Ändå en mer förhoppningsfull association än om jag genast kommit att tänka på The Human CentipedeDet ballar ur...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ändå en mer förhoppningsfull association än om jag genast kommit att tänka på The Human CentipedeDet ballar ur...
Är inte doktor men relativt gedigen utbilldning som jag kan killgissa medViktiga doktors-grejer:
1) kan man växa ihop fel? Typ om man har en avkapad fingertopp och fixerar den emot ett sår någon annanstans på kroppen. Kommer det växa ihop?
2) kan två olika personer växa ihop? Om man har en liknande situation som ovan?
3) Kan man transplantera ”yttre” delar, eller bara invändiga? Öra? Fot?
Viktiga doktors-grejer:
1) kan man växa ihop fel? Typ om man har en avkapad fingertopp och fixerar den emot ett sår någon annanstans på kroppen. Kommer det växa ihop?
2) kan två olika personer växa ihop? Om man har en liknande situation som ovan?
3) Kan man transplantera ”yttre” delar, eller bara invändiga? Öra? Fot?
Tja! Finns det någon specifik raceing Cyckel tråd här månne? Tacksam för det. Mvh
Har en del frågor kring dödsbo.
Det är en del pappersexercis som ska göras och undrar om nån/ni har erfarenheter kring detta.
1) Ombud - jag har förstått det som att de närmast efterlevande inte automatiskt blir ombud för dödsboet utan man måste ansöka om detta hos skatteverket.
Jag antar att man måste ansöka om detta innan man gör en bouppteckning?
Jag vet iaf att man måste ansöka om att bli ombud för att t ex få åtkomst till den bortgångnes skattekonto, deklarationsuppgifter mm.
2) Förrättningsmän x 2 personer - kan bouppgivaren utse vem som helst ; t ex min fru, min systerson som då skriver under och godkänner bouppteckningen?
jag skulle rekommendera värme, typ hårtorkJag har fått kontaktlim på en ytterjacka som har stelnat, hur får man lättast bort det? Har testat skrapa men det verkar sitta hårt så får knappt bort något, har också testat blötlägga. Ska man gå på starkare medel? Aceton?
Det är mycket kring dödsfall man inte har koll på...Har en del frågor kring dödsbo.
Det är en del pappersexercis som ska göras och undrar om nån/ni har erfarenheter kring detta.
1) Ombud - jag har förstått det som att de närmast efterlevande inte automatiskt blir ombud för dödsboet utan man måste ansöka om detta hos skatteverket.
Jag antar att man måste ansöka om detta innan man gör en bouppteckning?
Jag vet iaf att man måste ansöka om att bli ombud för att t ex få åtkomst till den bortgångnes skattekonto, deklarationsuppgifter mm.
2) Förrättningsmän x 2 personer - kan bouppgivaren utse vem som helst ; t ex min fru, min systerson som då skriver under och godkänner bouppteckningen?
Det är mycket kring dödsfall man inte har koll på...
Om du som delägare i dödsbo exempelvis ärver en fastighet, och det finns en delägare som inte är i dödsboet, så måste dödsboet ansöka om lagfart för att kunna sälja fastigheten. Syrran och jag är snart klara efter farsans bortgång. Han hade en sambo som inte ärver honom, men som givetvis är delägare i massa tillgångar.
Både och. I början hade vi hjälp, men vart efter vi blev insatta har vi fortsatt på egen hand. Mycket är det att hålla koll på…Ja det känns lite överväldigande men börjar få lite koll efter några dagars plugg. I ditt fall låter det mer komplext, löser ni det själva eller tar ni hjälp av jurist?
Testat värme och kyla (frysen) men det sitter som berget, är nog bara aceton eller någon typ av sprit kvar att testajag skulle rekommendera värme, typ hårtork
Är du ensam att ärva eller är det flera? Är man själv så är det väldigt enkelt att lösa det mesta. Bouppteckning skall signeras av två oberoende som inte är delägare i dödsboet. Du kan ta vem som helst, jag tog två arbetskollegor. Är ni flera ägare i dödsboet kan ni utse en representant som då kan sköta det mesta.Ja det känns lite överväldigande men börjar få lite koll efter några dagars plugg. I ditt fall låter det mer komplext, löser ni det själva eller tar ni hjälp av jurist?
Jag kan inte påstå att jag vet så mycket om så gamla digitalpianon (men jag har lite erfarenhet av betydlig nyare)...Hoppas hitta någon med lite keyboard/piano intresse.
Står Roland KR3000 digitalpiano. Fullt fungerande och i stort sett oanvänt nyskick.
Ungefär 35år gammalt.
Bara kasta på tippen eller finns här ett värde?
Vem/var vänder man sig vid en ev försäljning?
Var oförskämt dyrt när det engång köptes.
