threads/vin...lack-dial-in-steel-is-this-a-gilt-dial.20098/

Hittade även en bild på Pinterest på en tavla som påminner om min. Dock är inte index och minutmarkeringarna exakt lik placerade.

omega.png
Kan ju mycket väl vara så att tavlan kommer från en annan klocka/reservdelstavla. Känns väl iaf som att den är för ny för att vara en seamaster med omärkt tavla iom fullrotor och serial 14miljoner. Känner mig dock inte som någon seamasterexpert utan det är väl mer tdndk eller aurum som får svara på den frågan. :)
 

holma20

Panerai
Finns ägare som inte märker om det polerats. Tycker bara man ska vara restriktiv med att använda ordet opolerat om man endast grundar det på någons utsago.
Säger bara det ägaren sa/konstaterade till mig.. ,
Även enl mig när jag hade den i handen så tyckte jag inte att den verkade polerad
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Har blivit sugen på en helguld vintage Omega Seamaster. De känns inte så populära, finns det någon anledning bakom det?
Jag bara spekulerar, men kan ha att göra med att det mest rör sig om "tråkiga" förtjänstklockor. Sen verkar dom vara rätt dyra för vad man får. Körde en snabbsökning på Chrono24 och det fanns nån enstaka för under 10.000, men annars verkade många ligga omkring 11-12.000. Jag tänker mig att många som vill ha en vintage Omega i den prisklassen hellre väljer en Constellation Pie Pan istället.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag bara spekulerar, men kan ha att göra med att det mest rör sig om "tråkiga" förtjänstklockor. Sen verkar dom vara rätt dyra för vad man får. Körde en snabbsökning på Chrono24 och det fanns nån enstaka för under 10.000, men annars verkade många ligga omkring 11-12.000. Jag tänker mig att många som vill ha en vintage Omega i den prisklassen hellre väljer en Constellation Pie Pan istället.

Seriöst? Hittar du 50-talare för 10'?

Låter oerhört prisvärt.

Jag letade ganska aktivt ett tag och 25'-35' kändes snarare som ett riktmärke då.
 
@simonmanollo
Lägg upp lite fler bilder på den !
Sj hade jag undvikit att polera den så gott det går !
Ge den en service och kanske ett nytt orginalglas så du vet att den mår toppen !
Hör med @McGyver så kanske han kan serva den till dig (duktig kille med humana priser)
Håller med.
Min va hos Mcgyver. Oerhört serviceminded. Väldigt duktig och resultatet blev jag verkligen helnöjd med. Han lämnar även garanti på jobbet ifall det mot all förmodan skulle hända något oförutsett. Du kan se före och efter i tråden på sid 18. Min lämnade jag opolerad. :)
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Seriöst? Hittar du 50-talare för 10'?

Låter oerhört prisvärt.

Jag letade ganska aktivt ett tag och 25'-35' kändes snarare som ett riktmärke då.
http://www.chrono24.se/omega/seamaster--id4218106.htm
http://www.chrono24.se/omega/seamaster-18-kt-gold--schraubboden--1959--id6808267.htm
Ett par exempel. Men ser nu att dom drar iväg till 20+. Sen sökte jag först ut 50-60 tal, och 60-talarna verkade ligga lite billigare.
Men där är väl svaret, antar jag. 20.000 extra för guld vs stål. Då föredras kanske stål, plus att dom är vanligare. Verkar ju vara rätt sällsynt med solitt guld jämfört med stål eller guld på stål.
 

Zandibar

Cartier
Jag bara spekulerar, men kan ha att göra med att det mest rör sig om "tråkiga" förtjänstklockor. Sen verkar dom vara rätt dyra för vad man får. Körde en snabbsökning på Chrono24 och det fanns nån enstaka för under 10.000, men annars verkade många ligga omkring 11-12.000. Jag tänker mig att många som vill ha en vintage Omega i den prisklassen hellre väljer en Constellation Pie Pan istället.
Constellation Pie Pan var något nytt för mig. De var ju riktigt fina!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
http://www.chrono24.se/omega/seamaster--id4218106.htm
http://www.chrono24.se/omega/seamaster-18-kt-gold--schraubboden--1959--id6808267.htm
Ett par exempel. Men ser nu att dom drar iväg till 20+. Sen sökte jag först ut 50-60 tal, och 60-talarna verkade ligga lite billigare.
Men där är väl svaret, antar jag. 20.000 extra för guld vs stål. Då föredras kanske stål, plus att dom är vanligare. Verkar ju vara rätt sällsynt med solitt guld jämfört med stål eller guld på stål.
Jag skulle gärna ha en guld-seamaster, men priset känns som sagt lite slitigt. Jag vill i så fall ha en med sjöhäst-lock, och med osliten häst.
Får se på sikt. Det är ändå något visst med "vardagsklocke"-modeller i guld. Känns så...ologiskt.
 

Psykel

Patek
Jag skulle gärna ha en guld-seamaster, men priset känns som sagt lite slitigt. Jag vill i så fall ha en med sjöhäst-lock, och med osliten häst.
Får se på sikt. Det är ändå något visst med "vardagsklocke"-modeller i guld. Känns så...ologiskt.
Jo, lika ologiskt som Rolex Sub i helguld. Jag misstänker att folk som köper såna även har toaborste i grävlingshår och cashmere-dörrmata också.
 

Rulle

Audemars
Var anser ni det är lättast att fynda Vintage Seamasters. C24, EBay eller köp och sälj-sektionen här? Var kollar ni?

Pröva omegaforums !
Dom har en super bra köp och sälj sida!

Lättast är att tanka ner watchrecon appen på luren så samlas alla köp och säöjsidorna från dom största forumen på ett ställe så att säga
Plus att där är en bra sökfunktion !
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
http://www.chrono24.se/omega/seamaster--id4218106.htm
http://www.chrono24.se/omega/seamaster-18-kt-gold--schraubboden--1959--id6808267.htm
Ett par exempel. Men ser nu att dom drar iväg till 20+. Sen sökte jag först ut 50-60 tal, och 60-talarna verkade ligga lite billigare.
Men där är väl svaret, antar jag. 20.000 extra för guld vs stål. Då föredras kanske stål, plus att dom är vanligare. Verkar ju vara rätt sällsynt med solitt guld jämfört med stål eller guld på stål.

Ja 60-tal är ju, mycket, billigare (och mycket mindre charmiga). Och den 'billiga' 50-talaren är ju inte en 'Jumbo', det är ju framförallt då det drar iväg! Tyvärr.

OCh håller med, vardags-/tool- klockor i guld har något speciellt! :)
 

Psykel

Patek
Ja 60-tal är ju, mycket, billigare (och mycket mindre charmiga). Och den 'billiga' 50-talaren är ju inte en 'Jumbo', det är ju framförallt då det drar iväg! Tyvärr.

OCh håller med, vardags-/tool- klockor i guld har något speciellt! :)
Mjo, jag kan ju tänka mig att guldpriserna ligger någorlunda i förhållande till stålpriserna. Constellation i helguld går väl för 30+?
 
Topp