• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Band som tidigare postats högre upp i tråden (tack @nöt :) )som passar riktigt bra till gult guld. Fann även ett NOS 14 mm spänne som inte gör saken sämre...
14k SM 110618.jpg

Jag har en fråga och hoppas det är ok att posta den här. Hur brett är orginalspännet på Omega Seamaster 2657-3 2494? Har en känsla av att banden var mer taperade förr. Är det någon som har en bild hur det ska se ut? För övrigt en mycket intressant forumtråd.

Senast ändrad:
Jag har en fråga och hoppas det är ok att posta den här. Hur brett är orginalspännet på Omega Seamaster 2657-3 2494? Har en känsla av att banden var mer taperade förr. Är det någon som har en bild hur det ska se ut? För övrigt en mycket intressant forumtråd.
Generellt var det fyra mm skillnad mellan luggar och spänne back in the day (jämfört med dagens standard, 2 mm), alltså 18/14 eller 20/16 snarare än 18/16 och 20/18. Så ska du ha ett autentiskt band till så är det nog 18mm luggar och 14mm spänne du ska skaffa!

Generellt var det fyra mm skillnad mellan luggar och spänne back in the day (jämfört med dagens standard, 2 mm), alltså 18/14 eller 20/16 snarare än 18/16 och 20/18. Så ska du ha ett autentiskt band till så är det nog 18mm luggar och 14mm spänne du ska skaffa!
Frågan fick mig att fundera. För går vi tillbaka i tiden var det inte heller ovanligt med band som inte smalnade av så mycket. Speciellt på herrur med 18 mm eller mindre. Blev mao osäker på vad seamaster hade då det var lite trubbiga band. @tdn-dk ?

Frågan fick mig att fundera. För går vi tillbaka i tiden var det inte heller ovanligt med band som inte smalnade av så mycket. Speciellt på herrur med 18 mm eller mindre. Blev mao osäker på vad seamaster hade då det var lite trubbiga band. @tdn-dk ?

Ser ut att vara relativt raka på gamla reklamer? Eventuellt 2mm avsmalning?
00fb82a26e8599e6b267a2c873f2034e.jpg

Omega-Seamaster-Olympics-2.jpg

seamastershrunkena.jpg

seamastershrunkena.jpg
Knepigt, det där. Jag baserade det mest på observation då många NOS-band jag sett haft 4mm avsmalning och många spännen är just 14mm. Kollar man i reklamen så har ju klockan ett udda spänne som inte ser ut att vara ett traditionellt Omega-spänne.

Knepigt, det där. Jag baserade det mest på observation då många NOS-band jag sett haft 4mm avsmalning och många spännen är just 14mm. Kollar man i reklamen så har ju klockan ett udda spänne som inte ser ut att vara ett traditionellt Omega-spänne.
Vad jag vet fanns det inte så många vulgära spännen på 50-talet. Kom nog fler lite senare. Men spontant tycker jag klockorna har 40-talsband. Omega har ju även haft tunna byglar som är märkta, om det är ett sådant på bilden vet jag däremot inte.

seamastershrunkena.jpg

Nej det ser faktiskt ut som ett omärkt spänne. När började man med spännen med logotyp? Vet någon?

Vad jag vet fanns det inte så många vulgära spännen på 50-talet. Kom nog fler lite senare. Men spontant tycker jag klockorna har 40-talsband. Omega har ju även haft tunna byglar som är märkta, om det är ett sådant på bilden vet jag däremot inte.
Vilka typer av spännen menar du med "vulgära spännen" @Aurum ? (Jag har absolut noll koll på band och spännen till vintage Seamaster.)

Snyggt band till den där, hur är det med tavlan - ommålad eller är det fotot/vinkeln som gör att OMEGA ser väldigt svart ut i trycket?
Var osäker på det där men slutade med att jag trodde den var original.
Det ska du berätta för mig tänkte jag.. :)

Spontant känns 2mm extra och skruvboett som rätt väg att gå.
Du vet att det finns ett låneur nära om du funderar på det. Föredrar 34 mm med skruvboett själv.

Tillbaka
Topp