![]()
![]()
Här finns det lite mer hopp om att någon faktiskt vill ha de. Det är ju närmast ett museiföremål.Hoppas hitta någon med lite kunskap om vad som är eftersökt bland gamla datorer.
ATARI 1040ST med monitor och skrivare.
Fullt fungerande och gissningsvis ca 35år gammal.
Bara kasta,eller har den något värde?
![]()
Så kan det vara för digitalpianon. Men hittar någon en gammal analog-synth på vinden så är det som att hitta en gammal Submariner.Jag kan inte påstå att jag vet så mycket om så gamla digitalpianon (men jag har lite erfarenhet av betydlig nyare)...
Men min gissning är att man sannolikt inte får något för det. Det har hänt VÄLDIGT mycket på den fronten sedan dess, både tekniskt och prismässig.
Absolut, vill du ha det i liv får du bila bort asfalten, duger det ovanpå asfalten så är det bara att lyfta bort hela altet och kapa röret under något…Har ett brunnslock på uppfarten som sticker upp rätt mycket, går det att ”sänka ner” själv eller hur skall man gå till väga?
![]()
![]()
Är du ensam att ärva eller är det flera? Är man själv så är det väldigt enkelt att lösa det mesta. Bouppteckning skall signeras av två oberoende som inte är delägare i dödsboet. Du kan ta vem som helst, jag tog två arbetskollegor. Är ni flera ägare i dödsboet kan ni utse en representant som då kan sköta det mesta.
Det blir krångligare när det gäller fastigheter /land, det har jag tyvärr ingen koll på.Min mamma gick bort och pappa är ensam dödsbodelägare.
Vi barn är efterarvingar. Min fru och systerson ska agera förrättningsmän så det problemet är löst.
Angående dödsbo, lagfarter osv är du insatt i nedan?
1) Måste dödsbolagfart ansökas? Min far ska ju ta över hela fastigheten/villan med lån och vad det innebär. Antar då att mammas 1/2 måste skrivas över till honom. Fastigheten ska inte säljas.
Men jag förstår det som att så länge 1/2 fastigheten står i mammas namn kommer dödsboet inte avvecklas.
2) Bodelning - jag har förstått det som att bodelning inte behöver göras eftersom min pappa ärver allt.
3) Fastighetsskatt ska tydligen betalas med dödsboets medel, måste läsa mig på hur det fungerar. Men man betalar alltså fastighetsskatt och andra avgifter för det året mamma gick bort?
Blir lite invecklat, trodde att bouppteckningen var det enda man behövde ordna.
Enkelt kan man säga att din pappa ärver allt. Både tillgångar och skulder. Om inte din mamma hade personliga skulder så är det inte så mycket som händer utöver att allt måste tas över av din pappa.Min mamma gick bort och pappa är ensam dödsbodelägare.
Vi barn är efterarvingar. Min fru och systerson ska agera förrättningsmän så det problemet är löst.
Angående dödsbo, lagfarter osv är du insatt i nedan?
1) Måste dödsbolagfart ansökas? Min far ska ju ta över hela fastigheten/villan med lån och vad det innebär. Antar då att mammas 1/2 måste skrivas över till honom. Fastigheten ska inte säljas.
Men jag förstår det som att så länge 1/2 fastigheten står i mammas namn kommer dödsboet inte avvecklas.
2) Bodelning - jag har förstått det som att bodelning inte behöver göras eftersom min pappa ärver allt.
3) Fastighetsskatt ska tydligen betalas med dödsboets medel, måste läsa mig på hur det fungerar. Men man betalar alltså fastighetsskatt och andra avgifter för det året mamma gick bort?
Blir lite invecklat, trodde att bouppteckningen var det enda man behövde ordna.
Vid en försäljning måste det finnas, så förr eller senare, ja. Vi var tvungna att söka för dödsboet nu, men tror inte min pappa var tvungen då min mamma gick bort… Vi tog hjälp av en kompis till syrran. Lavendla på sveavägen. Tror de flesta begravningsbyråer har juridiskt kunnig hjälp att få (betala förTackar för svar.
Kan lätt bli rörigt när lantmäteriet skriver att om ett hus ärvs måste lagfart skickas in. De förtydligar inte om det även gäller 1/2 ägandeskap. Men det kanske är banken som ordnar detta.
Så kan det vara för digitalpianon. Men hittar någon en gammal analog-synth på vinden så är det som att hitta en gammal Submariner.
Hoppas hitta någon med lite keyboard/piano intresse.
Står Roland KR3000 digitalpiano. Fullt fungerande och i stort sett oanvänt nyskick.
Ungefär 35år gammalt.
Bara kasta på tippen eller finns här ett värde?
Vem/var vänder man sig vid en ev försäljning?
Var oförskämt dyrt när det engång köptes.
![]()
![]()
Väntar du tillräckligt länge så kommer digital-synthvågen tillbakaJag har en Roland D50, räknas det?![]()