• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fått hem en liten trevlig Seamaster från runt -53.
Kronan har Omega-symbolen men är det rätt krona? Har sett fler från samma tid med annan typ av krona.
20180415_172316.jpg
Vit tavla? Tycker den ser ommålad ut men borde nog ta en närmare titt.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Äkta eller präglad ödla?
Hm, det är präglad kalv - men skulle kanske inte kalla det ödleprägling, men det finns viss likhet. :)

Edit: Säljaren marknadsförde inte det som präglad ödla eller ödla på något sätt iallafall. Tycker ofta att javaödla kan upplevas gubbigt men känner inte samma om detta.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hm, det är präglad kalv - men skulle kanske inte kalla det ödleprägling, men det finns viss likhet. :)

Edit: Säljaren marknadsförde inte det som präglad ödla eller ödla på något sätt iallafall. Tycker ofta att javaödla kan upplevas gubbigt men känner inte samma om detta.
Det är en sorts ödla som ser ut såhär, har haft själv om jag inte minns fel.
 

J.Westerberg

Breitling
Hejsan då jag är ny medlem och tidigare missat denna tråd så repostar jag mitt inlägg här istället. Då jag inte fått svar i min andra tråd.

"Hejsan,

Det börjar luta mot att göra mitt första vintage köp, och jag har hittat en fantastiskt fin Omega. Säljaren verkar onekligen mycket kunnig och jag som ny klockfantast har inte särskilt mycket kunskap att komma med. Så därför vill jag ta hjälp av er här på KS.
21105440_1251476748295125_1247379169818318691_n.jpg

äljaren påstår att det är en Omega Seamaster, ref 2849 med cal. 503 verk. Nummer 14890980 tillverkad 1954, renoverad. Efter lite egen efterforskning så verkar det som att ref 2849 först började tillverkas 1956. Jag kan mycket möjligt ha fel men det var i alla fall vad jag kunde hitta. Men vad säger ni? Är detta rimligt? Och vad bör ett rimligt pris i så fall ligga på?

Jag vill avsluta med att tacka alla på forumet för ett härligt bemötande för mig som ny medlem, tack! Hälsningar J.Westerberg"
 

Psykel

Patek
Hejsan då jag är ny medlem och tidigare missat denna tråd så repostar jag mitt inlägg här istället. Då jag inte fått svar i min andra tråd.

"Hejsan,

Det börjar luta mot att göra mitt första vintage köp, och jag har hittat en fantastiskt fin Omega. Säljaren verkar onekligen mycket kunnig och jag som ny klockfantast har inte särskilt mycket kunskap att komma med. Så därför vill jag ta hjälp av er här på KS.
21105440_1251476748295125_1247379169818318691_n.jpg

äljaren påstår att det är en Omega Seamaster, ref 2849 med cal. 503 verk. Nummer 14890980 tillverkad 1954, renoverad. Efter lite egen efterforskning så verkar det som att ref 2849 först började tillverkas 1956. Jag kan mycket möjligt ha fel men det var i alla fall vad jag kunde hitta. Men vad säger ni? Är detta rimligt? Och vad bör ett rimligt pris i så fall ligga på?

Jag vill avsluta med att tacka alla på forumet för ett härligt bemötande för mig som ny medlem, tack! Hälsningar J.Westerberg"
Enligt serienummerlistorna börjar 1954-klockorna på 1.4 miljoner och 1956 på 1.5 miljoner. Din är så pass nära 1.5 miljoner att det säkert kan vara en väldigt tidig 1956. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket, men någon som har mer stenkoll på Omega får gärna yttra sig också.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Enligt serienummerlistorna börjar 1954-klockorna på 1.4 miljoner och 1956 på 1.5 miljoner. Din är så pass nära 1.5 miljoner att det säkert kan vara en väldigt tidig 1956. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket, men någon som har mer stenkoll på Omega får gärna yttra sig också.
Ja håller med, sådana där listor får man ta med nypa salt.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hejsan då jag är ny medlem och tidigare missat denna tråd så repostar jag mitt inlägg här istället. Då jag inte fått svar i min andra tråd.

