• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Tja det är ju ett diskussionsforum trots allt tänker jag även om prissättningen är fri.
Det är nog en kombination av prissättning och annonsbeskrivning som kan bli förvirrande emellanåt.
Jo, förstår. Men det är just nu stor diskrepans på prisläge i Sverige och utomlands pga kronkursen. Det bör man ha förståelse för när man tycker något är dyrt och det faktiskt är skitenkelt att sälja till EU istället.

Jo, förstår. Men det är just nu stor diskrepans på prisläge i Sverige och utomlands pga kronkursen. Det bör man ha förståelse för när man tycker något är dyrt och det faktiskt är skitenkelt att sälja till EU istället.
Förstår vad du menar, men upplever det som logiskt att man som säljare "läser av marknaden" när man lägger en annons på hemmaplan.
Varför är det ens tillåtet att diskutera priser på forumet? Känns som att det är den diskussionen som förstör.
Som nämnts tidigare så är väl ifrågasättande omkring priser helt OK så länge som kritiken är saklig och konstruktiv. Visst är det trist att det handlar om pengar. Men sedan pandemin drog iväg priserna och vissa modeller blev "investeringar" så är det kanske nyttigt att priser ifrågasätts(?).

1. så har jag inte kunnat köpa den rakt av i Sverige då jag var på Nymans tidigare i sommar. I butiken i Belgien hänvisade man till lång kö. Det var det jag utgick från. Går den att köpa på nymans mfl utan kö så har jag fel. Mycket kan hända på 1-2mån. Det exemplaret som finns kan också säljas, och frågan är då hur lång är väntetiden isf? Låt mig få dubbelkolla det och återkomma.
Mig veterligen har det aldrig varit någon direkt väntetid på den. Däremot kan det hända att de måste beställa hem den för att de inte har den på lager. Men inga köer likt BB58 2021.

2. Jag skriver tydligt att det är den kostnad som jag betalat. Jag räknade ut vad min kurs blev med kortavgifter och växelkurspåslag. Prova och köp euro till officiella marknadsnoteringen utan avgift. Inte helt lätt om du inte är bank. Det blir lite löjligt att påpeka att jag har fel.
Med tanke på vad priset är på C24 på en ny där jag dessutom kan få säljaren att göra affären utanför C24 och ta bort avgiften till C24 på 10% så är det fel. Och i annonsen står det tydligt vad din kronkurs är. Den varierar f ö helt beroende på bank och betalsätt. Så att du fått en växelkurs på SEK 12,13 är ju relativt för ditt köp.
Sedan bygger ju det höga priset på argumentationen att den är svår att får tag på (vilket inte är korrekt).

3. Well är inte 2550kr nära listpris? Och igen, det hela beror på om den går att få tag på eller ej. Finns den i överflöd så är det så klart fel pris. Då var det ett misstag att köpa den i euro och inte hemma i Sverige.
2550 är i min värld inte nära list. Om det varit en klocka på 100k så fine. Dessutom är ju de 2550 baserat på dagens pris efter prisökningen. Men då annonsen lades ut och köpet gjordes så var det knappt 8K över list.

Gällande bronsklockan så tog jag ett foto på klockan och sedan la jag tillbaka den. Den är inte använd. Texten kommer ej att uppdateras, skicket förblir ”oanvänd”.
Bra att veta vad du anser vara "oanvänd". Som sagt, använd gärna klockan det är det den är till för. Men antingen så är den använd eller inte. Som köpare undrar man vad mer det är du "slirar på".

Ett tips i all vänlighet; skippa omskrivningarna och resonemangen i annonsen. Bättre att det är "rakt på". Tror att många (se tidigare inlägg) knappt noterat prissättningarna om det inte vore för annonstexten. :)

Och varför inte behålla alla? Tillsammans med Brons, GMT och din FXD så har ju en fin trio.

Förstår vad du menar, men upplever det som logiskt att man som säljare "läser av marknaden" när man lägger en annons på hemmaplan.

