• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Fick tag på en lillebror till gamlingen!
D91E7C89-D1ED-47A2-86D6-ABF3182A71D6.jpeg
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Ärade experter, jag har inte tidigare gett mig på att försöka identifiera eller datera denna klocka men tänkte nu göra ett försök. Arvegods från för mig okänd släkting. Hammarautomat, i min ägo servad hos Farfars klocka. Visst är det väl 50-tal? Ser den korrekt ut? Tack!

IMG-5478.jpg IMG-5479.jpg IMG-5480.jpg IMG-5481.jpg
 
Jag har redan skrivit någonting om dessa underbara armbandsur men kommer inte ihåg när, var eller vad jag skrev...

Kortfattat kan man säg att Omega, lite efter Rolex, började tillverka robusta vardagsur som var vattentäta år 1948. De kallades Seamaster och är enligt mig en av de finaste och mest underskattade modellerna hos de stora tillverkarna.

First%20Seamaster.JPG


Har jagat en från 1948 men inte lyckats hitta någon. Har varit nära någon gång men då har tavlorna varit ommålade eller förstörda. Nåväl, min finaste sålde jag till Ariste men har alltid ett halvt öga öppet efter nya exemplar. Det är oftast 34 mm stora men det finna även en jumbo på 36 mm. Då de har kraftiga bandhorn bärs de rätt stort, speciellt de tidigare varianterna som har lägre boettlock och skruvat boettlock. De mindre varianterna har ordentliga fasningar på bandhornen medan de större har lite avsmalnande bandhorn utan fasning. Även verken är underbara, hammarurverk, man måste testa för att förstå storheten. Härlig känsla helt enkelt.

Nedan ser ni en av varje sort, den mindre med den jämna fina patinan är lätt polerad av mig då den hade några riktigt fula skrapmärken. Den större som är den för mig nya dinkan är opolerad med helt plana boettsidor och med en personlig gravyr på boettlocket. Tänkte först slipa bort gravyren och polera upp boetten men efter ultraljudstvätten ångrade jag mig. En annan "kul" sak med detta exemplar är att den var gubbmoddad. Inte helt lätt att se på bilderna när jag köpte den då speglingar i blanka index och visare kan vara luriga.

194392843_09f6cbc1-9a19-456a-91f0-6d521c8be4b7.jpg


Som synes är index och visare svartmålade för att maximera kontrasten för läsbarheten, känner du igen det Vintage92 ? Efter lite fix och trix blev den lite bättre. Nedan följer lite blandade bilder. Kom på att jag faktiskt har en liten Omegasamling nu. Saknas gör min Mariner, ploprof och min semi-hermetic Omega i sterlingsilver. Den senare är förhoppningsvis på g Fixoflex ?

SAM_2712.JPG
SAM_2717.JPG
SAM_2718.JPG
SAM_2719.JPG
SAM_2721.JPG
SAM_2724.JPG
SAM_2729.JPG
SAM_2739.JPG
SAM_2743.JPG
SAM_2746.JPG
SAM_2747.JPG

SAM_2748.JPG
SAM_2754.JPG
image.jpg
image.jpg
Snygga klockor
 

h.wallin

Breitling
2-Faktor
Skriver här med efter att fått tips i Omega-tråden. Fick denna klocka i present. En Seamaster köpt 1957 med originalkvitto, box, ytterkartong. Har haft lite svårt att fastställa exakt ref och vilket urverk den har. Kan någon peka mig i rätt riktning?
 

Bilagor

  • 526C61B3-B3B2-4F3A-9FB8-E2C0A4B2965E.jpeg
    526C61B3-B3B2-4F3A-9FB8-E2C0A4B2965E.jpeg
    778.6 KB · Visningar: 65
  • 56B25263-73FD-43DF-AFF7-8A2136974131.jpeg
    56B25263-73FD-43DF-AFF7-8A2136974131.jpeg
    842.1 KB · Visningar: 79
  • 30D85506-510C-42C6-8228-50EDC6359FBE.jpeg
    30D85506-510C-42C6-8228-50EDC6359FBE.jpeg
    342.4 KB · Visningar: 87

105.012

Cartier
2-Faktor
Skriver här med efter att fått tips i Omega-tråden. Fick denna klocka i present. En Seamaster köpt 1957 med originalkvitto, box, ytterkartong. Har haft lite svårt att fastställa exakt ref och vilket urverk den har. Kan någon peka mig i rätt riktning?
Grattis, viken skönhet och fin present!

Har en släckning ägt den innan eller kommer den från någon annanstans?

Om du går till en urmakare kan de öppna den och se vilken referens det är på den. Det står nämligen på insidan av bortlocket. Men om jag skulle gissa så tror jag det kan vara en ref 2846/2848 du har där.

Det kanske även är dags för en service av urverket? Vet du när den servades senast? Du kan få tipps på urmakare här, undvik Omega och var noga med valet men det kanske du redan vet :)
 

h.wallin

Breitling
2-Faktor
Det var min morfar som köpte den ny i butik. Vet inte när den servades så det är nog definitivt dags. Inte haft omega innan så ska kika igenom tråden efter tips på bra urmakare som kan serva den. Den håller tiden bra, men borde nog se över oljorna i verket ändå. Måste inte använda den varje dag just nu heller.
 

MOL

Cartier
Skriver här med efter att fått tips i Omega-tråden. Fick denna klocka i present. En Seamaster köpt 1957 med originalkvitto, box, ytterkartong. Har haft lite svårt att fastställa exakt ref och vilket urverk den har. Kan någon peka mig i rätt riktning?
Fin verkligen fin med historia och box. Det är en CK2848 eftersom den har centrumsekund. Modellen kom 1956. För att bekräfta, kolla att bakboetten är snäppt på (inga hack för boettöppnare, då kan det vara en övervintrad CK2577, då skall du känns ett bumpande om du skakar den).
 

MOL

Cartier
Ärade experter, jag har inte tidigare gett mig på att försöka identifiera eller datera denna klocka men tänkte nu göra ett försök. Arvegods från för mig okänd släkting. Hammarautomat, i min ägo servad hos Farfars klocka. Visst är det väl 50-tal? Ser den korrekt ut? Tack!

IMG-5478.jpg IMG-5479.jpg IMG-5480.jpg IMG-5481.jpg
Helt rätt en tidig 50-talare. Referensen är CK2576. Ser bra ut, bra att lumen verkar vara kvar på index, vilken ibland inte är fallet. Högupplöst bild på ”Seamaster” är nog enda sättet att garantera att tavlan är helt orig. Fin!
 

tol

Breitling
Jag har en gammal seamaster som jag är förtjust i. Jag är ingen expert på området och har svårt att googla mig fram till årgång, modell och ref. Tänkte kolla med experterna här om någon kanske vet mer om denna klocka. Ber om ursäkt på förhand om det inte skulle vara en 50-talare som då inte hör hemma i denna tråd. Tack på förhand!

IMG_2174.jpg
 

h.wallin

Breitling
2-Faktor
Fin verkligen fin med historia och box. Det är en CK2848 eftersom den har centrumsekund. Modellen kom 1956. För att bekräfta, kolla att bakboetten är snäppt på (inga hack för boettöppnare, då kan det vara en övervintrad CK2577, då skall du känns ett bumpande om du skakar den).
Tack! Ska kolla imorgon!
 
Topp