• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Triss!
15AAE8EC-8422-4307-AE39-34B23783B793.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snabb fråga. Vad anser ni skulle vara ett rimligt belopp att betala för en 34 milimetare med våffeltavla och Breguet-index idag?
75054B6F-CDB5-4598-9497-101DDE808E76.jpeg
Ser grym ut! Skruvat boettlock och hammarautomat förmodar jag? Egentligen tycker jag inte 8’ är fel, men vet faktiskt inte vad marknaden säger. Är bland de bästa uren som finns i sitt format, klart bättre än tex DJ om någon skulle fråga mig.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Ser grym ut! Skruvat boettlock och hammarautomat förmodar jag? Egentligen tycker jag inte 8’ är fel, men vet faktiskt inte vad marknaden säger. Är bland de bästa uren som finns i sitt format, klart bättre än tex DJ om någon skulle fråga mig.
Tack för svar! Håller med om att den ser grym ut. Tjock och skarp och tavlan har allt jag älskar hos dessa. Säljaren begär 1200 USD från USA.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Snabb fråga. Vad anser ni skulle vara ett rimligt belopp att betala för en 34 milimetare med våffeltavla och Breguet-index idag?
75054B6F-CDB5-4598-9497-101DDE808E76.jpeg

Den är ju ruggigt bra! Har inte stenkoll på marknaden men som Aurum säger är kanske inte 8K helt galet, eftersom den är så bra. Blir nog svårt att hitta en likadan i det skicket.

Vad kostar en fin med vanlig tavla och vanliga index nu? 4-5K? En fin våffla kanske motsvarar priset av en svart tavla? Hur mycket mer kostar en med svart tavla nu? Tidigare dubblade det nästan värdet. Breguetindex är ju mums och borde kosta mer.
:confused:
Min solida 14K kostade typ 9K.
 
  • Like
Reactions: PJW

MOL

Cartier
Tack för svar! Håller med om att den ser grym ut. Tjock och skarp och tavlan har allt jag älskar hos dessa. Säljaren begär 1200 USD från USA.
Har också sniffat på den. Finns liknande på Somlo i London i kanonskick för 1400 pund (och de är ju riktigt dyra) å andra sidan garant, Omega certifierad etc etc. För 1000 hade jag nupit till direkt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fulpolerad och i allmänt tråkigt skick, jag skulle letat vidare.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hejsan allesammans,

Är ny medlem här och på jakt efter min första "fin" klocka för att fira att snart 5.5 års ensamt försörjningsansvar äntligen går mot sitt slut.

Har precis läst igenom alla 25 sidor och har lärt mig väldigt mycket! Har även bestämt mig att att leta efter en 50-tals Omega Seamaster då jag uppskattar hur dom ser ut, tänkte tidigare främst på 60-tals varianterna men dessa är vackrare.

Håller på och följer den här klockan: https://www.tradera.com/item/190118/298650227/omega-seamaster-50-tal och jag undrar vad ni tycker om den?

Vad jag* kan se så är kronan korrekt, S:et på tavlan ser inte direkt ut som en fiskkrok (kanske endast gäller tidigt 50-tal?) och minutmarkeringarna finns där. Har bett om en närbild från säljaren på tavlan då jag inte kan se "Swiss made" nederst på tavlan, dock kanske denna modell inte har detta på tavlan? För mitt otränade öga ser klockan liknande ut som den @PetriS la upp en bild på några inlägg upp.

*Är fortfarande en novis när det gäller klockor så om jag skriver något tokigt får ni rätta mig, vill lära mig.
 
Senast ändrad:

MOL

Cartier
Hejsan allesammans,

Är ny medlem här och på jakt efter min första "fin" klocka för att fira att snart 5.5 års ensamt försörjningsansvar äntligen går mot sitt slut.

Har precis läst igenom alla 25 sidor och har lärt mig väldigt mycket! Har även bestämt mig att att leta efter en 50-tals Omega Seamaster då jag uppskattar hur dom ser ut, tänkte tidigare främst på 60-tals varianterna men dessa är vackrare.

Håller på och följer den här klockan: https://www.tradera.com/item/190118/298650227/omega-seamaster-50-tal och jag undrar vad ni tycker om den?

