• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

• Nr.1

Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

Röster: 20 5.9%

• Totala väljare
    340
38mm utav dina alternativ helt klart, men 36mm är nog mer dressigt.

Det finns väldigt många dressare, både mikromärken och hos de mer etablerarade tillverkarna, som är just 40mm. Trenden verkar dock gå mot allt mindre ur från dasslocken för ett par år sedan. Kör du på mindre så har du nog en edge i konkurrensen, men ytterligare ett snäpp ner till 36mm skulle få dig att sticka ut ur mängden ännu mer, eller varför inte bara gå ner till 37mm? Påverkar inte designen nämnvärt men ser bättre ut på pappret.

38mm utav dina alternativ helt klart, men 36mm är nog mer dressigt.

Det finns väldigt många dressare, både mikromärken och hos de mer etablerarade tillverkarna, som är just 40mm. Trenden verkar dock gå mot allt mindre ur från dasslocken för ett par år sedan. Kör du på mindre så har du nog en edge i konkurrensen, men ytterligare ett snäpp ner till 36mm skulle få dig att sticka ut ur mängden ännu mer, eller varför inte bara gå ner till 37mm? Påverkar inte designen nämnvärt men ser bättre ut på pappret.
Tycker också trenden verkar gå mot mindre ur då är därför jag funderar på att köra på 38mm istället för 40mm som var tanken från början. Men samtidigt vill jag inte gå för långt ner då många kan tycka den blir för lite så är ett svårt val. Vet ett annat micromärke som har en modell i 36mm och har för mig att det har blivit deras bästsäljare så visst skulle det kunnavara ett sätt att sticka ut på :)

36-38. Inte större. Ett förslag vore en boett med ribbor liknande din nuvarande modell, rund och mindre. Utan luggar likt mido commander ( eller korta sådana ) och med turbinkrona.

Om inte annat skulle det bli en unik fieldwatch ;)

36-38. Inte större. Ett förslag vore en boett med ribbor liknande din nuvarande modell, rund och mindre. Utan luggar likt mido commander ( eller korta sådana ) och med turbinkrona.

Om inte annat skulle det bli en unik fieldwatch ;)
Tanken är att ribborna ska finnas med även på denna modell. håller just nu på att arbeta med hur man snyggast placerar dem på en rund boett med luggar :)

https://www.kickstarter.com/projects/alfwatchcompany/norrsken-its-bold-to-be-square?ref=creator_nav

Hejsan alla klockintresserade!

Jag håller på att starta upp ett eget klockmärke(Alf Watch Company) och har nu tagit fram en design som jag nu kan presentera. Det är en lite udda design och jag vet att den inte kommer falla alla i smaken men hoppas ändå några kan uppskatta den! Klockan kommer drivas av ett pålitligt och prisvärt Miyota cal.8245 urverk med subsekund. Klockan kommer att ha måtten 40x40mm. Klockan kommer att lanseras på Kickstarter nästa år och kommer att kosta ca $350. Skulle uppskatta om ni kunde säga vad ni tycker om designen och vilka färger ni föredrar!:)
tumblr_nvrgfp8GJ11rtu7hvo1_540.jpg
tumblr_nvrgfp8GJ11rtu7hvo2_540.jpg
tumblr_nvrgfp8GJ11rtu7hvo3_540.jpg
tumblr_nvrgfp8GJ11rtu7hvo4_540.jpg
tumblr_nvrgfp8GJ11rtu7hvo5_540.jpg
tumblr_nvrgfp8GJ11rtu7hvo6_540.jpg

Bra idé! Tror dock vissa ser lite för”moderna” ut för att bli en populärare klocka, sen kanske du bör tänka på ett bättre namn.

Watch Addiction Watch Reviews har gjort en video med vår Norrsken Black/Black så vill ni se klockan i lite mer detalj i video kan jag rekomendera att ni kikar på den :)

Tycker inte att mindre än 38mm skulle passa just denna designen lika bra som 38-40mm helt enkelt :)
Svårt att se en "dressad" fieldwatch med bred glasring och 38-40mm som blir en riktig fullträff framför mig. Har du några inspirations-klockor för att visa ungefär hur du har tänkt dig?

Jag gillar både dressat och fieldwatch, men fördrar båda typ i 34-37mm spannet tyvärr!

Neeeej!!!
Smal glasering är ju mycket snyggare!!
Tänk IWC Portuguese 3714....
Måste tyvärr göra dig besviken!;)
Svårt att se en "dressad" fieldwatch med bred glasring och 38-40mm som blir en riktig fullträff framför mig. Har du några inspirations-klockor för att visa ungefär hur du har tänkt dig?

