Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

50-tals Omega Seamaster

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 26 oktober 2014.

1. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
  2. Aurum
    Trådstartare

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Att hoppet inte är ute för folk, att de finaste Seamastermodellerna inte kostar mer än snikmodellerna är sorgligt. De behöver lite uppskattning helt enkelt. MEN visst finns det två sidor av myntet.

3. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Ok, för mig är inte uppskattning samma sak som prisnivå Men då förstår jag hur du tänker. Angående prisnivån på snikmodellerna (antar att du tänker på sm 600 och liknande 60-talsur) så tror jag folk gillar dem för att de har en mer avskalad design och att folk känner större igenkänningsfaktor i designen som ligger närmre nya klockor som DW.

4. Aurum
    Trådstartare

Neeh, det mesta går över i hysteri och psykos snabbt... Var samma trend pre-DW. Är alltid intressant att följa galenskapen, får se om det är Omegas tid nu. Först speedmaster, sedan andra generationens sm300.

5. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

Kanske inte särskilt relevant som prisreferens? Kolla budhistoriken - tre budgivare med endast ett omdöme som varit medlemmar på Tradera några enstaka veckor, varav en av dem fått sitt enda omdöme av samma säljare som sålde Omegan.

Mernis Bajra gillar detta.
  6. Aurum
    Trådstartare

Du kan ha rätt, inget jag tittade närmare på. Kanske dyker upp igen? Får väl se vad nästa fina går för helt enkelt.

7. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Nyinförskaffad. Kan försäkra er om att bra ex. Börjar kosta. Även nyservad hos Werner.

IMG_2040.JPG

Bifogade filer:

Kettil, Spoon, Weasel och 12 andra gillar detta.
  8. Cougan

Cougan Stormtrooper

36 mm
    FullSizeRender 3.jpg

Kettil, Sfbio, NiklasArvid och 14 andra gillar detta.
  9. Aurum
    Trådstartare

Jasså du har två? Det har jag helt missat, vilken är favoriten?

10. Cougan

Cougan Stormtrooper

Yes. Den vänstra är nog favoriten, tycker storleken på index och siffror harmonierar bra med den grova boetten.

11. Aurum
    Trådstartare

Har själv lite svårt för indexen, ser renoverat ut. Sk. applicerade index tycker jag mer om.

12. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Någon som har en Seamaster från -53, -54 eller -68 i stål som de vill skiljas från?
    Något speciellt att tänka på för dessa årsmodeller?

13. Cougan

Cougan Stormtrooper

Ja den ser renoverad ut, men jag är inte helt säker här. Har för mig att @Mykeys har en likadan och troligtvis fr samma år, -51 som min?
    Nu jagar jag en med svart tavla, om det nu finns ngra i 36 mm, har inte efterforskat.

14. Aurum
    Trådstartare

Jag har också en, är bara en viss teknik eller uppbyggnad av tavla helt enkelt.

Cougan gillar detta.
  15. Pictor

Pictor Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
  16. Aurum
    Trådstartare

Pictor gillar detta.
  17. Pictor

Pictor Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Menar du att höger triangel har en liten diff nedåt? Jag har själv undrat, glömde fråga Werner på ABC när jag fick ett nytt org.glas. Tavlan är vackert honungsfärgad, mycket svår att få på bild med min telefon. Köpt på 80talet, och får stanna för evigt. Trevligt med "hammarskrammel".Ett mkt levande ur!

PJW och Aurum gillar detta.
  18. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    Jag tänkte också vara med och bidra till den här tråden med en 2577-5 från -49 IMG_0898.JPG

MOL, Kettil, North och 13 andra gillar detta.
  19. Aurum
    Trådstartare

Kool, -49, vad har du då för serienummer?

Zacke gillar detta.
  20. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    119xxxxx, men det är klart, man kan ju inte vara helt säker. 1,2 är väl -50?

21. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Ser ommålad ut? Men det har kanske redan någon sagt? Visarna ???

22. Mykeys

Mykeys Y-Wing pilot

Från:
    Malmö
    Här har det trillat in en Jumbo till med ref. 2493-1 från ca. 1950. Ny krona har redan inhandlats så den ska bytas ut. Gillar tavel konfigurationen utan siffror och med subsekund.
    IMG_0029.JPG IMG_0030.JPG IMG_0033.JPG IMG_0035.JPG

Scaramanga, Kettil, Ftira och 12 andra gillar detta.
  23. Svanatjärn

Svanatjärn Ewok

20161226_140924.jpg 20161226_140959.jpg Här är mitt bidrag i tråden, en illa behandlad sak som jag haft liggande i 20-25 år utan att ge den kärleken den förtjänar. Köpt defekt, fjädern har fått sig en törn och ägaren innan har nog försökt polera den och brännt glaset. Nu har dock tiden kommit för en översyn.
    Vilken årgång skulle ni sätta på den?

Kettil och Toothpick gillar detta.
  24. Strindberg

Strindberg X-Wing Pilot

Från:
    Hälsingland
    Öppna och kolla nr, min nedan är 59 och ser misstänkt lik ut.
    image.jpeg

Cougan och LongCon gillar detta.
  25. Bazsy

Bazsy Stormtrooper

Från:
    Solna
    Kommer nu äntligen med bilder av Omegan jag köpte i september. Den är från 1958 och är 2790-11SC cal. 471 guld på stål boett. Klockan har originalkrona men icke original plexi och visarna är relumade tror jag. Tyvärr har jag missat att den bara är 30mm utan krona och mina handleder är mer anpassade för 40+are :) Jag hittar typ ingen information om denna klocka på nätet och just denna ref finns ingenstans att hitta bilder på. Min gissning är att den är rätt sällsynt pga. storleken och jag undrar härmed vad den har för sälj/bytesvärde.
    Boettlocket har jag listat ut är en transitionstyp mellan ingen figur och stämplad figur som kan vara av samlarvärde till vissa.
    Klockan har varit hos farfars klocka, är servad och går bra och ser bra ut men har något lågt amplitud pga. löpverket som inte är felfritt enligt service. (Detta är ju rätt dyrt att byta så jag har valt att skippa den om klockan ändå går bra).
    IMG_1405_resize.JPG IMG_1408_resize.JPG IMG_1411_resize.JPG IMG_1414_resize.JPG IMG_1415_resize.JPG 20160906_164150.jpg 20160906_164209.jpg

eriksson850 gillar detta.
  26. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Är du säker på att denär enbart 30mm? Skulle annars gissat på ~34mm

27. Bazsy

Bazsy Stormtrooper

Från:
    Solna
    Det gjorde jag med enligt bilderna när jag köpte och missade läsa hela texten :) Men den är garanterat 30mm tyvärr :)

eriksson850 gillar detta.
  28. Bazsy

Bazsy Stormtrooper

Från:
    Solna
    Någon som har koll på sälj / bytesvärde? @Aurum kanske? Jag vill gärna undvika dubbelposta i flera tråd.

29. Silvferlejon

Silvferlejon Stormtrooper

Från:
    Kungliga Huvfudstaden
    Någon som vet vad detta är ? Hämtat ur farmors gamla smyckeskrin! Onekligen en omega seamaster dam ???? Men mer ??? Helt slät baksida
    IMG_4735.PNG

engst gillar detta.
  30. Bazsy

Bazsy Stormtrooper

Från:
    Solna
    Ref sitter ju på insidan boettlocket så det är bara att öppna det :)