Som nämnts tidigare så är väl ifrågasättande omkring priser helt OK så länge som kritiken är saklig och konstruktiv. Visst är det trist att det handlar om pengar. Men sedan pandemin drog iväg priserna och vissa modeller blev "investeringar" så är det kanske nyttigt att priser ifrågasätts(?).

Mig veterligen har det aldrig varit någon direkt väntetid på den. Däremot kan det hända att de måste beställa hem den för att de inte har den på lager. Men inga köer likt BB58 2021.

Med tanke på vad priset är på C24 på en ny där jag dessutom kan få säljaren att göra affären utanför C24 och ta bort avgiften till C24 på 10% så är det fel. Och i annonsen står det tydligt vad din kronkurs är. Den varierar f ö helt beroende på bank och betalsätt. Så att du fått en växelkurs på SEK 12,13 är ju relativt för ditt köp.
Sedan bygger ju det höga priset på argumentationen att den är svår att får tag på (vilket inte är korrekt).

2550 är i min värld inte nära list. Om det varit en klocka på 100k så fine. Dessutom är ju de 2550 baserat på dagens pris efter prisökningen. Men då annonsen lades ut och köpet gjordes så var det knappt 8K över list.

Bra att veta vad du anser vara "oanvänd". Som sagt, använd gärna klockan det är det den är till för. Men antingen så är den använd eller inte. Som köpare undrar man vad mer det är du "slirar på".

Ett tips i all vänlighet; skippa omskrivningarna och resonemangen i annonsen. Bättre att det är "rakt på". Tror att många (se tidigare inlägg) knappt noterat prissättningarna om det inte vore för annonstexten. :)

Och varför inte behålla alla? Tillsammans med Brons, GMT och din FXD så har ju en fin trio.
Du, jag köper att ditt påpekande på tillgänglighet. Det vimlar inte av den vita GMT men jag kan absolut haft fel.

Men när du skriver följande ”Som köpare undrar man vad mer det är du "slirar på". ” så går du över gränsen. Jag har varit genuint transparent. Och jag har historik som visar att jag är en bra köpare och säljare.

Jag har förstått vad du menar. Skippa besserwisser tonen tack

Om en klocka anses vara använd när man burit den för att ta ett foto så bör väl typ varje Rolex som plockas ut anses som använd. Har väl provats på femton handleder innan den når köparen. Ja, det är plast på men inte överallt. Bara en reflektion.

Tycker dock personligen att det är bättre att skriva nyskick istället för oanvänd. Går ju aldrig att verifiera om den är oanvänd eller inte. Och spelar ju kanske heller ingen roll.. är ju skicket man bryr sig om.

Du, jag köper att ditt påpekande på tillgänglighet. Det vimlar inte av den vita GMT men jag kan absolut haft fel.

Men när du skriver följande ”Som köpare undrar man vad mer det är du "slirar på". ” så går du över gränsen. Jag har varit genuint transparent. Och jag har historik som visar att jag är en bra köpare och säljare.

Jag har förstått vad du menar. Skippa besserwisser tonen tack
"Och jag har historik som visar att jag är en bra köpare och säljare."
Tycker inte han går över gränsen alls. Du har trots allt "vinklat/slirat" på information i din annons så varför nekas hans rätt att vara skeptisk till resterande information?

Gällande bronsklockan så tog jag ett foto på klockan och sedan la jag tillbaka den. Den är inte använd. Texten kommer ej att uppdateras, skicket förblir ”oanvänd”.
Inget att hetsa upp sig över. Min poäng var att när ditt resonemang omkring prissättningen, tillgängligheten känns lustig och att du sedan vid konfrontation angående att du använt klockan så är det klart att det ger en totalbild av att skarva inte verkar vara några problem. Men jag hoppas jag har fel. 🤷🏻‍♂️

Att korsfästa någon för att priset ligger 2500kr över billigaste på c24. Jag skulle lätt kunna betala den kostnaden för att slippa väntetid, frakt och risk i hantering. Kom igen nu, högre nivå på tråden tack.

Varför är det ens tillåtet att diskutera priser på forumet? Känns som att det är den diskussionen som förstör.

