• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Vet inte, och bryr mig inte jättemycket faktiskt. You be the judge. :)

https://klocksnack.se/threads/vintage-omega-seamaster-cal-501.85712/
Svårt att avgöra men kanske intressant att reflektera över, ofta är det vinklar/ljussättning som spelar ögat ett spratt.:) På bilden ovan och i den länkade annonsen upplever jag OMEGA-trycket som aningen tight/ihoptryckt och det ser ut som minutmarkeringarna inte ligger helt mot den yttre zoncirkeln. Subjektivt tyckande, variation bland modeller, år, taveltillverkare m m - en djungel minst sagt som kan illustreras med denna line-up som alla sägs vara ref 2846. Knepigt det där med referensmaterial att jämföra med när det finns så många parametrar som spelar in.
Trevlig helg!

omega-seamaster-5.jpg
omega-seamaster-3.jpg
omega-seamaster-4.jpg
omega-seamaster-2.jpg
omega-seamaster-1.jpg

Svårt att avgöra men kanske intressant att reflektera över, ofta är det vinklar/ljussättning som spelar ögat ett spratt.:) På bilden ovan och i den länkade annonsen upplever jag OMEGA-trycket som aningen tight/ihoptryckt och det ser ut som minutmarkeringarna inte ligger helt mot den yttre zoncirkeln. Subjektivt tyckande, variation bland modeller, år, taveltillverkare m m - en djungel minst sagt som kan illustreras med denna line-up som alla sägs vara ref 2846. Knepigt det där med referensmaterial att jämföra med när det finns så många parametrar som spelar in.
Trevlig helg!

omega-seamaster-5.jpg
omega-seamaster-3.jpg
omega-seamaster-4.jpg
omega-seamaster-2.jpg
omega-seamaster-1.jpg

Nummer to du viser der er vel redialet, ikke?

Trevlig helg!

omega-seamaster-5.jpg
omega-seamaster-3.jpg
omega-seamaster-4.jpg
omega-seamaster-2.jpg
omega-seamaster-1.jpg
Ja jävlar... När de är bredvid varandra känns det ju som redial. Missade helt minutmarkörerna innan...

Fan trodde jag hade börjat få lite feeling men tydligen icke.

Omegaer fra før 1954/3 har det ældre, blødere logo - det på denne er senere. Indeks er også af en nyere type, der blev introduceret omkring 1958, hvor der kun var full rotor-automatværk. Men skicken er virkeligt god og det ligner ikke en redial, så måske en sjælden servicetavla, vil jeg tro :)

Omegaer fra før 1954/3 har det ældre, blødere logo - det på denne er senere. Indeks er også af en nyere type, der blev introduceret omkring 1958, hvor der kun var full rotor-automatværk. Men skicken er virkeligt god og det ligner ikke en redial, så måske en sjælden servicetavla, vil jeg tro :)

Tack för info.
Alltid lika kul att få input från riktigt kunniga på forumet. Nu vet jag mycket mer om min klocka.

Hann snabbgoogla och såg ett par 18karat Seamaster med lika tavla och samma Caliber 353.

Nu Hr man skummar igenom hela tråden och nästa köp blir en fat lug nummer xD Någon som har en till salu helst med silvriga index? PM!!

Va och rotade i min flickväns morfars gamla klocksamling och hittade två Seamaster som jag inte riktigt kunnat finna referensnr. på (letat som en galning på chrono 24). Den första med sub second har en liten bit av nr 6 kvar nere vid sekundvisaren som jag inte kunnat finna på någon annan modell på nätet.
Någon som vet ref.nr och årtal på dessa?
IMG_4419.jpg
IMG_4421.jpg

Tillbaka
Topp