• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Antoine

Omega
ABEF5987-1782-40A5-83C7-96DB6261A713.jpeg
Vad tror vi om värdet på denna? Vet inte ref, omega logga på kronan, inget på baksidan.
Går fint!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tyckte Seamaster 600:n här var fin men några tusen för dyr kanske?
Någon som har lite mer koll?
65a5905b-1d7c-11e9-aabd-074b23a7c2d4.jpg 6fbae4ba-1d7c-11e9-942b-d35fcd5543b7.jpg 793901b3-1d7c-11e9-8938-e949c9cc9908.jpg 89938fe6-1d7c-11e9-8db8-e14fe6836cc3.jpg
Be gärna om en bild av insidan av boettlocket, är den stämplad med ref 135.011 och med texten tillhörande de guldpläterade varianterna (40 microns bla bla)).
Jag har inte sett någon ref 135.011 utan T Swiss Made T på tavlan och utan den visartyp som har lume på sig.
Även om det varit en 135.011 i fint skick och med "korrekt" tavla/visare så tycker jag det priset av en privat handlare utan garantier är minst en tusenlapp för mycket.
 

Psykel

Patek
Hejsan .Har ärvt ett fick ur och är intresserad av vad det kan vara värt .Tack på förhand.
fick1.jpg
fick2.jpg
fick3.jpg
fick4.jpg
Kan tyvärr inte hjälpa dig med värdet, men jäklar vilken läckerbit! Gamla amerikanska fickur är lite speciella, och relativt ovanliga om man jämför med schweiziska. Killgissar på att den är från omkring 1900. Står "coin" i baklocket, vilket är en gammal amerikansk benämning på sterlingsilver.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hejsan .Har ärvt ett fick ur och är intresserad av vad det kan vara värt .Tack på förhand.
fick1.jpg
fick2.jpg
fick3.jpg
fick4.jpg
Priserna på även fina USA-fickur är ofta obegripligt låga i Sverige. I deras hemland skenar en del av de finare och intresset är stort för dem men här står det stilla av nån anledning. Beror förstås som vanligt på skick också, och storlek och tyngden. Det där är en 18 size (verkstorlek), och med boett som ser tung ut, kanske en 5 ouncare? Det hjälper till prismässigt. Den ser original ut. Fint verk med skruvade stenar och patentruckning; utförande som med Schweiziska mått är ovanligt påkostat och hittas på de finaste schweizarna men ganska vanligt på US.fickur. Man får förutsätta den behöver servas. 2 -2,5k kanske eller däromkring borde den i alla fall betinga? Som sagt, intresset hos oss är förvånansvärt lågt vanligtvis.
Boetten är i 900 silver om stämpeln stämmer.

EDIT:
Här är en bra söksida för serienummer (numret på verket) på Hampden b.la.
https://pocketwatchdatabase.com/search/serialnumber/hampden
År, modell, grade, stenantal etc

Kan tyvärr inte hjälpa dig med värdet, men jäklar vilken läckerbit! Gamla amerikanska fickur är lite speciella, och relativt ovanliga om man jämför med schweiziska. Killgissar på att den är från omkring 1900. Står "coin" i baklocket, vilket är en gammal amerikansk benämning på sterlingsilver.
"Coin silver" står för 900 silver. Sterling är 925 och brukar ofta stå "925" eller "Sterling silver" i USA-boetterna.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Priserna på även fina USA-fickur är ofta obegripligt låga i Sverige. I deras hemland skenar en del av de finare och intresset är stort för dem men här står det stilla av nån anledning. Beror förstås som vanligt på skick också, och storlek och tyngden. Det där är en 18 size (verkstorlek), och med boett som ser tung ut, kanske en 5 ouncare? Det hjälper till prismässigt. Den ser original ut. Fint verk med skruvade stenar och patentruckning; utförande som med Schweiziska mått är ovanligt påkostat och hittas på de finaste schweizarna men ganska vanligt på US.fickur. Man får förutsätta den behöver servas. 2 -2,5k kanske eller däromkring borde den i alla fall betinga? Som sagt, intresset hos oss är förvånansvärt lågt vanligtvis.
Boetten är i 900 silver om stämpeln stämmer.

EDIT:
Här är en bra söksida för serienummer (numret på verket) på Hampden b.la.
https://pocketwatchdatabase.com/search/serialnumber/hampden
År, modell, grade, stenantal etc


"Coin silver" står för 900 silver. Sterling är 925 och brukar ofta stå "925" eller "Sterling silver" i USA-boetterna.
Så kanske det var, ja. Fick för mig att jag läst att det var samma som sterling, men du har säkert rätt!
 