Som säljare märker man ju direkt om man säljer för dyrt: ingen köper.
Är man inte nöjd med prisläget som man säljer till här på KS så testar man väl någon annanstans. Själv väljer jag C24 nu när kronkursen är perfekt för oss i Sverige.

Som köpare så får man väl vara insatt och skicka PM med bud till säljaren, där det är upp till säljaren att acceptera budet. Att gnälla i trådar för att man inte får gehör känns meningslöst.
Som köpare är det väl jättebra att diskussionen om priser finns så man kan bli insatt?

Att korsfästa någon för att priset ligger 2500kr över billigaste på c24. Jag skulle lätt kunna betala den kostnaden för att slippa väntetid, frakt och risk i hantering. Kom igen nu, högre nivå på tråden tack.
Korsfästa? Upplever snarare att resonemanget mynnar ut i att det är billigare att köpa en ny hos AD och att den är relativt lättillgänglig.
Köper du hos Nymans så ingår ju både försäkrad frakt, kvitto och garanti.
Det kan väl vara bra att veta för den som vill köpa en likadan Tudor GMT hur prisläget och tillgängligheten ligger.
Ser bara fördelar med det.

Inte för helt oanvända exemplar som är någon dag gammal när den läggs ut. Att jämföra mot ett exemplar som används i 6månader eller 2år är väl då inte rimligt. Ligger under listpris för vart den går att köpa i Euro. Är du intresserad så kom med ett bud. Eller köp av en handlare i Europa om det är bättre. Personligen så handlar jag främst från en person på KS med bra historik. Är ingen intresserad så får jag byta säljkanal eller slita på klockan något år och sedan testa.
Du erbjuder en frakt-tjänst alltså, är det så du ser på det med båda klockorna?

Om man behöver skriva en halv A4 om varför ett pris är rimligt så är det oftast en tydlig indikator på att det inte är rimligt.

Senast ändrad:
Korsfästa? Upplever snarare att resonemanget mynnar ut i att det är billigare att köpa en ny hos AD och att den är relativt lättillgänglig.
Köper du hos Nymans så ingår ju både försäkrad frakt, kvitto och garanti.
Det kan väl vara bra att veta för den som vill köpa en likadan Tudor GMT hur prisläget och tillgängligheten ligger.
Ser bara fördelar med det.
Tillgängligheten köper jag. Där ska man inte påstå saker som inte stämmer (men det kan ju ha gjort när han köpte). Men jag tycker att det är allas förbaskade skyldighet att kolla på C24 själva innan man köper så jag förstår inte den upprördheten. Dessutom verkar detta bara gälla vissa märken. Är det Rolex får man tydligen annonsera vilka vansinnespriser som helst utan att någon höjer på ögonbrynen.

Inget att hetsa upp sig över. Min poäng var att när ditt resonemang omkring prissättningen, tillgängligheten känns lustig och att du sedan vid konfrontation angående att du använt klockan så är det klart att det ger en totalbild av att skarva inte verkar vara några problem. Men jag hoppas jag har fel. 🤷🏻‍♂️
”For the most part, unworn watches are new insofar as they have been manufactured by the luxury watchmaker in question and then delivered to one of their resellers or dealerships directly for sale to the public. Such watches should be in top-quality condition with absolutely no signs of wear whatsoever”

Jag anser att en klocka som provats två grr av mig och ingen annan är enligt ovan oanvänd. Hade jag haft den på mig en hel dag eller flera dagar och därmed riskerat repor, då är det en annan sak. En klocka som finns i butik i flera månader är enligt mig betydligt mer använd än mina två klockor. Jag fick både klockorna uppackade från fabriksförpackningen framför mig före köp.

Sedan så anser jag fortfarande att du försöker köra på lite härskarteknik med påhopp och därefter ”inget att hetsa upp sig”. Fundera på hur du skriver. Om det inte är själva bråket du är ute efter… det går att vara konstruktiv utan besserwisser ton, du hade tex enkelt kunnat fråga mig ”har du använt klockan nu och kommer du att ändra status?” Istället för att underförstått skriva att jag inte är en pålitlig person.

