• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

JohanHLM

Rolex
Kan nån hjälpa mig att identifiera denna? Är det en 2849? @Aurum
Ingen sjöhäst på baksidan.

image.png
Var det du som knep den?
 

JohanHLM

Rolex
@Aurum du som har koll på dessa Seamaster. Den jag fått hem är i double men baksidan av bandhornen är inte belagd. Insidan av boetten är ju märkt SC vilket jag trodde de i stål var så jag antar att denna är belagd i efterhand eller?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@Aurum du som har koll på dessa Seamaster. Den jag fått hem är i double men baksidan av bandhornen är inte belagd. Insidan av boetten är ju märkt SC vilket jag trodde de i stål var så jag antar att denna är belagd i efterhand eller?
SC betyder att det är centrumsekundvisare. Här visar tdn-dk en där bandhornen inte är guldbelagda på baksidan.
https://klocksnack.se/threads/omegas-äldre-referensnummer-hur-fungerar-det.28024/


Edit: Fin! Grattis!
 

JohanHLM

Rolex
SC betyder att det är centrumsekundvisare. Här visar tdn-dk en där bandhornen inte är guldbelagda på baksidan.
https://klocksnack.se/threads/omegas-äldre-referensnummer-hur-fungerar-det.28024/


Edit: Fin! Grattis!
Aha, va bra då verkar allt vara i sin ordning!
Boettlocket ser annorlunda ut på denna jämfört med övriga jumbo jag sett då den inte har någon fasning några mm in på baksidan av locket utan har det istället utan för fästena för boettöppnarverktygen men det kan säkert ha funnits lite olika varianter under åren.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@Aurum du som har koll på dessa Seamaster. Den jag fått hem är i double men baksidan av bandhornen är inte belagd. Insidan av boetten är ju märkt SC vilket jag trodde de i stål var så jag antar att denna är belagd i efterhand eller?
Din är guld på stål skulle jag tro, det betyder att lagret av guld är tjockare än om den vore double. Vanligt på klockor med guld på stål är att baksidan av bandhornen inte är belagda med guld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah - lurigt! Jag trodde kronorna alltid såg ut som på den mörktavlade, men det ser ju ut som att den nya också har Omega-märkt krona?
Mmm, de brukar ju ha den blankare kronan men om det alltid vad så från fabrik vet jag inte. Föredrar helt klart den blanka kronan så jag ska nog byta. Det lite roliga med den andra kronan är att det är en Naiadkrona.
image.jpeg
 

penrod

Breitling
Många fina klockor! Är så extremt svag för 50-tals seamastrarna. Väldigt stilrena och de "feta" avsmalnande visarna är så mycket snyggare än på alla senare modeller. Var nog de första "riktiga" klockorna jag fastnade för eftersom priserna var bra, och minns det som att utbudet var rätt stort för en 8 år sedan. Tyvärr ingen nu, men blir väldigt sugen på att jaga rätt på ett fint ex.
 

MHammar

Omega
Ärvde farfars Omega Geneve när han gick bort för många år sedan och vad jag förstått är denna klocka näst intill oanvänd.
Någon som är kunnig och skulle vilja upplysa mig med årtal, relevant historia, värde osv?;)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    75.5 KB · Visningar: 88

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ärvde farfars Omega Geneve när han gick bort för många år sedan och vad jag förstått är denna klocka näst intill oanvänd.
Någon som är kunnig och skulle vilja upplysa mig med årtal, relevant historia, värde osv?;)
Den är tillverkad i solitt guld va?
60-tal, en del av dessa utdelade för lång och trogen tjänst (25 år inom företaget, värde kanske 4-5000:- om det är guld.
 

Bazsy

Cartier
Jag har precis köpt en Seamaster automatic från 58-59 (1659****) och lämnat in den direkt på service då jag vet att senaste service var 10+ år sedan. Referens numret måste vara rätt sällsynt då jag hittar inget om jag googlar på den. Den är 2790-11 SC med en cal. 471. Själva klockan är guld på stål med stål baksida och är ganska liten, bara 30mm utan krona. Den har också en sällsynt typ av sjöhästen på baksidan, lik denna: http://www.vintage-watches-collection.com/wp-content/uploads/2011/04/omega-seamaster-584.gif (inte egen bild). Det vore intressant att veta mer om klockan men google hittar som sagt inget. Jag lägger gärna upp bilder i november när den är tillbaka hos mig. Jag undrar mest om inköpspriset var rimligt eller nybörjarfel :)
 
Topp