• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Kan med fördel läggas till någon form av riktlinje/riktlinjer hur postande av annonser med för hög prissättning bör ske i tråden. T ex förklaring till varför priset är tokigt. Då kan det förhoppningsvis bli konstruktiva och hjälpande inlägg. :) Annars blir det väl bara länkar till alla Rolex sportstål och vad hjälper det.

Bra initiativ till tråd. Denna diskussion pågår ju redan förfullt bakom stängda dörrar (via PM exempelvis) kan jag anta. Bara hälsosamt att fler får ta del diskussionen kring och om de potentiellt omotiverade höga prissättningen.

Sen är det roligt att om några år se tillbaka på tråden och förvånas över hur allt sprungit iväg, som det alltid gör.

Håller med de senaste inläggen om detta blir ju löjeväckande.

Går jag på stan eller surfar internet och ser saker som jag absolut inte vill betala för så glider jag helt enkelt vidare.

ps. Jag lipar inte, men jag ÄR vuxen

Väl bekomme

Och till alla med insikt och kunskap om prissättningar ni borde väl snarare ge vägledning exempelvis i trådar där folk frågar om rimliga prissättningar... det vore både vänligt och vägledande.

I de flesta fall handlar det ju inte om annonsörer som saknar riktning eller för den delen självinsikt. Detta är ju ett medvetet grepp och de är väl beräknande i sin prissättning.
Detta är fair play på den öppna marknaden och det står alla fritt att själva prissätta. Men nu handlar det ju om snudd på perversa prislappar och då menar jag att man får räkna med avigt inställda blickar. Kan man inte mäkta med det ska man nog undvika överpriser.

Redan OHPF, han verkar snarare ha tagit för dåligt betalt😁

Vilket nästan gör pinsamt tydligt hur meningslös den här tråden är. Om en klocka säljs snabbt var den inte överprissatt oavsett vad någon annan tycker. Det går inte att komma ifrån att de som postar här främst är ute efter att sänka klockor de själva är ute efter.
Oklart vad du är ute efter när du i andra trådar klagar på bumpar, att folk inte vill betala marknadspris och sedan inte gjort ett enda klockrelaterat inlägg under 2022.
Jag kan instämma med att det givetvis kan finnas ett marknadselement. Men tycker även att det är bra att det uppmärksammas, speciellt för nya medlemmar om en prissättning är lite saltad. Sedan ska ju givetvis kritiken vara konstruktiv.

Hur många nybörjare reggar sig här och hugger en (överprisad) klocka direkt från köp och sälj utan att googla, kolla tidigare annonser eller gör nån som helst research?

De flesta nybörjare frågar väll nått liknande ”Dags för examens klocka, vilken är den bästa automatiska klockan som håller i värde, budget 8k, gärna ny”

Men, till de som kollar annonsen på tillexempel Moonswatchen tidigare nämnd ser typ 30 arga och ledsna reaktioner. Det bör man ju fundera på va de beror på innan man köper?
Vi kanske kan göra det till en vana och skriva nått om det i reglerna till hur man annonserar att man tillexempel markerar att man tycker en annons är lite för saltad med en arg smiley? Eller om man kan ha en rödflaggning typ?

Hur många nybörjare reggar sig här och hugger en (överprisad) klocka direkt från köp och sälj utan att googla, kolla tidigare annonser eller gör nån som helst research?

De flesta nybörjare frågar väll nått liknande ”Dags för examens klocka, vilken är den bästa automatiska klockan som håller i värde, budget 8k, gärna ny”

Men, till de som kollar annonsen på tillexempel Moonswatchen tidigare nämnd ser typ 30 arga och ledsna reaktioner. Det bör man ju fundera på va de beror på innan man köper?
Vi kanske kan göra det till en vana och skriva nått om det i reglerna till hur man annonserar att man tillexempel markerar att man tycker en annons är lite för saltad med en arg smiley? Eller om man kan ha en rödflaggning typ?
Med tanke på att skrattemojin försvann på grund utav kränkta användare, så skulle det inte förvåna mig om även den ledsna och arga försvann 🤣

Med tanke på att skrattemojin försvann på grund utav kränkta användare, så skulle det inte förvåna mig om även den ledsna och arga försvann 🤣
När den inte finns får jag svara såhär istället 😆

Hade förövrigt helt missat den diskussionen, jag hänger mest runt här för att snacka klockor! 😉

Jag tror den här tråden kan bli bra. Dock måste alla läsa trådrubriken och moderator måste rensa bort alla inlägg som handlar om tråden istället för om överprissatta klockor på KS. Är det 3 inlägg som handlar om trådens rubrik?