Jag gillar både dressat och fieldwatch, men fördrar båda typ i 34-37mm spannet tyvärr!
Är som sagt svårt att förklara på ett bra sätt men borde kunna visa upp en 2D-bild om 2-3 veckor så kanske det blir lättare att förstå. Just nu är det väldigt enkla skisser så är många detaljer kvar att få som jag vill ha dom :)

36 & 39....

Sedan ville jag bara meddela att jag för någr minuter sedan var inne på din webbsida och tänkte slå till på ett litet impulsköp. Men det fanns ingen möjlighet att välja en svart dinka med brunt armband? Varför? Så jag köpte en Bornova istället. Kanske lite möjlighet att välja kombo själv vore bra.

36 & 39....

Sedan ville jag bara meddela att jag för någr minuter sedan var inne på din webbsida och tänkte slå till på ett litet impulsköp. Men det fanns ingen möjlighet att välja en svart dinka med brunt armband? Varför? Så jag köpte en Bornova istället. Kanske lite möjlighet att välja kombo själv vore bra.
Fick ingen notis om ditt inlägg av någon anledning så lite sent svar. Detta är något som flera har efterfrågat och sitter just nu och pillar med webbshoppen för att se hur jag erbjuder olika kombinationer på enklast sätt. Hoppas du slår till någon gång i framtiden när detta fixat i webbshoppen. :)

Hejsan!
Nu var det länge sedan jag skrev här men är nu är jag färdig men ett första utkast på modell nummer två. Min tanke var att skapa en dressa "field watch" i en något mindre storlek. Då urtavlan inte har något datum har jag valt att använda ett Miyota 9039 urverk vilket är ett urverk utan datumskiva vilket innebär att det inte finns någon "Spökposition" på kronan vilket även gör att den blir något tunnare än med motsvarande urverk med datum.
Skriv gärna vad ni tycker om designen! :)

Specs:
Case: 316L Stainless Steel
Case size: 38mm
Lug-to-Lug: 46mm
Thickness: ~10mm
Movement: Miyota 9039
Crystal: AR coated Sapphire
Strap: 18mm Leather strap
Förväntat pris på Kickstarter: $299

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo6_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo3_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo4_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo1_640.jpg

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo5_400.jpg

Hejsan!
Nu var det länge sedan jag skrev här men är nu är jag färdig men ett första utkast på modell nummer två. Min tanke var att skapa en dressa "field watch" i en något mindre storlek. Då urtavlan inte har något datum har jag valt att använda ett Miyota 9039 urverk vilket är ett urverk utan datumskiva vilket innebär att det inte finns någon "Spökposition" på kronan vilket även gör att den blir något tunnare än med motsvarande urverk med datum.
Skriv gärna vad ni tycker om designen! :)

Specs:
Case: 316L Stainless Steel
Case size: 38mm
Lug-to-Lug: 46mm
Thickness: ~10mm
Movement: Miyota 9039
Crystal: AR coated Sapphire
Strap: 18mm Leather strap
Förväntat pris på Kickstarter: $299

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo6_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo3_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo4_500.png

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo1_640.jpg

tumblr_pt1rjyHJMB1rtu7hvo5_400.jpg
Kul att du kör på!
Jag tycker något mer avsmalnande bandhorn och något smalare glasring hade varit snyggare. Går det att särskilja tim- och minutvisare något? De är likadana och har nästan samma längd vilket skulle kunna leda till att åtminstone jag blandade ihop dem om jag kollade slarvigt. Du kanske tom skulle våga göra en tvåhandare?
Några tankar från mig.

Kul att du kör på!
Jag tycker något mer avsmalnande bandhorn och något smalare glasring hade varit snyggare. Går det att särskilja tim- och minutvisare något? De är likadana och har nästan samma längd vilket skulle kunna leda till att åtminstone jag blandade ihop dem om jag kollade slarvigt. Du kanske tom skulle våga göra en tvåhandare?
Några tankar från mig.
Tack för feedbacken! Jag gillar bandhornen som de är nu men samtidigt har jag funderat på att göra bandet 20mm brett istället för 18mm vilket i så fall skulle smalna av bandhornen lite grann men har inte helt bestämt mig än. Tror inte det kommer vara svårt att snabbt skilja på visarna då det är ganska stor skillnad i längd på dem. Tycker inte riktigt en tvåhands design hade passat denna designen lika bra :)

Personligen förstår jag inte tanken med glasbaksida på en klocka med ett Miyota 9039 verk. Glasbaksida har man för att visa upp ett vackert urverk. Miyota 9039 (och Miyota överlag) gör säkert funktionella enkla urverk, men något att visa upp är det ju knappast.

Tillbaka
Topp