• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Affären klar, banken låser pengarna pga penningtvättslagen?

Jag har varit med om liknande.
För att få göra utlandsbetalningar via Nordea är man tvungen att aktivera något och detta kan tydligen bara göras via kundtjänst.
I samband med kontakten uppmärksammade banktjänstemannen mina överföringar på Swish och vägrade att låta mig göra en överföring till Malta på 700 spänn innan jag redovisat 3st swishöverföringar, relativt höga belopp, som skett under de senaste halvåret.
Medskicket var att om man inte agerade så kunde han inte garantera att swishtjänsten heller skulle fortsätta fungera.
Papper kom hem i brevlådan och jag svarade och bifogade snällt underlag.
Kändes till en början lite skumt att bli ifrågasatt men nu så kan jag iaf göra utlandsbetalningar :)
Fick kontakta några forummedlemar för informera att eventuellt kunde de komma frågor, de som var köpare/säljare vid aktuella transaktioner.
Tror det är många som fått erfarat detta då jag är så långt ifrån intressant att spana på som man kan bli..

Om varar är dyrare eller nyare, vad spelar et för roll? Jag skriver alltid kvitt när jag köper/säljer saker och tar alltid legitimation på den som sitter framför mig och skriver på kvittot. Betalning ska även komma eller gå till (beror på om jag köper eller säljer) till den som sitter där.
Jag vill ha kvitto för att jag ska kunna bevisa varför just jag har handskas med "de" pengarna.

OnT: din vän har väl kvar annonsen och ev kommunikation med köparen där det framgår Vad, Hur och När det ska säljas?

Tråkigt att säga men det luktar ett trepartsbedrägeri. Någon har blivit lurad och polisanmält det.

Senast ändrad:
Jag jobbar själv på en av dem största bankerna i Sverige, detta är inget konstigt och så länge man inte har gjort något "fel" så går det alltid att lösa detta. Men har man inte jobbat i bank eller varit med om detta tidigare så förstår jag att det dyker upp frågor.

Bra att vi har system som kan indikera finansiering av brottslighet och terrorism. Sedan hamnar vi laglydiga i kläm ibland vilket kan vara tråkigt

33432930_10157375071843098_2907795887067496448_n.jpg
Låter ju helt rimligt:D:rolleyes:

Saxat från Omni, samt morgonens eko.
Nordea sände sedlar till kriminella växlingskontor

Nordea ska – trots en varning från polisen – i flera års tid ha levererat sammanlagt omkring en miljard danska kronor i kontanter, framförallt i 500-eurosedlar, till kriminella växlingskontor. Det avslöjar danska TV2. Pengarna kan bland annat ha använts till penningtvätt som rör narkotikahandel och finansiering av terrorism.
Chefer för tre av dessa växlingskontor har dömts till långa fängelsestraff för penningtvättsbrott.
– Vi beklagar att vi inte reagerade mer kraftfullt tidigare. Vi medger att vi gjort misstag som vi ångrar, säger Julie Galbo, som är chef för Group Risk Management and Control på Nordea, till SVT Nyheter.
Varningen kom 2011 och leveranserna skedde 2012 till 2015, enligt TV2.

En gång köpte jag något i en affär och precis efter köpte jag två hockeybiljetter i en annan affär men det köpet registrerades tydligen i Stockholm, cirka 30 mil från mig. Tog fyra minuter innan banken ringde och undrade hur mitt kort kunde användes med så kort tidsrymd på så stort avstånd.

En gång köpte jag något i en affär och precis efter köpte jag två hockeybiljetter i en annan affär men det köpet registrerades tydligen i Stockholm, cirka 30 mil från mig. Tog fyra minuter innan banken ringde och undrade hur mitt kort kunde användes med så kort tidsrymd på så stort avstånd.
Samma har hänt mig. Amex i det fallet som vänligt undrade om mitt kort var på vift.

Angående AML så innebär inte det att alla banker arbetar på exakt samma sätt bara för att reglerna är samma.

