• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ropade precis hem denna i 18 karat. Ska jag bara lista ut hur tusan man betalar skiten. Aldrig budat på något innan.
hshsjs.jpg
380619598_2.jpg
380619598_1.jpg
Har du fler bilder på tavlan?

Edit: Ser nu att @Aurum påpekat det jag misstänkte...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ser tyvärr ommålad ut. Lite tjock text och sekundmarkeringarna är lite nära centrum av tavlan. Lysmassan verkar också sitta lite fel. Ser även ut som applicerade index och då ska de inte ha någon färg på sidorna.

Har du fler bilder på tavlan?

Edit: Ser nu att @Aurum påpekat det jag misstänkte...
Trist isf. Man har ångerrätt på onlineauktion vad jag fattat det som men om inte annat så gillar jag den iaf
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Denna dök upp idag, en "jumbo" med cal. 354, skruvat boettlock och ärligt skick. Tycker den är riktigt trevlig, men hade missat att den har två tons tavla, så nu har jag två vilket inte var riktigt tanken. Men men...
IMG_20190325_205310.jpg

Köpte den av dottern till han som haft den och fick en lite rolig historia på köpet, har censurerat lite med respekt till anhöriga.

Den har tillhört min pappa född 1908 död 1968. Det jag kommer ihåg är att min mamma sa alltid "pappas Omega går alltid rätt". Sedan dess har den legat i min mammas silverskrin tills hon dog 2007 och sedan i min bohylla.
Min pappa växte upp i Västerås men flyttade tidigt till Stockholm och gick in i marinen. Under andra världskriget var han ute på HMS Fylgia som flaggstyrman https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Fylgia under 8 år till mammas förtret. Jag adopterades 1951 och då vet jag att han fortsatte inom Marinen på skeppsholmen i Stockholm som ingenjör (se dokument 1955) vilket var säkert en "täckmantel". Det viskades hemma om att han var den enda i Sverige som visste om var alla militärföråd fanns. Han skulle tas till fånga först av fienden för och få tillgång till kartor mm. Och jag fick det ganska bra bekräftat efter hans död för mamma och jag hittade morfin och även en pistol och polisen stod direkt utanför dörren och hämtade vapnet vid hans död. Hade med all sannorliket Omegan när han jobbade på Skeppsholmen.
Tyvärr finns det inga bilder på honom för det var alltid han som fotograferade.
IMG_20190325_204100.jpg

Notera serienumret :)
IMG_20190325_204126.jpg
IMG_20190325_210442.jpg



2019-03-26 08_06_23-marinen.png

https://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Berling
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Denna dök upp idag, en "jumbo" med cal. 354, skruvat boettlock och ärligt skick. Tycker den är riktigt trevlig, men hade missat att den har två tons tavla, så nu har jag två vilket inte var riktigt tanken. Men men...
IMG_20190325_205310.jpg

Köpte den av dottern till han som haft den och fick en lite rolig historia på köpet, har censurerat lite med respekt till anhöriga.

Den har tillhört min pappa född 1908 död 1968. Det jag kommer ihåg är att min mamma sa alltid "pappas Omega går alltid rätt". Sedan dess har den legat i min mammas silverskrin tills hon dog 2007 och sedan i min bohylla.
Min pappa växte upp i Västerås men flyttade tidigt till Stockholm och gick in i marinen. Under andra världskriget var han ute på HMS Fylgia som flaggstyrman https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Fylgia under 8 år till mammas förtret. Jag adopterades 1951 och då vet jag att han fortsatte inom Marinen på skeppsholmen i Stockholm som ingenjör (se dokument 1955) vilket var säkert en "täckmantel". Det viskades hemma om att han var den enda i Sverige som visste om var alla militärföråd fanns. Han skulle tas till fånga först av fienden för och få tillgång till kartor mm. Och jag fick det ganska bra bekräftat efter hans död för mamma och jag hittade morfin och även en pistol och polisen stod direkt utanför dörren och hämtade vapnet vid hans död. Hade med all sannorliket Omegan när han jobbade på Skeppsholmen.
Tyvärr finns det inga bilder på honom för det var alltid han som fotograferade.
IMG_20190325_204100.jpg
IMG_20190325_204126.jpg
IMG_20190325_210442.jpg



2019-03-26 08_06_23-marinen.png

https://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Berling
Ser superfin ut! Grattis!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Denna dök upp idag, en "jumbo" med cal. 354, skruvat boettlock och ärligt skick. Tycker den är riktigt trevlig, men hade missat att den har två tons tavla, så nu har jag två vilket inte var riktigt tanken. Men men...
IMG_20190325_205310.jpg

Köpte den av dottern till han som haft den och fick en lite rolig historia på köpet, har censurerat lite med respekt till anhöriga.

