• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

• Nr.1

Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

Röster: 20 5.9%

• Totala väljare
    340
Hejsan!
Nu var det länge sedan jag skrev här men är nu är jag färdig men ett första utkast på modell nummer två. Min tanke var att skapa en dressa "field watch" i en något mindre storlek. Då urtavlan inte har något datum har jag valt att använda ett Miyota 9039 urverk vilket är ett urverk utan datumskiva vilket innebär att det inte finns någon "Spökposition" på kronan vilket även gör att den blir något tunnare än med motsvarande urverk med datum.
Skriv gärna vad ni tycker om designen! :)

Specs:
Case: 316L Stainless Steel
Case size: 38mm
Lug-to-Lug: 46mm
Thickness: ~10mm
Movement: Miyota 9039
Crystal: AR coated Sapphire
Strap: 18mm Leather strap
Förväntat pris på Kickstarter: $299

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo6_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo3_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo4_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo1_640.jpg

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo5_400.jpg
Jag gillar modellen! Snygg och egen. Men varför ha urfräst kant på bezelen så det ser ut som kanten på en vridring?
Jag hade för övrigt föredragit 20 mm mellan bandhornen och sedan ett band som smalnar av till 16 mm vid spännet. :)

Personligen förstår jag inte tanken med glasbaksida på en klocka med ett Miyota 9039 verk. Glasbaksida har man för att visa upp ett vackert urverk. Miyota 9039 (och Miyota överlag) gör säkert funktionella enkla urverk, men något att visa upp är det ju knappast.
Som du säger är det inte något spektakulärt urverk att visa upp men jag gillar ändå öppna baksidor då jag ändå fascineras av se det mekaniska i klockorna :)

Jag gillar modellen! Snygg och egen. Men varför ha urfräst kant på bezelen så det ser ut som kanten på en vridring?
Jag hade för övrigt föredragit 20 mm mellan bandhornen och sedan ett band som smalnar av till 16 mm vid spännet. :)
Tack så mycket! Tanken är att utfräsningarna ska vara en koppling till den tidigare modellen men ska se hur det ser ut på en bättre 3D-modell innan jag bestämmer om jag ska ändra dem, ha kvar dem eller ta bort dem helt. Här nedan är två alternativ :)

Med utfräsningar som går längre upp på bezeln.
tumblr_pt20k5uNam1rtu7hvo1_640.jpg

Och här är den helt utan utfräsningar
tumblr_pt20ldEac81rtu7hvo1_540.jpg

Tack så mycket! Tanken är att utfräsningarna ska vara en koppling till den tidigare modellen men ska se hur det ser ut på en bättre 3D-modell innan jag bestämmer om jag ska ändra dem, ha kvar dem eller ta bort dem helt. Här nedan är två alternativ :)

Med utfräsningar som går längre upp på bezeln.
tumblr_pt20k5uNam1rtu7hvo1_640.jpg

Och här är den helt utan utfräsningar
tumblr_pt20ldEac81rtu7hvo1_540.jpg
Då är jag med på hur du tänkt! Det kan nog bli bra - jag var mest nyfiken på varför! :)
Dela gärna dina 3D-renderingar sedan :)

Då är jag med på hur du tänkt! Det kan nog bli bra - jag var mest nyfiken på varför! :)
Dela gärna dina 3D-renderingar sedan :)
Yes jag delar dem så snart de är klara :)
Ser bra ut. Dock tycker jag fortfarande logon är lite ”upprepande” i brist på bättre ord. Typ Alf,Alf.

Skulle se bättre ut med endast den stiliserade Alf logon eller som din signatur med tillhörande ”alf watch company” tror jag.
Tack så mycket! Ska fundera på loggan för jag förstår vad du menar med upprepning :)

Har läst igenom hela tråden nu, vilken resa! Tycker Norrsken ser trevlig ut även om jag inte är så förtjust i kvadratiska klockor. Lycka till med nya modellen, blir intressant att följa den processen.

Gillar! Finns det någon tidsplan? Möjlighet till länk som kickstartermål? Instämmer för övrigt helt i tidigare skribenters åsikt ang. logotyp och text.
Vad roligt! Är fortfarande så pass tidigt i processen så det är ett tag kvar innan den kan lanseras. Räknar med att göra det slutgiltiga justeringarna under de kommande veckorna och sedan beställa prototyper i mitten av Juli. Sedan tar tillverkningen av prototyperna ca 3 månader och sedan behöver jag 1-2 månader för fotografering, marknadsföring osv :)
Har läst igenom hela tråden nu, vilken resa! Tycker Norrsken ser trevlig ut även om jag inte är så förtjust i kvadratiska klockor. Lycka till med nya modellen, blir intressant att följa den processen.
Tack så mycket! Har varit en lång resa men nu börjar det ta fart :)

Hejsan! Har haft fullt upp nu under sommaren men har hunnit göra lite justeringar på modell nummer två.

1. Bytt logga till den med hela namnet.
2. Mörkare visare och index för att lättare kunna läsa av klockan. Alternativ bara mörkare visare.

Vad tycker ni om dessa ändringar? Tycker det blev mycket bättre med hela loggan som några föreslog tidigare i tråden:)

tumblr_puwm97A9Jr1u8eu54o2_500.jpg

tumblr_puwm97A9Jr1u8eu54o1_500.jpg

Hejsan! Har haft fullt upp nu under sommaren men har hunnit göra lite justeringar på modell nummer två.

2. Mörkare visare och index för att lättare kunna läsa av klockan. Alternativ bara mörkare visare.

Vad tycker ni om dessa ändringar? Tycker det blev mycket bättre med hela loggan som några föreslog tidigare i tråden:)

Troligen fel person men...
Trevlig boettform! Skippa modebandet.

En tanke slog mig när jag såg din logga. Kan man inte använda den som siffran 12? Jag gjorde en snabb Photoshop skiss...

alf.png

Vänligen,
Martin
Har själv testat att ha loggan så som du placerade den men tycker urtavlan blir osymmetrisk då på något vis. Svårt att sätta ord på det men föredrar loggan så som den är placerad på min rendering :)

Ska ta fram en rendering på hur jag testade att ha den om jag sparade ner den annars gör jag en ny.

Jag gillar de ljusare index en.

Tycker loggan i inre ringen som i din fredagspost blir bäst. Ser gärna en textrad nedanför visarna så tryck dit ”Automatic”.
Jag lutar också åt det hållet. Det kommer komma en textrad under visarna antingen "Automatic" eller modellnamnet :)

För stor logga och text.
Det håller jag med om och det skulle justeras om skulle ändra till denna placeringen men just nu lutar det åt den ursprungliga designen :)
Är benägen att hålla med om obalansen, gillar färgen på denna grå rendering:)
Tackar :)

Tillbaka
Topp