• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hejsan allesammans,

Är ny medlem här och på jakt efter min första "fin" klocka för att fira att snart 5.5 års ensamt försörjningsansvar äntligen går mot sitt slut.

Har precis läst igenom alla 25 sidor och har lärt mig väldigt mycket! Har även bestämt mig att att leta efter en 50-tals Omega Seamaster då jag uppskattar hur dom ser ut, tänkte tidigare främst på 60-tals varianterna men dessa är vackrare.

Håller på och följer den här klockan: https://www.tradera.com/item/190118/298650227/omega-seamaster-50-tal och jag undrar vad ni tycker om den?

Vad jag* kan se så är kronan korrekt, S:et på tavlan ser inte direkt ut som en fiskkrok (kanske endast gäller tidigt 50-tal?) och minutmarkeringarna finns där. Har bett om en närbild från säljaren på tavlan då jag inte kan se "Swiss made" nederst på tavlan, dock kanske denna modell inte har detta på tavlan? För mitt otränade öga ser klockan liknande ut som den @PetriS la upp en bild på några inlägg upp.

*Är fortfarande en novis när det gäller klockor så om jag skriver något tokigt får ni rätta mig, vill lära mig.
Välkommen till klocksnack! Bra val av modell! Klockan är som den skall vad jag kan se. Det verkar vara klockan som @PetriS visar ovan.
 

ConElPueblo

Panerai
5DF754B2-9467-4DCE-894C-6E4F3ACAC790.jpeg
En till, denna m samma S som ”din” (sorry kass bild) Min slutsats är att båda typsnitten är ok, men det finns gurus här på forumet, @tdn-dk @Aurum @ConElPueblo t ex som har bättre koll

Jeg beväkar også auktionen på Tradera, uret ser helt fint ud :)
 

PetriS

Panerai
Notera hur S:et är skrivet på dom här två. Tidiga (50-tals) Seamaster har ett S med en nedre sväng som liknar en krok medan 60-tals har en rundare form på S:et.
Så alldeles säkert är den vänstra tavlan ommålad.

Det verkar som jag får ta tillbaka mitt påstående här. Det där Seamaster S:et finns uppenbarligen i fler varianter och över årsmodeller.
Jag ber om ursäkt TibbeTabb!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jeg beväkar også auktionen på Tradera, uret ser helt fint ud :)

Det var ju bra att jag inte avslöjade min limit i tråden då :D

Det verkar som jag får ta tillbaka mitt påstående här. Det där Seamaster S:et finns uppenbarligen i fler varianter och över årsmodeller.
Jag ber om ursäkt TibbeTabb!

Det var ju bra att detta blev utrett. Lite "synd" dock, var annars ett enklare sätt att se en eventuell ommålning av tavlan.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Har googlat runt efter serienummer på Omegor och det verkar skilja lite från sida till sida.

Har ni någon bra sida som ni kan rekommendera?
 

Feffe

Cartier
Vet egentligen inte om denna är från sent 50-tal eller tidigt 60-tal men den kanske är godkänd här ändå..? Ska ta reda på exakt referens inom kort. Hursomhelst så är jag grymt nöjd med den :) 34mm sitter som en smäck på min klena handled
LRM_EXPORT_20180101_203935.jpg
 

PetriS

Panerai
Vet egentligen inte om denna är från sent 50-tal eller tidigt 60-tal men den kanske är godkänd här ändå..? Ska ta reda på exakt referens inom kort. Hursomhelst så är jag grymt nöjd med den :) 34mm sitter som en smäck på min klena handled
LRM_EXPORT_20180101_203935.jpg
Jag tippar på slutet av 50-talet. En mycket vacker klocka det där.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack för en väldigt bra tråd. 50-tals Seamaster är oerhört fina. Är det någon som känt på limited edition versionen av 1948 års Seamaster? Den som har OS-loggan på baksidan (London 2012).
 

Feffe

Cartier
Jag har en liten fundering angående klockan som jag delade ovan... Markeringarna för sekund/minut verkar inte vara "alignerade" jämnt. Om man kollar längst ner till vänster så nuddar inte markeringarna den yttre ringen på urtavlan, men längst upp till höger gör de det. Jag tycker inte att tavlan ser ommålad/renoverad ut eftersom att man kan se lite patina från vissa vinklar, och visarna/index ser ut att vara orörda. Dock har jag ingen riktig kunskap om detta så jag kan inte avgöra om allt är original eller ej.

Kan det vara så att de helt enkelt trycktes så här från början eller är det något fuffens på gång?
Snapchat-551233463.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har en liten fundering angående klockan som jag delade ovan... Markeringarna för sekund/minut verkar inte vara "alignerade" jämnt. Om man kollar längst ner till vänster så nuddar inte markeringarna den yttre ringen på urtavlan, men längst upp till höger gör de det. Jag tycker inte att tavlan ser ommålad/renoverad ut eftersom att man kan se lite patina från vissa vinklar, och visarna/index ser ut att vara orörda. Dock har jag ingen riktig kunskap om detta så jag kan inte avgöra om allt är original eller ej.

Kan det vara så att de helt enkelt trycktes så här från början eller är det något fuffens på gång?
Snapchat-551233463.jpg
Reagerade på detta med samt att Omegatexten såg tjock ut och att jag inte riktigt kände igen seamastertexten. Kan dock inte alla varianterna men jag hade tittat lite noggrannare efter referenser här.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är fräck o smyger in en liten reminder om att jag gärna köper en fin 34a med skruvat boettlock om någon vill sälja till en behövande..:angel:
 

Feffe

Cartier
Reagerade på detta med samt att Omegatexten såg tjock ut och att jag inte riktigt kände igen seamastertexten. Kan dock inte alla varianterna men jag hade tittat lite noggrannare efter referenser här.
Hmm okej... Ska lämna in hos en urmakare och se vad han har att säga. Får hoppas på det bästa.
 
D

Deleted member 18570

Guest
Jag är ingen exoert, men säljaren uppgav 35mm. Mätte precis med skjutmått till 34,7mm. Är det 34 eller 35mm?

/Claes
 

Feffe

Cartier
Ser man på... Scrollade igenom hundratals bilder på Google efter sökningen "Omega Seamaster 2846" och hittade en som ser i princip snarlik ut:
501a.jpg

Jämfört med min:
LRM_EXPORT_20180101_203935-01.jpeg


Vad jag kan se samma feta stil på Omegatexten och samma stil på "Seamaster" (se S:et exempelvis)... Den metalliska finishen på yttre ringen på tavlan syns inte så bra i min bild pga ljuset men den ser i verkligheten ut som på den översta bilden.

Vad tror du @Aurum, kan detta vara någon tröst för mig eller är det svårt att avgöra ändå?
 
Topp