Låter ju helt rimligt:D:rolleyes:

Saxat från Omni, samt morgonens eko.
Nordea sände sedlar till kriminella växlingskontor

Nordea ska – trots en varning från polisen – i flera års tid ha levererat sammanlagt omkring en miljard danska kronor i kontanter, framförallt i 500-eurosedlar, till kriminella växlingskontor. Det avslöjar danska TV2. Pengarna kan bland annat ha använts till penningtvätt som rör narkotikahandel och finansiering av terrorism.
Chefer för tre av dessa växlingskontor har dömts till långa fängelsestraff för penningtvättsbrott.
– Vi beklagar att vi inte reagerade mer kraftfullt tidigare. Vi medger att vi gjort misstag som vi ångrar, säger Julie Galbo, som är chef för Group Risk Management and Control på Nordea, till SVT Nyheter.
Varningen kom 2011 och leveranserna skedde 2012 till 2015, enligt TV2.
Det är ju just dessa tidigare förfarandena samt påföljderna av dessa som gjort att Nordea numera är så extremt noga i allt AML-arbete (därav att även "vanligt" folk får redogöra vissa transaktioner). Finns ju andra exempel fast i nutid - typ Handelsbanken i Storbritannien som tvångsförvaltas sen i höstas av Brittiska myndigheter pga bristande AML-rutiner.

EDIT: Tänk på att Swish är en "kontantbaserad produkt" och därmed likställs med vanliga kontanter/sedlar. 50k swish är alltså som 50k i näven

Tråkigt att säga men det luktar ett trepartsbedrägeri. Någon har blivit lurad och polisanmält det.

Jag har fått höra mer om ärendet nu, och du har 100% i ditt tänkande här! Detta var och är till 99% ett trepartsbedrägeri.

Min kompis kollade inte VAR swishen kom ifrån, bara att den kom in, han satt ju mitt emot köparen från Blocket. Slarvigt av min vän men säkert sådant som kan hända vem som helst när man är lite stressad och vill avsluta en affär.

Swishen kom från en tjej tydligen (vill inte skriva ut namnet på henne här, finns ingen anledning).

TROLIGEN har inte hon gjort det här köpet alls. Utan killen som iskallt satt mitt emot min vän genomförde köpet med en stulen Swish via mobilen!

Jag vet inte hur man kan göra detta. Men det är till 99% det som hänt.

När sedan tjejen ser att det saknas pengar från hennes konto så har hon anmält det till banken, och banken har låst pengarna för min kompis.

Vet inte alls hur det går för min vän nu om han blivit blåst på pengarna eller vad som händer. Jävligt tråkigt i alla fall.

Min kompis har printat ut alla annonser, loggar och samtal på nätet han haft med köparen och ska sända in detta till banken.

Så ska ni sälja något via blocket så var jävligt försiktiga! Ta legg på den ni säljer till, och kolla så swishen kommer från rätt person, inte bara att den faktiskt kommer med rätt summa.

Senast ändrad:
Jag har fått höra med om ärendet nu, och du har 100% i ditt tänkande här! Detta var och är till 99% ett trepartsbedrägeri.

Min kompis kollade inte VAR swishen kom ifrån, bara att den kom in, han satt ju mitt emot köparen från Blocket. Slarvigt av min vän men säkert sådant som kan hända vem som helst när man är lite stressad och vill avsluta en affär.

Swishen kom från en tjej tydligen (vill inte skriva ut namnet på henne här, finns ingen anledning).

TROLIGEN har inte hon gjort det här köpet alls. Utan killen som iskallt satt mitt emot min vän genomförde köpet med en stulen Swish via mobilen!

När sedan tjejen ser att det saknas pengar från hennes konto så har hon anmält det till banken, och banken har låst pengarna för min kompis.

Vet inte alls hur det går för min vän nu om han blivit blåst på pengarna eller vad som händer. Jävligt tråkigt i alla fall.

Min kompis har printat ut alla annonser, loggar och samtal på nätet han haft med köparen och ska sända in detta till banken.

Så ska ni sälja något via blocket så var jävligt försiktiga! Ta legg på den ni säljer till, och kolla så swishen kommer från rätt person, inte bara att den faktiskt kommer med rätt summa.
Fan avd vidrigt...

När jag sålde min 5711 så förde köparen över pengar från sitt konto i Schweiz. När jag skulle deklarera året efteråt så ville SKV att jag skulle förklara vad pengarna kom ifrån. Postade bara en kopia på kvittot och sen hörde jag inte ett ljud mer. Tack SEB för att ni rapporterade den transaktionen till SKV. Luspudlar!
Alla internationella transaktioner motsvarande 150k SEK rapporteras till Skatteverket.

Senast ändrad:
Jag har fått höra med om ärendet nu, och du har 100% i ditt tänkande här! Detta var och är till 99% ett trepartsbedrägeri.

