• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dessa 50-talare har blivit en favorit, inte minst pga denna tråd. Tidigare har jag postat denna chronometer med cal 354...vacker men inte helt 100 om den var legit, så jag har levt lite kluven. Hur kul var det då inte när jag hittade en exakt likadan (OK, ”tobakspatina” visavi oxidering) med chronometercertifikat och verksnummer. Snabbt fram med boettnyckeln för att jämföra. 13727376 på min, jämfört med den på auktion 13727380; 4 nummer skillnad! Bara att buda hem även om det inte var billigt. Så nu väntar jag på leverans av ett syskon, troligen tillverkad samma dag(?) och skickade till samma land (Danmark). En från Sjaelland, en från Jylland.
03DAE3C7-5F44-40DD-95BF-2348CBB25412.jpeg
2B8CC6CF-D40E-4141-A6A7-C04B255DF3E3.jpeg
4789693B-51B2-4157-BF42-95CDAB8F5B3C.jpeg
Kul! Ser ut som jag får äta upp min hatt här, om det finns två borde Seamastertexten vara ok. Grattis till ett superexemplar!
 
  • Like
Reactions: MOL

Zpey

Breitling
Med tanke på att min fundering här är input gällande den här gamla Seamastern så kanske jag postar i fel tråd då jag inte har någon aning om årtal osv, men skulle jag göra en amatörmässig gissning är det en 50-talare.
Men som sagt, hoppas ni kan ge input om årtal, ev. värde (frågar även här för att bedöma om service ska unnas den), urverk mm.
Enda jag kan konstatera är att det inte finns några stämplar osv förutom Omegaloggan på kronan, och att den går när jag vrider upp den.
Ber om ursäkt för något dåliga bilder.

Edit: Tar även tacksamt emot tips på lämpligt ställe/person i Sthlmstrakten som man kan lämna in dylika klockor till för renovering/service.
IMG_2011.JPG
IMG_2012.JPG
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Med tanke på att min fundering här är input gällande den här gamla Seamastern så kanske jag postar i fel tråd då jag inte har någon aning om årtal osv, men skulle jag göra en amatörmässig gissning är det en 50-talare.
Men som sagt, hoppas ni kan ge input om årtal, ev. värde (frågar även här för att bedöma om service ska unnas den), urverk mm.
Enda jag kan konstatera är att det inte finns några stämplar osv förutom Omegaloggan på kronan, och att den går när jag vrider upp den.
Ber om ursäkt för något dåliga bilder.

Edit: Tar även tacksamt emot tips på lämpligt ställe/person i Sthlmstrakten som man kan lämna in dylika klockor till för renovering/service.
IMG_2011.JPG
IMG_2012.JPG
Du kanske redan fått svar från annat håll, men den där är definitivt en 50-talare. Farfars Klocka eller ABC Ur ska väl vara ledande urmakare för vintage i Stockholm.
 

Zpey

Breitling
Du kanske redan fått svar från annat håll, men den där är definitivt en 50-talare. Farfars Klocka eller ABC Ur ska väl vara ledande urmakare för vintage i Stockholm.
Stämmer nog bra, har själv kommit fram till att den borde vara från 55/56, har faktiskt låtit den få en lättare översyn. Visade sig att den numera bara är manuell, någon del som var borta för automatfunktionen. Syns kanske inte såväl på bilderna men hela verket och tavla satt helt snett men det är numera åtgärdat och gångreserven bättrats på från ett par timmar till ca 30h, och ett brunt läder till såklart så den kan nyttjas. Och nyttja den kommer jag helt säkert göra, gillar den som fan måste jag säga, vintage har känsla!
 

Psykel

Patek
Stämmer nog bra, har själv kommit fram till att den borde vara från 55/56, har faktiskt låtit den få en lättare översyn. Visade sig att den numera bara är manuell, någon del som var borta för automatfunktionen. Syns kanske inte såväl på bilderna men hela verket och tavla satt helt snett men det är numera åtgärdat och gångreserven bättrats på från ett par timmar till ca 30h, och ett brunt läder till såklart så den kan nyttjas. Och nyttja den kommer jag helt säkert göra, gillar den som fan måste jag säga, vintage har känsla!
Trevligt! Grattis!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
STULEN!!! Bumpar den här viktiga tråden med nyss inkommen hammarautomat från 1950 (2657-3/ 2494). Är rätt nöjd; mycket bra och måttligt polerad samt fin tavla med de rätta flugskitarna… ;)
IMG_2954.jpg
IMG_2955.jpg
IMG_2956.jpg
IMG_2959.jpg
IMG_2950.jpg

Den här blev stulen för en dryg månad sedan. ref 2657-3 verksnr 12910991 Då merparten av det svenska intresset för modellen finns i den här tråden nämner jag detta...
 
Senast ändrad:
Topp