Vad jag* kan se så är kronan korrekt, S:et på tavlan ser inte direkt ut som en fiskkrok (kanske endast gäller tidigt 50-tal?) och minutmarkeringarna finns där. Har bett om en närbild från säljaren på tavlan då jag inte kan se "Swiss made" nederst på tavlan, dock kanske denna modell inte har detta på tavlan? För mitt otränade öga ser klockan liknande ut som den @PetriS la upp en bild på några inlägg upp.

*Är fortfarande en novis när det gäller klockor så om jag skriver något tokigt får ni rätta mig, vill lära mig.
I mitt tycke fin tavla med vacker patina och boetten ser krisp ut samt verket rent vad man kan se. Dock aningen tråkigt att det inte är en bumper automat (kal 351 ell 354 tex) utan kal 501 med helrotor.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I mitt tycke fin tavla med vacker patina och boetten ser krisp ut samt verket rent vad man kan se. Dock aningen tråkigt att det inte är en bumper automat (kal 351 ell 354 tex) utan kal 501 med helrotor.
Nu tycker jag du är lite väl hård, visst inget skruvat boettlock och ingen bumper. Det är fortfarande en trevlig boettform och omegas tidiga fullrotorverk med svanhals. Bra mycket roligare än alla 60-talarna.
Jag har både fullrotor och bumper med skruvat boettlock, gillar båda.
 

MOL

Cartier
Nu tycker jag du är lite väl hård, visst inget skruvat boettlock och ingen bumper. Det är fortfarande en trevlig boettform och omegas tidiga fullrotorverk med svanhals. Bra mycket roligare än alla 60-talarna.
Jag har både fullrotor och bumper med skruvat boettlock, gillar båda.
Helt enig - inte meningen att låta kritisk, bara lyfta pro/con. Det är tveklöst en fin pjäs!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
I mitt tycke fin tavla med vacker patina och boetten ser krisp ut samt verket rent vad man kan se. Dock aningen tråkigt att det inte är en bumper automat (kal 351 ell 354 tex) utan kal 501 med helrotor.

Nu tycker jag du är lite väl hård, visst inget skruvat boettlock och ingen bumper. Det är fortfarande en trevlig boettform och omegas tidiga fullrotorverk med svanhals. Bra mycket roligare än alla 60-talarna.
Jag har både fullrotor och bumper med skruvat boettlock, gillar båda.

Tack för eran feedback! Är som tidigare nämnt novis när det kommer till detta därav mina funderingar. Har googlat en hel del på referensnumret och får upp klockor med rundare S och med krokiga S, och jag har svårt att avgöra vad som är kosher eller inte.

Exempelvis har denna ett krokigt S: https://www.cresuswatches.com/omega-seamaster-vintage-038003# (dock bytt krona)

@PetriS säljer klockan och han kontaktade mig via PM :)
 

MOL

Cartier
Har sett båda varianterna;
Första bilden är två m fullrotor som den du bevakar, kal 501 och 491, senare halvan 50-talet
Andra bilden, jmf med den i guld, bumper kal 351 från -52, dessa har olika typsnitt
 

Bilagor

  • 0558F1EA-7E2B-4CF1-94D0-C77BE84F3C43.jpeg
    0558F1EA-7E2B-4CF1-94D0-C77BE84F3C43.jpeg
    74.3 KB · Visningar: 39
  • CA7EB66B-EA6C-49DE-9072-1E959D8C3710.jpeg
    CA7EB66B-EA6C-49DE-9072-1E959D8C3710.jpeg
    63.8 KB · Visningar: 40

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Har sett båda varianterna;
Första bilden är två m fullrotor som den du bevakar, kal 501 och 491, senare halvan 50-talet
Andra bilden, jmf med den i guld, bumper kal 351 från -52, dessa har olika typsnitt

5DF754B2-9467-4DCE-894C-6E4F3ACAC790.jpeg
En till, denna m samma S som ”din” (sorry kass bild) Min slutsats är att båda typsnitten är ok, men det finns gurus här på forumet, @tdn-dk @Aurum @ConElPueblo t ex som har bättre koll

Håller med dig, båda varianterna på S:en verkar ha använts på dessa modeller under 50-talet.
 
Topp