Jag tror den här tråden kan bli bra. Dock måste alla läsa trådrubriken och moderator måste rensa bort alla inlägg som handlar om tråden istället för om överprissatta klockor på KS. Är det 3 inlägg som handlar om trådens rubrik?
Som ditt inlägg? 😄
Lite frirum får det ju vara. Tröttsamt dock om trådens existens ska fylla hela tråden. Då missar man ju målet.

Kostar 260 Euro (3100) samt fraktkostnad. 4000 är helt rimligt anser jag men inte 6-7000.
2900 :- i från bilen som åkte runt i Sverige 😉

Den är ju såld så inte speciellt överprisad ?

Jag tycker vi kör ett nytt försök (tredje?).

Edit:
Hoppas ingen börjar lipa och går till personangrepp för att överprisade annoner lyfts. Om det händer blir personen avstängd från tråden.

Se det som konsumentrådgivning.

Var trevliga och konstruktiva, motivera gärna.
Vem blir avstängd ? Personen som lipar eller den som lyfter ett ”överprisad objekt” ?

2900 :- i från bilen som åkte runt i Sverige 😉

Vem blir avstängd ? Personen som lipar eller den som lyfter ett ”överprisad objekt” ?
Tillgänglighet påverkar såklart prisbild. Att jaga en bil i storstäderna är det få svenskar som har möjlighet till eller orkar. Finns ju dock olika grader i galenskapen.

På fråga 2:
Om man uppenbart bara vill skapa konflikt eller bara skriver OT för att störa. Sedan blir det tydligen konspirationsteorier och allmän förföljelse i andra trådar samt otrevliga PM som effekt. 🤨

Tanken med tråden är väl bra (konsumentupplysning osv) men det är ju uppenbart att det bara blir en massa tjafs. Kan iofs vara kul att följa, men blir väl lite tröttsamt i längden.

Instämmer i ovanstående att man måste kunna motivera om man länkar till en annons här, dvs med typ avslutade annonser på KS, C24 etc. Annars kan man ju bara slänga ur sig vad som helst och de som inte har stenkoll kanske blir oroliga, vilket drabbar säljaren negativt (vilket inte är fair om säljaren i själva verket har ett vettigt pris).

Tillgänglighet påverkar såklart prisbild. Att jaga en bil i storstäderna är det få svenskar som har möjlighet till eller orkar. Finns ju dock olika grader i galenskapen.

På fråga 2:
Om man uppenbart bara vill skapa konflikt eller bara skriver OT för att störa. Sedan blir det tydligen konspirationsteorier och allmän förföljelse i andra trådar samt otrevliga PM som effekt. 🤨
Absolut är det så! Jag pallade aldrig göra de så därav blev det en beg.

Det förstår jag såklart, men frågan är om tråden är så vettig ändå känns som den kommer skapa irritationer ändå.
Det blir ju väldigt inviduellt vad man tycker är överprisad.

Att folk kommer sluta ta illa upp lär aldrig hända om dem inte ens klarar av en smileys.

Väll bättre om dem får prissätta på sitt egna vis brukar ju oftast märke om det inte säljs.

På vilket sätt bör man fundera på bara för att det är arga och ledsns reaktioner i en annons ?

Det förstår jag såklart, men frågan är om tråden är så vettig ändå känns som den kommer skapa irritationer ändå.
Det blir ju väldigt inviduellt vad man tycker är överprisad.

Att folk kommer sluta ta illa upp lär aldrig hända om dem inte ens klarar av en smileys.
Folk blir stötta oavsett vad som skrivs. Visst har FOMO och känslan för vad man är beredd att betala ändrats.

Men utifrån vad jag kan uppleva sedan efter pandemin är att mer och mer folk hänger här med en intention att dra till med överpriser. Och nu när priserna gått ned försöker man ”rida” på den vågen som var.

Tycker det är bra att det finns en tråd där det ifrågasätts. Om folk blir kränkta av saklig och konstruktiv kritik kanske internet inte är rätt ställe.

Folk blir stötta oavsett vad som skrivs. Visst har FOMO och känslan för vad man är beredd att betala ändrats.

Men utifrån vad jag kan uppleva sedan efter pandemin är att mer och mer folk hänger här med en intention att dra till med överpriser. Och nu när priserna gått ned försöker man ”rida” på den vågen som var.