Den har tillhört min pappa född 1908 död 1968. Det jag kommer ihåg är att min mamma sa alltid "pappas Omega går alltid rätt". Sedan dess har den legat i min mammas silverskrin tills hon dog 2007 och sedan i min bohylla.
Min pappa växte upp i Västerås men flyttade tidigt till Stockholm och gick in i marinen. Under andra världskriget var han ute på HMS Fylgia som flaggstyrman https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Fylgia under 8 år till mammas förtret. Jag adopterades 1951 och då vet jag att han fortsatte inom Marinen på skeppsholmen i Stockholm som ingenjör (se dokument 1955) vilket var säkert en "täckmantel". Det viskades hemma om att han var den enda i Sverige som visste om var alla militärföråd fanns. Han skulle tas till fånga först av fienden för och få tillgång till kartor mm. Och jag fick det ganska bra bekräftat efter hans död för mamma och jag hittade morfin och även en pistol och polisen stod direkt utanför dörren och hämtade vapnet vid hans död. Hade med all sannorliket Omegan när han jobbade på Skeppsholmen.
Tyvärr finns det inga bilder på honom för det var alltid han som fotograferade.
IMG_20190325_204100.jpg

Notera serienumret :)
IMG_20190325_204126.jpg
IMG_20190325_210442.jpg



2019-03-26 08_06_23-marinen.png

https://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Berling
Härlig klocka och alltid kul med historia kring klockorna! Jag kan vara spekulant om du endast vill ha en kvar ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kassa bilder. Men vad säger ni? Behålla eller lämna tillbaka?
20190326_130853.jpg
20190326_130848.jpg
20190326_130841.jpg
20190326_130819.jpg
20190326_130824.jpg
20190326_131037.jpg
20190326_131031.jpg
Vad slutade den på inkl slag?
Det var misstänkt ommålad tavla ellerhur? Ser ut på bilderna som att det är en fin boett!

Om inte allt för dyr skulle jag behållt den, väldigt prisvärda jämfört med andra sportklockor i ädelmetall från den tiden. Datejust i guld ligger väl över 50-strecket och certina DS iaf 20-25 utan länk.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vad slutade den på inkl slag?
Det var misstänkt ommålad tavla ellerhur?

Om inte allt för dyr skulle jag behållt den, väldigt prisvärda jämfört med andra sportklockor i ädelmetall från den tiden. Datejust i guld ligger väl över 50-strecket och certina DS iaf 20-25 utan länk.
13. Texten är inte lika fet som på auktionsbilderna. Matchar mina andra men den är väl förmodligen ommålad ändå. Skön tyngd i den
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Behåll!
Bra boett och dessa är ju sällsynta i solitt guld, tavlan tycker jag inte är så farlig även ifall den skulle vara ommålad.
Rolig modell oavsett :)
Tavlan är rätt platt. Händer liksom inget. Aja har två veckor på mig om jag inte använder den. Får ta hem och försätta grubbla. Fortfarande inte kommit fram till något vettigt. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Efter mycket om och men så blir det att lämna tillbaka då det inte känns helt hundra. Åker dit innan 17 idag så om någon i tråden är sugen på den för samma som jag gav dvs 13 så hojta snarast.
20190326_143657.jpg
20190326_143638.jpg
20190326_143625.jpg
20190326_143613.jpg
20190326_143605.jpg
20190326_143600.jpg
20190326_143553.jpg
Synd, men hade gjort samma. Inte som att en i stål är gratis om du skulle köpa donator...
Kul att du kommit in i vintage! Ommålade tavlor är en av de jobbigaste sakerna i början. Man får. Tillslut ett öga för det
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Synd, men hade gjort samma. Inte som att en i stål är gratis om du skulle köpa donator...
Kul att du kommit in i vintage! Ommålade tavlor är en av de jobbigaste sakerna i början. Man får. Tillslut ett öga för det
Gamla seamasters iaf. Köpte mig en 1675 som skulle haft mk2 tavla efter att ha kollat upp den visade det sig vara en relumad mk4 tavla. Blev avskräckt så håller mig på ett lägre prisspann till en början där man har råd att gå på minor. :) Svag för vintagekronografer också
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Gamla seamasters iaf. Köpte mig en 1675 som skulle haft mk2 tavla efter att ha kollat upp den visade det sig vara en relumad mk4 tavla. Blev avskräckt så håller mig på ett lägre prisspann till en början där man har råd att gå på minor. :) Svag för vintagekronografer också
Fasen, du har ju stålisen med karamelltavlan - ska du inte ta och byta då? ;)
 
Topp