Tillgängligheten köper jag. Där ska man inte påstå saker som inte stämmer (men det kan ju ha gjort när han köpte). Men jag tycker att det är allas förbaskade skyldighet att kolla på C24 själva innan man köper så jag förstår inte den upprördheten. Dessutom verkar detta bara gälla vissa märken. Är det Rolex får man tydligen annonsera vilka vansinnespriser som helst utan att någon höjer på ögonbrynen.
Upplever att det finns ganska många Rolex annonser som har ifrågasatts. Men man kan återkomma till marknadsvärdet också som en indikator.
Sedan instämmer jag med dig att alla bör titta på C24 eller liknande. Men om man vänder på det så tycker jag att denna tråden och ifrågasättande är bra. Som ny medlem skulle jag absolut inte varit insatt i vad prissättningen innebär. Sedan även trist för någon ny att köpa på felaktiga premisser och sedan känna sig lurad.

Så länge kritiken och diskussionen är konstruktiv så är OK.
Jag skrev:
Men antar att du kommer att uppdatera din andra annons (Edit: BB58 Bronze Boutique Edition) från "oanvänd". 😉
”har du använt klockan nu och kommer du att ändra status?”
Ser inte direkt skillnaden.

Sedan kan vi släppa det där med "härskarteknik" och "besservisser fasoner". Utgå från sakfrågan istället och ta det som konstruktiv kritik. Får intrycket att du tar hela diskussionen personligt. Hur upplever du din egen del i denna diksussionen?

Edit: Din referens till vad som är "unworn" bygger ju på tillverkarens skick till återförsäljaren. Inte utifrån kund i tredje led. Dvs. dig till den personen du säljer till.

Förlåt, men vad menar du med en frakternas?
Sorry, min telefon autocorrectade. ”Frakt-tjänst”.

Jag tänker att du försöker förmedla många mjuka värden i dina annonser.
”Jag har betalat så här mycket”
”Du slipper leta, du slipper vänta”
”Jag är en trygg säljare”
”Den är oanvänd (men ändå inte)”

Personligen är det inte sådant jag behöver få förklarat för mig som köpare. Jag tittar på pris, skick, tillbehör. Övrigt kan jag bedöma själv utan en lång beskrivning. Sådana mjuka parametrar tycker inte jag höjer värdet.

Sorry, min telefon autocorrectade. ”Frakt-tjänst”.

Jag tänker att du försöker förmedla många mjuka värden i dina annonser.
”Jag har betalat så här mycket”
”Du slipper leta, du slipper vänta”
”Jag är en trygg säljare”
”Den är oanvänd (men ändå inte)”

Personligen är det inte sådant jag behöver få förklarat för mig som köpare. Jag tittar på pris, skick, tillbehör. Övrigt kan jag bedöma själv utan en lång beskrivning. Sådana mjuka parametrar tycker inte jag höjer värdet.
Tack för feedback. Jag intention var att vara transparent, men tyvärr gav det en hel del kritik. Jag har uppdaterat texten något och tagit bort en del.

Upplever att det finns ganska många Rolex annonser som har ifrågasatts. Men man kan återkomma till marknadsvärdet också som en indikator.
Sedan instämmer jag med dig att alla bör titta på C24 eller liknande. Men om man vänder på det så tycker jag att denna tråden och ifrågasättande är bra. Som ny medlem skulle jag absolut inte varit insatt i vad prissättningen innebär. Sedan även trist för någon ny att köpa på felaktiga premisser och sedan känna sig lurad.

Så länge kritiken och diskussionen är konstruktiv så är OK.
Jag skrev:

Ser inte direkt skillnaden.

Sedan kan vi släppa det där med "härskarteknik" och "besservisser fasoner". Utgå från sakfrågan istället och ta det som konstruktiv kritik. Får intrycket att du tar hela diskussionen personligt. Hur upplever du din egen del i denna diksussionen?

Edit: Din referens till vad som är "unworn" bygger ju på tillverkarens skick till återförsäljaren. Inte utifrån kund i tredje led. Dvs. dig till den personen du säljer till.
visst vi kan skippa diskussionen.

Att fota en klocka på armen är enligt mig att behålla status oanvänd. Om det inte är det så kan du inte prova den i butik heller. Här är ett annat exempel där very good används när du använt klockan under en tid.