"Hejsan,

Det börjar luta mot att göra mitt första vintage köp, och jag har hittat en fantastiskt fin Omega. Säljaren verkar onekligen mycket kunnig och jag som ny klockfantast har inte särskilt mycket kunskap att komma med. Så därför vill jag ta hjälp av er här på KS.
21105440_1251476748295125_1247379169818318691_n.jpg

äljaren påstår att det är en Omega Seamaster, ref 2849 med cal. 503 verk. Nummer 14890980 tillverkad 1954, renoverad. Efter lite egen efterforskning så verkar det som att ref 2849 först började tillverkas 1956. Jag kan mycket möjligt ha fel men det var i alla fall vad jag kunde hitta. Men vad säger ni? Är detta rimligt? Och vad bör ett rimligt pris i så fall ligga på?

Jag vill avsluta med att tacka alla på forumet för ett härligt bemötande för mig som ny medlem, tack! Hälsningar J.Westerberg"

Enligt serienummerlistorna börjar 1954-klockorna på 1.4 miljoner och 1956 på 1.5 miljoner. Din är så pass nära 1.5 miljoner att det säkert kan vara en väldigt tidig 1956. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket, men någon som har mer stenkoll på Omega får gärna yttra sig också.
Hej o Välkommen :)
Enligt Rannft så tillverkades cal 503 1955-1960 så resonemanget ovan stämmer bra. Det man ungefärligt kan datera via serienumret är givetvis verkets tillverkningsår. Att ett verk tillverkat 1955 hamnar i en referens släppt 1956 är sålunda inte heller otroligt.
 

J.Westerberg

Breitling
Tackar så mycket allihopa! Men har ni någon aning om vad ett rimligt pris kan ligga på? Och vad säger ni om skick och om de ser ut att vara original?
 

DrKlocka

Audemars
Hejsan då jag är ny medlem och tidigare missat denna tråd så repostar jag mitt inlägg här istället. Då jag inte fått svar i min andra tråd.

"Hejsan,

Det börjar luta mot att göra mitt första vintage köp, och jag har hittat en fantastiskt fin Omega. Säljaren verkar onekligen mycket kunnig och jag som ny klockfantast har inte särskilt mycket kunskap att komma med. Så därför vill jag ta hjälp av er här på KS.
21105440_1251476748295125_1247379169818318691_n.jpg

äljaren påstår att det är en Omega Seamaster, ref 2849 med cal. 503 verk. Nummer 14890980 tillverkad 1954, renoverad. Efter lite egen efterforskning så verkar det som att ref 2849 först började tillverkas 1956. Jag kan mycket möjligt ha fel men det var i alla fall vad jag kunde hitta. Men vad säger ni? Är detta rimligt? Och vad bör ett rimligt pris i så fall ligga på?

Jag vill avsluta med att tacka alla på forumet för ett härligt bemötande för mig som ny medlem, tack! Hälsningar J.Westerberg"

Kronan är inte original, skall väl vara en "fyrklöver" på den referensen. Boetten ser också ut att vara ganska nyligen polerad.
Klockan ser fin ut, men det beror ju på vad man söker med sin klocka och vad man kan leva med.

Personligen skulle jag utifrån den bilden inte utesluta ommålad tavla. "c"-et i Automatic ser tillexempel lite konstig ut, och tavlan ser ut att vara väldigt vit och krispig.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kronan är inte original, skall väl vara en "fyrklöver" på den referensen. Boetten ser också ut att vara ganska nyligen polerad.
Klockan ser fin ut, men det beror ju på vad man söker med sin klocka och vad man kan leva med.

Personligen skulle jag utifrån den bilden inte utesluta ommålad tavla. "c"-et i Automatic ser tillexempel lite konstig ut, och tavlan ser ut att vara väldigt vit och krispig.
Brukar inte fishhook-S:et vara lite spetsigare ner till och inte riktigt så rundat? Eller så små variationer kanske kan förekomma?
 

DrKlocka

Audemars
Brukar inte fishhook-S:et vara lite spetsigare ner till och inte riktigt så rundat? Eller så små variationer kanske kan förekomma?
Det är möjligt. Ser ju annorlunda ut mot vissa andra ex på nätet.
Skulle behövas bättre bilder om man ska kunna göra en rättvis jämförelse.
Finns ju ommålningar som är fantastiskt lik originalet. Om det är en ommålning gjord hos Omega i Schweiz tror jag det är svårt att avgöra en ommålning eller ej.
 

Wizzo

Panerai
Topp