• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Jeg vet inte om den er polerad eller den bara er anvendt :) Det er original kronan. Min hammerautomat fungerar bra :)

upload_2017-8-25_7-26-41.png
Den är fin.
Va bra tack för länken.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Försökte fota genom en lupp. Blev sådär!

Texten tycker jag ser skarp och fin ut.

Hela tavlan har patina i form av nåt som jag bedömer som krackelering i lack.

Har bildgooglat en del och det tycks vara tämligen vanligt att sista S-et i SWISS sitter lite snett till vänster nedanför index kl 6 och så tycker jag att det ser ut på detta exemplar också.

IMG_5620.JPG
IMG_5621.JPG
IMG_5622.JPG
IMG_5623.JPG
IMG_5624.JPG
IMG_5625.JPG

Som sagt, önskar nån form av utlåtande på denna. Står Seamaster på boettlocket men inte på tavlan.

Funderar även på kronan som är Omegamärkt. Är den korrekt eller ska det vara den lite större "fyrkantiga"?
 
Om den är original eller ordninggjord överlåter jag till de med kunskap att bedöma. Men den var fin. Rätt intressant att få reda på om den är så gammal att man inte skrev seamaster på urtavlan. :)
 

Rolfen

Rolex
Ingen som kan hjälpa mig förstå vad jag har köpt? Seamaster utan Seamastertext på tavlan.

FullSizeRender.jpg
Omega.jpg


IMG_4855.JPG
IMG_4856.JPG

IMG_4852.JPG
Jag hade en Geneve utan Geneve på tavlan och fick då höra att det var en utbytestavla. Vet dock inte om det stämmer eller om Omega gjort så men helt otänkbart är det väl inte, ett tag efter att modellerna gått ut kanske inte Omega har alla varianter av tavlor i lager utan har några mer generiska tavlor bara. Kan ju vara så med din också.
När det gäller din krona så är den inte rätt, du skall ha en sådan här https://www.cousinsuk.com/product/omega-waterproof-crowns-05mm-over?code=42023ST
Omega.jpg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Har lite frågor om denna Seamaster:
IMG_7995.JPG

IMG_8001.JPG

Saknas eller ska det inte vara nån sekundvisare??
Tänkte ta den till abc för att få den undersökt samt kolla om det finns npt nytt plexi..
O självklart ska en ny rem på:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har lite frågor om denna Seamaster:
IMG_7995.JPG

IMG_8001.JPG

Saknas eller ska det inte vara nån sekundvisare??
Tänkte ta den till abc för att få den undersökt samt kolla om det finns npt nytt plexi..
O självklart ska en ny rem på:)
Den ska ha sekundvisare, med stor sannolikhet behöver den även ett nytt sekundhjul (finns nog ett mer fancy namn). Ifall sekundhjulet behöver bytas, så är det lika bra att serva den samtidigt då det krävs att man plockar ner verket rätt långt.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Den ska ha sekundvisare, med stor sannolikhet behöver den även ett nytt sekundhjul (finns nog ett mer fancy namn). Ifall sekundhjulet behöver bytas, så är det lika bra att serva den samtidigt då det krävs att man plockar ner verket rätt långt.
Perfekt!! Försökt att hita ref o det närmaste jag har kommit är CK2828..
Dog-legs, pie-pan aktig tavla med minute-track innanför index..
 
Hej igen. :)
Jo jag måste fråga två saker.
Som ni vet så har jag full koll på ingenting. Men försöker ändra på det.
Kettil skrev tidigare i tråden
"Vi kanske skall nämna att den svarta honeycomb tavlan typ dubblerar värdet".

Min fråga är då vad är det för speciellt med honeycomb tavla? Är den svårare att tillverka eller bara smaksak som höjer priset?