OH1

Breitling
Hej,

Kom över denna för ett par månader sen och lämnade in den på en total genomgång och service för 5k. Riktigt fint skick på denna 70-tals klocka.
Tissot Seastar Navigator Chronograph med valjoux 7734. Vad tror ni? Verkar vara varierande priser om man tittar på ebay/chrono24.
Ber om ursäkt för dåliga bilder, taget med mobil.

/Oskar
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    42.2 KB · Visningar: 3
  • 2.jpg
    2.jpg
    44 KB · Visningar: 3

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej,

Kom över denna för ett par månader sen och lämnade in den på en total genomgång och service för 5k. Riktigt fint skick på denna 70-tals klocka.
Tissot Seastar Navigator Chronograph med valjoux 7734. Vad tror ni? Verkar vara varierande priser om man tittar på ebay/chrono24.
Ber om ursäkt för dåliga bilder, taget med mobil.

/Oskar
Fin klocka! :)
Skulle säga runt 10 nyservad och kanske 7-8 oservad men fungerande.
 

Mh1st

Breitling
Grävde lite bland farsans saker och hittade dessa:
Seiko 7A48-7000
Citizen GN-4W-S
Seiko 7005-8050
Racer Chronograph

Samtliga i behov av service troligen. 7005-8050 går men har en gångreserv på bara ett par timmar om ens det. De andra behöver nya batterier. Annars är de alla i väldigt charmigt vintage-skick, slitna med en hel del smårepor. Inga original-länkar eller band. Vart ska man serva i Stockholm? Vänligen en KS-färsking :)

IMG_20190127_170332247~2.jpg
 

Exxet

Rolex
Grävde lite bland farsans saker och hittade dessa:
Seiko 7A48-7000
Citizen GN-4W-S
Seiko 7005-8050
Racer Chronograph

Samtliga i behov av service troligen. 7005-8050 går men har en gångreserv på bara ett par timmar om ens det. De andra behöver nya batterier. Annars är de alla i väldigt charmigt vintage-skick, slitna med en hel del smårepor. Inga original-länkar eller band. Vart ska man serva i Stockholm? Vänligen en KS-färsking :)

IMG_20190127_170332247~2.jpg
Den du ska lägga pengar på att serva är definitivt 7005:an, en sk Poor mans 62 MAS (6217-8000/1), står det proof på både tavlan och bakboetten är det bra, förmodligen från sent 60-tal/ tidigt 70-tal, bilden är ju inte den bästa men i bra skick ett litet gäng tusenlappar.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Grävde lite bland farsans saker och hittade dessa:
Seiko 7A48-7000
Citizen GN-4W-S
Seiko 7005-8050
Racer Chronograph

Samtliga i behov av service troligen. 7005-8050 går men har en gångreserv på bara ett par timmar om ens det. De andra behöver nya batterier. Annars är de alla i väldigt charmigt vintage-skick, slitna med en hel del smårepor. Inga original-länkar eller band. Vart ska man serva i Stockholm? Vänligen en KS-färsking :)

IMG_20190127_170332247~2.jpg
7a48 med månfas är en intressant klocka. Högklassigt verk, relativt ovanlig med månfasen. Den är värd att kosta på både nytt glas och batteri, om det räcker. Har själv hållit utkik efter en bra.
Prisläge är svårt att säga när man inte vet hur och om den fungerar med nytt batteri.
 
Senast ändrad:

Martin.

Omega
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en Amida Digitrend?
Köpte den i somras och tog bilden nedan. Sedan har jag, bokstavligen, inte rört klockan. Då modellen är udda/unik förtjänar den ett bättre hem. Kollar på eBay och klockorna har sålt mellan 180-750USD och annonserats för mer än det = svårt att sätta pris.
Skicket på min klocka är 3/5 skulle jag säga. Skulle behöva sig en omgång rengöring (ev. polering) men den fungerar.

amida.png

Någon med koll?

Vänligen,
Martin
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en Amida Digitrend?
Köpte den i somras och tog bilden nedan. Sedan har jag, bokstavligen, inte rört klockan. Då modellen är udda/unik förtjänar den ett bättre hem. Kollar på eBay och klockorna har sålt mellan 180-750USD och annonserats för mer än det = svårt att sätta pris.
Skicket på min klocka är 3/5 skulle jag säga. Skulle behöva sig en omgång rengöring (ev. polering) men den fungerar.

amida.png

Någon med koll?