Tycker det är bra att det finns en tråd där det ifrågasätts. Om folk blir kränkta av saklig och konstruktiv kritik kanske internet inte är rätt ställe.
Skulle med största sannolikhet säga att dem som annonserar till ”överpris” nog är medvetna om detta och tror inte att det spelar någon roll om det ifrågasätts i en egen tråd.

Man kan ju vända och vrida på det hur men vill men någonstans är ju dem som reagerar på ”överprisade annonser” och känsliga annars hade vi ju inte haft denna tråd.

Finns ju redan inlägg i tråden där folk har en åsikt men som saknar motivering.

Trots att jag tycker att annonser ska kunna diskuteras så gillar jag inte den här tråden alls. Så fort en klocka inte är billigast i världen så är den "överprissatt". Låt folk annonsera för vad som helst, vad skadar det? Varför är det ett självändamål att klockor här ska säljas billigast? Är vi Ullared?

Däremot tycker jag att annonser där annonsören slarvar med beskrivningar eller försöker halka lite med sanningen verkligen ska hängas ut och fullkomligt slaktas. Detta ska vara ett entusisatforum. Men bara föra att priset är några tusen högre än hos nån okänd handlare nere i Europa - NJET!
Låt folk diskutera priset, vad skadar det?
Du nämner entusiast-forum, ja - många säljer hellre billigare till en KSare än en random på Blocket.

Komiskt med någon som endast postar i lifestyle ska tycka till om priser i diskussionsdelen. Saknar skratt-emojin.

Skulle med största sannolikhet säga att dem som annonserar till ”överpris” nog är medvetna om detta och tror inte att det spelar någon roll om det ifrågasätts i en egen tråd.

Man kan ju vända och vrida på det hur men vill men någonstans är ju dem som reagerar på ”överprisade annonser” och känsliga annars hade vi ju inte haft denna tråd.

Finns ju redan inlägg i tråden där folk har en åsikt men som saknar motivering.
Tråden handlar imho lika mycket om möjligheter för potentiella köpare att läsa och lära. Och som sagts tidigare, ge tråden tiden så den får mogna.

På vilket sätt bör man fundera på bara för att det är arga och ledsns reaktioner i en annons ?
Man bör som köpare fundera Varför en annons och därmed säljare har fått såna reaktioner, helt generellt!

Är det kanske någon som slarvar med beskrivningar? Skick? Pris? Eller bara är allmänt dålig och göra affärer med?

Vad drar du för slutsatser på en annons/säljare med 80% negativa reaktioner?

Sen är ju pris svårt, mycket klockor behöver ju tid att hitta ”rätt” köpare för att få ut sitt marknadspris om man inte vill sälja snabbt (=billigt)

Det knorrades säkert första gången en hulk eller Batman såldes för 100k om att det var ett överpris, men såhär i backspegeln en inte så dålig affär för köparen… Jag själv minns att jag tyckte det var absolut vansinne.

Ska du leta upp denna tråd för att skriva av dig för att någon annan troligtvis inte kommer få sin klocka såld? Högst troligt så gör köparna här inne, i ett väldigt nischat forum, någon undersökning om vad en klocka är värd innan de köper.

Jag håller med @marconimotet om att det kan fylla ett syfte om det sköts rätt.

Man bör som köpare fundera Varför en annons och därmed säljare har fått såna reaktioner, helt generellt!

Är det kanske någon som slarvar med beskrivningar? Skick? Pris? Eller bara är allmänt dålig och göra affärer med?

Vad drar du för slutsatser på en annons/säljare med 80% negativa reaktioner?

Sen är ju pris svårt, mycket klockor behöver ju tid att hitta ”rätt” köpare för att få ut sitt marknadspris om man inte vill sälja snabbt (=billigt)

Det knorrades säkert första gången en hulk eller Batman såldes för 100k om att det var ett överpris, men såhär i backspegeln en inte så dålig affär för köparen… Jag själv minns att jag tyckte det var absolut vansinne.
Okej och vilken av funderingar tänkte du på när du nämnde min moonswatch ?

Brukar inte bryr mig direkt vad annonsen har för reaktioner, är det något jag vill ha så kollar jag ju säljaren i såna fall inte vad folk tycker om en annons.

Skulle jag dra några slutsatser så är det väll att folk är känsliga mot överpris ( därav denna tråd ), en annan kan ju vara att folk oftast stör sig på att någon hämtat en klocka för att flippa direkt eller helt jäkla enkelt att folk är så jävla avundsjuka!

Okej och vilken av funderingar tänkte du på när du nämnde min moonswatch ?

Brukar inte bryr mig direkt vad annonsen har för reaktioner, är det något jag vill ha så kollar jag ju säljaren i såna fall inte vad folk tycker om en annons.