Om han satte med mobilen framför, då ät det kanske ID-kapning.
Tråkigt, hoppas att det ordnar sig för din vän. Han få samla in all dokumentation och visa för banken (mailkontakt, SMS, annons osv osv). Kommer troligtvis inte räcka, troligtvis kommer åklagare att ta pengar i "kvarstad". Sen får din vän lägga frambevisning där.

Återigen, ALLA tar kvitto när dem köper någonting. Vi talar om att ta kvitto när man SÄLJER något i detta fall.
Har kört köpeavtal när jag köpt/sålt bilar på blocket, har aldrig fått för mig att begära eller skriva kvitto för klockor. Dock kollar jag alltid att swishar går till rätt person och är från rätt person. Tufft läge för din kompis, hoppas det löser sig.

Hur ska man verifiera identiteten om affären görs på distans? Om köparen redan från början uppger att hen heter som den stulna identiteten så skulle jag inte misstänka något.

Hur ska man verifiera identiteten om affären görs på distans? Om köparen redan från början uppger att hen heter som den stulna identiteten så skulle jag inte misstänka något.
Går att skydda sig till viss del genom att t.ex. kolla att namnet som dyker upp när man swishar stämmer och att det bor en sådan person på adressen man ska skicka klockan till (ratsit.se).

Han har pratat med banken, pengarna är helt låsta tills bevis på transaktionen kommer. Han var här i kväll och berättade om det. Fick brevet han fick från banken som MMS av honom som han fotat då jag inte trodde på honom först (Se brev i posten ovan). Aldrig hört om något liknande tidigare.
Kan det vara så att han inte tidigare genomfört deras (bankens) kontroll intervju? Jag hade varit kund i min bank i många (20+) år när jag vid en utlandsbetalning till en Tysk handlare på ch24 plötsligt fick en spärr av banken. Tydligen hade dom missat att göra den intervjun med mig. Jag var tvunget att ta mig till ett kontor och svara på deras frågor, sedan var spärren lyft. Det inträffade ytterligare en gång vid senare tillfälle och fick då en ursäkt att de hade lite strul i sina system. Efter detta har det inte hänt igen. *såg nu att det fanns en tredje part inblandad

Senast ändrad:
Nu är ju inte detta relaterat till just denna händelsen men när systemet flaggar så är det väl ”onormal aktivitet” systemet flaggar för? I så fall borde man ju vara safe så länge man beter sig någorlunda konsekvent och inte får in/ut extrema summor i förhållande till sin inkomst?

De enda som spärrat mig är eBay och det löstes ganska snabbt med foto på brev adresserade till mig, körkort och något annat tjafs.

Nu är ju inte detta relaterat till just denna händelsen men när systemet flaggar så är det väl ”onormal aktivitet” systemet flaggar för? I så fall borde man ju vara safe så länge man beter sig någorlunda konsekvent och inte får in/ut extrema summor i förhållande till sin inkomst?

De enda som spärrat mig är eBay och det löstes ganska snabbt med foto på brev adresserade till mig, körkort och något annat tjafs.
Korrekt. Frågorna som ställs är för att skapa sig en bild av hur kunden förväntas använda bankens tjänster. Beteende utanför de ramarna flaggas. Om Agda 93år tar ut 15 000 i kontanter varje månad och har gjort det hela livet kommer ingen reagera.

Det står ju iof inte i brevet att pengarna kan komma att återföras till avsäntaren? Det står att banken kan komma att avbryta sin förbindelse med kunden. Vidare så är det väl egentligen inte bankens fel heller, utan en lag som ligger bakom. Dock verkar bankerna ta olika hårt på det, framförallt tycker jag det verkar vara Norde som går all in.
Detta har väl blivit typiskt i Sverige, att mynigheterna ska ha stenkoll på follk i allmänhet. Kan väl snart inte lämna tillbaka ett paket dålig köttfärs utan redogörelse.

Jag har fått höra mer om ärendet nu, och du har 100% i ditt tänkande här! Detta var och är till 99% ett trepartsbedrägeri.

Trist historia detta! Jag kommer absolut fixa med kvitton i framtiden. Tack för att du delar med dig!

Har fått flera gåvor kontant av äldre släktingar som jag sparat ihop till en viss summa och sedan när det är tillräckligt mycket så har jag satt in dem. Aldrig varit några problem :pompus:

Tillbaka
Topp