Tror folk förstått din poäng nu. Den är ju dessutom såld så att den inte är värd enbart listpriset kan nog alla vara överens om.@yonsson
Typ som denna, helt omotiverat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror folk förstått din poäng nu. Den är ju dessutom såld så att den inte är värd enbart listpriset kan nog alla vara överens om.@yonsson
Typ som denna, helt omotiverat
Förutsätter inte det att den som lyfter fram sin synpunkt kring ett visst pris också kan hänvisa till vad denne anser vara ett rimligt marknadspris? I annat fall blir invändningen inte särskilt konstruktiv, och synpunkten svår för säljaren att ta till sig.Detta är ett entusiastforum även om det de senaste åren (läs: sedan starten) haft lite växtvärk på gott och ont.
Men om man är okej med att vi har trådar för att tipsa om prisvärda annonser så måste man ju också acceptera trådar som varnar för klockor som är för högt prissatta.
Det innebär ju inte att man måste hugga på annonser som ligger nån tusing över lägsta C24-pris. Men för vår allas skull är det väl bra om vi försöker hålla prissättningen på vår K&S på en hygglig marknadsnivå?
Och om man har lagt ut en klocka för ett så mycket högre pris än marknadsvärdet, så andra på forumet reagerar så bör man väl antingen ta till sig kritiken och ändra priset alternativt motivera den aktuella prissättningen?
Förutsätter inte det att den som lyfter fram sin synpunkt kring ett visst pris också kan hänvisa till vad denne anser vara ett rimligt marknadspris? I annat fall blir invändningen inte särskilt konstruktiv, och synpunkten svår för säljaren att ta till sig.
Stapla upp lite regler på första sidan, för guidningAllmäns diskussioner om prissättning hamnar här:
Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S
Först: Om intresse finns för tråden återstår att se. Om den godkänns av ledningen återstår också att se. Annars får den väl tas bort helt enkelt. Beskrivning: Ämnet är alltså saker man reagerar på som är mer eller mindre förekommande i annonser på K&S, alternativt i någon annons. Men utan att...klocksnack.se
3 sidor med endast två klockor lyfta vilka båda verkar sålda redan. Tråden kanske är meningslös ändå. Ger den helgen ut att mogna.
Tror fortfarande på tråden. Men med lite regler och kanske slås ihop med tråden för ”Outhängda annonser” (där annonser ändå hängs ut) så kan det nog bli bra.Allmäns diskussioner om prissättning hamnar här:
Först: Om intresse finns för tråden återstår att se. Om den godkänns av ledningen återstår också att se. Annars får den väl tas bort helt enkelt. Beskrivning: Ämnet är alltså saker man reagerar på som är mer eller mindre förekommande i annonser på K&S, alternativt i någon annons. Men utan att...klocksnack.se
3 sidor med endast två klockor lyfta vilka båda verkar sålda redan. Tråden kanske är meningslös ändå. Ger den helgen ut att mogna.
I minst det ena fallet får man väl förmoda att "Avslutad" mest står för en önskan om att alla förmodat "avundsjuka" användare avslutar diskussionen om klockan. Den ser inte särskilt såld ut när säljaren postar bilder av den på egen arm iallafall.Allmäns diskussioner om prissättning hamnar här:
Finns ett oanvänt ex i Sverige på C24 för 54 034 SEK från handlare. Och genom distansköplagen har man rätt till 14 dagars ångerrätt, något du inte erbjuder. Sen om klocka är tre dagar eller tre månader när den läggs ut är väl inget som betingar speciellt mycket premium så länge den är oanvänd.Inte för helt oanvända exemplar som är någon dag gammal när den läggs ut. Att jämföra mot ett exemplar som används i 6månader eller 2år är väl då inte rimligt. Ligger under listpris för vart den går att köpa i Euro. Är du intresserad så kom med ett bud. Eller köp av en handlare i Europa om det är bättre. Personligen så handlar jag främst från en person på KS med bra historik. Är ingen intresserad så får jag byta säljkanal eller slita på klockan något år och sedan testa.
Förlåt men vad är felaktig?Finns ett oanvänt ex i Sverige på C24 för 54 034 SEK från handlare. Och genom distansköplagen har man rätt till 14 dagars ångerrätt, något du inte erbjuder. Sen om klocka är tre dagar eller tre månader när den läggs ut är väl inget som betingar speciellt mycket premium så länge den är oanvänd.
Hugger inte på din annons, påpekar endast fakta som du framställde som felaktig.
