• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Samuel

Breitling
IMG_1486.JPG
Någon som kan upplysa mig lite i vad detta är för något. Att arv från min morfar.
Årgång/värde etc :)
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Fångade upp denna fantastiska Seamaster för en tid sedan. Den skall enligt uppgift ha legat i ett undangömt kassaskåp de senaste 30 åren vilket förmodligen också förklarar det fantastiska skicket! Boxen ser ut som ny, länken kan knappt varit använd.

Eftersom jag misstänkte att klockan aldrig varit öppnad har jag varit lite feg med att öppna bakboetten som inte har en skråma - någon som vågar sig på en gissning om referens?

Edit: kunde inte hålla mig. Referensen var tydligen den ovanliga: 2975: Omega Automatic ”Special” Seamaster från 1958: ”The first Seamaster model with the new Seahorse medallion stamped on its back. [...]”.


0F58F499-2B60-4FAF-B008-DC802A3BA0DA.jpeg

6228B9A5-9401-4D01-AE14-B6D1C67A2904.jpeg

57083BE7-C799-41FE-8A42-2784C37B7A27.jpeg
Mycket fin boett!
 

Samuel

Breitling
Seamaster 30, mid-sextiotal, cal. 286(?).
Svårt att se på bilden hur pass bra guldbeläggningen är, men överlag så betalas lite mindre för dessa än för stål - ca 3.000kr

Tack för informationen!
Skumt att de med stål är värda mer än de i guld. Guldet är okej. Klockan skulle behöva sig en rejäl service. Tror inte den är rörd sen köpet på den.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack för informationen!
Skumt att de med stål är värda mer än de i guld. Guldet är okej. Klockan skulle behöva sig en rejäl service. Tror inte den är rörd sen köpet på den.

Nja, de som verkligen är i guld är ju värda mer.
Men när det bara är en beläggning så är ju guldvärdet marginellt och då blir det istället en designgrej.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vill minnas att någon skrev för väldigt länge sen att man kunde köpa nyproducerade länkar till gamla Seamaster och speedmaster. Vet inte vilken Ref det är men syftar på dom platta "oysterliknande". Vill minnas att @Aurum har ett. Stämmer det att man kan köpa dom?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill minnas att någon skrev för väldigt länge sen att man kunde köpa nyproducerade länkar till gamla Seamaster och speedmaster. Vet inte vilken Ref det är men syftar på dom platta "oysterliknande". Vill minnas att @Aurum har ett. Stämmer det att man kan köpa dom?
Nej, den platta länken är svindyr och gammal. Men finns väl en klart mer tillrundad folk sätter på Speedmasters? Lär vara lite stor till Seamasters med 18 mm mellan bandhornen.
 

ConElPueblo

Panerai
Nej, den platta länken är svindyr och gammal. Men finns väl en klart mer tillrundad folk sätter på Speedmasters? Lär vara lite stor till Seamasters med 18 mm mellan bandhornen.

Det er i så fald nok en ref. 1125, som også er meget populær på First Omega In Space-modellen. Jeg har selv en, og tror ikke den vil egne sig til en 50'er-Seamaster.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
9CE1C2EA-EE47-4FCE-8BDB-019D67AA06DF.jpeg
Senaste tillskottet - 2577 med fläckig patina på guldkappan som jag inte vet hur jag vill hantera, den oranga tonen är riktigt fin imo...låta vara lutar det åt - någon som har tips?
Grym! Jag hade polerat med tandkräm. Väldigt fint polermedel så det går långsamt, testa. Har gjort det själv på älde guldur jag vetal ha kvar repor på men velat ha lite lyster.
 
Topp