Vänligen,
Martin
Sålde min nyservade svarta på ebay i höstas för 500 Euro. På KS är intresset i princip obefintligt. De svarta brukar vara lite dyrare än de silverfärgade. Polera inte - då ryker kromet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sålde min nyservade svarta på ebay i höstas för 500 Euro. På KS är intresset i princip obefintligt. De svarta brukar vara lite dyrare än de silverfärgade. Polera inte - då ryker kromet.
Det är väl just Boetterna (kromet), som gör dom impopulära på ks. Generellt har ju gemene ks-användare rätt bra koll på vad som är kvalitet.
 
Senast ändrad:

Martin.

Omega
2-Faktor
Sålde min nyservade svarta på ebay i höstas för 500 Euro. På KS är intresset i princip obefintligt. De svarta brukar vara lite dyrare än de silverfärgade. Polera inte - då ryker kromet.

Tack för ditt svar!
Tänkte i ärlighetens namn inte på kromet då jag skrev polera, det är ett par små "kromsläpp" på sidan.
Med tanke på det samt att jag får sälja den som oservad då jag ej vet historiken känns utgångsbud på 200€ på eBay rimligt och ett par dagar auktion ifall intresse finns och det blir budgivning.

Vänligen,
Martin
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det är väl just Boetterna (kromet), som gör dom impopulära på ks. Generellt har ju gemene ks-användare rätt bra koll på vad som är kvalitet.
Du menar att gemene KS-användare vet att krom är skit medan okunniga internationella samlare betalar överpriser? Eftersom klockan endast finns i krom och PVD så är det naturligtvis inte boettmaterialet som avgör värdet på den här klockan. Värdet på en Amida Digitrend avgörs bäst i jämförelse med andra Amida Digitrend, inte i jämförelse med hur gemene KS-användare värderar andra klockmodeller i stål eller guld.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du menar att gemene KS-användare vet att krom är skit medan okunniga internationella samlare betalar överpriser? Eftersom klockan endast finns i krom och PVD så är det naturligtvis inte boettmaterialet som avgör värdet på den här klockan. Värdet på en Amida Digitrend avgörs bäst i jämförelse med andra Amida Digitrend, inte i jämförelse med hur gemene KS-användare värderar andra klockmodeller i stål eller guld.
Jag menar att Kromade boetter är skit och tecken på budgetur. Designen är kul och förstår ärligt inte varför det inte finns roliga jump hours i stålboetter. Ofta (inte alltid) det ju även tråkiga budget pinleververk från t.ex. baumgartner i dem.

Säkert finns det samlare/handlare som tar betalt/betalar för en sådan. Själv så skulle jag inte göra det. Jag sitter dock inte heller på alla svar utan det här är enbart min åsikt och tro på varför de inte är populära på ks.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag menar att Kromade boetter är skit och tecken på budgetur. Designen är kul och förstår ärligt inte varför det inte finns roliga jump hours i stålboetter. Ofta (inte alltid) det ju även tråkiga budget pinleververk från t.ex. baumgartner i dem.

Säkert finns det samlare/handlare som tar betalt/betalar för en sådan. Själv så skulle jag inte göra det. Jag sitter dock inte heller på alla svar utan det här är enbart min åsikt och tro på varför de inte är populära på ks.
Men vad DU eller gemene KS-användare tycker om kromade boetter påverkar ju knappast marknadsvärdet på en Amida Digitrend, eller? Det var ju det som var frågan. Det är ju redan konstaterat att modellen inte uppskattas lika mycket här som på annat håll, men världen består inte bara av KS såvitt jag vet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Men vad DU eller gemene KS-användare tycker om kromade boetter påverkar ju knappast marknadsvärdet på en Amida Digitrend, eller? Det var ju det som var frågan. Det är ju redan konstaterat att modellen inte uppskattas lika mycket här som på annat håll, men världen består inte bara av KS såvitt jag vet.
Det påverkar väl marknadsvärdet på ks vad gemene medlem gillar för klockor och vad denne anser är hög/låg kvalitet? Har aldrig påstått något om något internationellt pris om du läser mitt inlägg igen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Frågan var vad klockan är värd, inte hur mycket man får för den på KS.
Jag svarade på varför klockan kunde "vara värd mindre" på ks, alla vill inte sälja internationellt.

Jag är här för att läsa om och diskutera klockor och allt runtomkring, varför du är bitter och hugger som en kobra vet jag inte.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag svarade på varför klockan kunde "vara värd mindre" på ks, alla vill inte sälja internationellt.

Jag är här för att läsa om och diskutera klockor och allt runtomkring, varför du är bitter och hugger som en kobra vet jag inte.
"Bitter"? Jösses. Jag hjälpte en KS-medlem att bedöma värdet på hans klocka - gör det mig bitter? Vad har du bidragit med - att konstatera att du och gemene KS-medlem tycker att kromade boetter är skit? Hjälper knappast frågeställaren. God kväll.
 
Topp