• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kom att tänka på den här tekniken också. Inte riktigt vad som efterfrågades men det tangerar väl frågeställningen åtminstone. Någon har haft ett öra på armen och en annan en näsa i pannan.
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Viktiga doktors-grejer:
1) kan man växa ihop fel? Typ om man har en avkapad fingertopp och fixerar den emot ett sår någon annanstans på kroppen. Kommer det växa ihop?
2) kan två olika personer växa ihop? Om man har en liknande situation som ovan?
3) Kan man transplantera ”yttre” delar, eller bara invändiga? Öra? Fot?
Är inte doktor men relativt gedigen utbilldning som jag kan killgissa med

1) Teoretiskt borde det kunna fungera att såret ska växa ihop så länge det är ett ”hud mot hud”-sår. Däremot tror jag problemet kommer bli att få rätt kärltillväxt till fingertoppen så att den ska kunna överleva, risken är överhängande att det blir nekros på grund av näringsbrist. Om den mot förmodan överlever kommer den sitta där som en stor finne utan funktion och förmodligen utan känsel då det inte kommer finnas relevanta nerver i området som kan skapa rätt kontakter med hjärnan.

2) Problemet med transplantationer i stort är att få värdkroppen att acceptera donatorn på grund av att det är just olika människor. Detta brukar man lösa med olika typer av läkemedel men i många fall fungerar det ändå inte. Tänker mig att scenario ovan skulle bli svårt på grund av detta.

3) Enligt punkt 1 & 2 går det rimligtvis att transplantera alla kroppsdelar i teorin bara kroppen accepterar vävnaden. Det stora problemet med skador på och transplantationer av yttre delar som exempelvis extremiteter (fötter, händer, etc) är att få nerver och kärl att växa tillbaka. Det är oftast det största problemet med stora skador i det muskuloskeletala systemet och brukar gäcka människor som ”bara” fått problem med sina egna kroppsdelar. Jag tänker mig att det skulle bli ett jätteproblem om man vill transplantera på en annan människas fot.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Topp