Min andra fråga är denna. Tdn-dk visade sin fina seamaster av samma modell så upptäckte jag nu i efterhand att hans visare är släta medans på min är det skåror i?
Har det med årsmodell att göra eller är det av någon annan orsak?
Jag hade tänkt ta frågan med visarna direkt till tdn-dk men vet inte hur man skickar PM.
20170827_155714.jpg

Tacksam för all hjälp och information. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej igen. :)
Jo jag måste fråga två saker.
Som ni vet så har jag full koll på ingenting. Men försöker ändra på det.
Kettil skrev tidigare i tråden
"Vi kanske skall nämna att den svarta honeycomb tavlan typ dubblerar värdet".

Min fråga är då vad är det för speciellt med honeycomb tavla? Är den svårare att tillverka eller bara smaksak som höjer priset?

Min andra fråga är denna. Tdn-dk visade sin fina seamaster av samma modell så upptäckte jag nu i efterhand att hans visare är släta medans på min är det skåror i?
Har det med årsmodell att göra eller är det av någon annan orsak?
Jag hade tänkt ta frågan med visarna direkt till tdn-dk men vet inte hur man skickar PM.
20170827_155714.jpg

Tacksam för all hjälp och information. :)
Att de är dyrare idag beror främst på att de är ovanliga och snygga. Lär ha varit lite dyrare att tillverka men kan inte varit stor skillnad. Att du har skåror i visarna hänger ihop med att du har lysmassa (radium) både i visarna och vid indexen på tavlan. Mao är din precis rätt och som den skall vara. Två olika varianter helt enkelt
 
Att de är dyrare idag beror främst på att de är ovanliga och snygga. Lär ha varit lite dyrare att tillverka men kan inte varit stor skillnad. Att du har skåror i visarna hänger ihop med att du har lysmassa (radium) både i visarna och vid indexen på tavlan. Mao är din precis rätt och som den skall vara. Två olika varianter helt enkelt
Hej Aurum.
Stort tack för ditt svar och information. :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Den ska ha sekundvisare, med stor sannolikhet behöver den även ett nytt sekundhjul (finns nog ett mer fancy namn). Ifall sekundhjulet behöver bytas, så är det lika bra att serva den samtidigt då det krävs att man plockar ner verket rätt långt.
Den lämnades in till ABC idag o baklocket var märkt 2848. Ny sekundvisare plus delar samt nytt plexi. Verket var rent o snyggt samt god amp så nån service behövdes ej.
Sen ska det på ett snyggt vintage läder bara:)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nu har jag fått lite bilder från urmakaren.

Han kunde inte se några tecken på att där skulle stått Seamaster tidigare. Boettlocket är dock märkt Seamaster.

Ser texten på tavlan korrekt ut? Efter att ha bildgooglat så gissar på korrekt men andra vet säkert bättre.

Så vad tror expertisen? Seamaster med ovanlig omärkt tavla, franken eller hyfsad äldre redial? @Aurum

IMG_5615.JPG
IMG_5695.JPG
IMG_5696.JPG
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nu har jag fått lite bilder från urmakaren.

Han kunde inte se några tecken på att där skulle stått Seamaster tidigare. Boettlocket är dock märkt Seamaster.

Ser texten på tavlan korrekt ut? Efter att ha bildgooglat så gissar på korrekt men andra vet säkert bättre.

Så vad tror expertisen? Seamaster med ovanlig omärkt tavla, franken eller hyfsad äldre redial? @Aurum

IMG_5615.JPG
IMG_5695.JPG
IMG_5696.JPG
Hoppas ngn kan svara, men fin som tusan är klockan iaf :) Grattis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu har jag fått lite bilder från urmakaren.

Han kunde inte se några tecken på att där skulle stått Seamaster tidigare. Boettlocket är dock märkt Seamaster.

Ser texten på tavlan korrekt ut? Efter att ha bildgooglat så gissar på korrekt men andra vet säkert bättre.

Så vad tror expertisen? Seamaster med ovanlig omärkt tavla, franken eller hyfsad äldre redial? @Aurum

IMG_5615.JPG
IMG_5695.JPG
IMG_5696.JPG
Tycker det är lite udda, men är inte övertygad åt något håll. Vad är det för ref? Hittat andra likadana tavlor du kan länka till?
 
Topp