Att dom är blanka. Så översidan ska vara blank och boettens sida mer typ ”borstad”?Vad menar du med polerad boett? Allt utom boettens sidor ska vara blanka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Att dom är blanka. Så översidan ska vara blank och boettens sida mer typ ”borstad”?Vad menar du med polerad boett? Allt utom boettens sidor ska vara blanka.
Allt utom den runda boettkroppens boettsidor skall vara blanka.Att dom är blanka. Så översidan ska vara blank och boettens sida mer typ ”borstad”?
Sen finns det lite att mer att välja på.Fina klockor det här. Har spanat i tråden och ska spana efter exemplar till salu. Har jag tolkat det rätt att:
34 mm modellen ska ha tydliga bevels.
36 mm modellen har mindre bevels och inte lika feta luggar. Kallas jumbo.
Båda modellerna bör inte ha polerad boett, även om majoriteten av klockorna i tråden verkar ha polerad boett?
Tack för tips! Är bumperverken dyra att serva?Sen finns det lite att mer att välja på.
Bumperverk eller vanlig automat, skruvat baklock eller snap-lock.
Stål / guld på stål eller solitt guld, blank tavla eller honeycomb samt många varianter på index
Jag hade tittat på en 34mm med bra tjock boett och ej ommålad tavla. Där får du mycket för pengarna fortfarande
Jumbo, honeycomb etc brukar kosta lite mer premium!
Fick en offert på 8200kr för en helservice av min 2577 bumper hos en urmakare i norra Skåne. Hehe.Tack för tips! Är bumperverken dyra att serva?
Har tyvärr ingen koll på service-priser, men kan inte tänka mig att bumperverken skulle vara markant mycket dyrare än de andra verken. Kanske att de eventuellt är svårare att få tag på delar, men jag har som sagt ingen koll hellerTack för tips! Är bumperverken dyra att serva?
Har servat en jombo (bumper?) hos forummedlem till vanligt forumpris.Tack för tips! Är bumperverken dyra att serva?
Avseende 34mm; finns de med borrande hål i bandhorn, de är inte fasade utan liknar mer jumbon, medans de som inte har borrade hål i bandhorn är fasade. De med fasade horn har separat glasring de med borrade hål integrerad glasring - detta sagt om skruvboett (2577 och 2576) med bumper verk. Fetast intryck gör de fasade.Fina klockor det här. Har spanat i tråden och ska spana efter exemplar till salu. Har jag tolkat det rätt att:
34 mm modellen ska ha tydliga bevels.
36 mm modellen har mindre bevels och inte lika feta luggar. Kallas jumbo.
Båda modellerna bör inte ha polerad boett, även om majoriteten av klockorna i tråden verkar ha polerad boett?
Alltså hur länge ska jag behöva vänta innan jag får köpa en av dina godbitar?
Avseende 34mm; finns de med borrande hål i bandhorn, de är inte fasade utan liknar mer jumbon, medans de som inte har borrade hål i bandhorn är fasade. De med fasade horn har separat glasring de med borrade hål integrerad glasring - detta sagt om skruvboett (2577 och 2576) med bumper verk. Fetast intryck gör de fasade.
Grattis! Bra köp!Bandvalen ska ses över, blir mörkgrön mocka till den svarta. Vet inte vad som hamnar på jumbon.
Jag paxar våfflan!Alltså hur länge ska jag behöva vänta innan jag får köpa en av dina godbitar?
Skämt åsido - din samling "beefy lugs" är fet som få!
Sorry man. Du är typ en evighet sen på den bollenJag paxar våfflan!
Avseende 34mm; finns de med borrande hål i bandhorn, de är inte fasade utan liknar mer jumbon, medans de som inte har borrade hål i bandhorn är fasade. De med fasade horn har separat glasring de med borrade hål integrerad glasring - detta sagt om skruvboett (2577 och 2576) med bumper verk. Fetast intryck gör de fasade.
Säg till om du har två lume pluppar liggande (annars fin)Har du fler bilder på våfflan? Din samling är riktigt imponerande och ja jag är avundsjuk
Du kan ju annars låta matcha två pluppar. Blir väl ungefär lika mkt rätt eller fel?Säg till om du var två lume pluppar liggande (annars fin)
Intressant aspekt egentligen; ponera att man faktiskt skulle ”transplantera” tidskorrekta radium pluppar från en Omega och ”limma” med en nålsudd lim (tänk rakblad och munskydd utomus), är det en förvanskaning eller inte konstigare än att byta fjäder eller uppdragsaxel t ex? Vad säger panelen?Du kan ju annars låta matcha två pluppar. Blir väl ungefär lika mkt rätt eller fel?
Farfars klocka är duktig.
Jag tycker det är helt ok. Mer ok än relume. Tycker generellt att man överdriver rätt mkt när det kommer till byte av delar etc. Rent krasst vet ju inte du om förra ägaren bytte boett, ett par lumepluppar eller en fjäder... Såklart om man sätter ihop delar som inte passar är det inte ok, men sålänge en klocka är korrekt bryr inte jag mig då jag ändå aldrig kan veta.Intressant aspekt egentligen; ponera att man faktiskt skulle ”transplantera” tidskorrekta radium pluppar från en Omega och ”limma” med en nålsudd lim (tänk rakblad och munskydd utomus), är det en förvanskaning eller inte konstigare än att byta fjäder eller uppdragsaxel t ex? Vad säger panelen?