Menar du att prisbilden 40 000 - 45 000 är motiverad för att jag inte erbjuder 14dagars retur? För det var det jag svarade på. Den nivån har klockor som varit använda ett bra tag sålts för här på KS. Och det är inte en schysst jämförelse eller riktmärke. Borde det inte då vara bättre att beakta att motsvarande klocka såld här på ks för exakt 55 000kr före senaste prishöjningen. Fascinerande att ni orkar försöka tillrättavisa andra medlemmar om rätt pris utan att själva ha koll.Finns ett oanvänt ex i Sverige på C24 för 54 034 SEK från handlare. Och genom distansköplagen har man rätt till 14 dagars ångerrätt, något du inte erbjuder. Sen om klocka är tre dagar eller tre månader när den läggs ut är väl inget som betingar speciellt mycket premium så länge den är oanvänd.
Hugger inte på din annons, påpekar endast fakta som du framställde som felaktig.
Då kanske jag missförstod ditt svar. Inget att hetsa upp sig över. Har själv blivit ifrågasatt över prissättning och det är väl bara att antingen ta till sig och justera eller ignorera. Alla försvarstal, taggar utåt och teorier om konspiration och illuminate, syftar inte enbart på dig, är ju mest slöseri på energi. Lycka till med försäljningen av en fin klocka.Menar du att prisbilden 40 000 - 45 000 är motiverad för att jag inte erbjuder 14dagars retur? För det var det jag svarade på. Den nivån har klockor som varit använda ett bra tag sålts för här på KS. Och det är inte en schysst jämförelse eller riktmärke. Borde det inte då vara bättre att beakta att motsvarande klocka såld här på ks för exakt 55 000kr före senaste prishöjningen. Fascinerande att ni orkar försöka tillrättavisa andra medlemmar om rätt pris utan att själva ha koll.
Och vill man köpa av en handlare gör gärna det. Vill man göra en smidigt affär f2f där man kan få prova klockan före köp så välkommen och hör av dig. Det finns fördelar med att göra affärer med medlemmar också. Illusionen av att handlare alltid är bättre kanske kommer försvinna med lite egen erfarenhet…
Det går också bra att komma med ett bud om man tycker att priset är lite högt men man är intresserad. Men att tycka massa om andras annonser och bli uthängda för någon tusenlapp hit eller dit är för mig = skitsnack. Namnet på detta forum framöver ser det ut som.
Tack!Då kanske jag missförstod ditt svar. Inget att hetsa upp sig över. Har själv blivit ifrågasatt över prissättning och det är väl bara att antingen ta till sig och justera eller ignorera. Alla försvarstal, taggar utåt och teorier om konspiration och illuminate, syftar inte enbart på dig, är ju mest slöseri på energi. Lycka till med försäljningen av en fin klocka.
023-08-11 | |
2023-08-14 |
Datum | Valutor mot svenska kronor | ||
---|---|---|---|
1 EUR | |||
2023-08-11 | 11,7613 | ||
2023-08-14 | 11,8769 |
Fast annonsens klocka är ju inte samma som du hänvisar till från Tudortråden?Även om klockan är fin så finns det ett par konstigheter i denna. Visst får du sätta det pris du själv upplever rimligt. Men lite fakta korrigeringar kan vara på sin plats.
Tillbakadragen - Tudor BB GMT vit
Säljes en oanvänd klocka (provade för foto) Tudor BB GMT med vit tavla på 41mm med referens M79830RB-0010. Både ex togs fram helt nya och avplastad i butik framför mig. Inget visningsexemplar med andra ord. Kompletta och uttagna i Belgien söndagen 13 augusti 2023. Jag har provat klockan och...klocksnack.se
1. Det finns ingen väntlista på denna klockan och har knappt funnits sedan släpp. Både Krons + Nymans x 2 har haft ex för försäljning senaste månaderna.
2. Du skriver: Säljes för under det jag gav 4270 euro x 12,13kr = 51 800kr. Det är en sanning med modifikation. SEK/EUR kursen har aldrig legat så högt. Högsta noterade valutakurs är 11.91. Det du räknar med är din banks påslag på köpet.
Valutakurs från Riksbanken under helgen du handlade denna + bronsaren.
Tabell för ditt resultat
023-08-11 2023-08-14
Datum Valutor mot svenska kronor 1 EUR 2023-08-11 11,7613 2023-08-14 11,8769
3. Du skriver: Före du tycker det är dyrt så räkna med tiden det tar att få en i Sverige och vilket listpriset är i sek vid den tidpunkten. Troligtvis nära eller över EU nivå. - Med tanke på att list efter höjningen ligger på 47k och det inte är någon väntetid så är det fortfarande över list.
Men visst, efterfrågan får avgöra om den säljs till det pris du satt den till. Men det vore väl ändå snyggt att korrigera vissa faktafel?