IMG_6954.jpeg

Självfallet bör väl varenda människa göra sin efterforskning både gällande prisläget på Chrono24 såväl som KS, samt även kolla upp säljare/handlare där och här på forumet. Men det ena utesluter väl inte det andra? Givetvis måste väl även pris kunna diskuteras då det går hand i hand med skick på olika objekt som diskuteras i trådar överallt.

Vad beträffar att Rolex skulle vara något undantag har jag ej reflekterat över att så vore fallet, finns ju exempelvis en Daytona här i tråden som folk reagerar över, men jag är och andra sidan fel person att uttala mig om prisläget för nyproducerade Subs osv.

Ponera att en klocka säljs/byts bort för i runda slängar 70 tkr och sedan dyker upp igen några veckor senare för närmare 90 tkr utan en del av den väsentliga information som fanns i den tidigare annonsen. Det är lite märkligt…

Ponera att en klocka säljs/byts bort för i runda slängar 70 tkr och sedan dyker upp igen några veckor senare för närmare 90 tkr utan en del av den väsentliga information som fanns i den tidigare annonsen. Det är lite märkligt…

@Rymdur

Tycker 72 låter billigt, dock ingen koll på utvecklingen.
Klockan är rätt välanvänd och har lite småskavanker (enligt min annons). Fick värdering 75-80 tkr i värdeingstråden här på forumet och la mig lite i underkant av det. Jag är nöjd med affären jag gjorde, så det är ingen bitterhet om någon annan vill försöka kräma ur mer pengar men bara konstigt att en del viktig info försvunnit.

Det är halvsnyggt med tanke på den svävande returrätten.

Tack hade ärligt ingen koll på det! Kan dra tillbaks den.

Jag fick den alltså i en annan bytesdeal.
Det är väl lite väl drastiskt. Men att vara tydlig med ”bristerna” i beskrivningen är ju kritiskt.
Du inspekterar ju klockans skick, testar avvikelse och gångreserv innan den lägga ut för att undvika missförstånd och friktion vid affär.
Vad hade returpolicyn ”en hederssak” betydd om köparen återkommit till dig och sagt att den har trasigt glas?
Om du så inte undersökt klockan innan den skickades är det ju god grund för missförstånd.

Det är väl lite väl drastiskt. Men att vara tydlig med ”bristerna” i beskrivningen är ju kritiskt.
Du inspekterar ju klockans skick, testar avvikelse och gångreserv innan den lägga ut för att undvika missförstånd och friktion vid affär.
Vad hade returpolicyn ”en hederssak” betydd om köparen återkommit till dig och sagt att den har trasigt glas?
Om du så inte undersökt klockan innan den skickades är det ju god grund för missförstånd.
Vad betyder returpolicyn "en hederssak" konsigaste jag läst och säger ju ingenting? Trodde returpolicy måste vara endera ja, nej eller tydligt specad i form av i vilka fall och hur länge den gäller annars känns det meningslöst.

Helt rätt. Men jag vill inte framstå som någon ocker-säljare. Jag behåller gärna klockan för den delen, jag önskar att jag hade gjort bättre research, och hade fått en tydlighet, annonsen fans ju här på KS och jag hade själv gillat den. Så ingen annan är att skylla på än mig själv. Det gick snabbt denna gång då det dök upp en drömklocka hos en gråis och jag tänkte att jag försöker slänga ut denna. Det är inte mer dramatiskt än så! Jag är nöjd med mitt byte, tidigare säljaren med sitt. Tack för ett underbart forum, som hjälper mig bli bättre på denna vansinnigt roliga hobby!

Vad betyder returpolicyn "en hederssak" konsigaste jag läst och säger ju ingenting? Trodde returpolicy måste vara endera ja, nej eller tydligt specad i form av i vilka fall och hur länge den gäller annars känns det meningslöst.
I mitt fall, är det något med varan som inte stämmer överens med beskrivning så går det att returnera den och få pengarna tillbaka. Men det går ju uppenbarligen vara tydligare med det.

Tillbaka
Topp