Såklart om man sätter ihop delar som inte passar är det inte ok, men sålänge en klocka är korrekt bryr inte jag mig då jag ändå aldrig kan veta.
Visst kan man tycka det. Som du vet är jag öppen med tex boettbyte. Eventuell nästa ägare kommer dock troligen vara tyst. Och tror majoriteten av bytta tavlor etc aldrig kommer nämnas... Hur som kan du ändå aldrig veta vad som gjorts genom åren och jag tycker man är naiv om man tror sig veta.Jeg synes man er forpligtet til at oplyse, hvad man har lavet på et ur, når man sælger det - specielt hvis det ikke er umiddelbart synligt.
Visst kan man tycka det. Som du vet är jag öppen med tex boettbyte. Eventuell nästa ägare kommer dock troligen vara tyst. Och tror majoriteten av bytta tavlor etc aldrig kommer nämnas... Hur som kan du ändå aldrig veta vad som gjorts genom åren och jag tycker man är naiv om man tror sig veta.
Jag håller såklart med dig, och önskar att alla berättade allt de hade gjort med en klocka, men tyvärr är det knappast så. Om du tex läser ovan diskuterades det att byta tavla i en 50talsomega. Det gjorde ej men det sker garanterat väldigt ofta. Sedan säljs den om två år som original, eller iaf när den säljs nästa gång. Har du någonsin hört att "jag tror förrförra ägaren bytte tavla i denna" ?Jeg mener også kun, at man skal være ærlig med hvad man selv har lavet - man skal ikke love noget på andres vegne. Når jeg skriver, at det er vigtigt med genstande hvor der ikke umiddelbart kan observeres noget, så er det også fordi, at vi ikke kender fremtiden - måske får man en dag kendskab til minimale forskelle på ex. backlok eller verkholdere, som er unikke for specifikke serienumre? Se hvad @Fadershan viste med de forskellige 112-boetter eller hvad jeg selv opdagede med forskellene på patent pending backlok - det var vi ikke klar over i 2018
Og at man - som du - skriver åbent om hvad man har lavet med klokken, så er det i det mindste skrevet et sted på internettet og kan findes frem igen. Det er desværre ikke tilfældet for de, der er blevet modificerede tidligere.
...Sedan säljs den om två år som original, eller iaf när den säljs nästa gång. Har du någonsin hört att "jag tror förrförra ägaren bytte tavla i denna" ?
Dessutom svårt att dra gränsen... Är det ok att byta bezel? Krona? Glas? Etc. Tror alla tycker det är ok att byta bezel men gränsdragningen är väldigt godtycklig.
Jag håller helt med om det. Tror vi är överens men kanske inre helt förstår varandra. Jag tycker man ska nämna allt man gör. Dessutom, om man byter till delar som inte matchar referensen känns det inte så bra. Men med min DS tex bytte jag till en annan boett av samma 012 referens. Det tycker jag är helt ok, och nästan positivt då tavlan förtjänade en fin boett, men visst hade jag nämnt det ändå vid fsg..Hvis man ved at den er byttet, eller man er opmærksom på, at specifikke dele er mis-matchede i forhold til referencen, så mener jeg at man har en moralsk forpligtelse til at sige det videre, når/hvis man sælger en gang. Jeg er f.eks. ved at sælge min Mido Multi-Centerchrono, og der er et "usynligt" forhold, som jeg redegør for i min "salgstekst" - alt andet ville være utænkeligt for mig. Det handler om integritet som sælger og respekt for den man handler med. Og nej, naturligvis er det ikke alle, der agerer sådan, og sådan er det bare. For mig som køber er det sjældent et problem, da jeg nogenlunde ved, hvad jeg skal kigge efter, når jeg køber et ur. Jeg prøver at være transparent når jeg sælger, da det ofte er nye samlere som køber af mig, og jeg vil ruste dem bedst muligt i forhold til at tage en kritisk vurdering. Hvad køberen fortæller, hvis han sælger det videre, er uden for mit kontrolspænd
Det er ALTID ok at byta dele på et ur. Men hvis man gør det, skal man oplyse det. Er kronen og glas skiftet som et del af et service, eller er det en ikke-tidstypisk variant (og derfor afgjort er skiftet inden jeg selv købte uret), ville jeg oplyse det. Er det den korrekte variant, vil jeg som regel skrive at de er de korrekte typer, men ikke nødvendigvis originale - med mindre meget taler for det. F.eks. solgte jeg et næsten-full set Constellation i december, hvor der ingen mærker efter service var, og krone + glas var de korrekte varianter. Der skrev jeg, at de var originale.
Hvis det har betydning for værdien af et ur, at dele er skiftede, skal markedet nok rette sig efter det. Undlader man at gøre opmærksom på sådanne forhold, er man ikke bedre end sælgere, der kun viser billeder af uret i skygge eller fra bestemte vinkler for at sløre defekter.
Jag håller helt med om det. Tror vi är överens men kanske inre helt förstår varandra. Jag tycker man ska nämna allt man gör. Dessutom, om man byter till delar som inte matchar referensen känns det inte så bra. Men med min DS tex bytte jag till en annan boett av samma 012 referens. Det tycker jag är helt ok, och nästan positivt då tavlan förtjänade en fin boett, men visst hade jag nämnt det ändå vid fsg..
Nja, inte jämfört med sliten boett, men jämfört med att hålla tystOg jeg er sikker på, at det ikke ville have en negativ virkning på prisen