Personligen kan jag förstå om man vill använda en klocka innan den säljs (även om jag inte skulle göra det). Men antar att du kommer att uppdatera din andra annons från "oanvänd".
https://klocksnack.se/threads/tudortråden.17265/post-4654244
Hen har två annonser ute. Den första referensen är till den vita BB GMT’n.Fast annonsens klocka är ju inte samma som du hänvisar till från Tudortråden?
Då är jag med!Hen har två annonser ute. Den första referensen är till den vita BB GMT’n.
Den nedre kommentaren gäller BB58 brons edition.
Jag finner ingen logik i att betala mer och köpa av annonsören än att knalla in till en AD och spara ca 2500 kr för en ny med garanti och kvitto.Även om klockan är fin så finns det ett par konstigheter i denna. Visst får du sätta det pris du själv upplever rimligt. Men lite fakta korrigeringar kan vara på sin plats.
Säljes en oanvänd klocka (provade för foto) Tudor BB GMT med vit tavla på 41mm med referens M79830RB-0010. Både ex togs fram helt nya och avplastad i butik framför mig. Inget visningsexemplar med andra ord. Kompletta och uttagna i Belgien söndagen 13 augusti 2023. Jag har provat klockan och...klocksnack.se
1. Det finns ingen väntlista på denna klockan och har knappt funnits sedan släpp. Både Krons + Nymans x 2 har haft ex för försäljning senaste månaderna.
2. Du skriver: Säljes för under det jag gav 4270 euro x 12,13kr = 51 800kr. Det är en sanning med modifikation. SEK/EUR kursen har aldrig legat så högt. Högsta noterade valutakurs är 11.91. Det du räknar med är din banks påslag på köpet.
Tabell för ditt resultat
023-08-11 2023-08-14
Datum Valutor mot svenska kronor 1 EUR 2023-08-11 11,7613 2023-08-14 11,8769
3. Du skriver: Före du tycker det är dyrt så räkna med tiden det tar att få en i Sverige och vilket listpriset är i sek vid den tidpunkten. Troligtvis nära eller över EU nivå. - Med tanke på att list efter höjningen ligger på 47k och det inte är någon väntetid så är det fortfarande över list.
Men visst, efterfrågan får avgöra om den säljs till det pris du satt den till. Men det vore väl ändå snyggt att korrigera vissa faktafel?
Personligen kan jag förstå om man vill använda en klocka innan den säljs (även om jag inte skulle göra det). Men antar att du kommer att uppdatera din andra annons (Edit: BB58 Bronze Boutique Edition) från "oanvänd".
Även om klockan är fin så finns det ett par konstigheter i denna. Visst får du sätta det pris du själv upplever rimligt. Men lite fakta korrigeringar kan vara på sin plats.
Tabell för ditt resultat
023-08-11 2023-08-14
1 EUR Datum Valutor mot svenska kronor 2023-08-11 11,7613 2023-08-14 11,8769
Personligen kan jag förstå om man vill använda en klocka innan den säljs (även om jag inte skulle göra det). Men antar att du kommer att uppdatera din andra annons (Edit: BB58 Bronze Boutique Edition) från "oanvänd".
Tillägg till nr. 1.Även om klockan är fin så finns det ett par konstigheter i denna. Visst får du sätta det pris du själv upplever rimligt. Men lite fakta korrigeringar kan vara på sin plats.
Tabell för ditt resultat
023-08-11 2023-08-14
Hej,Även om klockan är fin så finns det ett par konstigheter i denna. Visst får du sätta det pris du själv upplever rimligt. Men lite fakta korrigeringar kan vara på sin plats.
Tabell för ditt resultat
023-08-11 2023-08-14
Har funnits där sen release pretty much.Tillägg till nr. 1.
Finns tillgänglig hos Nymans för omedelbart köp.
I Stockholm?Har funnits där sen release pretty much.
Nymans i Västerås.I Stockholm?
Ja men det förklarar saken. Jag har inte besökt Västerås eller blivit informerad av sthlm-butiken att den finns där till försäljning.Nymans i Västerås.
Har funnits där vid mina 4 senaste besök.
Tja det är ju ett diskussionsforum trots allt tänker jag även om prissättningen är fri.Varför är det ens tillåtet att diskutera priser på forumet? Känns som att det är den diskussionen som förstör.
Som säljare märker man ju direkt om man säljer för dyrt: ingen köper.
Är man inte nöjd med prisläget som man säljer till här på KS så testar man väl någon annanstans. Själv väljer jag C24 nu när kronkursen är perfekt för oss i Sverige.
Som köpare så får man väl vara insatt och skicka PM med bud till säljaren, där det är upp till säljaren att acceptera budet. Att gnälla i trådar för att man inte får gehör känns meningslöst.