Skulle jag dra några slutsatser så är det väll att folk är känsliga mot överpris ( därav denna tråd ), en annan kan ju vara att folk oftast stör sig på att någon hämtat en klocka för att flippa direkt eller helt jäkla enkelt att folk är så jävla avundsjuka!
Jag brukar inte heller kolla det, men när din annons diskuterades noterade jag att det var väldigt negativa reaktioner. Vilket borde vara en varningsflagg för en köpare helt generellt!

Vad gäller din Moonswatch så verkar billigast på c24 ligga på 8500:-, och i det ljuset tycker jag inte att din annons har ett överpris utan ett ganska rimligt med lite prutmån. 👍🏼 Har väldigt svårt och se att en köpare av den inte vet exakt (ink retailpris) va dem köper!

Så jag tror kanske du har rätt att det i det här fallet handlar om fenomenet att köpa en hypad klocka för snabb flipp som folk stör sig på! 🤷🏻‍♂️

Sen tycker jag personligen inte Moonswatch är värd mer än sitt retail pris, men det är en diskussion för en annan tråd ;)

Jag brukar inte heller kolla det, men när din annons diskuterades noterade jag att det var väldigt negativa reaktioner. Vilket borde vara en varningsflagg för en köpare helt generellt!

Vad gäller din Moonswatch så verkar billigast på c24 ligga på 8500:-, och i det ljuset tycker jag inte att din annons har ett överpris utan ett ganska rimligt med lite prutmån. 👍🏼 Har väldigt svårt och se att en köpare av den inte vet exakt (ink retailpris) va dem köper!

Så jag tror kanske du har rätt att det i det här fallet handlar om fenomenet att köpa en hypad klocka för snabb flipp som folk stör sig på! 🤷🏻‍♂️

Sen tycker jag personligen inte Moonswatch är värd mer än sitt retail pris, men det är en diskussion för en annan tråd ;)
Lite det jag menade att även om en annons har negativa reaktioner så innebär det inte att den är överpriset eller att det bör vara några varningsflaggor.

Det tror jag i detta fallet också med min annons men hade folk läst hela annonsen från början ( efter jag redigerade texten ) så hade nog dem flesta som reagerat också vetat att jag köpte ena av min neptune beg för nästa det dubbla som den sista prissänkningen va, och med det sagt så tror jag inte denna tråd verkar vettig ändå men det återstår väll att se, som några säger att den behöver mogna och att det kanske skall införas vissa regel och specifika motiveringar innan någon enbart postar en länk till annons.

Håller helt med om värdet, lite plast så vet knappt om retail är rätt värde men för mig är det mer en rolig grej med klockan inte något jag kommer använda speciellt ofta 😁

jag köpte ena av min neptune beg för nästa det dubbla som den sista prissänkningen va, .
Jag tror folk generellt skiter fullständigt i vad säljaren betalat. De vill betala marknadspris eller under. Just MoonSwatchen vet ju alla både vad den kostar och hur svåra de är att få tag på, så där ser jag inte alls problemet.

Värre med en SEIKO för 3ggr värdet eller en Panerai som bumpas i flera månader för 15 papp över marknadspriset med lång motivering om varför just det exemplaret är dyrt.

Jag tror folk generellt skiter fullständigt i vad säljaren betalat. De vill betala marknadspris eller under. Just MoonSwatchen vet ju alla både vad den kostar och hur svåra de är att få tag på, så där ser jag inte alls problemet.

Värre med en SEIKO för 3ggr värdet eller en Panerai som bumpas i flera månader för 15 papp över marknadspriset med lång motivering om varför just det exemplaret är dyrt.
Klart dem skiter i vad säljaren betalar, poängen va att jag inte köpt den billigt för att flippa flera gånger list pris, som troligtvis många tror därav många negativa reaktioner på annonser.

• Billigast i världen
  • Klockan är ny
  • retur enligt ök
  • kommer med kvitto
  • jag har gott om referenser

Jag ser ingen annan anledning till att folk skulle reagerad annars 🤷🏼‍♂️

Och som tidigare medlem skrev att man skall börja fundera när en annons har dem reaktionerna tycker jag inte riktigt är rätt.

Jag släpper detta nu och om tråden nu lever vidare så hoppas jag det blir lite mer vettigare inlägg!

Trevlig helg 😁

I min värld känns runt 2500-3000kr rimligt för dessa plastklockor…

IMG_4542.jpeg
@yonsson
Typ som denna, helt omotiverat

Tillbaka
Topp