• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skönt att se vanliga Jumbos kosta lite lite pengar på Tradera. Följer utvecklingen med spänning framöver.
239066119_78338b90-999a-43d2-a0b7-04d45e138fc2.jpg

8100 kr
http://www.tradera.com/item/190118/...utomatisk-i-mycket-fint-skick-#view-item-main
Varför är det skönt att se? Är väl bara bra om det går att få roliga klockor så billigt som möjligt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför är det skönt att se? Är väl bara bra om det går att få roliga klockor så billigt som möjligt?
Att hoppet inte är ute för folk, att de finaste Seamastermodellerna inte kostar mer än snikmodellerna är sorgligt. De behöver lite uppskattning helt enkelt. MEN visst finns det två sidor av myntet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att hoppet inte är ute för folk, att de finaste Seamastermodellerna inte kostar mer än snikmodellerna är sorgligt. De behöver lite uppskattning helt enkelt. MEN visst finns det två sidor av myntet.
Ok, för mig är inte uppskattning samma sak som prisnivå Men då förstår jag hur du tänker. Angående prisnivån på snikmodellerna (antar att du tänker på sm 600 och liknande 60-talsur) så tror jag folk gillar dem för att de har en mer avskalad design och att folk känner större igenkänningsfaktor i designen som ligger närmre nya klockor som DW.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, för mig är inte uppskattning samma sak som prisnivå Men då förstår jag hur du tänker. Angående prisnivån på snikmodellerna (antar att du tänker på sm 600 och liknande 60-talsur) så tror jag folk gillar dem för att de har en mer avskalad design och att folk känner större igenkänningsfaktor i designen som ligger närmre nya klockor som DW.
Neeh, det mesta går över i hysteri och psykos snabbt... Var samma trend pre-DW. Är alltid intressant att följa galenskapen, får se om det är Omegas tid nu. Först speedmaster, sedan andra generationens sm300.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske inte särskilt relevant som prisreferens? Kolla budhistoriken - tre budgivare med endast ett omdöme som varit medlemmar på Tradera några enstaka veckor, varav en av dem fått sitt enda omdöme av samma säljare som sålde Omegan.
Du kan ha rätt, inget jag tittade närmare på. Kanske dyker upp igen? Får väl se vad nästa fina går för helt enkelt.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Någon som har en Seamaster från -53, -54 eller -68 i stål som de vill skiljas från?
Något speciellt att tänka på för dessa årsmodeller?
 

Pictor

Audemars
Menar du att höger triangel har en liten diff nedåt? Jag har själv undrat, glömde fråga Werner på ABC när jag fick ett nytt org.glas. Tavlan är vackert honungsfärgad, mycket svår att få på bild med min telefon. Köpt på 80talet, och får stanna för evigt. Trevligt med "hammarskrammel".Ett mkt levande ur!
 

Svanatjärn

Breitling
20161226_140924.jpg
20161226_140959.jpg
Här är mitt bidrag i tråden, en illa behandlad sak som jag haft liggande i 20-25 år utan att ge den kärleken den förtjänar. Köpt defekt, fjädern har fått sig en törn och ägaren innan har nog försökt polera den och brännt glaset. Nu har dock tiden kommit för en översyn.
Vilken årgång skulle ni sätta på den?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
20161226_140924.jpg
20161226_140959.jpg
Här är mitt bidrag i tråden, en illa behandlad sak som jag haft liggande i 20-25 år utan att ge den kärleken den förtjänar. Köpt defekt, fjädern har fått sig en törn och ägaren innan har nog försökt polera den och brännt glaset. Nu har dock tiden kommit för en översyn.
Vilken årgång skulle ni sätta på den?
Öppna och kolla nr, min nedan är 59 och ser misstänkt lik ut.
image.jpeg
 

Bazsy

Cartier
Kommer nu äntligen med bilder av Omegan jag köpte i september. Den är från 1958 och är 2790-11SC cal. 471 guld på stål boett. Klockan har originalkrona men icke original plexi och visarna är relumade tror jag. Tyvärr har jag missat att den bara är 30mm utan krona och mina handleder är mer anpassade för 40+are :) Jag hittar typ ingen information om denna klocka på nätet och just denna ref finns ingenstans att hitta bilder på. Min gissning är att den är rätt sällsynt pga. storleken och jag undrar härmed vad den har för sälj/bytesvärde.
Boettlocket har jag listat ut är en transitionstyp mellan ingen figur och stämplad figur som kan vara av samlarvärde till vissa.
Klockan har varit hos farfars klocka, är servad och går bra och ser bra ut men har något lågt amplitud pga. löpverket som inte är felfritt enligt service. (Detta är ju rätt dyrt att byta så jag har valt att skippa den om klockan ändå går bra).
IMG_1405_resize.JPG IMG_1408_resize.JPG IMG_1411_resize.JPG IMG_1414_resize.JPG IMG_1415_resize.JPG 20160906_164150.jpg 20160906_164209.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kommer nu äntligen med bilder av Omegan jag köpte i september. Den är från 1958 och är 2790-11SC cal. 471 guld på stål boett. Klockan har originalkrona men icke original plexi och visarna är relumade tror jag. Tyvärr har jag missat att den bara är 30mm utan krona och mina handleder är mer anpassade för 40+are :) Jag hittar typ ingen information om denna klocka på nätet och just denna ref finns ingenstans att hitta bilder på. Min gissning är att den är rätt sällsynt pga. storleken och jag undrar härmed vad den har för sälj/bytesvärde.
Boettlocket har jag listat ut är en transitionstyp mellan ingen figur och stämplad figur som kan vara av samlarvärde till vissa.
Klockan har varit hos farfars klocka, är servad och går bra och ser bra ut men har något lågt amplitud pga. löpverket som inte är felfritt enligt service. (Detta är ju rätt dyrt att byta så jag har valt att skippa den om klockan ändå går bra).
IMG_1405_resize.JPG IMG_1408_resize.JPG IMG_1411_resize.JPG IMG_1414_resize.JPG IMG_1415_resize.JPG 20160906_164150.jpg 20160906_164209.jpg
Är du säker på att denär enbart 30mm? Skulle annars gissat på ~34mm
 

Bazsy

Cartier
Kommer nu äntligen med bilder av Omegan jag köpte i september. Den är från 1958 och är 2790-11SC cal. 471 guld på stål boett. Klockan har originalkrona men icke original plexi och visarna är relumade tror jag. Tyvärr har jag missat att den bara är 30mm utan krona och mina handleder är mer anpassade för 40+are :) Jag hittar typ ingen information om denna klocka på nätet och just denna ref finns ingenstans att hitta bilder på. Min gissning är att den är rätt sällsynt pga. storleken och jag undrar härmed vad den har för sälj/bytesvärde.
Boettlocket har jag listat ut är en transitionstyp mellan ingen figur och stämplad figur som kan vara av samlarvärde till vissa.
Klockan har varit hos farfars klocka, är servad och går bra och ser bra ut men har något lågt amplitud pga. löpverket som inte är felfritt enligt service. (Detta är ju rätt dyrt att byta så jag har valt att skippa den om klockan ändå går bra).
IMG_1405_resize.JPG IMG_1408_resize.JPG IMG_1411_resize.JPG IMG_1414_resize.JPG IMG_1415_resize.JPG 20160906_164150.jpg 20160906_164209.jpg
Någon som har koll på sälj / bytesvärde? @Aurum kanske? Jag vill gärna undvika dubbelposta i flera tråd.
 
Topp